Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Europatur - trenger jeg backup?

Startet av tkjoerlaug, onsdag 07. juni 2017, klokken 19:21

« forrige - neste »

tkjoerlaug

Drar på min første skikkelige langtur i sommer og kjører til Sveits, Østerrike og Italia via Sverige, Danmark og Tyskland. Stedene vi skal bo på (Zürich, St. Anton, St Moritz og Lugano) har alle superladere, så lading for evt. lokalkjøring der vi bor er enkelt. Jeg har type2-kabel og Chademo-adapter i tillegg til UMC.

Ruta vi følger ser ut til å være godt utbygget med SC, så alt ser egentlig ut til å være relativt uproblematisk. Trenger jeg likevel å ha noe backup med meg, eller går det greit å kjøre en sånn tur å basere seg 100% på SC?

Tar gjerne imot noen tips til andre ting en bør være obs på (bompenger, sære lokale regler, parkering, grensepasseringer etc.)

erlendboe

Har ikke Tesla enda, men jeg bor i Zürich.
Når du kommer til Sveits, blir du vinket til siden hvis bilen din ikke har en godt
synlig "Autobahn-Vignette" for 2017. Denne koster 40 CHF per år, og du kan kjøpe den når du blir stoppet

Sveits har ikke bompenger!!
I italia må du trekke en bilett når du kommer inn på de fleste motorveiene, og betale ganske mye pr. km når du forlater motorveien.
I østerrike trenger du en Autobahnvignette, den kan du kjøpe på den siste rasteplassen før grensen

I Sveits må du ikke kjøre over fartsgrensen. Hvis du får en bot, ikke "glem" å betale den, ellers får du en lite hyggelig opplevelse neste gang du besøker Sveits.

Hilsen fra Zürich
Erlend

Lynet

Har ikke Sveits fritak eller billigere for elbil.
Mener Tyskland innfører avgift på autobahn for personbil i 2018 men med fritak for elbil.
Hva med Østerrike?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

erlendboe

Sveits og østerrike har ikke unntak for elbil

Cries

Deler gjerne egne erfaringer med Europatur fra i fjor, det vi kjørte noe den samme ruten som du skisserer nå. Vi var 2x biler (70D) og vi brukte utelukkende SC nettverket og hadde ikke behov for annen lading. Ruten vår var Malmø-Flensburg-Hanover-St.Anton-Stelviopasset (anbefales!)-St.Moritz-Savona-Garda-Brenner-Berlin for så å snu nesen hjemover. Et par ganger at vi besøkte samme superlader for å kjøre litt rundt i området, ellers var turen helt uten bekymring.

Er du dog usikker, så er det jo lett å slenge med seg et Chademo adapter som lånes/leies ut av div eiere for sikkerhet, men trolig vil det ikke være behov.

Angående regler/lover er det ikke så mye, men kan liste opp de vi var litt obs på:
- Sverige, Danmark og Tyskland: ingenting spesielt
- Italia: Man kjører inn til en bomstasjon for å få et "oblat/bevis" for å kjøre på motorvei, og der er det bare å trykke på en knapp for å få dette. Når man kjører AV motorveien, skal dette oblatet settes inn i bomstasjonen på vegen ut, og da får man en pris for veien man har "brukt". Dette betales enkelt med kort. Fungerer veldig godt så lenge man IKKE mister dette oblatet (vi gjorde ikke det, så vet ikke hva som skjer om du gjør det)
- Østerike: Oblat for x antall dager MÅ kjøpes på vei inn i landet. Det gjelder for ca 10 dager og koster rundt 20euro om jeg ikke husker feil. Klistres i frontrute. Østerike (og Sveits?) har strenge regler for dashcamera, så har du dette må det tas ned (hjelper vist ikke å bare koble fra) under kjøringen i disse landene.

Vær også forberedt på at parkeringsplasser/kjellere er beregnet for en Fiat Punto og er dermed svært små/trange. Må beregne litt kreativ parkering.

Skriv gjerne til meg om det er noe annet du lurer på, men turen anbefales på det varmeste, og du trenger ikke være bekymret for lademuligheter

tkjoerlaug

Takk for gode tips!

Er det noen som forresten kjenner til om det er begrensninger til å ha forovervent barnesete i passasjersete foran? (Airbag slått av). Hørt rykte om at enkelte land har ulike regler her. Jeg kommer til å kjøre ned sammen med 6-åringen, mens kone og 1-åring flyr ned til Zurich.

@Cries - Hvor god margin hadde dere over Stelvio? Har veldig lyst å kjøre St. Anton-St. Moritz via Stelvio, men usikker på rekkevidde. Jeg har 75D med 21" turbin-hjul, så tipper jeg har noe kortere rekkevidde enn deg dersom du har 19" på din 70D. Dersom du har nøyaktig rutebeskrivelse mellom St. Anton/St. Moritz via Stelvio er jeg også interessert i dette!

Tror jeg da tar sikte på at type2, UMC, Chademo og SC bør holde. Å hoppe mellom SC på motorvei ser jeg ikke på som noe problem, og vi har som sagt planlagt reisemål for å kunne lade all lokalkjøring og småkjøring på SC også.

aness

Sitat fra: tkjoerlaug på torsdag 08. juni 2017, klokken 14:47
@Cries - Hvor god margin hadde dere over Stelvio? Har veldig lyst å kjøre St. Anton-St. Moritz via Stelvio, men usikker på rekkevidde. Jeg har 75D med 21" turbin-hjul, så tipper jeg har noe kortere rekkevidde enn deg dersom du har 19" på din 70D. Dersom du har nøyaktig rutebeskrivelse mellom St. Anton/St. Moritz via Stelvio er jeg også interessert i dette!

Jeg har kjørt Verona - St. Moritz med S85, og såvidt jeg kan se er det omtrent dobbelt så langt og veldig mye mer høydemeter.

Jeg kan ikke tenkte meg noe annet enn at du klarer St.Anton-St.Moritz med god margin.

Ellemelle

Sitat fra: Cries på torsdag 08. juni 2017, klokken 09:06
- Italia: [..] Fungerer veldig godt så lenge man IKKE mister dette oblatet (vi gjorde ikke det, så vet ikke hva som skjer om du gjør det)
Jeg har mistet billetten i Italia. Jeg trykte på "hjelpeknappen" på automaten, og personen i andre enden spurte bare om hvor jeg hadde kjørt på motorveien. Basert på den informasjonen la han inn en pris til meg, slik at jeg fikk betalt og kjørt videre.

Forøvrig finnes det også vanlige bomstasjoner i Italia, hvor du skal betaler direkte uten å dra billett først. Samtlige bomstasjoner aksepterer norske kredittkort.

turfsurf

Sitat fra: aness på torsdag 08. juni 2017, klokken 21:46
Jeg har kjørt Verona - St. Moritz med S85, og såvidt jeg kan se er det omtrent dobbelt så langt og veldig mye mer høydemeter.

Jeg kan ikke tenkte meg noe annet enn at du klarer St.Anton-St.Moritz med god margin.
Jeg kjørte Caprino Veronese - Affi - Stelvio - St.Anton for 2 år siden med 85D. Kom frem med 5 mil til gode, men var litt lite igjen på toppen av Stelvio. St.Anton - St.Moritz er uproblematisk ja.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Cries

Se vedlagte bilde for ruten vi valgte over stelvio. Da fikk vi med oss stigningen i sikksakkvegen, samt en veldig fin tur nedover med litt slakere svinger og litt høyere fart. Skal ikke si hvordan det ser ut andre veier ned fra Stelvio, men angrer ikke på vår rute.

Om jeg ikke husker feil tror jeg vi startet på rundt 95% fra St.Anton, og hadde rundt 20% når vi kom til St.Moritz. Siste etappe var jo primært nedoverbakker, så vi var ikke bekymret for rekkevidden. Vi hadde fint vær og god temperatur som hjalp litt på forbruket skal sies.

fredag

Ifølge ladekartet til Duferco Energia og andre italienske ladekart så skal det stå en 73kW trippelstandard hurtiglader på via dell'Ospedale, Malles Venosta. Den er enten helt gratis, eller så kreves det ladekort fra Duferco Energia. Chademo adapter eller dobbeltlader er også lurt.

http://www.dufercoenergia.com/sostenibilita/progetto/
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Lynet

Er det noen som har fått ladet i Samnaun?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Lynet

Fant ut det selv når jeg kom dit. Ikke noe problem, hotel Panorama fikset det med 16A trefase 11kW
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

TorR

Vi har god erfaring med å bestille motorveioblat for Østerrike og leie Telepassbrikke fra tolltickets.com for bilferien. Med Telepassbrikken på plass i frontruten, går bommene i Italia opp automatisk og man slipper knoting i bomstasjonene. Tolltickets.com tar 9% påslag på bompasseringene og leie av brikken er ubetydelig.

Tolltickets sender med returkonvolutt for Telepassbrikken: husk å poste denne i Tyskland på returen fra Italia, så sparer du porto  ::)

Et lite OBS: ikke kjøp oblat for Sveits fra Tolltickets; oblatet koster 40 Euro og trigger moms og gebyr for forenklet fortolling.

tkjoerlaug

Oppdatering:
Da er det bare sjarmøretappen igjen før jeg er hjemme. Er i Købenavn nå og kjører til Oslo i dag og videre til Trondheim på søndag. Hele ferien har blitt gjennomført på superladere, og har ikke hatt behov for noe annen backup. Den eneste gangen jeg har vært litt nervøs var i Wiesbaden der det kun er 4 stolper, og to fossilbiler hadde parkert foran to av de. Den første stolpen jeg koblet meg på virket ikke, men heldigvis virket den andre.

Konklusjon:
- Tyskland og autobahn går treeegt. Mye trafikk og veiarbeid. Jeg hatt høyere snittfart i Danmark, Sverige og Italia enn på autobahn.
- Unngå å komme til superladere med bare fire stolper med helt tomt batteri
- Parkeringshuset på Zurich lufthavn er helt krise med en så bred bil som Tesla med 21" felger. Etter å ha kjørt med hjertet i halsen et kvarter unngikk jeg såvidt kantkjøring.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA