Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Stjørdal-Karmøy

Startet av Bellefield, torsdag 15. juni 2017, klokken 23:24

« forrige - neste »

Bellefield

Hei! Om noen dager skal vi, en familie på to voksne og to barn, kjøre distansen Stjørdal-Karmøy. 810 km er denne distansen. Underveis skal vi ha en overnatting på Fagernes noe som er ca halvveis.

Vi kjører en Nissan Leaf 2016-modell med 30 Kw. Er forresten strålende fornøyd med bilen! Men tar svært gjerne imot tips til optimalisering av denne kjøreturen. Både tips til hvordan vi kan optimalisere strømforbruket og hvilke ladestasjoner vi bør bruke. Vi skal starte meget tidlig på dagen for å ha god sikkerhetsmargin hvis ting skulle skjære seg. Med to barn på tur er det uansett en god regel å starte mens de er våken og opplagt tenker jeg.

Her er mine tanker om stopp underveis. Ønsker å ha en relativt god sikkerhetsmargin mellom ladestoppene:

Stjørdal - Støren  82 km
Støren - Oppdal  68 km
Oppdal - Otta     125 km
Otta - Beitostølen  108 km
Beitostølen - Fagernes 38 km

På Fagernes vil vi overnatte. Det hadde på mange måter vært mer naturlig å inkludert Dombås som en av ladestasjonene, men hvis jeg forstår det rett er det ikke mulig å lade med mobilen der pga ArcticRoads som strømtilbyder?? Ellers er det etappen Otta-Fagernes på 108 km jeg er mest nervøs for her. Både på grunn av kun en hurtiglader på Otta, og på grunn av endel hundre høydemeter mot Beitostølen.

Håper på å lade opp til ca 90 % før de lengste etappene (til otta og beito). Hvordan bør jeg gjøre dette? 80 % med CHAdeMO og resterende 10-20 % med Type 2?

Har lite erfaring med dette så veldig takknemlig for tips!

PS: Andre etappe fra Fagernes til Karmøy tar jeg i neste omgang :-)

Burger

Setter opp en Nissan Leaf på http://www.jurassictest.ch/GR/ med følgende endringer :

Batteri : 27kwh
Forbruk kupe : 1500w (dette er for sikring, så det ikke kommer for kort.

Greenrace tar høyde for topologi.

Stjørdal - Støren : 59% 19.05 kWh/100km
             - Dersom du har 41% igjen på Støren, så kan du fortsette til Berkåk, hurtigere å lade ett tommere batteri.
Stjørdal - Berkåk : 85% 19.9 kWh/100km

Støren - Oppdal : 53% 20.82 kWh/100km
Berkåk - Oppdal : 26% 19.97 kWh/100km

Oppdal - Otta : 84% 17.97 kWh/100km - Finnes det noen hurtigladere mellom her, så slipper man å lade så fullt på oppdal?
Otta - Beitostølen : 80% 19.84 kWh/100km
Beitostølen - Fagernes : 18% 12.2 kWh/100km

Husk at forbruk øker når det regner.

Arctic roads er noe man prøver å unngå fordi de tar blodpris pr enkeltlading eller krever årsabbonement. Men jeg mener at Fortum skulle vært ferdig med 2 ladestasjoner pr 50km Trondheim - Oslo nå.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

elekTrond

Velkommen til elbilforumet. Har du fått med deg denne? http://elbilwiki.no/index.php/Orientering

http://www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/ kan du justere slik Burger gjør på GreenRace, samt få opp hele ruten med rekkevidde-radiuser og nåler for alle ladepunkt. Du kan legge inn kun (Fortum og) Grønn Kontakt som synlig, og velge bort alt annet enn DCQC ladere. Topologi med visning av høydemeter og kurver er også med. Utrolig fint verktøy.

God tur og planlegging! :+1:
'13 Mjau

Bellefield

Tusen hjertelig takk til Burger og elekTrond for veldig nyttig info!

Har gått gjennom ruta en gang til med de sidene dere anbefaler å tror det skal gå veldig greit så lenge vi tar oss god tid.

Men jeg lurer på om noen kan gi meg svar på en ting. Det er enkelte steder der jeg har lyst å lade tett opptil 100 % før de lengste strekkene. Hvordan ville dere gjort dette? CHAdeMo hele veien eller skal jeg bruke Type 2 fra 80 - 100 %??

Jejl

CHAdeMO er raskest opp til ca 97%. Over 97% er Type2 omtrent like raskt.
Tror neppe du trenger å lade til mer enn 80% på noen av de strekningene du skal kjøre.
Forbruket som Burger har fått beregnet på jurrassictest tror jeg er minst 20% for høyt, for du trenger ikke 1500w til varme nå juni.



elekTrond

Ble det ferietur, or did you divorce or die trying? :P
'13 Mjau

Trekkoppbil

Jeg ville vært forsiktig med å hurtiglade opp så høyt.

Ved gjentatte hurtigladinger på en dag, gjelder det å ikke kjøre batteriet for varmt.

Ut fra reisebeskrivelser på forumet her ellers, så går 30kwt's batteriet varmt hvis man lader det høyt opp på dagsettapper som er halvparten så store som denne turen.
Man kan følge med på tempen, om man bruker Leaf Spy

Jeg har ikke erfaring med 30kwt's batteri personlig.

brako79

Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 06. juli 2017, klokken 07:54
Jeg ville vært forsiktig med å hurtiglade opp så høyt.

Ved gjentatte hurtigladinger på en dag, gjelder det å ikke kjøre batteriet for varmt.

Ut fra reisebeskrivelser på forumet her ellers, så går 30kwt's batteriet varmt hvis man lader det høyt opp på dagsettapper som er halvparten så store som denne turen.
Man kan følge med på tempen, om man bruker Leaf Spy

Jeg har ikke erfaring med 30kwt's batteri personlig.

Bilen har vel innebygget sikkerhetsmekanismer som skrur ned belastningen når ting går varmt. Dessuten får den kjøling når den kjøres igjen, om man ikke drar ut max-effekt hele tiden.
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

Bellefield

#8
Sitat fra: elekTrond på fredag 23. juni 2017, klokken 01:30
Ble det ferietur, or did you divorce or die trying? :P

DA var vi endelig kommet tilbake til Stjørdal etter over to uker ferie! Og Leafen har virkelig fått kjørt seg. Over 800 km ned. Og nesten 1200 km tilbake! Og for de som lurte på hvordan det gikk?

Ingen problem!  ;D

Skal ikke legge skjul på at jeg var spent på avreise. Det er mye som kan gå galt med både det ene og det andre. Men alt har omtrent gått 100 % knirkefritt! Turen fra Stjørdal til Karmøy gikk som planlagt. Første dagsetappe gikk de 40 milene til Fagernes. Tre ladestopp men hadde fint klart meg med to. Andre etappe til Karmøy var også 40 mil. Her hadde jeg også tre ladestopp men tok en lading på Norheim bare 15 kilometer fra hjemme da jeg hadde litt vel små marginer. Da hadde jeg kjørt 200 kilometer fra Kinsarvik.

Etappen hjemover var faktisk enda sprekere da vi valgte å kjøre om sørlandet for å stikke innom et vennepar. Å kjøre om sørlandet gjorde at hjemturen var nesten 1200 km. Men da la vi inn en ekstra overnatting. Første etappe gikk de nesten 40 milene til Grimstad. To ladepauser underveis. Andre etappe gik k de 40 milene fra Grimstad til Hamar. Tre ladestopp. Siste etappe gikk idag de 40 milene mellom Hamar og Stjørdal. To ladestopp underveis, på Hanestad og Kvikne. Her kjørte vi om Østerdalen.

Min konklusjon etter 2000 kilometer i elbil er at dette faktisk går helt fint! Hadde selvfølgelig forberedt meg godt og visste om alle ladestoppene og høydemetrene underveis. Brukte den hjemmesiden dere linket til, veldig bra! Fryktet ladekø før vi startet turen men kun på et av de 13 hurtigladestoppene vi stoppet på var det kø. Og da hadde vi så mye batteri allikevel slik at vi bare fortsatte til neste stopp uten problemer. Har kjørt med gode marginer som dere skjønner. Har for det meste ladet på Fortum sine stasjoner da de som oftest har to hurtigladeuttak(har selvfølgelig unngått Arctic :-)). Har måttet ringt til Fortum to ganger da jeg hadde problemer med ladingen, men det løste seg etter at det restartet ladepunktet.

Når det gjelder Leafen har den egentlig overrasket meg i positiv retning når det gjelder rekkevidde. Selv med to voksne, to barn og fullastet bil klarer den helt fint 200 kilometer hvis en ender på sånn ca samme høydemeter som når en begynner. Og det på tross av at topografien har vært varierende og vi har brukt klimaanlegget til tider. Har selvfølgelig ikke kjørt så langt mellom ladingene da jeg ønsker å ha marginer, men potensialet er virkelig der.

Jeg vil påstå at vi hadde omtrent brukt like lang tid på denne langturen om vi hadde kjørt fossilbil. Når man tar en ladepause etter å ha kjørt i 130-140 kilometer med to barn har en uansett behov for en halvtimes pause.

Nei, jeg har iallefall ingen problem med å dra på langtur med Leaf igjen hvis det blir aktuelt  :laugh:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA