Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fjelloverganger

Startet av mathildelassen, fredag 02. juni 2017, klokken 22:01

« forrige - neste »

mathildelassen

Hei, er det noen som har kjørt over Hardangervidden eller Hol/Aurland med en E-up? Jeg lurer på om rekkevidden rekker ifra Eidfjord hurtigladestasjon til Geilo... Noen erfaringer?

elekTrond

Hei på masselassen! :laugh:

Ingen erfaring, men flink på skrivebords-rekkeviddeberegning.  :angel:
1. Her velger du først Eidfjord og Geilo. Deretter flytte start og mål til hurtigladerne ved å klikke på de i kartet. Velg VW e-up! CCS under Elektroauto. SOC kan stilles inn på 80% eller annet ønske i Ladestand bei Abfahrt. Du vil finne at Autoroute ikke vil godta mindre enn 85 % ladning ved avreise.

2.GreenRace (GR) anslår 29% SOC ved ankomst, hvis 100% batteri ved avreise. Under detaljer kan du "skru ned" fra 100 til 80% under Battery ved å gange 18 kWh med 0,8 (80%) = 14,4 kWh.

Med 80% SOC ved avreise, melder GR fortsatt 11% på Geilo. Dette med auto-speed (59km/t) og 5 på kjørestil. Kjørestil 10 = 4% i rest.

Jeg ser det er 1257 m stigning over fjellet, så du holder neppe 80 i snitt på den etappen. Jeg la inn 80 km/t læl, og da kreves det mer enn 80 % SOC åkkesom kjørestil.  :police:
70 km/t + 0 = 5 %
70 km/t + 5 = 1 %
70 km/t + 10 = -8 %
I GR kan du enkelt reversere ruten. Dette beregner et forbruk fra Geilo til Eidfjord på bare 40 %-poeng (auto 58 km/t, EcoSport 10).

Håper disse verktøyene kan hjelpe deg et godt stykke på vegen.  :+1:
'13 Mjau

manifold

Har ikkje praktisk erfaring med e-up på den strekninga, men vil tru at det går fint i normal sommartemperatur, om du har lada opp til 95% i Eidfjord.

Har køyrt den same turen med e-golf (gamal type) og hadde god margin då eg kom til Geilo.

Google gir deg også svar: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=29595.145;wap2




Ebe

Problemet kan være ladekø i Eidfjord, er vel fortsatt bare én lader der?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

manifold

Ser ut til å vera berre ein ladar i Eidfjord framleis, dessverre. Rart at ikkje kapasiteten blir utvida her - blir ofte kø her.

Eit alternativ er å køyra Haukelifjell - der er det tettare mellom ladarane, og dei fleste er doble. Men er rart og uheldig at kapasiteten i Eidfjord er så dårleg.

brako79

Kommer snart en lader på garen, i sommer har det blir sagt, så da kan man evnt lade på voss, så på garen, før man ruller videre mot Geilo.
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

Elmo

Ja, jeg har kjørt T/R Oslo - Bergen med eUp, over Hardangervidda begge veier.
Det var juli 2016, og da var det iallefall ingen problem å nå Geilo fra Eidfjord.
Jeg mener jeg hadde nådd Ål med god margin også, men kona var usikker og mente også at stopp på Geilo var hyggeligere enn stopp i Ål. 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA