Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Størrelse på bagasjerom

Startet av fws, tirsdag 13. juni 2017, klokken 09:00

« forrige - neste »

fws

Siden det har vært mye snakk om størrelse på bagasjeluke, og bagasjerom tenkte jeg å se om jeg kunne gjøre noen egne beregninger ut fra bilder. Jeg har lagt bilder fra siden, og bakfra inn i AutoCAD. Så har jeg skalert bildene slik at de er riktig størrelse i forhold til akselavstand og total lengde. Med hjelp av div bilder av bagasjerommet og baksetene i M3 har jeg prøvd å beregne størrelsen.

Dette er tallene jeg kom frem til:

Dybde: 95-100cm (langs gulvet)
Høyde: 45-50cm
Bredde: ca 120cm
Volum: 450-500 Liter
Bagasjeåpning: drøye 40x120cm

Alle tallene er for bagasjerommet. Rommet foran er ikke tatt med.
Jeg har ikke tatt med evt. volumet rundt hjulbuene.

Jeg tar forbehold om at disse tallene kan være riv ruskene gale=)
Nissan Leaf 2018

georglu

Volum er offisielt bekreftet til å være ca 400 liter, så det er i alle fall ikke 450-500 liter.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

fws

Det vet jeg, men det er ikke bekreftet hvordan det er utregnet. Og siden det finnes forskjellige måter å regne bagasjeromsvolum på, så fikk jeg lyst til å prøve selv.
Jeg syntes det er markelig at de oppgir under 400 liter totalt. Når Elon sto i fjor å skrøyt av at M3 har større bagasjeplass enn noen tilsvarenede bensinbiler.
Nissan Leaf 2018

Klykken

Hvis åpningen blir 40x120 så får man jo ikke inn de største koffertene.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

georglu

Sitat fra: fws på tirsdag 13. juni 2017, klokken 10:05
Jeg syntes det er markelig at de oppgir under 400 liter totalt.

Jeg tolker det som at det er 400 liter før setene blir lagt ned. Tallet til Model S er vel også før setene legges ned?
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Diravi

Sitat fra: fws på tirsdag 13. juni 2017, klokken 09:00
Siden det har vært mye snakk om størrelse på bagasjeluke, og bagasjerom tenkte jeg å se om jeg kunne gjøre noen egne beregninger ut fra bilder. Jeg har lagt bilder fra siden, og bakfra inn i AutoCAD. Så har jeg skalert bildene slik at de er riktig størrelse i forhold til akselavstand og total lengde. Med hjelp av div bilder av bagasjerommet og baksetene i M3 har jeg prøvd å beregne størrelsen.

Dette er tallene jeg kom frem til:

Dybde: 95-100cm (langs gulvet)
Høyde: 45-50cm
Bredde: ca 120cm
Volum: 450-500 Liter
Bagasjeåpning: drøye 40x120cm

Alle tallene er for bagasjerommet. Rommet foran er ikke tatt med.
Jeg har ikke tatt med evt. volumet rundt hjulbuene.

Jeg tar forbehold om at disse tallene kan være riv ruskene gale=)

Det er få, om noen, biler på markedet som har 120 cm bredde mellom hjulkassene. De fleste biler ligger på 95-110 cm her. Tesla Model S har vel knappe meteren, og det er ikke sannsynlig å tro at det målet øker på Model 3.

De andre målene kan være omtrent riktige. Vær obs på at hattehyllen på Model 3 skråner oppover bakover, slik at innvendig høyde i bagasjerommet sannsynligvis er større nærmest bakfangeren.

En vanlig amerikansk reisekoffert, av den typen med fire hjul, har mål ca HxBxD=70x46-48x30 cm. Jeg vil ikke være overrasket om Tesla forsøker å sikre at slike kan stilles på høykant med den smale langsiden ned, altså trengs 48 cm høyde i bagasjerommet, og lukeåpningen må være enda litt større. 40 cm høyde på lukeåpning tror jeg er når du måler loddrett i så fall - den BØR være større om du tenker deg at kolliet skyves litt på skrå ned i bagasjerommet pga terskelen bak og at luken tross alt går noen få desimeter forover.

Du får da tre slike kofferter i bredden, og plass til mindre/fleksibel bagasje i evt. brønn under bagasjerommet og i frunk.

Hvis man ser på de siste Elektrekbildene av den sølvgrå bilen som står på Supercharger, så har den visstnok 19" felger. Ut fra det målet kan man anslå en høyde i bagasjerommet på 45-50 cm, som du skriver. Og da høyest i bakkant.

Det virker for øvrig som om amerikanske litermål for bagasjerom er litt varierende. Jeg vil være overrasket om Model 3 har mindre enn 440-450 liter volum slik europeiske produsenter måler det.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Counterpointer

De som har sett 3 ved siden av S beskriver den som bare minimalt mindre. Med tanke på at innvendig arkitektur også blir ganske lik synes jeg det er rart om det blir veldig lite bagasjeplass.


Rolf Gjerdsjø

Litermålene på europeiske merker forteller sjelden sannheten, og blant annet tyskerne er veldig flinke til å oppgi feks smårom og reservehjulsbrønnen (selv om reservehjulet ligger der  ::) ) som en del av volumet. Og reservehjulsbrønnen får du som kjent ikke plass til kofferter eller barnevogner i.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Counterpointer

#8


Synes åpningen nå ser større ut enn 40 cm ??

Edit. Tror også dette er bilde av alfabil, på RC er det gjort enda større.

Diravi

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 13. juni 2017, klokken 18:40


Synes åpningen nå ser større ut enn 40 cm ??

Edit. Tror også dette er bilde av alfabil, på RC er det gjort enda større.


Nei, jeg er redd dette ikke er særlig mer enn 40 cm. Og produksjonsbilene ser ikke ut til å ha endrede mål i over- og underkant av luken.

Den felgen er enten 19" eller 20" vil jeg tro. 19" er 48,3 cm. Selv om vinkelen på bildet kan lure, ser det ut til at åpningen er mindre enn høyden på felgen.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Diravi

#10
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 13. juni 2017, klokken 16:39
De som har sett 3 ved siden av S beskriver den som bare minimalt mindre. Med tanke på at innvendig arkitektur også blir ganske lik synes jeg det er rart om det blir veldig lite bagasjeplass.

Visstnok knapt 470 cm, det vil si en klar størrelsesklasse ned. Men mesteparten av lengden er spart inn ved hjelp av cab forward-designet; det vil i praksis si avstanden mellom foraksling og A-stolpe, og akselavstanden er nok ikke så mye mindre enn på Model S. Mulig noen vet det målet?

Ikke usannsynlig at Model 3 er bare marginalt trangere i baksetet (men med bedre takhøyde!), og bagasjerommet er nok også sammenlignbart med en BMW 3-serie eller Audi A4. Men det er uansett en vesentlig kortere bil enn Model S.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Amoss

Sitat fra: Diravi på tirsdag 13. juni 2017, klokken 21:52
Den felgen er enten 19" eller 20" vil jeg tro.

Mener bestemt at det var 20" på i det minste en av alfaene under avdekningen, antar det var på alle tre. Dette er ett noe senere bilde av samme alfabil, så jeg *antar* det er 20" også på dette bildet.
Model S 85D

Cowboystrekk

Det er vell bekrefta at felgstørrelsene blir 18 og 19. Yror også fekger på bildet er 19.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Amoss

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 14. juni 2017, klokken 09:01
Det er vell bekrefta at felgstørrelsene blir 18 og 19.

Sant at det nå i senere tid har blitt bekreftet at det blir 18 og 19, men hjulene som ble observert på Alfa bilene under avdukingen for ett år siden var på 20", uten at jeg med sikkerhet påstår at alle tre bilene hadde dette (men jeg tror i alle fall det).
Model S 85D

Diravi

#14
Sitat fra: Amoss på onsdag 14. juni 2017, klokken 12:53
Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 14. juni 2017, klokken 09:01
Det er vell bekrefta at felgstørrelsene blir 18 og 19.

Sant at det nå i senere tid har blitt bekreftet at det blir 18 og 19, men hjulene som ble observert på Alfa bilene under avdukingen for ett år siden var på 20", uten at jeg med sikkerhet påstår at alle tre bilene hadde dette (men jeg tror i alle fall det).

Ved nærmere vurdering: Jeg tror også det er 20" på den "plastidip-bilen" ovenfor (nei, jeg er IKKE i markedet for matt svart lakk  8) ), og i så fall kan lukeåpningen være 51 minus x cm høy. Hvor stor X er, er litt vanskelig å bedømme, men kanskje kan man håpe på en lukeåpning på 46-47 cm.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA