Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Think komponenter i en sitteklipper - elklippo

Startet av SUNPWRD, onsdag 31. mai 2017, klokken 00:02

« forrige - neste »

SUNPWRD

Selv om vi har god plass etter at jeg solgte veteranbilen og båten, nekter fortsatt kona meg å kjøpe en Think som hobbybil. Dette bryter jo de med fleste menneskerettighetene etter hva jeg har forstått.

Jeg gir likevel ikke opp og et mekkeprosjekt skal igangsettes. Når det blir ferdigstilt er mer uklart.

De siste årene har jeg blitt mer og mer bevisst på å bruke minst mulig fossilt drivstoff. Sitteklipperen på torpet i Sverige er nå den største forbrukeren av dinosaurer, og bør derfor konverteres. For å kunne holde på i garasjen litt nå og da anskaffer jeg en sitteklipper jeg kan konvertere her, før den transporteres til torpet.

Som yrkesfaglærer har jeg mange ivrige elever, kollegaer og venner som har bidratt mye til prosjektet så langt - takk til alle bidragsytere!  :)

Så langt har jeg skilt en motor og girkasse på en Think samt tatt ut inngående aksling til girkassen.



Etter dette demonterte vi en hel Think. Ledningsnettet er nå strippet for tape, og jeg jobber med å skille det som skal være med videre og det som skal bort.



Neste punkt på lista er å demontere fossilmotor fra sitteklipper.

Oppdateringer kommer etterhvert   :)

Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

elekTrond

'13 Mjau

SUNPWRD

Ikke all verdens fremgang siden sist, men litt. Fått gode instruksjoner fra Think orakelet om hvordan best splitte opp ledningsnettet slik at jeg får bort alt som ikke er nødvendig til dette formålet, samt mange andre tips. Ledningsnettet skal splittes til helgen.

Kappet hylsa som inngående aksling går inn i. Denne er nå klar til å sveise på reimhjulet fra sitteklipperen.







Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

Caspar

Gi oss noen bilder når du får brettet hele ledningsnettet utover bordet.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Go-carter

#4
Heyhey! Jeg har samme plan, men med en litt mindre motor og kontroller. Følger med spent :)
Jeg hadde egentlig bare tenkt å få tak i en enkel elmotor, kjøre den på fast turtall, da hastighet uansett styres av eksisterende reimer og spaker.

Skal du ha en lithiumpakke, eller bly? Nicd kanskje?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

SUNPWRD

Her kommer en liten oppdatering.

Etter veiledningen tidligere denne uka forstod jeg at det var best å starte med stikket til motorkontrolleren når ledningsnettet skulle deles i det som skal brukes videre, og det som skal bort. I ettertid virker dette selvsagt, men før dette var jeg usikker på hvordan dette skulle angripes. Ledningsnettet består av flere deler (som normalt er), motorrom, sikringsboks, flere store koblingssytykker og det som går bak i bilen.

Jeg la ledningsnettet utover et provisorisk bord.



Startet med pinne 1 i stikket til motorkontroller. Fulgte ledningen, merket og kappet ledningen. Gjenta ca 50 ganger  :)

Nå er ledningsnettet slik.



Merk de sammenkveilede ledningene.

Ledningene mellom motorkontroller og HV boks ved batteri, samt til pedalene har jeg ikke kuttet. Mulig dette blir nødvendig for å få skilt det jeg trenger fra det øvrige - dette avklares senere.

I går var jeg innom Biltema og handla batteri. Kjøpte 10 stk 12V 20Ah batteri. Disse passer, iflg Biltemas merking, sitte klippere  ;)

De to som ikke er avbildet står til lading. Det skal gi ca 127V når disse er fulladet.

Noen som vet nedre terskelspenning for når Thinkene stopper?

Kjøpte 2 ladere og får flytte disse rundt til å starte med. Etterhvert blir det nok en lader pr batteri, men må spre kostnadene litt.

Parallelt med dette har jeg jobbet med en Arduino kode for å simulere girvelgersignal ift posisjonssignal fra brytere. Kodeskisse kommer her etterhvert som den blir klar.

@Go-carter Spennende! Det burde være overkommelig og lettere å gjennomføre. Har du en sitteklipper som utgangspunkt? Jeg kjøpte bly. Dette da det er lett å få tak i, lett å lade og relativt rimelig. Andre alternativ blir fort dyrere og mer kompliserte. Hva tenker du å bruke?
Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

elekTrond

Ledningsnett er gøy! Jeg klippet i filler en Volvo 740TIC og spleiset kabelmatte og leamikk inn i en 242. Moro da det startet på første forsøk.  8)

Hva fikk deg til å velge akkurat de batteriene, annet enn budsjettet? Liker de å bli tappet ned f.eks.?

Go-carter'n bygger her: Konvertering av sitteklipper 2.0
'13 Mjau

Go-carter

Mulig jeg er tidlig ute med dommedagshysteri nå, men de batteriene er vel startbatterier? Klarer høy last over kort tid, men er vel ikke så glad i middels høy last over lengre tid. Forhåpentligvis tar jeg feil :)

Jeg har mest lyst på lithium, men med tanke på budsjett vurderer også jeg bly - og da de 100ah fritidsbatteriene til Biltema (gitt at det blir en lavvolts-løsning).
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

SUNPWRD

@elekTrond, det er budsjett som er avgjørende for valget av disse batteriene, noe jeg forklarer litt mer om senere i innlegget.

@Go-carter, det stemmer, startbatteri, men avveininger pris og lading gjorde at valget falt på disse.
Har lest tråden din og det er et spennende prosjekt!

Så litt om valg av batteri. Jeg har et budsjett på ca 10 000 til dette prosjektet. Av dette har jeg omlag 6-7000 til batteri og lading. Med et så lite budsjett må batteri være billige. Det vil også være en fordel om det er lett å løse ladingen av de.

Med 10 slike batteri får jeg 2,5 kWh (20Ah x 12,5V) Lading løses med en Biltema "intelligent" lader pr batteri. Så hvert batteri med lader koster 698 kr(batteri 449 + lader 249). I tillegg kommer selvfølgelig kostnader til ledninger og mye annet i tillegg.

Denne batteripakken vil alene veie ca like mye som motor og drivstofftank som fjernes fra klipperen, så doningen blir mye tyngre enn den er nå.

I forhold til ladesykluser er jo ikke disse batteriene beregnet for denne type bruk. Så hvor lenge de varer vil være vanskelig å forutse. Men de holder forhåpentligvis lenge nok til at jeg har råd til å kjøpe noe annet og bedre.  :)

Jeg mener uansett at bruk av slike batteri i et 125V anlegg vil være mye mer fornuftig enn 24V/48V.

Den originale motoren er 13hk altså ca 9,5kW.  Grunnet økt vekt er det vel grunn til å tro at det vil være behov for større (maks)effektuttak med dette oppsettet. Så hvis vi antar at en vil trenge max 10,5kW ville dette trukket ca 219A (10500W/48V) fra batteriene. Ved å mer enn doble spenningen blir strømmen proporsjonalt mindre; 10500W/125V = 84A. Altså vil doningen kunne kjøre lengre. Likevel sier det seg selv at en ikke kan trekke 84A fra et 20Ah batteri veldig lenge (ca 15 min). Men så trenger en kanskje ikke "maks" effekt hele tiden heller.. :)

Fikk ny dings i posten i dag. PWM generator for å simulere PWM signal inn til motorcontroller. Dette er nødvendig for å hindre at motor går med redusert effekt. Med display og justeringsmulighet kan en også se "signalet" hva som mates inn samt å justere signalet til noe som fungerer. Også her et godt tips fra orakelet - Takk!  :)



Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

jkirkebo

Sitat fra: Argi på tirsdag 13. juni 2017, klokken 00:01
@elekTrond, det er budsjett som er avgjørende for valget av disse batteriene, noe jeg forklarer litt mer om senere i innlegget.

@Go-carter, det stemmer, startbatteri, men avveininger pris og lading gjorde at valget falt på disse.
Har lest tråden din og det er et spennende prosjekt!

Så litt om valg av batteri. Jeg har et budsjett på ca 10 000 til dette prosjektet. Av dette har jeg omlag 6-7000 til batteri og lading. Med et så lite budsjett må batteri være billige. Det vil også være en fordel om det er lett å løse ladingen av de.

Med 10 slike batteri får jeg 2,5 kWh (20Ah x 12,5V) Lading løses med en Biltema "intelligent" lader pr batteri. Så hvert batteri med lader koster 698 kr(batteri 449 + lader 249). I tillegg kommer selvfølgelig kostnader til ledninger og mye annet i tillegg.

Du kan neppe trekke mer enn 10Ah ut av batteriene mange ganger før de blir ødelagte.

Synd budsjettet ikke var litt større. Trilling-batterier går for 15.000 hos huggerne og inneholder 80 eller 88 celler på 3,7V og 50Ah. De veier 1,7kg pr. stk. 32 slike ville gitt deg lavere vekt enn med blybatteriene, 40Ah utnyttbart og ~130V fulladet om du stoppet på 4,05V. Du ville hatt 48-56 celler igjen å selge som kunne dekket mesteparten av kostnaden for batteriet. BMS for 32S fås billig fra Kina og lader(e) går sikkert an å få tak i for et overkommelig budsjett. F.eks 4 stk. 8S balanseladere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

SUNPWRD

@ jkirkebo. Du har sikkert rett, og takk for godt forslag. Jeg skal huske dette i neste runde. For nå må jeg gå videre med budsjettet og batteri jeg har anskaffet.

I kveld fikk jeg endelig skilt ut (mesteparten) ledningsnettet jeg skal bruke videre fra det som ikke skal med. Det ser beydelig mindre ut, heldigvis:



Fortsatt er det deler som skal bort, blant annet ledninger fra diagnosekontakt som går til andre ting enn drivverket. Men nå har jeg hvertfall et lettere utgangspunkt å jobbe videre med.
Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

elekTrond

:bumpetibump:  :laugh: :laugh: :laugh: :o Ble det no plenklippings på torpet i fjor? Blir det konservativ ljå i år også?
'13 Mjau

offpist

Du skulle kunne bruke 31 stk E-UP! celler i serie. De er på 25AH og 4.1V når de er fulle. Det kan du få av meg for 6000 kr. Antagelig en god del å spare i vekt.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

themoen

Sitat fra: offpist på torsdag 29. mars 2018, klokken 20:04
Du skulle kunne bruke 31 stk E-UP! celler i serie. De er på 25AH og 4.1V når de er fulle. Det kan du få av meg for 6000 kr. Antagelig en god del å spare i vekt.
Vil han ikke da også trenge bms(fant noen til ca 1000,- kr) og en saftig lader(fant en til 5000,- finnes sikkert billigere)
Vil tro at resultatet hadde vært bedre med slike li-ion celler.
Hva er vekten på disse cellene offpist?


offpist

31 celler vil veie 32 kg og en enkel bms kan man få for 200 kr inkl frakt. Lader.. 400 kr.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA