Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny spiker i Dieselkista ?

Startet av doldis1, tirsdag 23. mai 2017, klokken 17:33

« forrige - neste »

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

doldis1

Sitat fra: Øystein16 på mandag 16. april 2018, klokken 15:50
Sitat fra: Amatøren på søndag 15. april 2018, klokken 19:47
Man er passe dum og naiv hvis man tror at alle som kjøper fossilbiler fra Volkswagen automatisk kjøper elbiler fra Volkswagen hvis Volkswagen kun produserer elbiler mens andre fortsatt produserer fossilbiler.
VW har og gjort det smarte trekket at dei og har produsert fullfunksjonelle ladbare hybridar. Det er smart i den forstand at VW får enorm erfaring med små batterier som vert utsatt for stor belastning.

Smart ? VW ? Nå kjenner jeg det rykket litt i lattermuskelen her ... Hadde VW vært smart, hadde DE produsert den neste folkevognen også. Istedet ble den neste folkevognen Teslas model 3 og VW blir snart kun et dårlig minne ...

Mobileum

Sitat fra: Doldis1 på mandag 16. april 2018, klokken 23:58
Smart ? VW ? Nå kjenner jeg det rykket litt i lattermuskelen her ... Hadde VW vært smart, hadde DE produsert den neste folkevognen også. Istedet ble den neste folkevognen Teslas model 3 og VW blir snart kun et dårlig minne ...

"Only in your wettest dreams"....
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Rio

Sitat fra: Doldis1 på mandag 16. april 2018, klokken 23:58

Smart ? VW ? Nå kjenner jeg det rykket litt i lattermuskelen her ... Hadde VW vært smart, hadde DE produsert den neste folkevognen også. Istedet ble den neste folkevognen Teslas model 3 og VW blir snart kun et dårlig minne ...

* humrer *

Edruelighet. Edruelighet. Edruelighet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elekTrond

Sitat fra: PK snekker på mandag 16. april 2018, klokken 09:02
https://www.nrk.no/norge/vil-endre-loven-for-nytt-drivstoff-1.8265936

Gammel sak, men absolutt relevant for denne tråden.
Siden du dro opp dette fiskale bunnfallet fra 2012 ... En kompis kjører forbi biodiesel-pumpa på Trehørningen (rett ved IKEA Ringsaker). Før brukte han den aktivt på sin TDi. Sjøl bodde jeg rett ved E85 pumpa på Statoil Nydal E6, siden av IKEA. Begge disse fine, alternative alternativene ble magisk borte over natten. Det ble nok for populært for oljedollarstatens beste.

Både biodiesel og E85 "vatnes ut" til en drinkmiks, lik som "vanlig" vinterdiesel blir ispedd parafin. Så lenge dieseloljen er olje - og ikke blir til bivoks (eller ørevoks (hey, hva er vel mer naturlig enn det?!)), er du good to go.

E85 funket nokså fint på min EFI (innsprut) bil med surstoff-føler fra 1995. Uten å røre noe startet og gikk den fint på tomgang og delgass, hvor innsprutet gikk i "closed loop" modus. For å forbedre kaldstartegenskapene samt muliggjøre hard akselerasjon (WideOpenThrottle (WOT)), puttet jeg inn dyser fra en større motor. De skal være 30-40% større. Med ett kan du igjen vinne både lyskryssløpet i uka og på Vålerbanen i helgene.

Det samme kan du gjøre med gressklippern din, hvis du vil slå graset med kortreist himkok. Har du en kanne tvilsom druesprit du synes er for fin til å helle ut som spylervæske, funker denne også fint som snus. Dog egner disse fluidiumene seg dårlig i snøfreseren ...  :angel: :police:
'13 Mjau

PionerThink

Litt nyere sak om Jaguar Land Rover som kutter 1000 arbeidsplasser grunnet lavere salg av biler med dieselmotorer:
http://www.autonews.com/article/20180416/COPY01/304169957/jlr-confirms-1000-jobs-to-go-as-diesel-sales-slump
Kan man kalle det enda en ny spiker i kista ;)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Øystein16

Sitat fra: Doldis1 på mandag 16. april 2018, klokken 23:58
Smart ? VW ? Nå kjenner jeg det rykket litt i lattermuskelen her ... Hadde VW vært smart, hadde DE produsert den neste folkevognen også. Istedet ble den neste folkevognen Teslas model 3 og VW blir snart kun et dårlig minne ...
Me får håpe Tesla vert ferdig med flokevognen først...

elekTrond

Sitat fra: Øystein16 på tirsdag 17. april 2018, klokken 15:03
Me får håpe Tesla vert ferdig med flokevognen først...
It's funny 'cause it's true (",)
'13 Mjau

doldis1

 https://www.bild.de/geld/wirtschaft/abgas-skandal/wirtschaft-eilmeldung-porsche-razzia-55431748.bild.html

Ny utslippsrazzia i Tyskland, Porsche denne gangen. Jeg er bra sikker på at Tyske myndigheter begynner å kjenne presset fra omverdenen og ikke minst fra egen befolkning ang. dieselutslipp i forhold til folks helse. Hver gang en slik nyhet når headlines øker presset for et totalforbud av personbildiesler, og det kommer, vær sikker....


doldis1

 Hva om Tysk bilindustri hadde brukt ressursene på å utvikle elbiler isteden for å holde liv i Dieselen ? Har de i det hele tatt tenkt på hva en syndflod av helserelaterte erstatningssaker kan gjøre med Tysk bilindustri ?  VW må allerede betale vanvittige summer for dieseleventyret i USA ..

fredag

Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Amoss

Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 18. april 2018, klokken 11:50
Fra Hegnar:
http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2018/04/Razzia-mot-Porsche

Det første jeg tar meg i å lure på her er - er dette jakt etter nye beviser i den "gamle" diselgaten fra 2015, eller er det snakk om en mulig NY dieselgate?

Er det det første så vil jeg ikke se på det som så dramatisk. At de har prøvd å holde unna bevis for hvor omfattende skandalen var for å gjøre skaden så liten som mulig bør ikke overraske noen. Men om det derimot viser seg at noen fra VAG *fortsatt* - eller *på nytt* - prøver seg på å jukse med utslipps-data så er det mildest talt sensasjonelt.

Vi får vente å se hva som kommer ut av dette da...
Model S 85D

bno

#403
Det er Porsche som er i vinden denne gangen. Muller var CEO for Porsche før han tok over i VW. Er nok juks der som vil bli avduket og derfor har han måtte ta bena fatt ut porten han også.

Amoss

Sitat fra: bno på onsdag 18. april 2018, klokken 18:49
Det er Poche som er i vinden denne gangen. Muller var CEO for Porche før han tok over i VW. Er nok juks der som vil bli avduket og derfor har han måtte ta bena fatt ut porten han også.

Godt poeng i å se hans avgang i forbindelse med denne razziaen. Men om det er tilfelle så er det nok altså i utgangspunktet "gamle synder" det er snakk om.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA