Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fersk E-up eier

Startet av khh48, fredag 09. juni 2017, klokken 19:41

« forrige - neste »

khh48

Hei. Har hatt Uppen i to uker nå. Syntes det var litt spennende å kjøpe bilen ved Lillehammer  og kjøre til Verdaln. Men det var jo forbausende enkelt egentlig. Noen hurtigladinger senere kom eg til Dombås og AR sin hurtiglader, som eg etter litt knot fikk til å lade på.

Tenkte at nå er det er klampen i bånn og lade litt på Hjerkinn underveis. Men på Hjerkinn fikk eg ikke noe strøm, fikk ikke liv i noen av laderne. Greit nok det, bare å rulle til Oppdal. Fortum funket fint der og. Prøvde AR på oppdalsporten for morro skyld men fikk ikke den heller til å virke.
Ladet på støren og malvik senter og så var jeg straks hjemme.

Oppsummering.  Flott liten bil å kjøre, rekkevidde ikke noe problem, AR sine ladere blir ikke eg å bruke igjen og ellers bare fryd og gammen.

Kona var skeptisk til å kjøre elbil og tok heller en av de andre bilene den første uka. Nå er det helst Uppen som får kjørt seg. Liten, lettkjørt og kjapp opp til 70-80 i allefall.

Eneste mangelen ved bilen er at garmindingsen er fra en bensin-up. Den viser ikke forbruk og mangler innstilling for oppvarming. Tro om det går å omprogrammere den?

Mvh Knut

Caspar

Garminenheten fra en bensinbil? Er dette en up som skal ha Garminenhet, så er den byttet ut med en fra en bensinbil?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

khh48

Er en tidlig bil som er brukimportert så hva som er skjedd underveis vet jeg ikke.

nortrahof

Jeg tror dessverre at du ikke får løst dette? - Hør med VAG om de kan skifte SW?

Navigasjonsenheten har et spesielt løpenummer og dette er igjen knyttet til E-UP eller bensin-UP. Om du prøver å laste annen SW på navigasjonsenheten får du feilmelding da navigasjonen sjekker med sitt serienummer om det er oppdateringer i SW og laster ned til den bilen navigasjonen er bestemt for.
Det samme gjør den mht. kart og om du har betalt for ny oppdatering.

Derved går du dessverre glipp av rekkeviddekartet som er noe av den mest nyttige funksjonen på E-UP (etter min mening). E-UPer går som regel i "nærområde" der man ellers er kjent - og ikke trenger navigasjon men det er greit å se på kartet hvor langt ladingen rekker, både tur og tur/retur.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

khh48

Regner med at eg må bytte enheten. Det er vel i den at mulighet for forvarming ligger?
Har funnet en på ebay.de. for et par tusen.


LittleHammer

Kjører samme ruta til Trondheim til uka. Hadde tenkt lading på Ringebu, Otta, Dombås, Oppdal og Støren.

Skulle gjerne ha spart meg for den svindyre ladinga på Dombås..

Flere som har erfaring fra denne strekningen?
Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

sveander

Sitat fra: khh48 på søndag 11. juni 2017, klokken 08:24
Regner med at eg må bytte enheten. Det er vel i den at mulighet for forvarming ligger?
Har funnet en på ebay.de. for et par tusen.

Hei. Du kan vel styre varme og lading fra appen som er laget (car Net) Prøv det.
Kan jeg få linken til ebay. Jeg har nemlig en E-up uten garmin så må få prøvd det
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

khh48

Er ute på tur så har ikke linken tilgjengelig akkurat nå. Trodde ikke carnet var mulig på tidlig up? Skal du montere garmin må du vel ha holder og ledningsett også.

khh48

Ute og tester E-up som familieturbil. Startet i Verdaln, lading og shopping på malvik senter etter 76 km. Neste lading på støren, nye 67 km. Så ARlading på oppdalsporten, kjøpte en måned da eg kjøpte bilen for snart tre uker siden.

Så ca 85 km unnabakke til Sunndalsøra og fremme der med over halv tank. Litt lading der mest for morro skyld. Nå er vi i Eidsvåg. 315 km og det ser ut til at alle er fornøyde ennå. 

Unger på snart 3 og 9. Frua og en hel del bagasje også

jankph

Har man unger i den alderen må de helst ha litt pauser uansett, å kombinere med lading er jo det som er genialt med elbil. Og med lite batteri/liten rekkevidde tar ikke hurtigladingen så lang tid heller. Jeg har ikke testet min på langtur ennå, men jeg kjøpte den av hadde regelmessige familieturer fra Sørlandet til Vestlandet. Alt går, det gjelder bare å planlegge litt. God tur videre!
VW e-up! 2015-mod siden juni 2017

nortrahof

Sitat fra: jankph på tirsdag 13. juni 2017, klokken 19:50
Og med lite batteri/liten rekkevidde tar ikke hurtigladingen så lang tid heller.

Det er relativt hvor lang tid det tar å lade batteriet. Det kommer an på hvor mye man lader, laderens kapasitet og batteriets kjølesystem.
Har laderen kapasitet til å lade den strømmen batteriet tåler, går ca. 2/3 av kapasiteten raskt å lade mens man nok bruker like lang tid til å fylle opp batteriet helt. Dette er uavhengig av hvor stort batteri du har.

Baserer du deg på "Klattlading" og ikke lader batteriet fullt, går det relativt raskt - men det gjør det på alle elbiler.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

khh48

Lader jo rimelig godt til noe over 90%. Etter det går ladehastigheten kjapt nedover. For min del så var E-up eller usaleaf det jeg hadde råd til. Og 100k var jo grei pris for en 14modell som er gått 40.

elekTrond

@khh48: Det måtte da være et godt kjøp?  :+1: Da jeg skulle handle på samme tid i fjor lå '14 modellene på 140-145K. Sjekket just nuh, og det ligger fire e-up ute til mellom 120 og 125 + 4K i omreg.

Sjøl "sparte" jeg 60K på å velge en '13 i-MiEV med samme 40' km.stand. Litt lavere omreg på 2,5K gjorde og mon. Billigste '13 akkurat nå ligger ute til 90K+omreg, så jeg føler at min har holdt seg greit i verdi også.  :laugh:

Virker som at Ampera-e etc. har tatt hull på det nedre pris-leiet, for nå går det unna én C-Zero for bare 47K+omreg, tre i-MiEV til under 60K, og flere Ion for 52-57K+omreg. Er det samme taktene på e-up! også, mon tro?  :o
'13 Mjau

jankph

#13
Jeg kjøpte min 15-modell (reg juli 15, 35000km) nå nylig for 142tusen og føler at jeg gjorde et godt kjøp. Valget stod mellom en 14-modell (reg april 14, 55000km) til omtrent samme pris og denne. 14-modellen hadde soltak, det har ikke denne, men jeg ville heller ha en nyere bil med litt mer garantitid.
VW e-up! 2015-mod siden juni 2017

khh48

Min mangler org. Dab og soltak. Er ikke så begeistret for glasstak hverken om vinteren eller i solsteika om sommeren så eg klare meg uten.
Min er bruktimport så er vel ikke den vanlige 5årsgarantien på div men batterigarantien er jo grei vistnok.
 
Kan virke som om nye modeller med lengre rekkevidde senker prisene på Up en del men bil koster

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA