Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forskjellige ladestandarder og plugger

Startet av tiwas, søndag 11. juni 2017, klokken 11:10

« forrige - neste »

tiwas

Hei.

Jeg er helt ny her og fant ikke svaret på følgende - i hvert fall ikke samlet. Slik jeg forstår det støtter PHEV-en maks 16A på type 1-pluggen, så en type 2-type 1 med mer enn 16A enfase er ikke noe vits. Stemmer det? CHAdeMo (?) støtter hurtiglading, men slik jeg forstår det er det stort sett kun betalt lading fra disse, og da blir det dyrt...Har jeg forstått rett der?

Jeg har i hvert fall nå en 16A variabel schuko-type 1-kabel, en 16A type 2-type 1-kabel og den originale 10A-kabelen. Men så har man industrikontaktene, da. Rød er vel 3-fas og blå er 1-fas. Om det over stemmer har man vel strengt tatt ikke bruk for den rød, men kan man koble den rød overgangen til en blå kontakt? Eller bør man ha begge industrikontakt-typene? Vil PHEV-en kunne lade raskere med noen spesiell kabel koblet til en rød 400V?

På forhånd takk!

elekTrond

Hvor stort batteri har du? 5 kWh? Hvor mye koster det å lade opp med bensinmotoren?

Mitt 16 kWh kan i startfasen ta i mot ~1 kWh på sitt beste. Da må det være passe varmt, nesten tomt og flaks med hurtigladeren. Da blir det kr 2,50 for den første kilowatten og så dabber det av, mer og mer. Plutselig er det 5kr/kW. Eller 10kr/kW vintertid. Det blir dyr kjøring.

Hvis du har 3,3kW/14A lader er det effekt-taket ditt. Men hvis du er bensintom og måå nødlade er alt gull.
- Rød 400V 3fas har fem pinner og kan ta ut 230V mellom én av fasene og N-leder. (?)
- Blå finnes både som 4pin 3fas (stor 32A og liten 16A) og 3pin 1fas. På blå 3fas tas 230V ut over to faser/fasepinner.

Du får regne på om de ulike adapterne lar seg nedbetale kontra å lade med bensin. :)
'13 Mjau

blazius

Du bør ha ladekabler som gir deg maksimal uttelling der du skal lade hyppigst, typisk hjemme og jobb. Hjemme har jeg en regulerbar 16A-kabel med blått industristøpsel (som er semipermanent montert i garasjen), i bilen ligger den medfølgende 10A-Schukokabelen til bruk på jobb (der dette er eneste mulighet).  Jeg har også en Type2->type1 kabel liggende under baggasjerommet i bilen, men den har jeg vel bare brukt 1 eller to ganger. Lading med besnin hadde være rimeligere...

sjokomelk

Sitat fra: elekTrond på søndag 11. juni 2017, klokken 13:58
Mitt 16 kWh kan i startfasen ta i mot ~1 kWh på sitt beste.
<flisespikkeri>
Selvfølgelig kan det bare ta i mot 1 kWh i starten. Den første kilowattimen er jo 1 kWh. :P ::)
</flisespikkeri>
Men at det bare tar 1kW (uten h) ladehastighet i starten er litt overraskende. Har du målt med wattmeter på ladekabelen?
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

elekTrond

@sjokomelk: øhm, haha! Her ble det brudd på linjen et sted ser jeg. Jeg mente ~1 kWh brutto fra DCQC'en på ~1 minutt.

1kW/min blir fort 60 kW/time, og det er jo godt gjort fra en 50kW DC-lader. Dette er tall jeg har hoderegnet ut fra det jeg ser i displayet på hurtigladeren, så det må justeres for øyemål og forsinkelser i mjukvaren. Ser på en tilfeldig valgt bildelogg at jeg fikk inn 1,02 kWh etter 1m32s. Det blir nærmere 40 kW ladeeffekt om jeg tenkte rett nå.

Ser nå at det er 12 kWh i PHEVen, så mye bedre enn antatt 5 kWh. Men selv med 3/4 av mine (i-MiEV) 16 kWh, tenker jeg at det har en enda mindre tidsluke med full DCQC ladeeffekt før tempoet trappes ned for å skåne batteriet for varmgang.
'13 Mjau

leafnor

Lar være å flisespikke, tenker at her menes at om alle gode forutsetninger er til stede, så blir kostnaden for den første kWt lagret i battriet ned mot 2,50. Og da er ikke effekten 1 kW, men på maks av hva ladestasjonen leverer.

Til trådstarter, PHEV'n lader ikke raskere enn 3,3 kW på en industrikontakt, være seg den er rød eller blå. Begrensningen sitter i bilens lader.

Hurtiglading er bare å glemme, det blir dobbelt av å kjøre på bensin. Med EVmon ser jeg at bilen regenerer over 30kW med varmt batteri, så tenkte at hurtiglading i starten da kunne lade bra. Men har testet, og det er maks 15 kW lading på hurtiglader.
Lading på GK sine stolper med type2-type1 kabel blir likt eller billigere enn bensin. Fortum sine 22kW stolper til 1 kr/min må enholde seg langt unna å benytte.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tiwas

Tusen takk for alle svar :) Da bytter jeg den rød industriovergangen til blå siden jeg aldri har sett rød stå alene - enten bare blå eller både blå og rød. Type 2-type 1-kabel har jeg brukt et par ganger, men på Gallerian fikk jeg bare 10A gjennom den og 16A fra schuko og industrikontakt. Regner med at det blir det jeg bruker mest fremover :)

Fint med tallene også, forresten. Det betyr i hvert fall at jeg skal holde meg langt unna Vattenfall-laderen på Nordby til 2,50 (tror jeg) per minutt :p 80% lading (ideelt sett 4 mil) vil da koste 50 kroner som er langt mer enn bensinprisen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA