Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Strømaggregat: IT- eller TN-nett ?

Startet av ThomasEL, torsdag 14. februar 2019, klokken 08:54

« forrige - neste »

ThomasEL

(Jeg har et Dometic Tec 29 aggregat, men er også interessert i svar generelt)

Er vanligvis aggregatene man kjøper satt opp som TN-nett eller IT-nett?

TN vil jo si at nøytralleder (N) er sammenkoblet med jord (PE). Man måler da 230V mellom fase (L) og nøytral (N), og også 230V mellom fase (L) og jord. Men mellom nøytral (N) og jord er det tilnærmet 0V

IT vil si at begge faselederne (L1 og L2) er adskilt fra jord. Man måler 230V mellom faselederne, ca 133V mellom den ene faselederen og jord, og også ca 133V mellom den andre faselederen og jord.

Hva er vanlig på aggregatene?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: ThomasEL på torsdag 14. februar 2019, klokken 08:54
(Jeg har et Dometic Tec 29 aggregat, men er også interessert i svar generelt)

Er vanligvis aggregatene man kjøper satt opp som TN-nett eller IT-nett?

TN vil jo si at nøytralleder (N) er sammenkoblet med jord (PE). Man måler da 230V mellom fase (L) og nøytral (N), og også 230V mellom fase (L) og jord. Men mellom nøytral (N) og jord er det tilnærmet 0V

IT vil si at begge faselederne (L1 og L2) er adskilt fra jord. Man måler 230V mellom faselederne, ca 133V mellom den ene faselederen og jord, og også ca 133V mellom den andre faselederen og jord.

Hva er vanlig på aggregatene?

Aggregatene er IT siden de har vendbare støpsler. Lasking av PE og N må gjøres annet sted i anlegget, da blir også aggregatene en del av TN-nettet siden den ene fasen da ligger til jord.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ThomasEL

#2
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 14. februar 2019, klokken 21:21
Sitat fra: ThomasEL på torsdag 14. februar 2019, klokken 08:54
(Jeg har et Dometic Tec 29 aggregat, men er også interessert i svar generelt)

Er vanligvis aggregatene man kjøper satt opp som TN-nett eller IT-nett?

TN vil jo si at nøytralleder (N) er sammenkoblet med jord (PE). Man måler da 230V mellom fase (L) og nøytral (N), og også 230V mellom fase (L) og jord. Men mellom nøytral (N) og jord er det tilnærmet 0V

IT vil si at begge faselederne (L1 og L2) er adskilt fra jord. Man måler 230V mellom faselederne, ca 133V mellom den ene faselederen og jord, og også ca 133V mellom den andre faselederen og jord.

Hva er vanlig på aggregatene?

Aggregatene er IT siden de har vendbare støpsler. Lasking av PE og N må gjøres annet sted i anlegget, da blir også aggregatene en del av TN-nettet siden den ene fasen da ligger til jord.

Man kan med andre ord laske mellom N og PE hvor som helst i anlegget, så lenge dette skjer før kursfordelingen med jordfeilbrytere? Det er altså ett fett om laskingen skjer mellom aggregat og Multiplus eller om den skjer mellom Multiplus og forbrukssikringene?

Hvis jeg tenker riktig om dette, så er vel det enkleste da å laske mellom N-inngangen på inntakssikringen og jordskinna (PE) i sikringsskapet. Da kan jeg vel egentlig bare slå av "ground relay" funksjonen i Multiplus, siden det da vil være kontakt mellom PE og N i hele anlegget, inkludert i Multiplus og aggregat. Tenker jeg rett??
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

Da kan jeg oppdatere litt selv.
Jeg har vært på hytta, foretatt en del målinger, og jeg har koblet om litt. Jeg vil anbefale dere som har et liknende oppsett som meg å sjekke litt, kanskje jordfeilbryterne deres ikke fungerer i oppsettet til en hver tid.


Slik VAR det i anlegget mitt:
- Multiplus hadde "Ground relay" aktivert, slik at neutral (N) ble lasket sammen med jord (PE) inne i Multiplus under inverterdrift. Denne lasken (et relé) åpnes når Multiplus får strøm inn på AC IN fra f eks et aggregat.
- Aggregatet viste seg å fungere som et IT-anlegg, altså at begge faseledere er adskilt fra jord.

Resultat:
- Det elektriske anlegget i hytta var et TN-anlegg når strømmen kom fra inverter. Jordfeilbryter slo greit ut ved fremprovosert første jordfeil.
- Det elektriske anlegget i hytta ble plutselig et IT-anlegg når aggregatet sveiv. Jordfeilbryterne slo IKKE ut ved fremprovosert jordfeil på én fase...!!!

Slik har jeg koblet det nå:
- Jeg har slått av "Ground relay" i Multiplus
- Jeg har i stedet montert en permanent lask mellom neutral (N) og jordskinne (PE) i sikringsskapet. Dette er altså etter både aggregat og Multiplus, men før forbrukssikringene med jordfeilbryter.

Resultat:
- Nå har jeg TN-anlegg i hytta hele tiden, uavhengig av om det er aggregatet eller Multiplus som produserer 230V.
- Jordfeilbryter slår nå ut som den skal ved fremprovoser jordfeil, både ved aggregatdrift og ved inverterdrift.

Anbefaler folk å ta en sjekk på slike ting!
(Nå skal det sies at første jordfeil i et IT-anlegg normalt sett ikke trenger å være så farlig. Men hvis ikke jordfeilbryter slår ut, så kan den være vanskelig å oppdage. Og får man da en jordfeil på den andre fasen i tillegg, så kan det være ganske skummelt. Så syns mitt nye opplegg er MYE bedre og tryggere)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA