Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny Enova støtteordning for hurtigladere i distrikskommuner

Startet av THE, fredag 30. juni 2017, klokken 08:17

« forrige - neste »

THE

Nå kommer Enova med en ny støtteordning for å etablere hurtigladere i kommuner som enten mangler hurtigladere helt, eller der det bare er en hurtiglader i dag.

De som har god forslag til etablering bør vel ta kontakt med kommunen sin, og helst tipse Fortum, Grønn Kontakt eller andre aktører også. Håper virkelig denne ordningen kan bidra til dekning i Nord-Norge, spesielt i Finnmark. Nå er det vel ikke krav til ladere hver 50 km, så det vil vel bli enklere å få etablert et ladetilbud med denne ordningen tror jeg.
https://www.dn.no/nyheter/2017/06/30/0657/Motor/enova-punger-ut-for-hurtiglading-i-distriktene


Mine forslag til nye lokasjoner som bør få støtte nå er:
Sogn og Fjordane:
- Øvre Årdal (Årdal komune)
- Gaupne (Luster kommune)
- Vik (Vik kommune)
- Balestrand eller Dragsvik (Balestrand kommune)

Finnmark:
- Vardø (Vardø kommune)
- Vadsø (Vadsø kommune)
- Varangerbotn (Nesseby)
- Karasjok (Karasjok kommune)
- Kautokeino (Kautokeino kommune)
- Hesseng (Sør Varanger kommune)
- Ifjord (Lebesby kommune)

Problemet i Finnmark er at det er noen store kommuner med lange avstander, så med en hurtiglader i hver kommune blir det veldig lang avstand mellom ladere. Sannsynligvis vil det være mulig å komme seg mellom ladere med 40+kWt bilene som ser ut til å bli standarden fremover likevel. Men F.eks. Tana kommune bør nok få støtte til flere lokasjoner.   
- Utsjoki
- Tana Bru
- Austertana
-

I Vest-Finnmark er jeg lite kjent, men noen steder ser logiske ut for meg, i alle fall:
- Alta (Alta kommune)
- Lakselv (Porsanger kommune)
- Skaidi (Kvalsund kommune)

I Vest Finnmark er det sikkert mange som har gode tips til lokasjoner for hurtigladere. Andre fylker har nok også hvite flekker på ladekartet, så nå må kommunene/ladeoperatørene forberede seg på søknadsrunde.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

wattgolf

Jeg tror dine forhåpninger for Finnmark er veldig optimistiske. Denne runden støtter Enova med 40% av etableringskostnadene, sist runde når ingen leverte anbud støttet Enova med inntill 100% av kostnaden. Jeg ser for meg at i beste fall kommer det noe mellom Tromsø og Alta.

goggo

Kanskje det endelig er håp for Rjukan nå da?  Det må da være en Kiwi eller Coop eller Cirkle-K der som vil ta imot litt Enova penger og putte litt i potten selv, mot å få masse handel fra turister og fastboende tilbake.

Jeg begriper ikke at ikke Rjukan har fått hurtigladere for lenge siden.
Næringsliv og turistindustri der må jo ha forstått at en stor andel av norske bilister ikke kan komme seg dit på en fornuftig måte pr idag?
I følge ladestasjoner.no har de kun noen eldgamle Schuko kontakter.

Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Vollis47

Sitat fra: goggo på fredag 30. juni 2017, klokken 14:50
Kanskje det endelig er håp for Rjukan nå da?  Det må da være en Kiwi eller Coop eller Cirkle-K der som vil ta imot litt Enova penger og putte litt i potten selv, mot å få masse handel fra turister og fastboende tilbake.

Jeg begriper ikke at ikke Rjukan har fått hurtigladere for lenge siden.
Næringsliv og turistindustri der må jo ha forstått at en stor andel av norske bilister ikke kan komme seg dit på en fornuftig måte pr idag?
I følge ladestasjoner.no har de kun noen eldgamle Schuko kontakter.

Hugo

Enig med deg goggo, nå er det på tide at Rjukan rykker opp til å bli elbilvennlig. Jeg er sikker på at de går glipp av mange turister.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Counterpointer

Jeg er sikker på at jeg har hørt at det skal komme hurtiglader på torget i Rjukan.
Håper jeg ikke har drømt dette

Panduck

Sitat fra: goggo på fredag 30. juni 2017, klokken 14:50
Kanskje det endelig er håp for Rjukan nå da?  Det må da være en Kiwi eller Coop eller Cirkle-K der som vil ta imot litt Enova penger og putte litt i potten selv, mot å få masse handel fra turister og fastboende tilbake.

Rjukan og Røros er steder jeg har lyst til å kjøre til, og de trenger ikke engang å ha hurtiglader, jeg vil jo være der en stund før jeg kjører tilbake. For all del, hurtiglader ville være det beste, men det burde da ikke koste allværden for slike kommuner å sette opp 10 stykk 7.4kW ladere, eller noe i den duren. 3 timer lading mens man er turist, og man har strøm nok til turen hjem.

Problemet er vel at "muligheten for støtte" setter en bremse for egenutvikling :/

ElProff

Sitat fra: wattgolf på fredag 30. juni 2017, klokken 13:25
Jeg tror dine forhåpninger for Finnmark er veldig optimistiske. Denne runden støtter Enova med 40% av etableringskostnadene, sist runde når ingen leverte anbud støttet Enova med inntill 100% av kostnaden. Jeg ser for meg at i beste fall kommer det noe mellom Tromsø og Alta.
Har vært i kontakt med flere ordførere i Vest-Finnmark som i utgangspunktet er svært positiv til dette.
Her burde nett-eierne (kraftlagene) kjenne sin besøkelsestid, skjønner jo at Grønn Kontakt/Fortum osv ikke vil etablere slikt her, de er nødt til å tenke profitt. Kraftlag er ofte eid av kommuner, og her burde man få til spleiselag.
Tesla X100D
Opel Ampera-e
Hammerfest

Eip

Så med 40% støtte kontra 100% så ser dette kjempe positivt ut for Finnmark....
Prøv å tenk litt gjennom betalingsløsningen den lokale kjøpmannen må levere 24/7.
Husk at GK og Fortum har telefonsupport 24/7...

Dette er elendig av Enova
VIN: 509XX PD

Terjer

Sitat fra: Eip på søndag 23. juli 2017, klokken 10:13
Så med 40% støtte kontra 100% så ser dette kjempe positivt ut for Finnmark....
Prøv å tenk litt gjennom betalingsløsningen den lokale kjøpmannen må levere 24/7.
Husk at GK og Fortum har telefonsupport 24/7...

Dette er elendig av Enova

Jeg er helt enig, dette er ikke noe å rope hurra for.
VW e-up!
MG4

Løve

Sitat fra: goggo på fredag 30. juni 2017, klokken 14:50
Kanskje det endelig er håp for Rjukan nå da?  Det må da være en Kiwi eller Coop eller Cirkle-K der som vil ta imot litt Enova penger og putte litt i potten selv, mot å få masse handel fra turister og fastboende tilbake.

Jeg begriper ikke at ikke Rjukan har fått hurtigladere for lenge siden.
Næringsliv og turistindustri der må jo ha forstått at en stor andel av norske bilister ikke kan komme seg dit på en fornuftig måte pr idag?
I følge ladestasjoner.no har de kun noen eldgamle Schuko kontakter.

Hugo

Sikkert vanskelig å finne nok kraft i Rjukan *hoste* Samme som i Sirdal...  ::) Lurer på hvorfor kraftkommuner har så elendig dekning. Det er jo bare pinlig.

ElProff

Sitat fra: Eip på søndag 23. juli 2017, klokken 10:13
Så med 40% støtte kontra 100% så ser dette kjempe positivt ut for Finnmark....
Prøv å tenk litt gjennom betalingsløsningen den lokale kjøpmannen må levere 24/7.
Husk at GK og Fortum har telefonsupport 24/7...

Dette er elendig av Enova

Kanskje man tenker litt annerledes, at man ser mulighetene og ikke begrensningene man henger seg opp i når man "krever" at Enova skal støtte absolutt alt.
Kjenner et lokalt bilfirma og bensinstasjoneier som ser for seg å kunne sette opp hurtiglading på sin lokasjon.
Om man kjører det over sitt eksisterende strømabonnement så blir ikke det like dyrt som om man må ha egne abonnement for hver hurtiglader. De ser på mersalget en hurtiglader vil kunne gi fremover.
Se feks på "På Taket" i Sørkjosen, der er det nå Supercharger og så har de selv en 22kW på veggen som er gratis å bruke. Alle som stopper der spiser som regel også der, et naturlig stoppested på en langtur Troms-Finnmark. Så om de tilbyr gratis lading på en 22kW pr nå så får de dette igjen mangedoblet i salg av mat (for øvrig meget god mat).

Det finnes mange slike stoppesteder, og hos enkelte kommuner sitter pengene løsere enn hos andre, så litt godsnakk rundt om så trur æ man kan få til gode løsninger for hurtiglading rundt om....
Tesla X100D
Opel Ampera-e
Hammerfest

THE

Sitat fra: Eip på søndag 23. juli 2017, klokken 10:13
Så med 40% støtte kontra 100% så ser dette kjempe positivt ut for Finnmark....
Prøv å tenk litt gjennom betalingsløsningen den lokale kjøpmannen må levere 24/7.
Husk at GK og Fortum har telefonsupport 24/7...

Dette er elendig av Enova
Forskjellen nå er jo at det gis støtte til enkeltladere, og at en og samme aktør ikke trenger å bygge ut en hel korridor.

Det vil nå være mulig for lokale e-verk og kommuner å bygge/finansiere en eller to hurtigladere i en kommune med støtte fra Enova. Sannsynligvis vil det nok også være mulig å få Fortum eller Grønn kontakt med på laget til å planlegge bygging, og også stå for drift av ladestasjon.

Jeg velger å se på dette som en god løsning for å motivere til utbygging av hurtigladere der det ikke vil være stort nok trafikkgrunnlag til kommersiell utbygging av hele veistrekningen.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Leafy

Rjukan, Røros og Trysil må få på plass hurtiglader. Med turistrafikken det er til disse stedene (norske turister med elbil) kan jeg ikke fatte hvorfor det ikke allerede er på plass.

Hører dere Fortum og Grønn Kontakt  ;)
Tesla Model Y Performance m/EAP. Mottatt 12.22
Tesla Model 3 Long Range MIC. Mottatt 09.21
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19 - Solgt!
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

Ellemelle

For ikke å snakke om hele kysten fra Fosen til Bodø. Her er det kun lader i Sandnessjøen, og det holder ikke, selv for en Tesla.

Robert Sund

Sitat fra: THE på onsdag 02. august 2017, klokken 10:38
Sitat fra: Eip på søndag 23. juli 2017, klokken 10:13
Så med 40% støtte kontra 100% så ser dette kjempe positivt ut for Finnmark
...
Dette er elendig av Enova
Ja dette er elendig av Enova

SitatForskjellen nå er jo at det gis støtte til enkeltladere, og at en og samme aktør ikke trenger å bygge ut en hel korridor.
Det øker også risikoen for at noen gjør en Artic Road.
Enten for å splitte korridoren, eller for å drive utpressing.

Hva hvis det blir 20 forskjellige tilbydere langs en korridor? Og alle krever månedsabonnement eller 200kr drop-in?

Hele ideen om anbud på infrastruktur er suspekt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA