Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny spiker i Dieselkista ?

Startet av doldis1, tirsdag 23. mai 2017, klokken 17:33

« forrige - neste »

Motorwatt

Sitat fra: Amoss på torsdag 14. juni 2018, klokken 22:36
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 14. juni 2018, klokken 21:23
VW plans to produce 1,500 electric cars per day at its Zwickau factory

Spennende!  Av 1350 totalt produserte biler pr. dag skal 1500 være elbiler!  Det må vel være rekord ;)

Og dette var alt du hadde å komme med?  Patetisk. :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Amoss

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 14. juni 2018, klokken 22:45
Og dette var alt du hadde å komme med?  Patetisk. :D

Og det var alt du hadde å si til ditt forsvar? Når man ser at man har oppgitt feil data og kommer med oppdatert data er det normalt å kommentere at det første tallet var feil. Og her var jo det korrigerte tallet enda bedre, så ingen grunn til å "late som ingenting".

Flott at det kan se ut som om de endelig er i startfasen til å satse seriøst, håper de holder det de lover her... Men må innrømme at jeg fortsatt er skeptisk, sett mange lovnader fra de kantene før og ikke alle har vist seg å holde vann for å si det forsiktig.
Model S 85D

Motorwatt

#542
Sitat fra: Amoss på torsdag 14. juni 2018, klokken 23:11

Og det var alt du hadde å si til ditt forsvar? Når man ser at man har oppgitt feil data og kommer med oppdatert data er det normalt å kommentere at det første tallet var feil. Og her var jo det korrigerte tallet enda bedre, så ingen grunn til å "late som ingenting".

Som min gamle far sa: "Når man står med bukselinninga i ankelhøyde, er det vanskelig å løpe bort". :) Jeg bommet med 150 biler, men jeg har sett atskillig større avvik i omtalen av andre produksjonstall for andre bilmerker. Men for de forvirrede: Beklager skrivefeilen.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

doldis1

Sitat fra: Amoss på torsdag 14. juni 2018, klokken 22:36
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 14. juni 2018, klokken 21:23
VW plans to produce 1,500 electric cars per day at its Zwickau factory

Spennende!  Av 1350 totalt produserte biler pr. dag skal 1500 være elbiler!  Det må vel være rekord ;)

Ha,ha, minner litt om valg i Russland med stedvis valgdeltakelse på over 120 %  :o ( og alle stemte det samme  :laugh: )

Motorwatt

Elbiler: Skjønner at dette er rystende informasjoner for noen, og at den skremmende virkeligheten helst bør prøves fortrengt med floskler og tørr latter. Har med vilje unngått å trekke paralleller og sammenligninger, men overlater det til alle regnekyndige.

Fossilbiler: Når det gjelder skepsisen som noen alltid legger for dagen når det gjelder VAG, er den forståelig. Men denne skepsisen er ikke allmen og vidtomfavnende, noe jeg har synliggjort med det antall biler fra VAG som fremdeles selges i USA. Skulle vel bli noe rundt 660.000 biler på årsbasis ved jevnt salg. Eller ca 12.700 biler pr. uke (Ett år med 24/7, noe jeg betviler, så altså er ukestallet mye høyere).

Nå har VAG uttalt at det er enklere å produsere elbiler, og at deres produksjonsfasiliteter enkelt kan tilpasses forskyvning av type driftslinje. Og tallene viser med klarhet hvilken formidabel kapasitet de har, og også evnen til å tilpasse produksjonen i takt med marked og etterspørsel. Så er det jo greit å noen milliarder til rådighet....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

doldis1

 
SitatNå har VAG uttalt at det er enklere å produsere elbiler,

Ja, når en ser hva de har prestert på elbilfronten så langt er jo det tydelig...


 
SitatOg tallene viser med klarhet hvilken formidabel kapasitet de har, og også evnen til å tilpasse produksjonen i takt med marked og etterspørsel.

Kodak hadde en betydelig større del av markedet helt fram til noen år før de gikk overende..

SitatSå er det jo greit å noen milliarder til rådighet....

Hadde Kodak også, hjalp ingenting mot innovative nykommere.. Hvorfor tror du VW som største fisken i dammen vil overleve denne disrupsjonen når historien viser det motsatte ? De største forsvinner alltid under et teknologiskifte... Og hvorfor skulle det hjelpe å inneha en enorm produksjonskapasitet av snart utdaterte varer ..?


Motorwatt

#546
Sitat fra: Doldis1 på fredag 15. juni 2018, klokken 08:40
SitatNå har VAG uttalt at det er enklere å produsere elbiler,
Ja, når en ser hva de har prestert på elbilfronten så langt er jo det tydelig...

Har du virkelig ennå ikke forstått at markedet ikke er der, og vil ikke være der på mange år? For eksempel er salget av elbiler i Tyskland 1% (i USA 1.16%) av personbilsalget. Bare i Tyskland og USA ruller det nå over 300 millioner biler. Tipper det tar opptil 20 år før EV-biler når 50% av disse markedene hvis man stopper all ICE-produksjon idag, noe jeg tror du kan være enig i at ikke skjer.

 
SitatOg tallene viser med klarhet hvilken formidabel kapasitet de har, og også evnen til å tilpasse produksjonen i takt med marked og etterspørsel.
SitatKodak hadde en betydelig større del av markedet helt fram til noen år før de gikk overende..
Sitat
SitatSå er det jo greit å noen milliarder til rådighet....

Hadde Kodak også, hjalp ingenting mot innovative nykommere.. Hvorfor tror du VW som største fisken i dammen vil overleve denne disrupsjonen når historien viser det motsatte ? De største forsvinner alltid under et teknologiskifte... Og hvorfor skulle det hjelpe å inneha en enorm produksjonskapasitet av snart utdaterte varer ..?
Kodak er totalt irrelevant når det her snakkes om en helt annen bransje og produkt, men brukes her som en livbøye for å redde obskure og snevre syn på realitetene. Elbilproduksjon er ikke "Rocket Science" (no pun intended). Hvem som helst som har lyst og masse penger kan klare dette. Og VW har begge deler.



Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Rio

Her er et screen shot av Elbilforeningens diagram av elbilbestanden i Norge i 2018.

Det er i all Nissan og VW som har de største antall bilene.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: Motorwatt på fredag 15. juni 2018, klokken 09:22
Har du virkelig ennå ikke forstått at markedet ikke er der, og vil ikke være der på mange år? For eksempel er salget av elbiler i Tyskland 1% (i USA 1.16%) av personbilsalget.

Markedet er der. Mange som kunne tenke seg en elbil, og flere blir det hele tiden... De fleste som selger halvgode++ elbiler med halvgod++ rekkevidde har problemer med å få produsert nok. Greit at det nok kun er i Norge at de får årelange ventelister på disse bilene, men de har også problemer med å levere nok i andre markeder. Deler av årsaken til de lave tallene i andre land kan skyldes lave produksjonsvolumer. I ett lite marked som det norske skal det ikke så store volumene til for å gi helt andre tall...

Men dette markedet har noen skjær i sjøen, og deler av årsaken til den lave andelen skyldes disse:

1. Høy pris. Enn så lenge koster elbilene mer enn tilsvarende fossilbiler. Det skremmer ikke entusiastene, og stadig flere ser at totalkostnaden ikke nødvendigvis blir høyere, men mange ser fortsatt kun på kjøpsprisen. Det er dette problemet man har fjernet her til lands ved gode avgifts-incentiver, og som gjør at vi skiller oss ut.
Batteriprisene er nå i ferd med å komme ned på ett nivå som gjør at det skal kunne la seg gjøre å produsere elbiler uten noe "batteri-pristillegg". Så dette problemet er i ferd med å løse seg, men kunne vært løst tidligere dersom fabrikantene hadde satset mer offensivt på ett tidligere tidspunkt.

2. Rekkevidde angst. "Folk" har lært at elbiler har kort rekkevidde, og det er derfor fortsatt skepsis til rekkevidden til elbiler. Men nå kommer stadig flere elbiler med bedre rekkevidder så dette problemet er også i ferd med å løse seg selv.

3. Ladeinfrastruktur. Ladeinfrastrukturen er ikke like godt utbygget overalt, og er den ikke godt nok utbygget der man har behov for det, så er ikke elbilen ett alternativ. Og tradisjonelt har utbyggerne ventet på at kundegrunnlaget skulle være på plass, og kundene har ventet på at ladeinfrastrukturen skulle være på plass. En typisk "høna og egget" problemstilling. Tesla så dette tidlig og bygget ut sitt eget nettverk. Nå har endelig "de andre" forstått problemet og er i gang med å løse det via bla. Ionity nettverket.

Med disse skjærene ut av veien så er alt klart for en mye høyere markedsandel for elbilene også i andre land.


Sitat fra: Motorwatt på fredag 15. juni 2018, klokken 09:22
Hvem som helst som har lyst og masse penger kan klare dette. Og VW har begge deler.

Pengene har de, det er vi nok alle enige om... Det er lysten det har sett ut som om det har manglet så langt. Så får håpe de har fått fikset det motivasjonsproblemet de måtte ha hatt...
Model S 85D

Motorwatt

Enig i det du skriver, @Amoss.

SitatSå får håpe de har fått fikset det motivasjonsproblemet de måtte ha hatt...

Og motivasjonen kommer nå som de ser at potensialet øker. Kjent sak at inntekter alltid motiverer... Som Diess sier: "Vi vil aldri ligge i forkant når det gjelder utvikling, men det merkes godt når vi først kommer". Det tar tid å snu et hangarskip, men når kursen er riktig er det et fryktsomt våpen. :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Rollep

#551
Sitat fra: Doldis1 på fredag 15. juni 2018, klokken 08:40Kodak
Bare å konstatere at Kodak maset fortsetter med uforminsket styrke.

Men marked, etterspørsel, lønnsomhet osv. er visst fremdeles fremmedord :D
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Øyvind.h

#552
Bra gigantene fokuserer på hva som ikke er mulig. Så kan de små som Tesla fokusere på det som er mulig. Tesla er ikke i nærheten av å klare å dekke etterspørselen etter produktet de leverer. Heldigvis for Tesla kan de vokse uforstyrret, akkurat slik små utfordrere gjør i nye markeder.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

cyber

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 15. juni 2018, klokken 11:55
Bra gigantene fokuserer på hva som ikke er mulig. Så kan de små som Tesla fokusere på det som er mulig. Tesla er ikke i nærheten av å klare å dekke etterspørselen etter produktet de leverer. Heldigvis for Tesla kan de vokse uforstyrret, akkurat slik små utfordrere gjør i nye markeder.


Og da kan man bare spekulere i om nedgangen for BMW 3-serie skyldes Model 3 ? ( eller at ny 3-serie lanseres i høst ).

Øyvind.h

Oppskalering av M3 produksjonen er ikke i nærheten av å være fullført.

La oss se på disse tallene om et års tid  ;)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA