Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Jeg betaler gjerne for lading - men vil betale pr. kWh

Startet av aaa3, tirsdag 30. mai 2017, klokken 08:10

« forrige - neste »

aaa3

Jeg ser ingen grunn til at vi med el- eller ladehybridbil skal ha gratis "drivstoff". Jeg betaler gjerne for ladingen. Og det er klart det skal dekke kostnadene og en fornuftig fortjeneste for de som tilbyr lading.
Men jeg syns ikke det er greit med "minuttbetaling" på ladestasjonene, la oss få betale pr. kWh!
Fortum f.eks. har varierende priser, der ladere med høy ladestrøm koster mer enn de med lav ladestrøm, men alltid pr. minutt.  Jeg kan ikke lade med mer enn 16 A (3,6 kW), og er jeg så uheldig å havne på en stolpe som kan levere 13 kW må jeg likevel betale kr. 1,00 pr minutt. Det gir en energipris på kr. 16,67 pr. kWh!
Det er greit at kWh-prisen blir høyere på hurtigladere enn på normalladere, investeringen er jo vesentlig høyere, og vi får et bedre produkt.

blazius

Prisen skal ikke bare dekke strømmen, men også at du holder av en ladeplass som kunne ha vært benyttet av andre.  Jeg har kommet frem til at det er helt uinteressant å betale for lading av Outlander PHEV, men benytter gjerne lading der det er gratis (en del kjøpesentre, hoteller etc.)

Mobileum

Litt merkelig ladekurve. Her står bilen koblet opp mot en 32A ladestasjon. Den trekker 3.2 kW i 45 minutter, men så går det jevnt nedover til 0.5 kW. Er det noen som kan forklare? På en e-Golf slutter den å lade tvert når batteriet er fulladet.

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Trekkoppbil

Ladekurva ser nok ganske normal ut. Mange biler lader svært sakte på slutten.

Når det gjelder fakturagrunnlaget, så har diskusjonen vært oppe i mange tråder om hurtiglading.  Det er stor stemning for tidsfakturering, da det er et alvorlig problem med somlere som lager kø.

For å sette det litt på spissen:
Tenk hvis du i stedet for å ac-lade, hadde brukt Chademo 1 time for å lade den siste kwt, mens det er kø av andre bilister som desperat trenger lading.
Dessverre er det enkelte hensynsløse bilister som somler og topplader på sådane måter, mens andre biler står i kø.

leafnor

#4
Ladekurven: Står total energimengde er 3,7kWt. Så batteriet  kunne ikke ha være "tomt". Min lader 8,8kWt fra tom til full. Det er fra 30 til 100% i SOC. Dine 3,7 er da trolig fra 70% og opp til full, og fra omlag 85% har ladehastigheten senket seg. Noe skjer på alle EV-batteri.

Forøvrig stemt for tidsprising på hurtigladere. For erfart fra Sverige bl.a som hos Clever har prising på kWt, at det står biler å lader uten mening, og tar opp plassen så de som har batterikapasitet til å ta imot effekten lader kan levere ikke kommer til. Mildt sagt irriterende. (Vedlagt bilde på lader fra I3 som ladet i SWE, 99% etter en time. 10 min etter også 99%, men da holdt jeg ikke ut lengre og kjørte over "stokk og stein" og med LEAF'n min, trykket nødstopp  på lader og fikk ladet.

Grønn Kontakt har kWt pris på sine Flexi ladestolper. Ladet slik på min PHEV på Tynset en gang, 7kWt, og den energimengden kostet tilsvarende som å fylle bensin for samme distanse jeg kom meg på de 7 kWt.
.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Mobileum

Sitat fra: leafnor på lørdag 18. november 2017, klokken 20:56
Ladekurven: Står total energimengde er 3,7kWt. Så batteriet  kunne ikke ha være "tomt". Min lader 8,8kWt fra tom til full. Det er fra 30 til 100% i SOC. Dine 3,7 er da trolig fra 70% og opp til full, og fra omlag 85% har ladehastigheten senket seg. Noe skjer på alle EV-batteri.


Her er ladekurven på en e-Golf FL:

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

leafnor

Er nok så at det mer moderne batteriet i Golf tåler en annen ladefart enn i Outlander phev som har et batteri av annen kjemi (For å tåle høy temp og stort effektuttak i forhold til størrelse) (Tar ut 60 kW fra en pakke på 12kWh).
Ser at etter hvert som batteriutviklingen har gått og kanskje erfaringene har økt så lades batterier "hardere" i nyere biler. Eksempel Leaf 24 kWt, mot 30 kWt, som lader full effekt til godt over 80% på hurtiglading. Min 24 kWt "gir seg" på 60% tallet et sted.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA