Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Isolere vanntank / slanger..

Startet av ElDino, torsdag 24. februar 2011, klokken 12:38

« forrige - neste »

Peugeot iOn

Hei, jeg er ny på dette forumet. Har hatt min Peugeot i 1 uke og merker at varmeapparatet ikke varmer mye. På bakgrunn av dette er jeg meget interresert i hvordan dere har gjort denne isoleringen. Ser på bildeserien at det er en tank som er trukket med en "sokk" er det denne tanken dere har trukket med isolasjonsmateriale samt dekket til rørene nedover med biltemaisolasjonsrør på 22mm?

Mr.Zero

Det er riktig observert! Gjør dine innkjøp og sett i gang! Tålmodighet og små hender en fordel... ;)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Phuc

Noen som vet hvor man kan få kjøpt Armaflex cellegummi i Oslo?
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [120000 km @ 20.02.2021]
Kia EV6 GT Line AWD Yacht Blue (i bestilling)
Vurderer: VW ID4 GTX, Ioniq 5 AWD, Tesla Model 3/Y

TB

#33
Sitat fra: Phuc på søndag 21. oktober 2012, klokken 18:24
Noen som vet hvor man kan få kjøpt Armaflex cellegummi i Oslo?
I mitt tilfelle var eg innom ein røyrlegger, tenker dei fleste har slikt. Brukes for å unngå kondens på kalde røyr.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

maaha

Jeg isolerte min imiev i helga. Brukte kun biltema utstyr - rørisolasjon samt matter for lyddemping. Dette ble faktisk ganske pent, men har ikke bildene her nå. Det er iallefall en rimelig løsning som viser seg å fungere bra. Jeg merker stor forskjell. Varmen kommer raskere og det virker som om det bruker mindre energi for å vedlikeholde en forhåndsvarmet bil. En plate 10 mm lyddemping samt 2m 22mm rør var nok for selve varmeren under bilden, rørene, og selve "varmtvannstanken".

Det er vanskelig å komme til noen steder, men med pianofingre og litt tålmodiget går det bra..  :)

Phuc

Sitat fra: maaha på mandag 22. oktober 2012, klokken 19:20
Jeg isolerte min imiev i helga. Brukte kun biltema utstyr - rørisolasjon samt matter for lyddemping. Dette ble faktisk ganske pent, men har ikke bildene her nå. Det er iallefall en rimelig løsning som viser seg å fungere bra. Jeg merker stor forskjell. Varmen kommer raskere og det virker som om det bruker mindre energi for å vedlikeholde en forhåndsvarmet bil. En plate 10 mm lyddemping samt 2m 22mm rør var nok for selve varmeren under bilden, rørene, og selve "varmtvannstanken".

Det er vanskelig å komme til noen steder, men med pianofingre og litt tålmodiget går det bra..  :)
Du brukte ikke noen 90-gradersrør?
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [120000 km @ 20.02.2021]
Kia EV6 GT Line AWD Yacht Blue (i bestilling)
Vurderer: VW ID4 GTX, Ioniq 5 AWD, Tesla Model 3/Y

breitling

#36
Sitat fra: Phuc på søndag 21. oktober 2012, klokken 18:24
Noen som vet hvor man kan få kjøpt Armaflex cellegummi i Oslo?

Ikke noe butikk i Oslo, men dette virker helt kurant: http://vvskomplett.no/checkout/cart/. Totalt kr. 449 med gratis frakt til Oslo.
Jeg kommer til å bestille. Synes det er nok med en plate 0,5x2,0m og 2m med rør ø22. Tenker ikke å lime plate men bruke isoleringstape. Rørisolasjon har tosidig tape. Isolere varmeapparat, slanger og ekspansjonstank.
PS: er alle sngene ø20mm?
Oslo
2012 Peugeot iON - solgt
2016 MB B-250e Edition - solgt
2021 VW id.3 1.st Pro Performance "Eldina3"

Phuc

#37
Sitat fra: breitling på tirsdag 23. oktober 2012, klokken 15:04
Sitat fra: Phuc på søndag 21. oktober 2012, klokken 18:24
Noen som vet hvor man kan få kjøpt Armaflex cellegummi i Oslo?

Ikke noe butikk i Oslo, men dette virker helt kurant: http://vvskomplett.no/checkout/cart/. Totalt kr. 449 med gratis frakt til Oslo.
Jeg kommer til å bestille. Synes det er nok med en plate 0,5x2,0m og 2m med rør ø22. Tenker ikke å lime plate men bruke isoleringstape. Rørisolasjon har tosidig tape. Isolere varmeapparat, slanger og ekspansjonstank.
PS: er alle sngene ø20mm?
Fant en annen nettbutikk som er muligens litt billigere; 334,- med fri frakt ved bestillinger over 300,-
OVV har jo butikk i Oslo også fant jeg ut:
Oslo Vann & Varme AS
Trondheimsveien 41
0560 Oslo

Så jo også at vvskomplett hadde satt noe krav om minst to lengder når man bestilte rørisolasjon.
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [120000 km @ 20.02.2021]
Kia EV6 GT Line AWD Yacht Blue (i bestilling)
Vurderer: VW ID4 GTX, Ioniq 5 AWD, Tesla Model 3/Y

maaha

Sitat fra: Phuc på mandag 22. oktober 2012, klokken 23:09
Sitat fra: maaha på mandag 22. oktober 2012, klokken 19:20
Jeg isolerte min imiev i helga. Brukte kun biltema utstyr - rørisolasjon samt matter for lyddemping. Dette ble faktisk ganske pent, men har ikke bildene her nå. Det er iallefall en rimelig løsning som viser seg å fungere bra. Jeg merker stor forskjell. Varmen kommer raskere og det virker som om det bruker mindre energi for å vedlikeholde en forhåndsvarmet bil. En plate 10 mm lyddemping samt 2m 22mm rør var nok for selve varmeren under bilden, rørene, og selve "varmtvannstanken".

Det er vanskelig å komme til noen steder, men med pianofingre og litt tålmodiget går det bra..  :)
Du brukte ikke noen 90-gradersrør?

Nei, ikke nødvendig etter min mening. Tror det er bedr å klippe til selv.viklene avviker uansett fra de fast vinklene de har på biltema.

Granheim

Er dette noe som må av igjen til sommeren fordi det kan påvirke kjølinga, eller kan det sitte på permanent?

Noen som fant ut hvor varm varmeveksleren under bilen kan bli?
forhenværende Mitsubishi selger og i-Miev sjåfør
2012 Rasberry red Mitsubishi i-Miev

Mr.Zero

Isolasjonen kan sitte på hele året da dette er et separat varmesystem som kun har i oppgave å sørge for (litt) varme i kupeen.
Hva angår varmeveksleren, er jeg usikker. Jeg har valgt å isolere bunn og front av denne.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

El-ler

#41
PS! 5000 watts varmelegeme er totalt brannfarlig og derfor tryggest å ha i en vannbeholder! Skulle 5000 watts varme være tilgjengelig inne i kupeen på annen måte, skal de straks tenke på den enorme brannfaren . . .
Citroen C-Zero,11000 km

Mateusz

Har kjøpt meg en brukt imiev fra 2012. Slanger og varmebeholder er ikkje isolert. Skal isolere det med gummiplater og rør isolasjon.
Men dokke som har dette en stund. Hvordan det virker etter noen vinter? Tåler cellegummi varmen? Har dokke gjort noen modifikasjoner?
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

TB

Varmen er neppe noko problem, ved at det er vatn som sirkulerer det blir ikkje spesielt varmt. Det som gjerne bryt ned isolasjonen er sollys. Lite sollys som kjem til der det er aktuelt å isolere rør.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA