Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Isolere vanntank / slanger..

Startet av ElDino, torsdag 24. februar 2011, klokken 12:38

« forrige - neste »

ElDino

lurer på om det kan hjelpe å isolere tanken som anbefalt her i denne tråden?

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=504.0

Eller dekke til radiatoren..

Bilen blir aldri varmt nok i -24 grader

Åneby - i-Miev powered by Eberspacher

Kjelli

du sliter nok i -24 ja, jeg synes det er kaldt med 5 blå ute. :)

Hadde vært topp om noe slikt hadde gått med Imieven og. Da ett elektrisk varmeapparat burde fungere kjempebra, men av en eller annen grunn gjør det ikke det. lurer på hva effekten av varmeapparatet er, noen som vet? Vet at hvis jeg setter inn en vifteovn på 1kw så er det stupvarmt inne i kupeen etter kort tid.

Kjelli

elektrolux

Sitat fra: Kjelli på torsdag 24. februar 2011, klokken 22:17
Vet at hvis jeg setter inn en vifteovn på 1kw så er det stupvarmt inne i kupeen etter kort tid.

Da utnyttes hele effekten til kupeoppvarming, i stedet for vann og og motoremsoppvarming.

Synd luftbåren varme forsvant sammen med Think Classic. Det er både raskere og mer effektivt en å via vann.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Kjelli

En skulle jo nesten tro at når en stiller det på varme i kupeen så er det varme i kupeen en ønsker først og fremst.
Dårlig design mao.

Kjelli




Go-carter

Sitat fra: elektrolux på fredag 25. februar 2011, klokken 11:05
Sitat fra: Kjelli på torsdag 24. februar 2011, klokken 22:17
Vet at hvis jeg setter inn en vifteovn på 1kw så er det stupvarmt inne i kupeen etter kort tid.

Da utnyttes hele effekten til kupeoppvarming, i stedet for vann og og motoremsoppvarming.

Synd luftbåren varme forsvant sammen med Think Classic. Det er både raskere og mer effektivt en å via vann.



De nyeste City'ene(4-seter-ramma) har vel elektrisk luftbåren varme?

Eller har jeg hørt feil nå?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

moso

Sitat fra: ElDino på torsdag 24. februar 2011, klokken 12:38
lurer på om det kan hjelpe å isolere tanken som anbefalt her i denne tråden?

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=504.0

Eller dekke til radiatoren..

Bilen blir aldri varmt nok i -24 grader



Er det noen som har prøvd dette på en i-miev - eller som kan se noen som helst grunn til at det ikke er lurt? For varmt kan det vel neppe bli..
Saxo - iMiev - Tesla - Tesla - Tesla

moso

Vanntanken isolert - enklere også enn på saxoen. Biltema isolasjonsplater med lim på baksiden. Klipp til passende stykker - lim på - surr inn med ducktape til slutt. Regner med at det hjelper, ihvertfall blåser det god varm luft iløpet av et par minutter nå, og varmen bør holde lenger ved stopp.
Saxo - iMiev - Tesla - Tesla - Tesla

i_expect

Sitat fra: moso på søndag 20. mars 2011, klokken 20:37
Vanntanken isolert - enklere også enn på saxoen. Biltema isolasjonsplater med lim på baksiden. Klipp til passende stykker - lim på - surr inn med ducktape til slutt. Regner med at det hjelper, ihvertfall blåser det god varm luft iløpet av et par minutter nå, og varmen bør holde lenger ved stopp.
Har du bilder av det? hadde vært interresant å se for oss andre som har tenkt på det samme... En ting jeg lurer på er i forhold til verksted/service. Har et inntrykk av at man ikke skal "gjøre noe under panseret". Tenker da på garantier og slikt. Kjedelig om det at jeg isolerer tanken skal ha noe å si hvis noe skulle skje...
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

moso

#8
Skal ta bilde imorgen - og ville jo være merkelig om ikke vanntanken for varmt vann tåler å bli varm..
Saxo - iMiev - Tesla - Tesla - Tesla

Boogie

Sitat fra: moso på mandag 21. mars 2011, klokken 22:06
Skal ta bilde imorgen - og ville jo være merkelig om ikke vanntanken for varmt vann tåler å bli varm..

Har du fått tatt bilder av tanken?
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

erik e

Har pakket inn tanken og litt av slangene fra oversiden. Har tittet under bilen,der ligger jo "varmeapparatet" ganske åpent med slanger.(bare ett plastdeksel under enheten). Vi bør kansje vente til høsten med og pakke det bedre inn.  Når det er minus grader kan kansje "hullet" i støtfanger foran tettes som grill trekk på en vanlig bil.Da trenger vel ikke batterie og motor all kjøling i frontradiator? Ac kjøler sitter helt foran så ikke tett til før etter sommeren.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

elektrolux

Opel Vivaro benytter en blokk med 4 glødeplugger på vannslangen for hurtig oppvarming av kupe ( og motor )

En slik blokk kunne vært kjekk å ha også på Elbiler med vannbåren varme. Ideen til Opel, er at denne varmer vannet inntil motoren tar over.

På Elbil med vannbåren varme kunne den gjort det samme, inntil bilens eget system kommer skikkelig i gang.

Enklere og billigere enn Webasto.

Se bildet som jeg sakset fra februar utgaven av Car Mechanics
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

erik e

Det er jo en slik "type" i-Miew har,bare mye større og styrt av "elektronikk". Mener den er ca. 5000 w.Er ikke det ca 7-8 hk,det må jo gå utover rekkevidden.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Kris

Her er et eksempel på hvordan man kan isolere varmeblokken, ledningene og tanken. Dette gjør tydeligvis orginalvarmen litt mindre ineffektiv. Lurer litt på hvorfor varmluften i Imiev er vannbasert og ikke direkte, men det er det vel en grunn til.

http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=694
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

el_el

Jeg tror det er på grunn av trekkraftbatteriet, som må holdes varm når billen kjører på minus kulder grader, so man for mest rekkevidet.

Et andre scenario ar når man lader og temperatur er høyt, automatisk kjøling av batteriet er mer effektiv med vannbasert system.  Jeg lest at det har vært noen Leaf eier som har sliter med det i Arizona, og batteriet har mistet batterikapasitet (opptil 10% over et år).

http://green.autoblog.com/2012/09/25/nissan-addresses-leaf-battery-woes-customer-communication-short/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA