Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Strynefjellet med Mecedes B Electric?

Startet av Softblue, tirsdag 27. juni 2017, klokken 19:10

« forrige - neste »

Softblue

Tenkte jeg skulle kjøre Oslo-Stryn T/R med Mercedes B Electric. Har noen forsøkt? Jeg er mest bekymret for etappen Stryn til Bismo på returen, hvor det er en ganske kraftig stigning opp til Strynefjellet og igjennom tunnelene før man kommer til Grotli og det begynner å tippe ned på østsiden igjen. Vil helst ikke bli stående i en av tunnelene uten strøm.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

i05L0

#1
Sitat fra: Softblue på tirsdag 27. juni 2017, klokken 19:10
Tenkte jeg skulle kjøre Oslo-Stryn T/R med Mercedes B Electric. Har noen forsøkt?

Har kjørt Oslo-Stryn-Oslo flere ganger på sommerstid med en i3 60Ah og Strynefjellet er helt uproblematisk. Neste uke (tror jeg) åpner Grønn Kontakt ladestasjon på Grotli, så da er det bare å gi flat pedal!
2020 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2021 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah

Softblue

Lading på Grotli blir perfekt. Takk for opplysningen  :)  :+1:
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

Egil Fonn

Burde ikke være noe problem. 106km fra Stryn til Bismo. vel 400meter i høydeforskjell. http://www.jurassictest.ch/GR/ sier du kommer til Bismo med over 30% rest på batteriet.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Softblue

Sitat fra: Egil Fonn på tirsdag 27. juni 2017, klokken 20:37
Burde ikke være noe problem. 106km fra Stryn til Bismo. vel 400meter i høydeforskjell. http://www.jurassictest.ch/GR/ sier du kommer til Bismo med over 30% rest på batteriet.

Bekymringen min var egentlig fra Stryn som ligger ved fjorden og opp til Strynefjellet hvor man har en klatring på ca 950 høydemeter over ca 6,5 mil. Regner med at det går med en del kilowatt på den strekningen. Når man kommer forbi Grotli så bruker man vel knapt strøm ned til Lom.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

Egil Fonn

Ser jurassictest beregner strekningen Stryn- Geiranger krysset etter siste tunell til 52km vel 900 høydemeter, forbruk på 28,5kw/100km og 55% igjen på batteriet ved range+ lading. Forbruks tallene endres etter tallene du legger inn i programmet. Jeg la inn 1000w forbruk til varme etc og sport kjøring. Har brukt programmet på ulike biler og det gir en god pekepinn. Fint om du ligger inn faktiske tall her etter du er ferdig med turen :-)
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Softblue

#6
Sørum - Nordfjord 492 km. 13 timer hvor av 8 timer kjøring og 5 timer lading. Gjennomsnittlig forbruk 17,2 kw/100km. Lett bil med bare fører. Sommer/Oppholdsvær. Forbruk oppgitt i E. Her er reisen oppsummert fra fra noen notater jeg tok.

1. etappe Sørum - Lillehammer 160 km fra start. Ladet opp med Range+ hjemme. Stipulert rekkevidde 165 km. Gjennomsnittlig forbruk 16,1 kw/100km. Snitthastighet 68 km/t. Gjenstående rekkevidde 67 km ved ankomst. Ladestopp Fortum McDonalds ved Strandtorvet Lillehammer, 30 minutter lading. Stipulert rekkevidde ved avreise 84 km.

2. etappe Lillehammer - Ringebu 49 km (209 km fra start). Stopp for å orientere meg om avstand til nye Vinstra vegpark. Gjennomsnittlig forbruk fra start 16.5 kw/100km. Snitthastighet 67 km/t. Ladet på Kiwi Ringebu. Rekkevidde ved ankomst 32 km. Ladet 10 minutter. Rekkevidde ved avreise 41 km. Herifra merker man på forbruket at det er svak stigning oppover Gudbrandsdalen.

3. etappe Ringebu - Vinstra Vegpark 25 km (234 km fra start). Rest ved ankomst 10 km (batterireserve lyste). Forbruk fra start 16,8 kw/100km. Snitthastighet 66 km/t. Ladet på CirkleK/Grønnkontakt 2 timer og 30 minutter. Rekkevidde ved avreise 153 km.

4. etappe Vinsta Vegpark - Bismo 111 km (345 km fra start). Rest ved ankomst 50 km. Forbruk fra start 17,5 kw/100 km. Ladet på Grønn kontakt bak Sjåk Kjøpesenter 1 time og 50 minutter. Rekkevidde ved avreise 112 km. Stigningen fortsetter oppover Ottadalen og det gjør forbruket også.

5. etappe Bismo - Grotli høyfjellshotell 37 km (382 km fra start). Rest med ankomst 51 km. Forbruk fra start 18,6 kw/100km. Ladet på Grønn kontakt 30 minutter. Rekkevidde ved avreise 72 km. Oppover mot Strynefjellet har man det høyeste forbruket og det ligger nok antatt på ca. 25 kw/100km på denne strekningen.

6. etappe Grotli - Nordfjordeid (stopp Moengården) 110 km (492 km fra start). Herfra ned til målet ved fjorden er det nesten 1.000 høydemeter nedoverbakke. Ned fra Strynefjellet til Oppstryn regenererte jeg rekkevidden fra 67 til 87 km, dvs 20 km. Glemte å notere gjenstående rekkevidde men tror det var 30-40 km. Forbruk fra start 17,2 kw/100km. Snitthastighet 64 km/t fra start.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

Softblue

#7
Nordfjordeid - Sørum 503 km. 13 timer hvorav 8 timer kjøring og 5 timer lading. Gjennomsnitlig forbruk 16,6 kw/100km. Bil med 4 personer og full bagasje. Forbruk oppgitt i E. Sommer. Lett regn med våt vegbane til Lillehammer. Stort sett tør vegbane resten av turen. Pumpet dekkene til 3.0 bar før avreise. Lite bruk av AC.

1. etappe Nordfjordeid - Bismo 158 km fra start. Ladet opp med Range+ før avreise. Stipulert rekkevidde 162 km. Gjennomsnitlig forbruk 17,9 kw/100km fra start. Snitthastighet 58 km/t fra start. Gjenstående rekkevidde ved ankomst 32 km. Ladet 1 time og 35 minutter på Grønn Kontakt bak Sjåk senteret. Rekkevidde ved avreise 123 km.
Fra Oppstryn og opp til tunnelene var forbruket høyt og utenfor skalaen på 50 kw/100km. Oppturen drar fra Oppstryn til toppen drar en 40 km av rekkevidden. Jeg så at det var kommet lader på CirkleK i Oppstryn også, så man kan om nødvendig lade før man tar fatt på fjellet.

2. etappe Bismo - Vinstra Vegpark 104 km (262 fra start). Gjennomsnitlig forbruk 16,6 kw/100km fra start. Snitthastighet 59 km/t fra start. Gjenstående rekkevidde ved ankomst 32 km. Ladet på CircleK/Grønn kontakt 1 time og 30 minutter. Rekkevidde ved avreise 132 km. På denne etappen er det mye nedoverbakke.

3. etappe Vinstra Vegpark - Lillehammer 80 km (342 fra start). Gjennomsnitlig forbruk 16,4 kw/100km fra start. Snitthastighet 60 km/t fra start. Gjenstående rekkevidde ved ankomst 54 km. Ladet på McDonalds 45 minutter. Rekkevidde ved avreise 105 km.

4. etappe Lillehammer - IKEA Hamar 57 km (399 fra start). Gjennomsnitlig forbruk 16,6 kw/100km fra start. Snitthastighet 61 km/t fra start. Gjenstående rekkevidde ved ankomst 37 km. Ladet på IKEA/Fortum 45 minutter. Rekkevidde ved avreise 97 km.

5. etappe IKEA Hamar - Nebbenes 67 km (466 fra start). Gjennomsnitlig forbruk 16,7 kw/100km. Snitthastighet 63 km/t. Gjenstående rekkevidde ved ankomst 21 km. Ladet på Nebbenes/Fortum 20 minutter. Rekkevidde ved avreise 39 km.

6. etappe Nebbenes - Sørum 37 km (503 fra start). Gjennomsnitlig forbruk 16,6 kw/100km fra start. Snitthastighet 62 km/t fra start. Gjenstående rekkevidde ved ankomst 6 km.

Konklusjonen er at det er mulig å kjøre begge veier over Strynefjellet, men du må beregne god tid. Hvis man tar med ladetiden før man starter turen, så kan man si at man må lade like lenge som man kjører. Oppladingstiden på 11/22 kw lader er 55 km/t og om man kjører forsiktig er gjennomsnitthastigheten 60-65 km/t, altså omtrent det samme. 500 km på 13 timer gir en snitthastighet på 38,46 km/t. Man kan derfor se seg slått at mopedister og syklister. Ellers er Mercedes B Electric en utmerket og behagelig langtursbil. Forbruket forandres ikke om bilen er lett eller lastet. Det kommer vel av at motoren i utgangspunktet har høyt dreimoment.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

Egil Fonn

Helt fra Nordfjordeid til Bismo med god margin da. Tocn har to 22kw gratis ladere på Amfi i Stryn om det skulle være nødvendig med litt ekstra påfyll. Grønn kontakt har også ladestasjon på Grotli som jeg prøvde nå i sommer når jeg var på ferietur med i3. Veldig godt utbygd med ladestasjoner nå. Hele Norge tilgjengelig med elbil bortsett fra Finnmark.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA