Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Electrical vehicle warning light ved hjemmeladning

Startet av PiqueMacho, onsdag 21. juni 2017, klokken 05:42

« forrige - neste »

PiqueMacho

Hejsa
Jeg har fået et problem med min hjemmelader (pod-point/16amp) eller min leaf fra april '13?
Efter bilen har været til årligt service i april har den udviklet en fejl.
Når jeg har ladet op og tænder bilen om morgenen lyser det gule electrical vehicle warning light (gul bil med !). Jeg slukker og tænder så bilen igen og så forsvinder lampen/advarslen. Det sker ikke når jeg lader på arbejdet med almindelig 10amp stik til stikkontakt.
Jeg har haft bilen inde hos Nissan som tjekkede forbindelser i ladesystemet, da de mente det var her fejlen sad, men de fandt ingen fejl og mente derfor at det måtte være min oplader der var forkert opsat og at jeg skulle få en elektriker til at tjekke den.
Lade stationen er opsat af en elektriker for ca 9 måneder siden og der har ikke været nogle problemer overhovedet indtil bilen kom tilbage fra service.
Jeg har argumenteret overfor dem at det formodentlig er en fejl på bilen, da ladestationen er et meget simpelt system og det meste af elektronikken sidder i bilen.
I weekenden døde bilen så fuldstændigt og kunne ikke starte. Jeg målte en spænding på 5,38V på 12v batteriet og ringede til Nissan igen.
De har nu haft bilen inde og skiftet batteriet og jeg troede så at alt var godt...
Men da jeg var ude ved bilen i går eftermiddags, var fejlen med den gule advarselslampe tilbage (efter opladning).
Er der nogen som har en ide om hvad der kunne være galt. Jeg skal nok få nogle mere præcise informationen om hvad fejlkoder de har aflæst hos Nissan.
Mvh
PiqueMacho

bob-bob

Sjekk pinner på ladekontakt i bil / plugg. ( oksidasjon på pilot pinne.) 
Sjekk for evnt jordingsfeil på ditt ladepunkt.

JBS

Er du hel sikker på de har udskiftet dit 12volt batteri ?
Og ikke blot ladet op, med påstand om at det er "Fint nok" ..
Det som er set/hørt før, er at Nissan ikke kan finde fejl på det, og først når du sætter tomleskruer på dem, sætter de et HELT nyt i..

Har du måle på det ?
Tænd bilen og du bør måle ca 12,5volt, for at se om DC/DC laderen virker, skal du nu aktiver sprinklersystemet/viskerarm, da skulle du gerne se at spænding stiger til 13,8volt.
Der er set flere DC/DC fejl på Leaf, bilen har da tit også fejl på varmen via den såkaldte Connectionboks.
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

nr1rayner

Den gule lampa har jeg (og endel flere) også hatt. Hos meg skjedde det bare noen få ganger, og har tilsynelatende ordnet seg selv. Husker ikke om noen hadde funnet noen feil, men det er flere tråder som handler om dette, så du får prøve å søke litt i forumet.

Tomt 12v batteri er et kjent problem hos mange.
Problemet er nok ikke så enkelt som et gåent batteri, noe Nissan visstnok også har funnet ut i senere tid.
Men, det betyr ikke at batteriet ditt ikke er gåent..
Kjenner ikke detaljene, men det skal visst være et "tenningsrele" som henger seg.
Bilen min har stått med 3v 3 ganger nå på snart 2,5 år. Det har, såvidt jeg husker, bestandig skjedd på sommeren hos meg. Har ikke skjedd i år enda, så det er vel like før den slår til igjen ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

PiqueMacho

Tak for svar allesammen.
Jeg har kontaktet værkstedet i dag og fået at vide at der står "check the normal chargeing port" og check stikforbindelser, så jeg prøver lige at få det gjort...værkstedet have forbindelsesstikket skilt af, da de kiggede på den første gang.
Nogen som har et forslag til den letteste måde at rense forbindelsesstikket til bilen?
Jeg har selv været med til at lave stikforbindelserne da vi satte ladeboksen op, så jeg er sikker på at der er en solid jordforbindelse.
Jeg kan se at de har udskiftet batteriet med et nyt - det gamle havde to kollapsede celler sagde de hos værkstedet. Det viser ca 13v når bilen er tændt og ca 14 når jeg bruger viskerne, så det er fint.
Jeg har en fornemmelse af at Nissan Danmark ikke er særligt erfarne med leafen og det virker nogle gange lidt som om man selv skal komme med forslag til løsninger på eventuelle problemer - Ser ud til at erfaringen er større i Norge, hvor det er mere almindeligt at servicere elbiler...i heldige asener ;)


bob-bob

Sitat fra: PiqueMacho på onsdag 21. juni 2017, klokken 21:15
Tak for svar allesammen.
Jeg har kontaktet værkstedet i dag og fået at vide at der står "check the normal chargeing port" og check stikforbindelser, så jeg prøver lige at få det gjort...værkstedet have forbindelsesstikket skilt af, da de kiggede på den første gang.
Nogen som har et forslag til den letteste måde at rense forbindelsesstikket til bilen?
Jeg har selv været med til at lave stikforbindelserne da vi satte ladeboksen op, så jeg er sikker på at der er en solid jordforbindelse.
Jeg kan se at de har udskiftet batteriet med et nyt - det gamle havde to kollapsede celler sagde de hos værkstedet. Det viser ca 13v når bilen er tændt og ca 14 når jeg bruger viskerne, så det er fint.
Jeg har en fornemmelse af at Nissan Danmark ikke er særligt erfarne med leafen og det virker nogle gange lidt som om man selv skal komme med forslag til løsninger på eventuelle problemer - Ser ud til at erfaringen er større i Norge, hvor det er mere almindeligt at servicere elbiler...i heldige asener ;)
Jeg tror du er på riktig spor her.  Si fra om du finner ut årsaken til feilen !  :)

Burger

Jeg har akkurat det samme. Heldigvis så hadde jeg elektrikker på besøk for samsvarserklæring som jeg maste nok på til at han fatta intresse. Null jordingsfeil i huset mitt men jordingsfeil utafor huset. Dette kommer og går, men oftest på natta og da har jeg samme i bila. Værste tilfellet så lyste ledlampene på kjøkkenet selv om de var skrudd av.

Lurer litt på hva jeg skal gjøre fordi jeg har ikke råd til å få inn elektrikker og håpe på jordfeil slik at han på nytt kan feilmelde til everket.

Dette er ikke standardlader, men khons lader fra elbilhjelpen. Mistenker orginallader å ikke sende jordfeil til bila mens khons følger standarden.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

nr1rayner

Sitat fra: Burger på torsdag 22. juni 2017, klokken 09:13
Værste tilfellet så lyste ledlampene på kjøkkenet selv om de var skrudd av.

Lyste de med full styrke??
Jeg har et sett med GU10 (ekte Chinese Export fra ebay) som nå er i sin 2. bolig. De "gløder" når de er slått av, har bestandig gjort det såvidt jeg husker.. Aner ikke om det var jordfeil i området både der vi bodde og her vi bor no, men bilen lader/-et fint på begge plasser. Nå bruker jeg 20 meter skjøteledning fra verandaen, vel og merke på en annen kurs enn pærene står på. Om det er positivt eller negativt mtp jordfeil vet jeg ikke..
Kjøleskap er vel en vanlig kilde til jordfeil? Vi skiftet nylig skap, så det er ikke årsaken hos oss.

De gangene jeg fikk opp lampa var på offentlig ladestasjon (schuko).
Noen ganger gikk det bra, andre ganger ikke. Ladet mange ganger senere uten problem, så vil tro at det ikke var jordfeil i mitt tilfelle..

Mener å huske at min avsluttet ladingen, er det tilfellet hos trådstarter?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Burger

nrayner: de glødet, dette har jeg bare observert en gang.

Fikk tatt utvidet kontroll og samsvarserklæring av hele huset, men det kan jo være kjøleskapet fordi det er på samme kurs og noe dritt er det på den kursen.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Oddaa

Sitat fra: Burger på torsdag 22. juni 2017, klokken 22:15
nrayner: de glødet, dette har jeg bare observert en gang.

Fikk tatt utvidet kontroll og samsvarserklæring av hele huset, men det kan jo være kjøleskapet fordi det er på samme kurs og noe dritt er det på den kursen.
LED-lamper kan gløde svakt også uten jordfeil. Kapasitiv kobling er stikkordet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

TorC

Har du sjekket det helt basale? Altså kabelen fra Podpointen til bilen? Antar at du har en løs kabel der med type2 til J1772?

Hvis du låner en slik kabel fra noen andre, eller tester denne kabelen hos noen andre.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA