Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model 3 - bilder og smånytt.

Startet av Gordon Retriever, onsdag 24. mai 2017, klokken 23:58

« forrige - neste »

Klykken

Nei, det hjelper ikke for ladeporten.
Men kanskje dette gjør:
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 15. november 2018, klokken 11:40
Frossen ladeport er ikke noe problem. Det er bare å trykke på ladeporten der magneten er. Magneten fjærer så du får trykket inn luken litt. Da spretter den opp.
Ser folk surrer med bankkort og annet tull for å åpne den fordi de ikke vet at løsningen er enkel....

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

daktari

vått vær og våte biler der frosten kommer over natten vil gi samme problemer på alle biler. Det mest kjipe med rammeløse dører er jo at vinduet skal ned et hakk, men en bil med rammevindu kan også ha frosset vindu. Døra kan også fryse fast til listene. Også håndtak av alle typer kan fryse, men Model 3 sitt er vanskelig å bruke mye kraft på. På I-pacen fryser den lille knappen som skal trykkes på for å få ut håndtaket. Bensinlokk fryser også fast.

I grunn ikke bekymret for dette - forvarming vil løse det pluss litt silikonstift her og der. Vet ikke hvorfor electrek blåser opp dette - det skjer oss et par ganger i året maks.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Sitat fra: Klykken på torsdag 15. november 2018, klokken 12:28
Mener å ha opplevd at det blir klissete grøt med disse sprayene.
De fleste av disse er alkoholbasert og etterlater ingenting er min erfaring (brukte det litt på ladeluka til Soul før)

erikhje

https://twitter.com/elonmusk/status/1063125813522911233?s=19
"Will also be using dedicated roll-on, roll-off fast ships for transporting cars to Europe & Asia in Q1. Major focus on minimizing time from factory to new owner. Did not fully appreciate the working capital impact until recently."

daktari

Og han sier Kina får biler i april, ikke mars.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

siljan

Sitat fra: bakskj på torsdag 15. november 2018, klokken 06:54
Husker jeg hadde disse problemene med S`en noen ganger. Ser ut som det kan bli noe trøblete å åpne Model3 også på de verste vinterdagene:

https://www.youtube.com/watch?v=--pD42h0VK4
Værste vinterdagene? Det er -7 grader i den videoen, har -20 her jeg bor, orker ikke en ny bil som bare er trøbbel om vinteren. Uff

siljan

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 15. november 2018, klokken 08:49
Et par korte effektive tips som reduserer problemet til et minimum:
-   Børst snø av bilen istedenfor å bruke bilen som snøsmelteanlegg. All smeltet snø renner ett eller annet sted. Lurt å fjerne snø istedenfor å smelte den (snakker ikke om skraping, det er ikke nødvendig)
-   Kjøp silikonspray og ha på nederst på vinduet et par ganger hver vinter.
-   Bruk forvarming (hvem gidder sette seg i kald bil uansett??) 2-3 minutter forvarming varmer riktignok raskt opp kupeen, men interiøret er jo fortsatt kaldt. 10-20 min er lurt.
-   Ikke vask bilen i kuldegrader. Høyttrykksspyleren trenger vann inn i alle kriker og kroker.

Med denne svært enkle kunnskapen innabords er frosne vinduer og trøbbel isolert til enkelttilfeller hver vinter :)

Når det gjelder dørhåndtakene er det ingenting som overrasker meg med Tesla lenger. Eller - det skal sies at knappene på Model X faktisk fungerer meget bra bortsett fra at de ikke er trykksensitive i hele sin lengde. Hadde de vært det hadde det vært en meget god løsning.
Hvis du så videoen så forvamet han i 10 minutter før han gikk ut og prøvde å åpne den...

siljan

#1327
Morsomt forøvrig at 4 folk her inne kommer med tips om preheating når han sier at han preheatet i 10 minutter, og det står dette i artikkelen:

"Preheating was on for about 10 minutes before I walked up to the car, which is generally more than enough for the heating system to reach the preset temperature, which in this case was 22℃."

"We received a dozen reports of Model 3 owners having similar issues in the Northeast following the recent cold temperature. Several of them are also experience issue opening and closing the charge port door."

Men er jo umulig å si noe negativt her inne  :P

1000kwh

Det var akkurat det samme på Model S den første vinteren.. men det gikk seg til der også

Ikke noe unikt for Model 3 at ting fryser.

Øyvind.h

Sitat fra: henrikhoe på fredag 16. november 2018, klokken 05:21
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 15. november 2018, klokken 08:49
Et par korte effektive tips som reduserer problemet til et minimum:
-   Børst snø av bilen istedenfor å bruke bilen som snøsmelteanlegg. All smeltet snø renner ett eller annet sted. Lurt å fjerne snø istedenfor å smelte den (snakker ikke om skraping, det er ikke nødvendig)
-   Kjøp silikonspray og ha på nederst på vinduet et par ganger hver vinter.
-   Bruk forvarming (hvem gidder sette seg i kald bil uansett??) 2-3 minutter forvarming varmer riktignok raskt opp kupeen, men interiøret er jo fortsatt kaldt. 10-20 min er lurt.
-   Ikke vask bilen i kuldegrader. Høyttrykksspyleren trenger vann inn i alle kriker og kroker.

Med denne svært enkle kunnskapen innabords er frosne vinduer og trøbbel isolert til enkelttilfeller hver vinter :)

Når det gjelder dørhåndtakene er det ingenting som overrasker meg med Tesla lenger. Eller - det skal sies at knappene på Model X faktisk fungerer meget bra bortsett fra at de ikke er trykksensitive i hele sin lengde. Hadde de vært det hadde det vært en meget god løsning.
Hvis du så videoen så forvamet han i 10 minutter før han gikk ut og prøvde å åpne den...
Og så?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Magnus Hansen

10 min hørtes lite ut. Hvorfor prøvde han ikke å forvarme lenger når det ikke funket etter 10 min? Så hadde han kanskje funnet ut at der var nødvendig med 30min som hadde gitt litt nyttig info til leserne.

Interessant at de første model 3 blir levert i Norge på vinteren, så får vi litt lokale erfaringer også

RonnyØ2

Sitat fra: henrikhoe på fredag 16. november 2018, klokken 05:20
Sitat fra: bakskj på torsdag 15. november 2018, klokken 06:54
Husker jeg hadde disse problemene med S`en noen ganger. Ser ut som det kan bli noe trøblete å åpne Model3 også på de verste vinterdagene:

https://www.youtube.com/watch?v=--pD42h0VK4
Værste vinterdagene? Det er -7 grader i den videoen, har -20 her jeg bor, orker ikke en ny bil som bare er trøbbel om vinteren. Uff

Sånne ting blir ofte bedre, desto kaldere det er. Ved 20 minus så er det nesten ikke fuktighet igjen i og på materialet, så det går nok fint.

Hodetelefoner

Silikon stift / spray...   
Pre heat gjør at noe smelter ned og fryser når det treffer håndtaket. Ofte det skjer med folk på S også. Vannet tiner på vinduene. Renner ned og fryser mot lister.

Jejl

#1333
Min teori er at denne bilen er vasket dagen før videoen. Det er masse frosset vann som synes i dørhåndtaket, og lite/ingenting som synes ellers.

Edit: Og teorien ble forsterket da jeg så videoen en gang til i større format. Isen spruter idet håndtaket åpnes og det synes en stor isklump fremst på håndtaket. Bilen er også helt ren, bortsett fra litt overflatestøv som typisk kommer ila en natt med litt vind.

1000kwh


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA