Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Solcelleanlegg-leverandører i Norge

Startet av Hansi, lørdag 02. mai 2015, klokken 21:39

« forrige - neste »

brako79

Har forhørt meg på pris litt rundtom i forbindelse med bytte av tak. Kun en bedrift som har svart foreløpig.
ca 80kvm med tak - ca 300.000 for full installasjon.
Ønsket batteribank, men var bare snakk om salg av overskudd til grid.

Synes det var høy pris (?), er altså snakk om soltak, og ikke paneler lagt på tak.
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

brako79

Får ikke redigert, men hvor mye kan man få produsert på en slik takløsning?
Hva med tilbygget som idag ikke er on-grid.
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

jorgenbsk

Sitat fra: brako79 på onsdag 13. juni 2018, klokken 09:00
Synes det var høy pris (?), er altså snakk om soltak, og ikke paneler lagt på tak.

Det spørs hva du mener med soltak. Hvis du mener ordinære paneler som monteres med beslag for å fungere som taktekking, så er jeg enig. Hvis du mener spesialsystemer som skal være eller se ut som takstein er jeg uenig. Ved sistnevnte vil jeg si at det lille jeg har forespurt om priser tilsier at du har fått en pris som er i riktig intervall.

brako79

Mente noe annet enn ordinære solcelle-paneler. Disse skal jo festes over eksisterende tak.
Men kan sikkert få ordinære paneler til å fungere også, så lenge det ikke ser ut som en ramme innfelt i taket.
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

geear

Du kan felle vanlige paneler også inn i tak eller ha det som eneste tekking (med vanlig undertak), men i mange tilfeller vil det nok bli brukt blekkinndekking rundt.

De integrerte løsningene er litt dyrere enn vanlig (hovedsakelig materiellkost).

Sverre Grevskott

Sitat fra: brako79 på onsdag 13. juni 2018, klokken 09:00
Har forhørt meg på pris litt rundtom i forbindelse med bytte av tak. Kun en bedrift som har svart foreløpig.
ca 80kvm med tak - ca 300.000 for full installasjon.
Ønsket batteribank, men var bare snakk om salg av overskudd til grid.

Synes det var høy pris (?), er altså snakk om soltak, og ikke paneler lagt på tak.

Snakk med Kristian hos Saga energy, +47 40 76 86 60. Jeg har kjøpt innfelte paneler der selv (40stk, 12 kw) Pris ink inverter, beslag/fester og paneler levert hos meg var 180 000. (15kw SMA inverter, glass/glass paneler og sunrif montasjesystem. Totalt 72m2
Opel Ampera E - Bestilt 15.09.16 #57 Quantum Grey fullt utstyrt

jorgenbsk

Sitat fra: Sverre Grevskott på torsdag 14. juni 2018, klokken 07:40
Snakk med Kristian hos Saga energy, +47 40 76 86 60. Jeg har kjøpt innfelte paneler der selv (40stk, 12 kw) Pris ink inverter, beslag/fester og paneler levert hos meg var 180 000. (15kw SMA inverter, glass/glass paneler og sunrif montasjesystem. Totalt 72m2

Ja, men dette er vel ordinære paneler som blir felt inn med montasjesystem fra IFRTS, GSE eller liknende? Installasjon/montasje koster også endel. Har vanskelig for å se at det skal koste over 100 000, men hvis det er komplett med fjerning og bortkjøring av gamle takstein, alt tømrerarbeid, elektroarbeid og nettilknytning, så er det kanskje i nærheten?

Sitat fra: brako79 på onsdag 13. juni 2018, klokken 15:20
Mente noe annet enn ordinære solcelle-paneler. Disse skal jo festes over eksisterende tak.
Men kan sikkert få ordinære paneler til å fungere også, så lenge det ikke ser ut som en ramme innfelt i taket.

Som gr påpeker kan ordinære paneler også monteres som taktekking - behøver ikke kun festes over eksisterende takstein. Det vil se ut som en innfelt ramme. Det finnes langt penere og dyrere løsninger også, selvsagt.
Jeg fikk pris på en penere løsning for et par år tilbake. Da var det snakk om 50% dyrere kostnad for materiell (inkl inverter osv), uten montasje.


Sverre Grevskott

Sitat fra: jorgenbsk på torsdag 14. juni 2018, klokken 12:44
Sitat fra: Sverre Grevskott på torsdag 14. juni 2018, klokken 07:40
Snakk med Kristian hos Saga energy, +47 40 76 86 60. Jeg har kjøpt innfelte paneler der selv (40stk, 12 kw) Pris ink inverter, beslag/fester og paneler levert hos meg var 180 000. (15kw SMA inverter, glass/glass paneler og sunrif montasjesystem. Totalt 72m2

Ja, men dette er vel ordinære paneler som blir felt inn med montasjesystem fra IFRTS, GSE eller liknende? Installasjon/montasje koster også endel. Har vanskelig for å se at det skal koste over 100 000, men hvis det er komplett med fjerning og bortkjøring av gamle takstein, alt tømrerarbeid, elektroarbeid og nettilknytning, så er det kanskje i nærheten?

Sunrif er et eget system der panelene får rammene montert på fabrikk. Jeg holder på å legge dette selv, har nå lagt 26 av 40 paneler og har totalt brukt 16.5t, ink forarbeid med å snore opp, sjekke diagonaler og montere mage flex mot takrenne. Alt arbeid er da gjort alene. Tipper jeg ender opp på 20-25t totalt, altså e god weekend jobb fredag til søndag. Panelene kommer med ferdige kabler, så alt er plug and play på taket. Må kun lage føringskabelene som skal ned til inverter (2 par for meg med 20 paneler tilkoblet pr)

Jeg rev av gammel takstein på en dag med bortkjøring, og brukte en dag på lekting. Skal du ha snekkere til å gjøre det kan du vel regne 6-7000 kr/dag/mann...
Opel Ampera E - Bestilt 15.09.16 #57 Quantum Grey fullt utstyrt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA