Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppgradere til 22 kW AC lader?

Startet av Hansi, mandag 05. juni 2017, klokken 12:27

« forrige - neste »

Hansi

Er dette mulig, er laderen og kabelføringen relativt enkelt tilgjengelig i bilen og er det mulig å få kjøpt 22kW lader og kabelføring til en overkommelig pris?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Trond.m

#1
Har du lest dette noe sted ? Den eneste mulighet kan se for å lade raskere er å installere en DC lader hjemme og det koster en formue.
Jeg forstår ikke at ladehastighet hjemme kan være et problem. Parkerer du bilen 10 timer hver natt og benytter denne tiden til å lade, så vil du kunne lade fra 0-100 % med den innebygde 32A laderen. Hvor mange ganger i året kjører du batteriet tomt ?

Hansi

Nei, jeg har ikke lest dette noe sted, det er derfor jeg spør :)

Jeg tenker mer på semilange stopp i handlesenter etc. hvor hurtiglading tar for kort tid og ~7kW lading går for sakte.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Jon Braathen

Du burde du kjøpt Zoe, MB250 eller i3 94Ah.

Zoe lader på 22kw ac

Og de 2 andre lader på 11kw ac

Det er vel de eneste som lader 11kw eller høyere foreløpig, så vidt jeg vet..

Å bytte laderen i bilen er vel ikke bare bare..? Om det lar seg gjøre i det hele tatt..

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk

BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

Trond.m

Det er en utbredt misforståelse at stort batteri krever raskere lader. I praksis er det motsatt, fordi det store batteriet gir et buffer som gjør at de færreste trenger å lade daglig. Det er ingen grunn til å tenke på å oppgradere laderen, eller bytte bil for å få raskere lading. Det er veldig få som kjører mer enn 30-40 mil på en dag unntatt noen få ganger i løpet av et år. Da er det 50 kW ladere som perler på en snor i store deler av landet.

Olemann

Mitt inntrykk er at endel som ikke har "gått gradene" fra Reva/Buddy, trilling, 15 mils bil og så Ampera er mer bekymret for hjemmelading enn de som har gått gradene :-) 
Mitt råd er å ha bilen en stund på vanlig 16A CEE (3. parts ladekladd) og se om dette holder.....jeg droppet 32A installasjon selv om jeg var fast bestemt på det en periode.

Sitat fra: TM på mandag 05. juni 2017, klokken 18:22
Det er en utbredt misforståelse at stort batteri krever raskere lader. I praksis er det motsatt, fordi det store batteriet gir et buffer som gjør at de færreste trenger å lade daglig. Det er ingen grunn til å tenke på å oppgradere laderen, eller bytte bil for å få raskere lading. Det er veldig få som kjører mer enn 30-40 mil på en dag unntatt noen få ganger i løpet av et år. Da er det 50 kW ladere som perler på en snor i store deler av landet.

Counterpointer

Jeg kommer enn så lenge til å bruke 10 amp lading.

Det har holdt i tre år med Soul så skjønner ikke hvorfor det ikke skulle holde nå

Rav4_EV

Man kan kjøpe bærbare CCS ladere både på 10 og 20 kW som kan benyttes.
Disse er foreløpig ikke billige  >:(
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Gnilre

Sitat fra: knut.aulie på mandag 05. juni 2017, klokken 19:25
Jeg kommer enn så lenge til å bruke 10 amp lading.

Det har holdt i tre år med Soul så skjønner ikke hvorfor det ikke skulle holde nå
Og jeg bruker 6 amp lading fra ladekladden. Stiller den ikke opp til 10 amp fordi jeg ikke trenger det. Det beste er selvfølgelig en ladestasjon, men jeg ville ikke hatt behov for mer amperestyrke uansett.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

nr1rayner

Helt enig med TM.
Har klart meg greit med lading stort sett på 10A og ca 1/3 av rekkevidde til AE.
Kunne helt klart tenkt meg raskere lading enn max 16A (3,3kW sånn ca), men det har da hovedsaklig vært fordi batteriet er så lite at man ikke klarer seg gjennom alle dager uten lading og gratis type2-lader har vært tilgjengelig, eller hurtiglader har vært opptatt og ledig type2 på siden.

Med en AE ville jeg svært sjeldent hatt behov for å plugge inn andre steder enn hjemme, selv midtvinters på harryturen på totalt ca 220 km.
Selv med 16A lading over natta får man vel ladet ca 50%. De ca 2 gangene i året det ikke holder for min del, finnes det mange hurtigladere å velge mellom.
Kjører man mye og har behov for store deler av batteripakken på daglig basis ville jeg nok helt klart vurdert en 7,4kW ladeboks hjemme. Men å rote med å bytte lader osv osv, nei, da finnes det hurtiglader.

Skulle det være noen tvil, man bør ikke anskaffe elbil uten å ha lademulighet på faste steder (hjemme eller jobb, aller helst begge).
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Hansi

Jeg er ikke i tvil om at jeg vil klare meg med saktelading, men det hadde vært kjekt å vite om det er en opsjon å ettermontere en kraftigere ombordlader i situasjoner der hurtiglader kan være for hurtig og 7kW lader kan være for tregt :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

erato

Sitat fra: knut.aulie på mandag 05. juni 2017, klokken 19:25
Jeg kommer enn så lenge til å bruke 10 amp lading.

Det har holdt i tre år med Soul så skjønner ikke hvorfor det ikke skulle holde nå
Samme her. 10 A lading i helgen vil gi meg alt jeg trenger.

nr1rayner

#12
Snublet borti noe til Leaf, husker ikke hvem, hva, hvor. Men der var det vel mulighet for å oppgradere en god del. Så, muligheter er det sikkert, men regn med temmelig mange høvdinger.
Skulle gjerne hatt 6,6kW lader på min Leaf istedet for 3,3kW, men "oppdatering" jeg fant var så dyrt at jeg ikke ofret det tanken noe mer.

Edit:
For Nissan Leaf... kan man kjøpe Brusa NLG513. En av de øker ladekapasiteten med 3,3kW.
I prislisten jeg ser på nå ligger en slik lader på $3.088. I tillegg kommer endel kabler, frakt, mva etc.
Mulig man, på Leaf, kan bruke Brusa NLG664 istedet for original lader.. og får da 22kW, da til den nette sum av $6.082.
Så, på Leaf.. regn med minst 20'kr for å oppgradere?
Man finner sikkert noe tilsvarende for AE også, men du vet nå sånn ca hvor prisene starter  ;)
20' kr er 8.000 min på hurtiglader, som burde rekke ganske mange km.

http://www.upgrademyleaf.com/
http://www.metricmind.com/price-list/
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

rolfans

Får å få mer enn 7kw lading må du over på DC. Ampera-e's intern lader er bare på en fase 32 amper. Så ikke mulig å lade fortere på AC.

Ove Braathen

Mulig at jeg har misfortått noe her men , onboard lader er på 7,2kw på jobb har vi 2 stk 22kw og 2 stk 11, begge går like raskt/tregt siden bilen bare tar
7,2kw så for hjemmelader trenger jeg ikke mer en max 7,2kw, siden jeg ikke får utnyttet mer ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA