Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Størrelse på bagasjerom

Startet av fws, tirsdag 13. juni 2017, klokken 09:00

« forrige - neste »

steam

Sitat fra: georglu på tirsdag 13. juni 2017, klokken 09:05
Volum er offisielt bekreftet til å være ca 400 liter, så det er i alle fall ikke 450-500 liter.

"Amerikanske liter". Og det er ikke bekreftet i det hele tatt. Vi kan faktisk ikke med sikkerhet si at alt som står på sammenligningsskjemaet stemmer.
Model S 75D 24. oktober 2017
- Premium, Luft, Glasstak, Skinn, Karbon, EAP, FSD

Reservasjon Modell 3 01.04.2016 04:40

- Jeg kan ingenting om bil

georglu

Sitat fra: steam på torsdag 15. juni 2017, klokken 13:39
Sitat fra: georglu på tirsdag 13. juni 2017, klokken 09:05
Volum er offisielt bekreftet til å være ca 400 liter, så det er i alle fall ikke 450-500 liter.

"Amerikanske liter". Og det er ikke bekreftet i det hele tatt. Vi kan faktisk ikke med sikkerhet si at alt som står på sammenligningsskjemaet stemmer.

Og hva er "amerikanske liter"? 14 cubic feet er vel 400 liter uansett hvordan man vrir og vender på det? Sammenligningsskjemaet kommer fra Tesla, så det er vel så offisielt som man kan få det. Regner med de har styr på hvor stor bilen deres er.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Espen Hugaas Andersen

Volumet måles på forskjellige måter. I europa har man blokker av forskjellige størrelse som man plasserer inn i bagasjerommet, og så regner man ut volumet på det man fikk plass til. Jeg tror det er noe lignende i USA, men det er forskjell på faktiske liter, europeiske liter og amerikanske liter.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

georglu

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 15. juni 2017, klokken 14:25
Volumet måles på forskjellige måter. I europa har man blokker av forskjellige størrelse som man plasserer inn i bagasjerommet, og så regner man ut volumet på det man fikk plass til. Jeg tror det er noe lignende i USA, men det er forskjell på faktiske liter, europeiske liter og amerikanske liter.

En liter er vel en metrisk størrelse og den er da lik over hele kloden? Og når de da oppgir dimensjonen i cubic feet så er det vel bare ett litertall som passer til dette?

Ref. Wikipedia-artikkelen her om at en 1 cubic feet = ca. 28 liter:

https://en.wikipedia.org/wiki/Cubic_foot

Hvilket jeg mener da må bety at Tesla mener bagasjerommet er sånn ca. 400 liter (14 cubic feet = ca 396 liter i følge Google: https://www.google.no/search?q=14+cubic+feet&oq=14+cub&aqs=chrome.0.69i59j69i57.1687j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8)

Men det kan jo hende Tesla er i overkant konservative i sine tall. Noen Model S-eiere som kan bekrefte hvor bra tallet på 850 liter stemmer?
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

GOS

Sitat fra: georglu på torsdag 15. juni 2017, klokken 14:46
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 15. juni 2017, klokken 14:25
Volumet måles på forskjellige måter. I europa har man blokker av forskjellige størrelse som man plasserer inn i bagasjerommet, og så regner man ut volumet på det man fikk plass til. Jeg tror det er noe lignende i USA, men det er forskjell på faktiske liter, europeiske liter og amerikanske liter.

En liter er vel en metrisk størrelse og den er da lik over hele kloden? Og når de da oppgir dimensjonen i cubic feet så er det vel bare ett litertall som passer til dette?

Ref. Wikipedia-artikkelen her om at en 1 cubic feet = ca. 28 liter:

https://en.wikipedia.org/wiki/Cubic_foot

Hvilket jeg mener da må bety at Tesla mener bagasjerommet er sånn ca. 400 liter (14 cubic feet = ca 396 liter i følge Google: https://www.google.no/search?q=14+cubic+feet&oq=14+cub&aqs=chrome.0.69i59j69i57.1687j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8)

Men det kan jo hende Tesla er i overkant konservative i sine tall. Noen Model S-eiere som kan bekrefte hvor bra tallet på 850 liter stemmer?

Den europeiske standarden for bagasjeromsvolum måles etter en norm som kalles VDA – Verband der Autoindustrie. Målemetoden består i å plassere klosser med målene 20x10x5 cm (1 liter) i bagasjerommet etter faste regler. Alle rom, også skjulte rom som for eksempel under bagasjeromsgulvet, er med i målingen. Klossene plasseres helt opp til toppen av bakseteryggen
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Diravi

#20
400 liter er for eksempel BxHxD = 95x46x92 cm, hvilket er plausibelt nok ut fra det vi har mulighet til å anslå så langt. Men det som er oppgitt er 14 kubikkfot INKLUDERT FRUNK, og jeg nekter å tro at det stemmer. Så noe er uansett feil.

450 liter ville krevd noe slikt som 98x48x96 cm, og så dypt (96 cm) er sannsynligvis ikke bagasjerommet. Men det kan være opp mot 50 cm høyt innvendig, tross liten luke.

For vanlig bagasje er det uansett høyden som avgjør hvor mye man får stuet inn. I typiske sedan-bagasjerom med ca 40-44 cm høyde får man bare ett kolli i høyden og har man to store kofferter går det bare inn småting i tillegg. Legg på 5 cm og du kan stable mye bedre.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

steam

Sitat fra: georglu på torsdag 15. juni 2017, klokken 14:46
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 15. juni 2017, klokken 14:25
Volumet måles på forskjellige måter. I europa har man blokker av forskjellige størrelse som man plasserer inn i bagasjerommet, og så regner man ut volumet på det man fikk plass til. Jeg tror det er noe lignende i USA, men det er forskjell på faktiske liter, europeiske liter og amerikanske liter.

En liter er vel en metrisk størrelse og den er da lik over hele kloden? Og når de da oppgir dimensjonen i cubic feet så er det vel bare ett litertall som passer til dette?

Ref. Wikipedia-artikkelen her om at en 1 cubic feet = ca. 28 liter:

https://en.wikipedia.org/wiki/Cubic_foot

Hvilket jeg mener da må bety at Tesla mener bagasjerommet er sånn ca. 400 liter (14 cubic feet = ca 396 liter i følge Google: https://www.google.no/search?q=14+cubic+feet&oq=14+cub&aqs=chrome.0.69i59j69i57.1687j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8)

Men det kan jo hende Tesla er i overkant konservative i sine tall. Noen Model S-eiere som kan bekrefte hvor bra tallet på 850 liter stemmer?

Jada, en liter er det samme over alt, men hvordan bilindustrien måler dette er forskjellig. Jeg er ingen ekspert på området, men jeg tror de i USA er begrenset til å måle opp til seteryggen, samt noen andre ting som gjør at alle mål i USA er noe mindre enn i Europa. La oss sammenligne det med EPA km (USA) og NEDC km (Europa). En bil i USA har alltid opplyst en kortere rekkevidde enn samme bil i Europa. På samme måte blir målene i USA noe lavere enn de faktiske målene, fordi kravene til hva som kan tas med når de måler opp er strengere.
Model S 75D 24. oktober 2017
- Premium, Luft, Glasstak, Skinn, Karbon, EAP, FSD

Reservasjon Modell 3 01.04.2016 04:40

- Jeg kan ingenting om bil

bmw2002

Bolt/Ampera-E er oppgitt til 16.9 cubic feet. Mao er bagasjerommet i Model 3 svært begrenset.

Gordon Retriever

Siterer meg selv fra en annen tråd:

Sitat fra: Gordon Retriever på torsdag 25. mai 2017, klokken 17:20
Det er egentlig uråd å sammenligne bagasjeromsmålinger siden man ikke vet hvilken målestandard som er benyttet, eller hvor nøye normen er fulgt.

Det går heller ikke an å sammenligne måleresultater mellom en sedan og en kombi gjort etter amerikansk norm, siden disse måles på forskjellig måte, noe som resulterer i et mer pessimistisk resultat for sedanen.

Gordon Retriever

Cars.com skrev dette om bagasjerommet i Mercedes C-klasse i 2015:

Sitat Its 12.6-cubic-foot trunk may not sound that big but it falls between the 2015 BMW 3 Series' 13 cubic feet and the 2015 Audi A4's 12.4 cubic feet.

Trykk på sitatet over for å se bilder av Cars forsøk på hva som rommer i C-klassen.

Diravi

Siste generasjon Audi A4 har visstnok et "amerikansk" bagasjeromsvolum på 14 cu.ft. (samme som Tesla oppgir for front & rear trunk tilsammen). I Europa oppgir Audi volumet til 480 liter. Bare til sammenligning.

2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

georglu

Sitat fra: Diravi på mandag 19. juni 2017, klokken 18:22
Siste generasjon Audi A4 har visstnok et "amerikansk" bagasjeromsvolum på 14 cu.ft. (samme som Tesla oppgir for front & rear trunk tilsammen). I Europa oppgir Audi volumet til 480 liter. Bare til sammenligning.

480 liter må vel være et bruktbart bagasjerom? Model S sitt er selvsagt enormt, men så er jo det en mye større bil. Jeg er godt fornøyd hvis jeg kan få med meg en sammenlagt barnevogn og noen kofferter/bager og det burde jo være mulig med 480 liter. I dag har vi en Toyota Auris stasjonsvogn, men bruker sjelden noe mer enn opp til toppen av seteryggene bak når vi er på tur.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

HCO

Sitat fra: georglu på mandag 19. juni 2017, klokken 18:54
480 liter må vel være et bruktbart bagasjerom?
Jeg hadde en Subaru XV i tre år, den hadde 380 liter. "Vinterbagasje" for 4 voksne var det ikke plass til. Dvs. all nødvendig bagasje inkl. mat for en uke på hytta med både langrenns- og slalomutstyr. Dette visste jeg når jeg leaset bilen, så jeg kjøpte piggdekk til den lille varehengeren min for de (få) turene dette var et problem.

100 liter mer ville gjort susen.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Diravi

Sitat fra: georglu på mandag 19. juni 2017, klokken 18:54

480 liter må vel være et bruktbart bagasjerom?

Det er det. Men husk at når Tesla og Audi begge snakker om 14 cu.ft., så er det i Teslas tilfelle frunk og trunk tilsammen. Av dette kan man muligens slutte at bagasjerommet på Model 3 blir et sted rundt 480 liter minus de litrene som går i frunken. Hvilket ikke er så ulogisk, for A4 har nok et dypere bagasjerom enn Model 3, mens begge sannsynligvis er ca 46-48 cm høyt og et sted rundt meteren bredt.

Så kanskje 420-430 liter i Teslaen? Det er fortsatt et bra bagasjerom hvis det er lett å stable.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Skvulp

Nødløsning kan vel være skiboks?
Spiser sikkert en del rekkevidde, hadde vært greit å vite hvor mye, noen som vet dette?
Model 3 Reservasjon 31.03.16
Nissan Leaf 2012-Solgt
Nissan Leaf 2018 kansellert reservasjon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA