Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Størrelse på bagasjerom

Startet av fws, tirsdag 13. juni 2017, klokken 09:00

« forrige - neste »

Øyvind.h

Uansett hva man velger å kalle det forskjellen på sedan og kombikupé stor.
Har du hund? Glem sedan. Skal du frakte noe av litt størrelse? Glem sedan.
Vil du ha best mulig bagasjekapasitet? Glem sedan.

Jeg ville ikke kjøpt Model S om det var sedan, fordi sedan er så upraktisk.

Ikke uten grunn sedan tradisjonelt selger svært dårlig i Norge. Kombikupé er mer som stasjonsvogn med veldig skrå bakluke. Dvs litt mindre bagasjeplass enn stasjonsvogn, men mye mer praktisk enn sedan.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 10. august 2017, klokken 13:05
Uansett hva man velger å kalle det forskjellen på sedan og kombikupé stor.
Har du hund? Glem sedan. Skal du frakte noe av litt størrelse? Glem sedan.
Vil du ha best mulig bagasjekapasitet? Glem sedan.

Enda godt at Model S er en sedan da, i følge produsenten ;)  Men i alle de tilfelle du nevnte går det nok helt greit med en 5-døres amerikansk sedan...


Altså - Jeg så jo at Tesla omtalte Model S som sedan, og så sa de at Model 3 kom til å bli en sedan. Tok det derfor for gitt at Model 3 også ville bli en slik liftback 5-dørers sedan som Model S. Ble svært skuffet da jeg så at det ble en 4-døreres sedan, og da kom "alle" og sa "Jammen, Elon hadde jo sagt at det skulle bli en sedan, og alle vet jo at sedaner kommer uten liftback!". Joda joda, de har helt sikkert rett etter europeisk norm, men i det minste ikke etter Teslas norm, enten det er en norm i statene ellers eller ei.

Derfor tror jeg ikke det er lurt å legge noen føringer på hva Tesla mener når de omtaler biler som "sedan". Ignorer sedan begrepet og tell antall dører (der også "liftback"/"hatch" etc regnes som dører).

For deres egen del må dere få kalle bilene akkurat hva dere vil, men kan være greit å ha i bakhodet at det nødvendigvis ikke behøver å være det samme som Tesla kaller det, og derved heller ikke nødvendigvis en oppfatting dere kan forvente at er universelt akseptert når man diskuterer Teslas biler.
Model S 85D

Øyvind.h

#77
Glad jeg bor i Norge og forholder meg til norske definisjoner om både subsidier og karosseriform :)

Så slipper jeg misforståelser når utenlandske produsenter lager egne definisjoner som avviiker fra de norske. Husker Saab ville kalle stasjonsvogn for Estate. Og Audi den for avant.

Men hva man velger å kalle karosseriet endrer som du påpeker ingen ting.
Det viktigste er hvordan det fungerer i praksis. Og det oppsummerte jeg i forrige post :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Cnet etter kort prøvekjøring:

"And then there's the trunk. Here I was concerned because the rear glass does not swivel upward, this is a sedan not a hatchback, and from looking at the earlier concepts it sure seemed like you'd be left with a narrow opening back there. But, the trunk, though shallow, opens up high and gets well out of the way. There's actually a very large trunk opening and a plenty-deep trunk.

Two bags of golf clubs should be no problem. I bet you could even manage four."
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Diravi

Sitat fra: Diravi på tirsdag 01. august 2017, klokken 17:51
Jeg tok et skjermbilde av snittet av Model 3 fra presentasjonen fredag; det er kanskje det nærmeste vi kommer inntil noen går løs med målebåndet. Det er relativt lett på dette bildet å se hvor bakseteryggen, hattehyllen og bagasjeromsgulvet begynner, og det fremgår vel sånn ca hvor bakluken starter også.

Det kan se ut som om forkant av bagasjeromsgulvet er på høyde med framkant av felgen. Hvis dette er 19"hjul så dekker felgen de fremste 48 cm av bagasjerommet; den delen av gulvet som er bak felgen er noe kortere. Så et sted rundt 90 cm lengde på gulvet virker ikke usannsynlig. Ut fra høyden på lukeåpningen og den synlige terskelen inn til bagasjerommet kan vi anslå høyden i selve rommet til knapt 50 cm (litt høyere bakerst).

Dersom vi legger til grunn en gjennomsnittlig lengde i bagasjerommet (seteryggen og luken skråner) på 80 cm og at bredde er ca lik bredde lukeåpning, ender vi på om lag 420 liter - det er 14,8 cubic feet. Tesla oppgir nå 15 cu.ft. for både frunk og trunk til sammen, men her har jeg regnet som om man fylte volumet med vann og alt lot seg utnytte. Sjefsdesigneren har påpekt at en cabin baggage går akkurat i frunken, IATA-mål på slike er 55x35x20 cm, altså knapt 40 liter eller 1,36 cu.ft.

Summa summarum tror jeg på et bagasjerom med ca 80 cm utnyttbar lengde (litt mer langs gulvet), vel meteren bredde og knapt 50 cm høyde, altså vel 400 liter totalt.

Nå har Model 3 Owners Club tatt alle målene i denne videoen (fra ca 9:26), så her kommer fasiten på gjetningene. https://electrek.co/2017/10/27/tesla-model-3-first-hour-long-in-depth-look-electric-vehicle/

Bagasjerommet er 105 cm langt langs gulvet, men da har de målt helt nede ved seteryggen i forkant, og midt på i bakkant (bagasjerommet buer mot støtfangeren; kortere på hver ytterside). Så realistisk sett noe kortere hvis man skal tenke lengde i hele bagasjerommets bredde.

Bredden bak hjulhusene er ca 115 cm og mellom hjulhusene 96 cm.

Innvendig høyde er 46 cm, men det er målt opp mot underside av den tverrbjelken som går under hattehyllen. Denne bjelken er helt i forkant, inn mot seteryggen, og bak denne er høyden 3-4 cm høyere.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

ludwig_holberg

#80
Ser ut til å bli veldig god bagasjeplass. Matcher en medium+ stasjonsvogn, vil jeg si, mtp at man også har litt ekstra plass i frunken. Hvis vi snakker kr. 450.000 - 500.000 for AWD, Premium interiør og long range, så er jo dette bortimot en uslåelig bil i det norske markedet. Det gjelder enten man sammenligner med andre fossile biler, eller med andre elektriske biler (alle andre elbiler i samme prisklasse og under har verken AWD, Teslas ladenettverk, eller AP HW 2.5). Liten drawback om hengerfeste ikke kommer (noe det neppe gjør, siden salget går gulle godt uten), men satan dette ser bra ut.  :+1:

Taffelman

https://electrek.co/2017/07/31/tesla-model-3-vs-bmw-3-series/

SitatThe Model 3 is still $35,000 in order to get roughly the same options as a BMW 330i with $43,950 MSRP.
X75D
TM3 LR AWD

Tesla

I NEED TO CARRY MY BIG STUFF !!! PERIOD ! Går av alle logiske grunner for Model Y

Tesla

https://www.tesla.com/no_NO/model3

15 kubikkfot = 424 L bagasjerom foran og bak med manuelt regulerbar luke

Diravi

Sitat fra: Tesla på lørdag 19. mai 2018, klokken 22:02
https://www.tesla.com/no_NO/model3

15 kubikkfot = 424 L bagasjerom foran og bak med manuelt regulerbar luke

Jeg føler ikke akkurat at Tesla overdriver bagasjeromsvolumet; det er sannsynligvis noe større i praksis. Ut fra målene som er oppgitt noen innlegg over dette er selve bagasjerommet ca HxBxD = 46x96x90 (det siste målet som en snittberegning av lengden øverst/nederst målt mot bakseteryggen.

Det gir temmelig nøyaktig 400 liter. I tillegg kommer frunken og rommet under gulvet. Hvilket tyder på over 500 liter totalt. Mao helt greit for oss som typisk pakker i kofferter og skal ha med bagasje til fire; muligens mindre greit for dem som trenger å ha med romstore ting.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Mazzbot

Sitat fra: Tesla på lørdag 19. mai 2018, klokken 22:02
https://www.tesla.com/no_NO/model3

15 kubikkfot = 424 L bagasjerom foran og bak med manuelt regulerbar luke

BMW i3 har 15.1 cubic feet etter amerikansk målemetode . Noe som er 220L i EU. Hvordan kan da model3 ha 425L?
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Diravi

#86
Sitat fra: Mazzbot på søndag 20. mai 2018, klokken 16:33
Sitat fra: Tesla på lørdag 19. mai 2018, klokken 22:02
https://www.tesla.com/no_NO/model3

15 kubikkfot = 424 L bagasjerom foran og bak med manuelt regulerbar luke

BMW i3 har 15.1 cubic feet etter amerikansk målemetode . Noe som er 220L i EU. Hvordan kan da model3 ha 425L?

Det stemmer ikke. En cubic foot er 28,3169 liter. 15,1 cu.ft blir da ca 428 liter. Alle som har sett bagasjerommet på en i3 skjønner at det ikke er tilfelle, med mindre man laster til taket. Og for en del av kompaktbilene med bakluke er det målt på denne måten i USA. Men det er altså ikke sammenlignbart med bagasjerommet på en Model 3. 220 liter mot drøyt 400 stemmer derimot bra.

Eller for å si det enkelt: 15,1 cu.ft er målt opp til taket. 220 liter er målt til hattehyllen. Kun det siste er sammenlignbart med Model 3.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Apfelsaft

Sitat fra: Diravi på mandag 21. mai 2018, klokken 00:35
Det stemmer ikke. En cubic foot er 28,3169 liter. 15,1 cu.ft blir da ca 428 liter. Alle som har sett bagasjerommet på en i3 skjønner at det ikke er tilfelle, med mindre man laster til taket. Og for en del av kompaktbilene med bakluke er det målt på denne måten i USA. Men det er altså ikke sammenlignbart med bagasjerommet på en Model 3. 220 liter mot drøyt 400 stemmer derimot bra.

Eller for å si det enkelt: 15,1 cu.ft er målt opp til taket. 220 liter er målt til hattehyllen. Kun det siste er sammenlignbart med Model 3.
En ting er kapasitet i liter. En annen ting er hvor godt du kan utnytte denne kapasiteten. Det er veldig god plass i i3 med setene nede. Stor hatchback-luke og et veldig "kubisk" volum gjør at du får veldig mye inn i en i3. Dette merker du godt på Ikea-tur, flyttetur etc. Jeg vet at jeg i mange tilfeller ikke vil få det samme inn i min Model 3.
BMW i3 2016 fullutstyrt
Model 3-reservasjon

kW = effekt (ytelse fra motor)
kWh = energi (batterikapasitet)

Klykken

Fikk en oppvaskmaskin inn luka på i3, med setene nede. Det hadde jeg aldri trodd. Den passet AKKURAT. :p
Men de få gangene det blir aktuelt å frakte noe stort med henger greier jeg fint å leie en bil for formålet, eller låne av familie hvis det passer.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

S4e

Sitat fra: Apfelsaft på mandag 03. desember 2018, klokken 23:34
Sitat fra: Diravi på mandag 21. mai 2018, klokken 00:35
Det stemmer ikke. En cubic foot er 28,3169 liter. 15,1 cu.ft blir da ca 428 liter. Alle som har sett bagasjerommet på en i3 skjønner at det ikke er tilfelle, med mindre man laster til taket. Og for en del av kompaktbilene med bakluke er det målt på denne måten i USA. Men det er altså ikke sammenlignbart med bagasjerommet på en Model 3. 220 liter mot drøyt 400 stemmer derimot bra.

Eller for å si det enkelt: 15,1 cu.ft er målt opp til taket. 220 liter er målt til hattehyllen. Kun det siste er sammenlignbart med Model 3.
En ting er kapasitet i liter. En annen ting er hvor godt du kan utnytte denne kapasiteten. Det er veldig god plass i i3 med setene nede. Stor hatchback-luke og et veldig "kubisk" volum gjør at du får veldig mye inn i en i3. Dette merker du godt på Ikea-tur, flyttetur etc. Jeg vet at jeg i mange tilfeller ikke vil få det samme inn i min Model 3.

Vil jo få et hav av plass med setene nede i TM3?
Så lenge en får gjenstanden inn i bakdøren så kan en også få inn "kasser" av ulike varianter vil jeg tro.
Ser også ut som en kan bruke brønnen for større gjenstander ved å fjerne plata?

Vil helt sikkert være situasjoner der en savner kombi løsningen, men jeg tror det vil fungere strålende i 90% av tilfellene. Nå har vi også fått avklart takstativ.

Hadde vi bare fått hengerfeste ville jeg personlig være helt i mål. Da løses også transport av ting en ikke ønsker å ha inn i bilen eller de gjenstandene som også er for store selv for en kobi/stasjonsvogn.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA