Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilen lader ikke på redusert hastighet når jeg ber om det

Startet av kajh, lørdag 17. juni 2017, klokken 13:55

« forrige - neste »

kajh

Hei

Takk for all god hjelp her tidligere! :)

Jeg har en 300km eGolf og en Keba P30 ladestasjon som er koblet til 32A 230V.

Maks ladestrøm i bilen står til "maks". Når jeg kobler den til ladestasjonen begynner den å lade og når jeg har ca halv tank rapporterer den om at gjenstående ladetid er ca 2,5 timer, og det stemmer jo bra med lading på 32A.

Så stiller jeg maks ladestrøm ned til 10A i bilen, men gjenstående tid endres ikke. Det tolker jeg som at bilen fortsatt lader med 32A selv om jeg har stilt den ned til 10A. Jeg har prøvd både å stille dette med å sette avgangstid med et ladested som skal lade på 10A samt og stille dette ned under "lade nå" innstillingene i bilen, men samme resultat begge ganger.

Jeg har ikke mulighet til å justere noe på selve ladeboksen.

Er det bilen eller ladeboksen sin feil når redusert ladehastighet ikke respekteres? Med andre ord, skal jeg ta kontakt med bilforhandler eller de som installerte ladeboksen angående dette?

Takk for hjelpen!

-Kaj :)



SteinarSun

Tror ikke det går å endre ladestyrke mens lading pågår.
Prøv å avslutte lading, koble fra støpsel til bil, sett ladestyrke til 10A og plugg inn igjen.
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

kajh

Takk for svaret! Har prøvd dette, dvs jeg valgte 10A under "lade nå" innstillingene før jeg koblet til laderen, men da sa den også ca 2,5 timer ved halv tank som tilsvarer 32A lading.

eivhelle

Sitat fra: kajh på lørdag 17. juni 2017, klokken 13:55

Er det bilen eller ladeboksen sin feil når redusert ladehastighet ikke respekteres? Med andre ord, skal jeg ta kontakt med bilforhandler eller de som installerte ladeboksen angående dette?

Det er bilen som bestemmer ladestrømmen. Ladeboksen forteller bilen hvor mye strøm den maks kan levere. Hvis bilen ikke begrenser ladestrømmen til det du har satt opp ligger feilen i bilen.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

kajh

Sitat fra: eivhelle på lørdag 17. juni 2017, klokken 17:18
Det er bilen som bestemmer ladestrømmen. Ladeboksen forteller bilen hvor mye strøm den maks kan levere. Hvis bilen ikke begrenser ladestrømmen til det du har satt opp ligger feilen i bilen.

Takk! Nettopp det jeg trengte å vite!

Da blir det en telefon til forhandler på mandag.

Takk for hjelpen!

:)

Jonoh

Håndboka tyder på at begrensning til 10 og 8 amper bare gjelder ladekontrolleren som følger med,  ikke hurtiglader,  eller type 2. Du kan også redusere ladestrøm ved korte trykk på knappen på kontrolleren,  så mulig at  det er den som styrer begrensning og  og ikke lader i bilen.
Dette er anderledes i forhold. Eks. Tesla der dette styres av laderen i bilen, men hør med VW.

kajh

Sitat fra: Jonoh på lørdag 17. juni 2017, klokken 23:03
Håndboka tyder på at begrensning til 10 og 8 amper bare gjelder ladekontrolleren som følger med,  ikke hurtiglader,  eller type 2. Du kan også redusere ladestrøm ved korte trykk på knappen på kontrolleren,  så mulig at  det er den som styrer begrensning og  og ikke lader i bilen.

Takk for svaret! Jeg har nå fått testet litt mer rundt dette og det ser ut til å oppføre seg som det skal. Jeg kan ikke forklare hvorfor det ikke gjorde det da jeg testet tidligere idag.

Jeg har 300km eGolf og ladeboks med type 2 som tilbyr 32A. Nå hadde jeg brukt 30% av batteriet, satte strømstyrke til 5A og nå sier den at ladetid er 6 timer og det stemmer jo ganske bra med lading på 5A for 30% av batteriet.

Oppsummeringen av denne tråden er vel egentlig da at jeg må ha gjort noe rart da jeg testet tidligere idag og at nå er alt som det skal.

Takk til de som har kommet med svar og beklager støyen!

:)

brako79

Testet du med app eller innstillinger i bilen? Jeg har kun endret i bilen, mens den lader, og det går ca 30 sekunder før det oppdateres i bilen. I appen har jeg ikke prøvd, men kan tenkes det er mer dødgang der.
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

kajh

Sitat fra: brako79 på søndag 18. juni 2017, klokken 00:47
Testet du med app eller innstillinger i bilen? Jeg har kun endret i bilen, mens den lader, og det går ca 30 sekunder før det oppdateres i bilen. I appen har jeg ikke prøvd, men kan tenkes det er mer dødgang der.
Takk for svaret! Jeg testet ved å endre innstillingene i bilen.

:)

brako79

Sitat fra: kajh på søndag 18. juni 2017, klokken 01:25
Sitat fra: brako79 på søndag 18. juni 2017, klokken 00:47
Testet du med app eller innstillinger i bilen? Jeg har kun endret i bilen, mens den lader, og det går ca 30 sekunder før det oppdateres i bilen. I appen har jeg ikke prøvd, men kan tenkes det er mer dødgang der.
Takk for svaret! Jeg testet ved å endre innstillingene i bilen.

:)
Kan det tenkes at du har avgangstid med innstilt ampere? Slik at denne prioriteres?
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

kajh

Sitat fra: brako79 på fredag 23. juni 2017, klokken 20:48
Kan det tenkes at du har avgangstid med innstilt ampere? Slik at denne prioriteres?

Takk for svaret!

Nei, jeg hadde ikke noen avgangstid slått på.

:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA