Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Otovo-anlegg og produksjonslogging

Startet av zbk, lørdag 24. juni 2017, klokken 15:45

« forrige - neste »

ravn

Jeg er heller ikke strømkunde hos lyse, men får alikevel logget på der. Kanskje fordi jeg er altibox kunde.
De er ikke så flinke til å skille som de burde.
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

ravn

Du store alpakka!
Nå får jeg produksjonsdata inn hos Otovo også, bare 9 måneder etter at anlegget ble satt i produksjon.
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

zbk

Heldige du...

Siste status her er at Lyse mener jeg var plusskunde fra midt i november (ca. 5mnd etter produksjonsoppstart) så jeg frykter "masse" overskuddsproduksjon fra i sommer er stjålet fra meg.

Lysenett sin kundeservice er treg, kunnskapsløs og tilnærmet ubrukelig.  Otovo (som er informert og jobber med saken) kommer kun med informasjon om saken hvis jeg maser (selv om de er velvillige nok om jeg får kontakt). Mye mulig det henger hos Lyse for dem også, men jeg aner ikke hva som skjer for øyeblikket.

Lysenett sine kundesider gir meg ikke noe informasjon om evt. export ennå. Det skulle ha vært mulig for meg å laste ned timesdata, men neida. Har ikke sett snurten av noe produksjonsdata hos Otovo heller, men får vel i det minste hub-en deres snart om installasjonsplanen holder.

Har ikke orka å følge opp saken på ei stund fordi jeg rett og slett er litt lei hele greia. Hadde det ikke vært for at inverteren gir ut informasjon til nettsidene sine hadde jeg etter snart åtte måneder fortsatt ikke ant noe som helst om hvordan produksjonen har vært til nå.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

ravn

Ja jeg er ikke helt i mål enda selv.
Lyse har betaling for sommerproduksjonen på "leveringsplikt", siden de ikke fikk gang på rapporteringen til Otovo.
Det er jo en helt annen pris enn det Otovo gir, så det blir vel ett krav der også etterhvert.
Men som du sier, begrenset hvor mye tid man skal bruke på dette.
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Tananger

Ser her at andre også sliter med at Lyse Elnett ikke rapporterer pluss strøm til Otovo.

Jeg satte anlegget i drift 12. mai 2017, men det ble slutten av januar 2018 før de første kwh ble registrert.

I løpet av februar kom produksjonen mellom mai og halve september inn, men nesten ingenting etter.

Dette skyldes visstnok at Lyse  Elnett jobber med en overgang til en automatisert løsning, men for øyeblikket er dette en manuell jobb.

Har klagd igjen til Lyse Elnett nå, men det stopper opp. håpløst at de ikke har rutiner på dette.

Otovo har heldigvis vært topp, og vil betale 1kr/kwh for pluss produksjonen selv om Lyse er sene med å rapportere..


zbk

Siste status her er at ting ser ut til å være ok med data fra mid-september av, men overskuddsproduksjonen fra juni til da er foreløpig en gåte.

Fikk også endelig anledning til å laste ned data fra lysenett sine sider, der plussproduksjonen dukker opp som en egen måler.

Har lovet meg selv å aldri mer bruke Lyse til noe som helst der jeg har alternativer...
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

zbk

Hvordan får du målt hvor mye som faktisk går ut på nettet og ikke til eget forbruk? Du har tydeligvis bedre kontroll på dette enn meg  :o

Jeg får ikke logget på hos lyse.no i det hele tatt, siden jeg ikke er strømkunde lenger. Bare hos lysenett.no. Det virker ikke som om de har kontroll på noe som helst i den butikken...

Jeg har bare fått logget ~9 kWt ut på nettet i år, men det kan godt stemme at foreløpig bruker så godt som alt sammen selv. Total produksjon i samme tidsrom har vært ~470kWt.

2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

ravn

Får følge litt opp selv.

Alt var i orden med Lyse og Otovo, ble rapportert inn jevnlig både produksjon og forbruk.
Så kom de på døren og byttet til enda en ny måler, nå virker ingenting igjen :(

Ellers så kan jeg sterkt anbefale "IoTaWatt" https://shop.openenergymonitor.com/iotawatt-wifi-connected-14-channel-electricity-monitor/

Har montert denne med sensorer på hovedsikring, solcellekurs, samt nesten alle andre kurser i huset. Kan følge med på forbruk og kostnad på vask, varmtvann, elbil osv og i realtime følge med på om jeg kjøper, selger osv. De har en gratis skytjeneste som er kanonbra og støtter solceller.
Litt mer info om det her https://guide.openenergymonitor.org/applications/solar-pv/

Jeg brukte eksisterende ringetrafo som strømforsyning (via en liten 12->5v ac/dc adapter fra ebay).

Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Leaf_2014

Hvordan stemmer strømproduksjonen med estimatene dere bare gitt på forhånd?
Leaf 2014

zbk

I år passerer jeg nok estimatet med 15-20%,,i fjor lå jeg litt under. Det virker til å stemme brukbart.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Muffinman

Da har NEAS vært i skapet mitt og tuklet med måler for tredje gang.  Først ble eksisterende måler oppgradert, deretter byttet. Det har fungert siden våren 2017, men etter nytt bytte nå i sommer får ikke Otovo overskuddsdata lenger.

Må vel bare si at NEAS har vært ufattelig uprofesjonelle i hele prosessen. Skryte av hvor bra ting skal bli er de flinke til, men når ting ikke virker må kunden selv avdekke det og initiere prosess for å få det rettet. Og det tar åpenbart laaang tid....

Ikke imponert.

zbk

De fleste strømselskapene virker tilnærmet totalt uforberedt til å ta i mot plusskunder. For øyeblikket fungerer det hos meg, men det tok nesten et år fra oppstart til data for produksjonen for det første halvåret ble framskaffet.

Ut fra det Lyse sa til meg var data ikke tilgjengelig, men plutselig var det det likevel. Trist at jeg ikke kan unngå helt å være kunde hos dem.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Sverre Grevskott

BKK var ihvertfall veldig enkel å ha med å gjøre. Elektrikeren sendte installasjonsmelding til BKK, BKK tok kontakt med meg direkte så jeg fikk opprettet plusskundeavtale hos strømleverandør (tibber). Tibber sendte bekreftelse til BKK om at en slik avtale var opprettet dagen etter og da var alt OK. Må bytte strømmåler, det var et par ukers ventetid på..
Opel Ampera E - Bestilt 15.09.16 #57 Quantum Grey fullt utstyrt

zbk

Hos meg tok det 6mnd før jeg hadde bekrefta alt i orden (og da starta jeg masinga etter et par uker)
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

ravn

Fremdeles problemer hos meg med Lyse.
Mangler produksjonsdata for april, mai og august. De ligger hos Lyse Nett men de får dem ikke over til Otovo.

I følge Otovo: "Jeg ser at det kommer produksjonsdata inn i et sentralt system som heter eSett, men vi har ikke fått noe rapport om dette fra Lyse. "

eSett har jeg ikke hørt om før, men enda ett system. I følge google så baserer det seg på dataoverføring via email...
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA