Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan man bygge om en elsykkel med nytt batteri og batteriholder og beholde resten

Startet av Snibur, tirsdag 06. juni 2017, klokken 09:53

« forrige - neste »

Snibur

Jeg har en Peugeot ce 122 hvor batteriet har tapt seg så mye at jeg ikke får brukt den til å sykle til jobben. Batteriet sitter i bagasjebrettet. Stagene som holder bagasjebrettet har brukket et par steder men dette har jeg reparert så det holder foreløpig. Nytt batteri koster 6500 hos forhandler i Norge. Ser at det selges sett med batteri, bagasjebrett med batteriholder og lader for lavere pris enn dette. Flere av disse har høyere kapasitet enn mitt - har sett opp til 18 AH. Mitt er på 10 AH. Er det uproblematisk å bytte så lenge jeg holder meg til 36 volt? Kan alt annet brukes - motor, sensorer, reguleringsboksen på styret,....?
Kolbotn

Peugeot iOn 2011 og Citroën Grand C4 Picasso bensin 2017

elekTrond

6500 hørtes mye ut hvis det bare er et universelt bagasjebrett-batteri. Hvis det kun går to tykke ledninger (+/-) ut fra batterikassen kan du sannsynligvis erstatte det med hva som helst. Men få rede på om du har motorkontrolleren i batterikassa eller utenom.

Biltema tar bare 2000,- for et 24V og 7,8(?) eller 10Ah "dolphin style" flaskebatteri, som en pekepinn. Det var dagsprisen da jeg spurte i forrige. Det gjaldt batteriet på Cruiser'n på bildet under:


Jeg spurte om kun batteriet som reservedel fordi det har maken kasse som mitt 48V. Mener han sa 10Ah, men ser det står bare 7,8Ah i spec'en til selve sykkelen.

Mer Amperetimer (Ah) = mer guffe, mens "høyspent" Volt gir mere futt.
P = U*I = Watt-timer (Wh) ~rekkevidde.
24V * 10Ah = 240Wh
36V * 10Ah = 360Wh
36V * 18Ah = 648Wh
48V * 10Ah = 480Wh

Mer volt er kun greit hvis resten av systemet er designet for det. Min motor og system er 48V, men siden kontrolleren tåler 60V kan jeg gå opp til 52V nominell batterispenning. Det gir oppunder 60V toppladet. Du får søke litt på "Cycleurope Drive System" og CE-122 og se om du finner noe. https://endless-sphere.com/forums/index.php er elsykkelens svar på elbilforum.no.
'13 Mjau

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA