Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny spiker i Dieselkista ?

Startet av doldis1, tirsdag 23. mai 2017, klokken 17:33

« forrige - neste »

doldis1

Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 12. april 2018, klokken 16:07
Sitat fra: Doldis1 på torsdag 12. april 2018, klokken 15:42
Akkja Ketil, ett skjevt ord om fagforeninger så er du der  ;)

SitatMener du at fagforeningene står i veien for VW's utvikling av elbiler

Ja, i likhet med styret og en for høy gjennomsnittelig alder i ledelsen generellt.

 
SitatMener du at fagforeninger er en part som ikke skal lyttes til og ikke skal ha noen makt innen sin bedrift?

Alt til sin tid, tiden fra etter WW2 og fram til nå med store industriarbeidsplasser hadde vært et salig kaos uten fagforeningene som en samlende kraft på arbeidstakersiden.
Den tiden vi går inn i nå derimot har ikke samme plass for fagforeninger, i et mye mer automatisert arbeidsliv vil nok individuelle lønnsavtaler bli vanligere. Ganske enkelt fordi foretakene vil produsere mye mer med færre ansatte kommer fokuset til å ligge på hvert enkelt individ's verdi for foretaket.

SitatMener du at fagforeningene gjennom VW's historie har vært ødeleggende for VW's produkter, økonomi og anseelse?

Nei, absolutt ikke, men fortid og fremtid er to forskjellige ting, skal VW overleve 2030 må fagforeningene vike ..

 
SitatHva er det som plager deg med VW's fagforeninger (eller plager fagforeninger deg generelt)?

Mange spørsmål Ketill, nei hverken VW,s fagforeninger eller noen annens har noen gang plaget meg, det forandrer derimot ikke på den fremtiden jeg ser der fagforeningenes tid går mot slutten..

Det er jo fint at noen vedstår seg sine reaksjonære standpunkter og synd at du forstår så lite av hva fremtiden blir. Dersom fagforinger stadig skal ha mindre innflytelse, så går vi mot amerikanske tilstander der stadig flere må ha flere jobber for å overleve og et stadig mindre andel av befolkningen løper av sted med alt overskudd (med resultat at den samlede økonomi blir stadig mindre). I Norge har vi forhåpentligvis litt mer vett!

Nå vil vel tiden vise hvem av oss som forstår fremtiden Ketill, det som synes sikkert er at VW-styret minus fagforeningsrepresentantene  har samme syn som meg..Med Diess starter slutten på fagforeningenes makt i VW, alternativt slutten på VW..

http://europe.autonews.com/article/20180411/COPY/304119968

SitatAs Volkswagen Group fought for its survival two years ago, Herbert Diess -- a fresh hire from BMW -- appeared headed for a rapid exit after a tense standoff with the company's powerful labor unions over cost-cutting measures. Today, he's poised to take VW's top job.



Øystein16

Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 12. april 2018, klokken 16:07
Det er jo fint at noen vedstår seg sine reaksjonære standpunkter og synd at du forstår så lite av hva fremtiden blir. Dersom fagforinger stadig skal ha mindre innflytelse, så går vi mot amerikanske tilstander der stadig flere må ha flere jobber for å overleve og et stadig mindre andel av befolkningen løper av sted med alt overskudd (med resultat at den samlede økonomi blir stadig mindre). I Norge har vi forhåpentligvis litt mer vett!
Mange har vett nok til å forstå det. Det er jo rimeleg spesielt at folk som er medlemar av eit forum knytta til ei forening som arbeider for interesser for elbileigarar, meiner at andre foreningar og deira medlemer ikkje skal ha rett til å ha innverknad på sin saker.

Amoss

Sitat fra: Øystein16 på fredag 13. april 2018, klokken 14:09
Mange har vett nok til å forstå det. Det er jo rimeleg spesielt at folk som er medlemar av eit forum knytta til ei forening som arbeider for interesser for elbileigarar, meiner at andre foreningar og deira medlemer ikkje skal ha rett til å ha innverknad på sin saker.

Det er tvert i mot høst normalt at medlemmer at enkelte interesseforeninger av ymse slag mener at medlemmer at interesseforeninger som egen forening har en interessekonflikt med ikke burde ha rett til å få innvirking på sine saker. F.eks. vil det være høyst normalt dersom medlemmer her mener at medlemmer av "Fossilbilens fremme"* eller "Oljeprodusentenes landsforbund"* bør få minst mulig å si.

*) Har ikke noe kunnskap om disse foreningene finnes, men det er irrelevant, dette er altså ett tenkt eksempel. Ikke noe problem å finne flere slike både tenkte og reelle konfliktsituasjoner.

Det som er spesielt her er at det ikke er noen slik interessekonflikt - i alle fall ikke som jeg kan se - mellom elbilforeningens interesser og fagforbundenes interesser.

Det som skjer her er at det er tre utviklingstrinn som er i ferd med å bli stadig med fremtredende parallelt, men uten at de *egentlig* har noe med hverandre å gjøre: 1. Elektrifiseringen av bilparken, 2. Kjørehjelpesystemer/kjøreautomatikk og 3. Robotifisering/automatisering av produksjon.

Tesla jobber for å elektrifisere bilparken (1), bruker "Autopilot"/"Full selvkjøring" (2) som en konkurransefordel for å tiltrekke seg også kunder som gir beng i at bilene er elektriske og trenger en høy grad automatisering av produksjonen (3) for å klare å lykkes med sine forsetter. Derfor kan enkelte lett se disse tingene i sammenheng selv om de egentlig ikke har noe med hverandre å gjøre.

Elbiler kan fint overta rollen til fossilbilene uten å behøve å blande inn hverken (2) eller (3), og disse tingene har derfor strengt talt lite å gjøre på dette forumet.  Men på den annen side kommer jo nå stadig flere elbiler også med forskjellige former for kjøreassistenter, og det blir vanskelig/unaturlig å diskutere disse bilene uten å også diskutere disse funksjonene. I debatter om hvilke bilmerker som vil overleve overgangen til elbiler - eller for overlevelse av oppstartselskaper - er det også naturlig å diskutere graden av automatisering, da dette i enkelte tilfeller kan være det som utgjør forskjellen. Og ja, i mange bedrifter kan det være nettopp fagforbundet som setter betingelsene for i hvilken grad produksjonen kan automatiseres, så at det kan bli ett tema er i seg selv kanskje ikke så rart.

Men i denne aktuelle saken er i alle fall min interesse - og den bør vel strengt talt sammenfalle rimelig bra med elbilforeningens øvrige medlemmers interesse? - at VAG/VW (og forsåvidt også alle andre bilprodusenter) raskest mulig legger om produksjonen sin til å produsere (nesten) kun elbiler, og at de overlever denne overgangen. Om de overlever denne med full profitt eller ei er strengt talt ikke av interesse utover hvilken effekt det vil ha på hastigheten de gjennomfører overgangen i. Og her ligger altså mitt ankepunkt, at jo lengre de venter, jo hardere smell får de, og det vil igjen gi dem motiver til å utsette det enda mer.
Model S 85D

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Amoss på fredag 13. april 2018, klokken 15:09
Sitat fra: Øystein16 på fredag 13. april 2018, klokken 14:09
Mange har vett nok til å forstå det. Det er jo rimeleg spesielt at folk som er medlemar av eit forum knytta til ei forening som arbeider for interesser for elbileigarar, meiner at andre foreningar og deira medlemer ikkje skal ha rett til å ha innverknad på sin saker.

Det er tvert i mot høst normalt at medlemmer at enkelte interesseforeninger av ymse slag mener at medlemmer at interesseforeninger som egen forening har en interessekonflikt med ikke burde ha rett til å få innvirking på sine saker. F.eks. vil det være høyst normalt dersom medlemmer her mener at medlemmer av "Fossilbilens fremme"* eller "Oljeprodusentenes landsforbund"* bør få minst mulig å si.

*) Har ikke noe kunnskap om disse foreningene finnes, men det er irrelevant, dette er altså ett tenkt eksempel. Ikke noe problem å finne flere slike både tenkte og reelle konfliktsituasjoner.

Det som er spesielt her er at det ikke er noen slik interessekonflikt - i alle fall ikke som jeg kan se - mellom elbilforeningens interesser og fagforbundenes interesser.

Det som skjer her er at det er tre utviklingstrinn som er i ferd med å bli stadig med fremtredende parallelt, men uten at de *egentlig* har noe med hverandre å gjøre: 1. Elektrifiseringen av bilparken, 2. Kjørehjelpesystemer/kjøreautomatikk og 3. Robotifisering/automatisering av produksjon.

Tesla jobber for å elektrifisere bilparken (1), bruker "Autopilot"/"Full selvkjøring" (2) som en konkurransefordel for å tiltrekke seg også kunder som gir beng i at bilene er elektriske og trenger en høy grad automatisering av produksjonen (3) for å klare å lykkes med sine forsetter. Derfor kan enkelte lett se disse tingene i sammenheng selv om de egentlig ikke har noe med hverandre å gjøre.

Elbiler kan fint overta rollen til fossilbilene uten å behøve å blande inn hverken (2) eller (3), og disse tingene har derfor strengt talt lite å gjøre på dette forumet.  Men på den annen side kommer jo nå stadig flere elbiler også med forskjellige former for kjøreassistenter, og det blir vanskelig/unaturlig å diskutere disse bilene uten å også diskutere disse funksjonene. I debatter om hvilke bilmerker som vil overleve overgangen til elbiler - eller for overlevelse av oppstartselskaper - er det også naturlig å diskutere graden av automatisering, da dette i enkelte tilfeller kan være det som utgjør forskjellen. Og ja, i mange bedrifter kan det være nettopp fagforbundet som setter betingelsene for i hvilken grad produksjonen kan automatiseres, så at det kan bli ett tema er i seg selv kanskje ikke så rart.

Men i denne aktuelle saken er i alle fall min interesse - og den bør vel strengt talt sammenfalle rimelig bra med elbilforeningens øvrige medlemmers interesse? - at VAG/VW (og forsåvidt også alle andre bilprodusenter) raskest mulig legger om produksjonen sin til å produsere (nesten) kun elbiler, og at de overlever denne overgangen. Om de overlever denne med full profitt eller ei er strengt talt ikke av interesse utover hvilken effekt det vil ha på hastigheten de gjennomfører overgangen i. Og her ligger altså mitt ankepunkt, at jo lengre de venter, jo hardere smell får de, og det vil igjen gi dem motiver til å utsette det enda mer.

Det er litt vanskelig å forstå hva du vil frem til her Amoss! Men jeg ser ikke bort fra at fagforeningene ved VW har del i den suksessen VW har vært i flere tiår, og at de også vil gode bidrag etter som elbiler introduseres og det blir enda flere roboter og enda mer digitalisering.

Amoss

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 13. april 2018, klokken 20:58
Det er litt vanskelig å forstå hva du vil frem til her Amoss!

Da tar jeg det i kortform...

1. Jo, en interessegruppe kan mene at en annen interessegruppe ikke bør nå frem med sine interesser (generelt sagt). Dette var påstanden jeg svarte på.
2. Nei, det er i utgangspunktet ikke noen interessekonflikt mellom "elbilforeningen"/"Elbilforeningens forum" og fagbevegelsen (spesielt ikke *tysk* fagbevegelse). Punkt 1 utgår derfor i dette tilfellet. Fagbevegelse eller ei burde i utgangspunktet ikke være ett debattema her.
3. Siden debatten går på VW's overlevelse eller ei (Doldisen snakker om at de vil gå konkurs) *kan* også punkt 2 utgå i den grad det er relevant for om VW overlever eller ei, men det forsvarer ikke ensidig angrep av den typen vi har sett.

Ut over det er jeg stort sett enig med resten av det du skrev.

For mer nyanser må jeg henvise til forrige innlegg :)
Model S 85D

Rollep

Sitat fra: Doldis1 på torsdag 12. april 2018, klokken 14:33
Dette er Tysk bilindustri's mareritt. Kun 6 % av Tyske bilkjøpere kan tenke seg å kjøpe en dieselbil neste gang..

https://www.kfz-betrieb.vogel.de/trend-tacho-nur-noch-sechs-prozent-bevorzugen-einen-diesel-a-702587/
Jeg er sikker på at de finner god trøst i at stort sett resten av bilkjøperne tenker å kjøpe bil med bensinmotor ;D

At kun 6% er interesserte i å kjøpe elbil bekrefter jo også at deres strategi på elbilsiden er den riktige og at det ikke haster på noen som helst måte.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Doldis1 på fredag 13. april 2018, klokken 12:57
Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 12. april 2018, klokken 16:07
Sitat fra: Doldis1 på torsdag 12. april 2018, klokken 15:42
Akkja Ketil, ett skjevt ord om fagforeninger så er du der  ;)

SitatMener du at fagforeningene står i veien for VW's utvikling av elbiler

Ja, i likhet med styret og en for høy gjennomsnittelig alder i ledelsen generellt.

 
SitatMener du at fagforeninger er en part som ikke skal lyttes til og ikke skal ha noen makt innen sin bedrift?

Alt til sin tid, tiden fra etter WW2 og fram til nå med store industriarbeidsplasser hadde vært et salig kaos uten fagforeningene som en samlende kraft på arbeidstakersiden.
Den tiden vi går inn i nå derimot har ikke samme plass for fagforeninger, i et mye mer automatisert arbeidsliv vil nok individuelle lønnsavtaler bli vanligere. Ganske enkelt fordi foretakene vil produsere mye mer med færre ansatte kommer fokuset til å ligge på hvert enkelt individ's verdi for foretaket.

SitatMener du at fagforeningene gjennom VW's historie har vært ødeleggende for VW's produkter, økonomi og anseelse?

Nei, absolutt ikke, men fortid og fremtid er to forskjellige ting, skal VW overleve 2030 må fagforeningene vike ..

 
SitatHva er det som plager deg med VW's fagforeninger (eller plager fagforeninger deg generelt)?

Mange spørsmål Ketill, nei hverken VW,s fagforeninger eller noen annens har noen gang plaget meg, det forandrer derimot ikke på den fremtiden jeg ser der fagforeningenes tid går mot slutten..

Det er jo fint at noen vedstår seg sine reaksjonære standpunkter og synd at du forstår så lite av hva fremtiden blir. Dersom fagforinger stadig skal ha mindre innflytelse, så går vi mot amerikanske tilstander der stadig flere må ha flere jobber for å overleve og et stadig mindre andel av befolkningen løper av sted med alt overskudd (med resultat at den samlede økonomi blir stadig mindre). I Norge har vi forhåpentligvis litt mer vett!

Nå vil vel tiden vise hvem av oss som forstår fremtiden Ketill, det som synes sikkert er at VW-styret minus fagforeningsrepresentantene  har samme syn som meg..Med Diess starter slutten på fagforeningenes makt i VW, alternativt slutten på VW..

http://europe.autonews.com/article/20180411/COPY/304119968

SitatAs Volkswagen Group fought for its survival two years ago, Herbert Diess -- a fresh hire from BMW -- appeared headed for a rapid exit after a tense standoff with the company's powerful labor unions over cost-cutting measures. Today, he's poised to take VW's top job.

Du tror kanskje Herbert Diess disse dager har fått vedtatt at 30.000 ansatte i VW skal sies opp (eller du prøvde å gi inntrykk av det)!

Realiteten er følgende: Ca november 2016 (altså lenge før Diess ble sjef) ble det inngått en avtale med fagforeningene om at på sikt skal 30.000 jobber forsvinne (av 610.000 verden over) som følge av overgangen til elbiler. 23.000 av jobbene forsvinner i Tyskland og det forventes at ingen sies opp. Nye jobber knyttet til nye drivlinjer vil oppstå i et antall på 9.000. En forventer at et stort antall ansatte går til disse nye jobbene.

På meg så ser det som at Doldis1 nok en gang konkluderer uten først å satt sig inn i underliggende fakta. Saken viser også hvor alvorlig og realistisk VW ser på sin inntreden til en ny elbilverden allerede for 2,5 år siden, altså på tvers av Doldis1 foretrukne syn på VW (VAG).

Kristian O

Om VW virkelig er så godt forberedt og villig til å gå inn i elbil-alderen; kva er grunnen til at vi ikkje har en skikkelig el- familiebil fra VW, og kva er grunnen til ar ventetida på e-golf er så lang?
På meg virker det absolutt som at VW (med fleire) holder igjen så godt de klarer  :-1:
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Amatøren

#383
Store selskaper som har investorer fra langt tilbake er vel også forpliktet til å levere et visst overskudd.

Dermed er vel produksjon der etter med gradvis overgang til elbiler ut fra det markedet vil ha.

Så lenge det er andre som leverer fossilbiler lovlig så nytter det vel ikke for slike selskaper å bare kutte ut fossilbiler og kun satse på elbiler i samme volum. De vil nok da brenne inne med masse elbiler som det ikke er marked for og som nesten "går ut på dato" da utviklingen går videre.

Noe annet er det for en ren elbil produsent som investorene er mer idealister og med viten og vilje har investert i en ren elbil produsent.

Jeg tror nok at Volkswagen vil, men må tenke på både investorenes forventninger til overskudd i tillegg til arbeidsstokkens størrelse.

Skal ikke se bort fra at det blir massiv streik hvis de legger ned all produksjon av fossilbiler og sier opp alle som ikke skal arbeide med det lille volumet elbiler de klarer å selge.

Man er passe dum og naiv hvis man tror at alle som kjøper fossilbiler fra Volkswagen automatisk kjøper elbiler fra Volkswagen hvis Volkswagen kun produserer elbiler mens andre fortsatt produserer fossilbiler.

SitatVW e-up! 09.2017
VW e-Golf 01.2018
-----------------------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016
-----------------------------------------------------------------------
Venter på VW e-Golf (august/september 2018)
Reservert Audi e-tron
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Kristian O på søndag 15. april 2018, klokken 19:26
Om VW virkelig er så godt forberedt og villig til å gå inn i elbil-alderen; kva er grunnen til at vi ikkje har en skikkelig el- familiebil fra VW, og kva er grunnen til ar ventetida på e-golf er så lang?
På meg virker det absolutt som at VW (med fleire) holder igjen så godt de klarer  :-1:

Er det noen som tjener på produksjon og salg av elbiler i dag? Det er jeg i tvil om. Ikke desto mindre vil vi se stadig flere elbiler av alle slag de nærmeste årene. Og grunnen til dette er trolig at produsentene etter hvert ser at de kan lage elbiler som kan konkurrere med elbiler i pris ved siden av mildt politisk prosess og støtteordninger.

Norge har bevist at teknologien innfrir og at publikum omfavner elbilene (så lenge prisen er riktig).

PK snekker

1990 Lancia Delta HF integrale 4x4 turbo
2012 Opel Combo 1.6 Cdti

doldis1

Det er ikke nok å bytte en olje med en annen, siden all forbrenning har forskjellige uønskede utslipp er veien videre nå som før elektrisifering av bilparken. I tillegg til å være et sidespor i utviklingen har biodiesel en ødeleggende effekt på innsprøytningssystemet på diesler ( uten at jeg vet noe konkret om dette drivstoffet)

doldis1

 @ Ketill

SitatDu tror kanskje Herbert Diess disse dager har fått vedtatt at 30.000 ansatte i VW skal sies opp (eller du prøvde å gi inntrykk av det)!


SitatPå meg så ser det som at Doldis1 nok en gang konkluderer uten først å satt sig inn i underliggende fakta.


Ketill, hva du TROR jeg mener utover det jeg selv gir uttrykk for og legger ut linker for å underbygge, det overlater jeg helt til deg selv  ;)

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Doldis1 på mandag 16. april 2018, klokken 09:48
@ Ketill

SitatDu tror kanskje Herbert Diess disse dager har fått vedtatt at 30.000 ansatte i VW skal sies opp (eller du prøvde å gi inntrykk av det)!


SitatPå meg så ser det som at Doldis1 nok en gang konkluderer uten først å satt sig inn i underliggende fakta.


Ketill, hva du TROR jeg mener utover det jeg selv gir uttrykk for og legger ut linker for å underbygge, det overlater jeg helt til deg selv  ;)

Dert var feil av meg å si at du tror. Det er jo tydelig hva du mener og du referer til en mangelfull kilde som gir en feilaktig beskrivelse av VW's situasjon som du må mene støtter opp om dine oppfatninger (siden du referer til den). Mine kilder i saken er BBC, november 2016.

Nå vil vel tiden vise hvem av oss som forstår fremtiden Ketill, det som synes sikkert er at VW-styret minus fagforeningsrepresentantene  har samme syn som meg..Med Diess starter slutten på fagforeningenes makt i VW, alternativt slutten på VW..

http://europe.autonews.com/article/20180411/COPY/304119968

Øystein16

Sitat fra: Amatøren på søndag 15. april 2018, klokken 19:47
Man er passe dum og naiv hvis man tror at alle som kjøper fossilbiler fra Volkswagen automatisk kjøper elbiler fra Volkswagen hvis Volkswagen kun produserer elbiler mens andre fortsatt produserer fossilbiler.
VW har og gjort det smarte trekket at dei og har produsert fullfunksjonelle ladbare hybridar. Det er smart i den forstand at VW får enorm erfaring med små batterier som vert utsatt for stor belastning.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA