Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppgradere til 22 kW AC lader?

Startet av Hansi, mandag 05. juni 2017, klokken 12:27

« forrige - neste »

ElProff

Skjønner godt at folk lurer på om man kan få bedre lading enn det som er på bilen nå.
Dere som har gått "gradene" med elbil fra 50km rekkevidde til nå skjønner det kanskje ikke, men nå åpner markedet seg for andre som kanskje må ha rekkevidde på 2-300km hver dag og uten å ville kjøpe seg en Tesla.
Nye kjøpergrupper kommer inn, og dermed endrede behov.
Feks for en som meg som ville benyttet bilen mellom Hammerfest, Alta, Lakselv/Karasjok og Honningsvåg, så vil ikke "klattlading" med 6-10A holde. For når man har vært ute på veien om dagen, vil man kanskje også ha mulighet til å kjøre til og fra treninger med barna osv...
Driver og ser på om man klarer seg med en Ampera, eller om man må opp på Tesla S85D til dette....
Tesla X100D
Opel Ampera-e
Hammerfest

3irikur

Jeg synes dette var et legitimt spørsmål, høy ladehastighet er kun en fordel selv om man ikke har behovet veldig ofte.

Forøvrig er kommentarer om å ikke ha gått gradene unødvendige, ikke alle hadde mulighet til å kjøre elbil før nå.
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Arha

Sitat fra: Ove Braathen på onsdag 14. juni 2017, klokken 06:58
Mulig at jeg har misfortått noe her men , onboard lader er på 7,2kw på jobb har vi 2 stk 22kw og 2 stk 11, begge går like raskt/tregt siden bilen bare tar
7,2kw så for hjemmelader trenger jeg ikke mer en max 7,2kw, siden jeg ikke får utnyttet mer ?
Ombordladeren drar ca 32A på en fase, så uttaket på 22kW (32A/400V) skulle gi deg dobbelt så rask lading som uttaket på 11kW (16A/400V).  På den første vil du få 7,2kW, mens den andre kun vil gi deg 3,6kW.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

themarius

Det finnes lader fra Bursa som kan lade med 22kw, skal visstnok kunne puttes i både leaf og e-NV200, men det er ikke noe man kan montere selv, og det er usikkert om den funker med de nyeste modellene.

MEN. Den kan bare lade 3-fase på 400V, ikke på 220V. (Den kan lade enfase på 220V).

Den *store* grunnen til å ha 22kw lader er at det er mange flere sånne ladere, mens chademo stort sett er opptatt så finner man alltids en 22kw lader og da er ikke ladekøen like skummel lenger.


Tellus

Sitat fra: Ove Braathen på onsdag 14. juni 2017, klokken 06:58
Mulig at jeg har misfortått noe her men , onboard lader er på 7,2kw på jobb har vi 2 stk 22kw og 2 stk 11, begge går like raskt/tregt siden bilen bare tar
7,2kw så for hjemmelader trenger jeg ikke mer en max 7,2kw, siden jeg ikke får utnyttet mer ?

Du skal kunne lade 7.2kW på 22kw laderen da den har 3x32A. På 11kW laderen skal du kunne lade 3.6kW da den har 3x16A. Ampera kan bare benytte en av de tre faselederne.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA