Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"230V" AC lader med mennekes plugg

Startet av yhafting, søndag 18. juni 2017, klokken 23:08

« forrige - neste »

yhafting

Heisan
Nå som jeg har fått laget meg 3-fas lader på 5kw til motorsykkelen, så registrerer jeg at ladeappene gjerne oppgir "230V 16A" f.eks, mens andre ganger 400V..

Betyr det at vi har både IT-nett og TN- nett kobling på 3fase til mennekes (type 2)-kontakter?

Siden laderen min er koblet mellom fasene og nøytralleder vil jeg bare få 130V i tilfelle jeg velger en 230V lader?

Eller er det bare tull alt sammen fordi det alltid er 400V mellom fasene og bare 230V i tilfelle man har en fase (L1) og nøytralleder (=> 230V)?

Spør mest for å kunne styre unna 1-fas som vil bli ulidelig treg (1kw) lading.
3Fas 230V mellom fasene vil fungere, men noe redusert ladeeffekt. 3Fas 400V vil alltid være raskest.
2021 Energica SS9+ 
2017 Hyundai Ioniq

Electrix

Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Griffel

Sitat fra: yhafting på søndag 18. juni 2017, klokken 23:08

Siden laderen min er koblet mellom fasene og nøytralleder vil jeg bare få 130V i tilfelle jeg velger en 230V lader?
Ladestasjoner tilkoblet 230V IT har en fase koblet mellom L1 og N på ladestasjonen. Private ladestasjoner kan ha den 3. faseledningen koblet til L2. (Teslas 3fase uten N) Som da tillater at Tesla lader på to faser.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

OlaM

Litt halvveis offtopic, men kunne du beskrevet den laderen et sted, her eller i Zero-tråden?  :)
'21 3LR

yhafting

Sitat fra: OlaM på tirsdag 20. juni 2017, klokken 09:31
Litt halvveis offtopic, men kunne du beskrevet den laderen et sted, her eller i Zero-tråden?  :)
Heisan Ola, jeg har brukt to eltek flatpack HE 2kw koblet i serie (begge stilt inn på 57,3V), sammen med den som fulgte med sykkelen. Dvs 5kw tilsammen fordelt på 3 faser. I prinsippet kan jeg legge til 2x2kw til og få 9kw, men foreløpig får det klare seg. Det er ikke så ofte jeg kjører mer enn 2t på en dag. Jeg har forsovidt lagt ut beskrivelse på electricmotorcyclesforum.com ( samme brukernavn).

Laderne kan brukes med 110V opp til 380V AC, så de ville håndtert 230V IT med nøytralleder, det ville bare gitt noe lavere effekt ut.  Jeg har koblet orginalladeren mellom L1 + N, og de andre L2 + N og L3 + N, så det ser ut til at jeg vil kunne bruke en 230V lader, men da virker bare orginallader=veldig langsomt.
2021 Energica SS9+ 
2017 Hyundai Ioniq

Electrix

For å gjøre løsningen mer fleksibel kunne du hatt en bryter som kobler om de to andre laderne fra L2 og L3 over til L1. Da kan du få full utnyttelse også på enfase.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

KjellG

Siden laderne håndterer 110-380V, hvorfor ikke koble dem i trekant med valgfri tilkobling til 230V IT og 400V TN?


Forøvrig, om du treffer på "230V IT med N", så har du et 132/230V TN-nett, tilsvarende 230/400V TN.

KjellG

Sitat fra: yhafting på torsdag 22. juni 2017, klokken 21:42
Sitat fra: OlaM på tirsdag 20. juni 2017, klokken 09:31
Litt halvveis offtopic, men kunne du beskrevet den laderen et sted, her eller i Zero-tråden?  :)
... jeg har brukt to eltek flatpack HE 2kw koblet i serie...

Laderne kan brukes med 110V opp til 380V AC, så de ville håndtert 230V IT med nøytralleder, det ville bare gitt noe lavere effekt ut.

"I serie", henger ikke helt med.

"Lavere effekt ut", den ser jeg ikke. Laderen får 132V inn, mer enn 110V = full effekt?

Griffel

Sitat fra: Electrix på fredag 23. juni 2017, klokken 10:02
For å gjøre løsningen mer fleksibel kunne du hatt en bryter som kobler om de to andre laderne fra L2 og L3 over til L1. Da kan du få full utnyttelse også på enfase.
Sitat fra: KjellG på fredag 23. juni 2017, klokken 10:52
Siden laderne håndterer 110-380V, hvorfor ikke koble dem i trekant med valgfri tilkobling til 230V IT og 400V TN?


Forøvrig, om du treffer på "230V IT med N", så har du et 132/230V TN-nett, tilsvarende 230/400V TN.
Det er vel høyst tvilsomt om tilleggslladere også styres av pilotsignalet, slik at disse løsningen ganske sikkert vil forårsake andre problemer som overbelastning av ladepunkt etc.
Trekantløsningen fungerer uansett ikke.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

KjellG

Står disse laderne montert på sykkelen, eller er dette en frittstående DC-lader?

yhafting

#10
Sitat fra: KjellG på fredag 23. juni 2017, klokken 13:13
Står disse laderne montert på sykkelen, eller er dette en frittstående DC-lader?
Heisan de er frittstående. Jeg har festet dem i en passe stor eske som holder på koblinger ol, og de får plass i toppboks med ledninger og alt. Kobler sykkelens lader til en schuko på boksen til laderne. Det er ikke et vanntett system, så kun for godværsturer.

Det er selvsagt mange måter å gjøre koblingene på for å utnytte varianter med forskjellige antall faser. Men det vil alltid være bare on-board lader eller alle tre, for jeg trenger begge likeretterne for å få høy nok spenning. Jeg har ikke laget noen kommunikasjon bortsett fra en bryter som trengs ved noen ladestasjoner for å gi signal om at systemet er klart for mat. (mao jeg starter ikke ladern på noe mindre enn 10A 3fas)

Jeg vurderer å lage et annet koblingsregime, men tror ikke jeg vil satse på mye brytere- ting som kan gå galt og ta plass. Neste gang vil jeg gå for å bruke en std elbilkabel som kobles i min boks fremfor boks med kabel. Så kan brytere ol være i boks og ikke på pistolgrepet.
2021 Energica SS9+ 
2017 Hyundai Ioniq

KjellG

#11
Fant denne http://electricmotorcycleforum.com/boards/index.php?board=29.0

Men hvor finner en din post med beskrivelse?

Ser for meg ut til at du bruker tre ladere: originalen, to eltek, alle koblet mellom fase og N på nettsiden. De to eltek er seriekoblet på utgangen og eltek + originallader er deretter parallellkoblet?

Mener å ha sett en i utlandet som satte inn to ekstra ladere i bil for 3-faselading. Han brukte originalladeren as is og de andre to fulgte denne som slaver for å regulere ladingen.

yhafting

Sitat fra: KjellG på lørdag 24. juni 2017, klokken 12:48
Fant denne http://electricmotorcycleforum.com/boards/index.php?board=29.0

Men hvor finner en din post med beskrivelse?

Ser for meg ut til at du bruker tre ladere: originalen, to eltek, alle koblet mellom fase og N på nettsiden. De to eltek er seriekoblet på utgangen og eltek + originallader er deretter parallellkoblet?

Mener å ha sett en i utlandet som satte inn to ekstra ladere i bil for 3-faselading. Han brukte originalladeren as is og de andre to fulgte denne som slaver for å regulere ladingen.
http://electricmotorcycleforum.com/boards/index.php?topic=6887.0
Eltekladerne er koblet til hver sin fase for å komme under 16A. Utgang koblet i serie for 114V utspenning. Originalladeren kjører på den siste fasen- den er nødvendig for å starte ladingen uten egen kommunikasjon mellom lader og bms. Strengt tatt kan en av eltekene henge på samme fase som originallader, men det ville ikke vært så bra om jeg kom på et enfasesystem.
2021 Energica SS9+ 
2017 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA