Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trondheim - Geiranger, hvordan kjøre

Startet av gauge, tirsdag 06. juni 2017, klokken 15:08

« forrige - neste »

gauge

Frua lurte på om det gikk an å kjøre til Geiranger, sa meg villig til å prøve dette selv om vi bare har "gammel" e-Golf.
Har sett litt på alternative ruter, f.eks over Dovrefjell, men vil helst slippe Arctic roads sin ladere da det er latterlig dyrt. Å kjøre E-39 til Stranda og videre via Hellesylt ser ut som en grei mulighet, da må man ta 4 ferger, men det er OK for min del. Over samme fjorden 2 ganger, men den siste ferga fra Hellesylt er vist ganske grei for sightseeing. Tilbake via Trollstigen, og lading på Åndalsnes, og for å slippe Arctic roads, tar vi fjordene til Sunndalsøra og deretter åpent valg via Oppdal eller Surnadal?
Noen med synspunkter?

gauge

Liten rapport fra denne turen:
Kjørte E39 til Valsøytunet, ladet fra ca 25% til 80%. Ferga over til Kanestrøm, ladet litt på Aspøya, mest for å se plassen. Ble overrasket over ny fin vei fra Bergsøya til Batnfjordsøra, og oppdaget at det var kommet hurtiglader på Batnfjorden også, men vi hadde strøm nok.
Planla å lade mens vi venta på ferga i Molde, men laderen ved kaia virket ikke. Ringte Grønn Kontakt, og etter 20 min(!) fikk jeg svar at den skulle bli reparert samme kveld. Da var vi allerede på ferga til Vestnes, for der skulle det være hurtigladere. Noe det var, og kombinert med innkjøp av dagligvarer ble Vestnes en fin stopp. Videre etter Ørskogsfjellet svingte vi av mot Stordal, uten å kjøre innom Sjøholt, der det vistnok også er hurtigladere, som vi ikke trengte. Kom på ferga ved
Liabygda med ca 55% batteri, nok til å kjøre de ca 30 km fra Stranda til Hellesylt og ta Cruise ferga over til Geiranger. Litt omvei å krysse fjorden 2 ganger og ta ei forholdsvis dyr ferge fra Hellesylt, men været og stemningen var bra og mye fin natur å se underveis.

kommer med en oppdatering om returen.

leafnor

Går greit da. Med tanke på ladere og status, du finner det på https://gronnkontakt.no/
Den i Molde står fortsatt ute av drift.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

JorgenM

Vi kjørte samme ruta for et par uker siden, bare nordover.

Etter vestnes kunne du kjørt til innerst i Tresfjorden og tatt FV102 "Kjersemvegen" over fjellet til Dyrkorn / Stordal og spart nesten en time på det :) Lite stykke hullete grusveg, ellers for det meste asfalt :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

gauge

#4
Returen ble litt mer omstendig. Når jeg kom, sjekka jeg hurtigladeren oppmed fjordsenteret, den godtok ikke elbilforeningens ladebrikke(?) Gadd ikke prøve mer. Startet likevel fra Geiranger med 100% etter at kjerringa godsnakket seg til å lade fra stikkontakten til en lokal innbygger, selv om hotellet ikke kunne gi oss strøm enda vi betalte mer enn nok for oss. Forresten mye folk i Geiranger, var rene festivalstemningen nede ved campingen hvor noen bekjente campet :laugh:  8)
Turen gikk videre med en av de 3 fergene som trafikkerer Eidsdal-Linge, så via Valldall, Gudbrandsdalsjuvet og opp i fjellet på RV63. Tunge skyer trakk inn fra nord så vi tok stopp m medbrakt lunch i solskinnet inne på fjellet, og kjørte glatt forbi alle som stod å tok selfie inne i tåkeskyene ved kiosken på toppen av trollstigen. Nede på Åndalsnes ble det diskusjon om å ta ferga Åfarnes-Sølsnes eller omveien om Eidsvåg. Det ble det siste etter påtrykk fra ferge-lei kjerring, og etter hurtiglading til 89% la vi ivei med den nyoppdagede hurtigladeren på Batnfjorden som mål. Hadde ikke detaljplanlagt denne biten og hadde levd i en villfarelse om at turen rundt fjorden gikk ved sjøen.

På vei opp fjellet over mot Eresfjorden fikk gjettometeret panikk og det kom endel bekymrede sideblikk. Ved Eidsvåg valgte jeg RV 666 mot Batnfjorden og stemningen ble ikke bedre av den grunn :laugh: Beregningene sa at vi ville ha 5-10km restrekkevidde på Batnfjorden, men en butikkstopp på Angnes og litt u-autorisert utnyttelse av stikkontakten på Coopen bedret forholdet. Tok av mot Torvikbukt, en rimelig øde og forlatt vei som leder over skauen ned mot Batnfjorden, og ikke et sted man vil gå tom for strøm. Dette ble bemerket og da vi var tilbake på RV 666 igjen med 15-16km rest-rekkevidde fikk jeg endel kommentarer... Men viste det var nok strøm, og vi ankom laderen med 7%. Ladingen var gratis så stilte på 100% og gikk bort til benserten.  Tilbake etter ca 25 min sto ladingen på 81% og laderen beregna over 30 min til 100%. Batteriet var sikkert gått varmt og gikk i begrensning. Gadd ikke stå der mer så vi dro videre til Kanestrøm. Var et par andre elbiler på ferga og de slapp av før oss, enda de var etter meg ombord. Heldigvis skulle bare 1 til hurtigladeren på Valsøya og der har de heldivis fått opp 2 hurtigladere. Nå var batteriet kjølnet og ladet fra 50% til 96% på 20 min. Det holdt hele veien hjem med grei margin.

Takk for tipset om kjerreveien FV102 Jørgen M. Skal vurdere det når vi senere skal kjøre til Stryn.

Edit: Det ble hurtigladet 44kWh for 201kr på denne turen, ikke medregnet gratisladingen på Batnfjorden.

JorgenM

Morsom lesning :) Håper kona hadde en hyggelig tur uansett da ;D
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

hanche

To hurtigladere på Valsøya nå? Det var godt nytt! Jeg er alltid litt nervøs når jeg avhenger av lading på steder med bare en lader. (Som ganske fersk el-bilist opplevde jeg at den eneste laderen på Beitostølen ikke ville. Heldigvis ville den likevel, etter en telefon til kundeservice og en omstart – der jeg måtte hjelpe til ved å trykke inn nødstoppknappen på laderen. Men hendelsen har satt spor.)
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Vollis47

Sitat fra: hanche på lørdag 29. juli 2017, klokken 21:48
To hurtigladere på Valsøya nå? Det var godt nytt! Jeg er alltid litt nervøs når jeg avhenger av lading på steder med bare en lader. (Som ganske fersk el-bilist opplevde jeg at den eneste laderen på Beitostølen ikke ville. Heldigvis ville den likevel, etter en telefon til kundeservice og en omstart – der jeg måtte hjelpe til ved å trykke inn nødstoppknappen på laderen. Men hendelsen har satt spor.)

Det er slike erfaringer som endrer deg fra fersk elbilist, til erfaren, spesialist og endelig etter noen år med litt trøbbel innimellom, til veteran. Ladestasjoner byr på litt problemer innimellom, men som oftest klarer en å få løst disse dersom en prøver litt.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

gauge

Sitat fra: JorgenM på lørdag 29. juli 2017, klokken 11:10
Morsom lesning :) Håper kona hadde en hyggelig tur uansett da ;D
Turen var hyggelig for alle parter, været var bra hele veien, noe som er essensielt om man skal oppleve Norge i noe annet enn gråtoner. ;D

Tenker nå å kjøre til Lillehammer, og lurer på om Kvikne kan nås uten ladestopp. Deretter lading på Hanestad og over fjellet fra Atna til Ringebu.

gauge

Gikk forresten helt fint å kjøre til Lillehammer via RV3. Man når fint Kvikne på sommerføre, selv om vi stoppet på Berkåk for alle tilfellers skyld, ville vi hatt ca 20-25% rest på Kvikne uten denne stoppen. Fra Kvikne når man fint trailer-kroa på Hanestad, men også her ladet vi i 8 min på Alvdal før det, slik at det hele foregikk helt uten noen form for rekkeviddeangst. Ladet til 95% her, og fra Atna tar man av og kjører FV385 over fjellet til Ringebu. På toppen 1130moh var vi nede i 40% på batteriet, men tilbake på 55% i Ringebu etter heftig regenerering, og kunne passere de 2x2 CCS laderne der for å kjøre resterende distanse på 30km til bestemmelsestedet.

Retur samme vei. For sikkerhets skyld toppet jeg opp i Ringebu. Her var det tilløp til Ladekø. Den ene ladestasjonen hadde defekt CCS plugg og en Opel okkuperte den andre laderen en stund. Det er en annen ladestasjon 200m unna der jeg stod og en BMW-sjåfør skytlet tydeligvis mellom de 2 ladestasjonene for å se hvilken som ble ledig først. Han virket ikke begeistret når jeg overtok etter Opelen, men så ble det vist ledig på den andre plassen samtidig. Jeg kunne egentlig droppet å lade da jeg la inn stopp og overnatting på Skjærdingen Høyfjellshotell som lot oss velvillig lade bilen fra et motorvarmeruttak, men det viste jeg ikke da. Med fulladet bil rekker man derfra egentlig til Kvikne, men ladet 7-8 min på Alvdal igjen både for angsten og for ladefarten sin del. Å ta batteriet opp fra <20% til over 80% tar tid. En eGolf stod og trumpet på 93% når vi kom, og han stod der fremdeles da vi dro. Da hadde vi imens ladet fra 64% til 83%. På Kvikne fylte jeg bilen fra ca 50% til 86% mens nevnte egolf raste forbi. På Berkåk observerte jeg han atter ved laderen. Vi kjørte hele veien hjem, og hadde ca 30% ved ankomst.

Stort sett kjørte jeg på cruise control instilt på 4-6 km/t over fartsgrensen. Ble forbikjørt 6-8 ganger på hele turen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA