Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny spiker i Dieselkista ?

Startet av doldis1, tirsdag 23. mai 2017, klokken 17:33

« forrige - neste »

Oddaa

Sitat fra: jlan på torsdag 08. mars 2018, klokken 17:48
Vil ikke batterivekten til en viss grad kompenseres med regenerering?
Jo, helt klart. Etter min erfaring kompenseres vekten fullt ut og antagelig vel så det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

hsa77

Sitat fra: jlan på torsdag 08. mars 2018, klokken 17:48
Sitat fra: cyber på onsdag 07. mars 2018, klokken 22:28
Selvfølgelig har 375 kg batterivekt innvirkning på forbruket ( Audi Q7 e-tron vs Audi Q7 3.0 TDI med identiske dieselmotorer ) - å hevde noe annet ville være svindel ( ville ikke vært første gang for VW-konsernet  :o ).
Vil ikke batterivekten til en viss grad kompenseres med regenerering? På flat vei med konstant fart betyr jo ikke vekt allverden, bidrar bare litt til rullemotstanden. Men det burde vel være en geo-sperre på slike biler, så dieselen bare kan startes utenom byer og tunneler.
Hva skal da skje når batteriet er tomt? Ladehybrider er heldigvis bare en midlertidig greie, om noen år blir batterier med 100kwh kapasitet så billige at det ikke er noe poeng å koste på en fossilmotor i bilene! Måten å prise fossilbilen ut av markedet på er uansett å gradvis trappe opp avgiftene på drivstoff, da vil ihvertfall de som har mulighet kjøre mest mulig elektrisk, men dagens storting er dessverre sammensatt slik at det ikke kommer til å skje.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Rollep

Sitat fra: hsa77 på torsdag 08. mars 2018, klokken 18:14om noen år blir batterier med 100kwh kapasitet så billige at det ikke er noe poeng å koste på en fossilmotor i bilene!
Og det tror du kommer å skje samtidig som etterspørselen stiger og produksjonskapasitet pluss tilgangen på nødvendige råmaterialer forblir rimelig begrensede?
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

hsa77

Sitat fra: Rollep på torsdag 08. mars 2018, klokken 19:04
Sitat fra: hsa77 på torsdag 08. mars 2018, klokken 18:14om noen år blir batterier med 100kwh kapasitet så billige at det ikke er noe poeng å koste på en fossilmotor i bilene!
Og det tror du kommer å skje samtidig som etterspørselen stiger og produksjonskapasitet pluss tilgangen på nødvendige råmaterialer forblir rimelig begrensede?
"Noen år" er vel en såpass rund tidsangivelse at jeg står for den!

Det skjer enorm utvikling på batteriteknologi der andelen sjeldne/kostbare råmaterialer stadig reduseres, etter hvert som stadig flere tunge aktører hiver seg på elbilbølgen akselerer utviklingen.

Spørsmålet er bare hvor lenge "noen år" er...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Amoss

Ja, her blander jeg inn innlegg fra noen andre tråder, men føler det er i denne tråden debatten hører hjemme.

Uttalelsene fra VW sjefen er jo referert flere ganger over her, og her kommer ett drypp fra en Audisjef for å sette konteksten til resten av innlegget:
Sitat fra: cyber på søndag 11. mars 2018, klokken 11:27
Her er et sitat til , fra fredag 9.3.18,  å få enda en skikkelig latter av :
" Audi-Chef Rupert Stadler ist sich trotz Fahrverbotsurteil und noch immer andauerndern Aufarbeitung der  Dieselkrise sicher, dass der Selbstzünder Zukunft hat."  :laugh:

Sitat fra: Rio på søndag 04. mars 2018, klokken 20:42
(Vi kan synes det er en "dum" strategi, men det er likevel en helt "gyldig" strategi, sett ut fra en firma som er meget internasjonalt.)

Dette har du vært inne på flere ganger over mange år når det gjelder VAG's "strategi" når folk har reagert på fremgangsmåten/tempoet for elektrifisering av bilparken fra VAG. Men, sett i lys av de siste dagers uttalelser fra toppledelsen i både VW og Audi så må det vel etterhvert være tydelig også for deg hva denne "strategien" går ut på. Å gjøre kun hva de synes de gjøre ang. elbiler og ellers klamre seg fast i diesel-teknologien så hardt og lenge som overhode mulig (og helst litt til) er kanskje en "gyldig" strategi sett ut fra en firma som er meget internasjonalt, men er slett ikke "gyldig" sett fra hverken forbrukerne eller miljøets side.
Model S 85D

hsa77

Sitat fra: Amoss på søndag 11. mars 2018, klokken 12:52
Ja, her blander jeg inn innlegg fra noen andre tråder, men føler det er i denne tråden debatten hører hjemme.

Uttalelsene fra VW sjefen er jo referert flere ganger over her, og her kommer ett drypp fra en Audisjef for å sette konteksten til resten av innlegget:
Sitat fra: cyber på søndag 11. mars 2018, klokken 11:27
Her er et sitat til , fra fredag 9.3.18,  å få enda en skikkelig latter av :
" Audi-Chef Rupert Stadler ist sich trotz Fahrverbotsurteil und noch immer andauerndern Aufarbeitung der  Dieselkrise sicher, dass der Selbstzünder Zukunft hat."  :laugh:

Sitat fra: Rio på søndag 04. mars 2018, klokken 20:42
(Vi kan synes det er en "dum" strategi, men det er likevel en helt "gyldig" strategi, sett ut fra en firma som er meget internasjonalt.)

Dette har du vært inne på flere ganger over mange år når det gjelder VAG's "strategi" når folk har reagert på fremgangsmåten/tempoet for elektrifisering av bilparken fra VAG. Men, sett i lys av de siste dagers uttalelser fra toppledelsen i både VW og Audi så må det vel etterhvert være tydelig også for deg hva denne "strategien" går ut på. Å gjøre kun hva de synes de gjøre ang. elbiler og ellers klamre seg fast i diesel-teknologien så hardt og lenge som overhode mulig (og helst litt til) er kanskje en "gyldig" strategi sett ut fra en firma som er meget internasjonalt, men er slett ikke "gyldig" sett fra hverken forbrukerne eller miljøets side.
Problemet med store konsern er at de kun bryr seg om den strategien som de tror vil gi mest penger i kassa. Det er dessverre opp til "folket" å påvirke sine politikere til å tvinge gjennom lover og forskrifter som tvinger bedriftene til å ta hensyn til miljøet. Bilindustrien i Tyskland har enorm politisk makt, det dreier seg om hundretusener av arbeidsplasser, da tør ikke politikerne å regulere hardt av frykt for å bli beskyldt for å skape arbeidsledighet. Nå ser det heldigvis ut som om folk i Tyskland begynner å bli lei av å puste inn dieseleksos og det kanskje kommer til å skje noe - men det går så altfor sakte...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Amoss

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 14. mars 2018, klokken 00:51
Nå satser VAG:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-03-13/vw-secures-25-billion-battery-supplies-in-electric-car-surge

Satser?  De har skrevet en eller flere kontrakter som skal løpe over en rekke år (ser ikke at det står noe om hvor lenge, men gjetter på at de skal løpe fra ca. 2020/2022 til 2030). Det er hverken noen investering eller en satsing i seg selv, men kan sees som en indikasjon på at de står i ferd med å skulle begynne å stase.

... også sammenligner de altså beløpet som VW skal kjøpe celler for i løpet av 8-10 år(?) med hvor mye penger Tesla har reist siste året for å kjøpe(?) celler frem til 2022? Altså 4 år? Og da har de altså investert i eierinteresser i fabrikken mange av cellene skal produseres i, og har derfor sannsynligvis en ekstra hyggelig cellepris for disse.
Model S 85D

Motorwatt

VAGs fremtid (fritt etter Sir Winston): "Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning"
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Amoss

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 14. mars 2018, klokken 10:15
VAGs fremtid (fritt etter Sir Winston): "Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning"

Sorry, now is just the beginning of the preparation for the beginning.... :)
Model S 85D

Speeder

Sitat fra: Oddaa på torsdag 08. mars 2018, klokken 18:13
Sitat fra: jlan på torsdag 08. mars 2018, klokken 17:48
Vil ikke batterivekten til en viss grad kompenseres med regenerering?
Jo, helt klart. Etter min erfaring kompenseres vekten fullt ut og antagelig vel så det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Har du noen tall fra kjørecomputer med forbruk og regenerert energi?
Jeg synes forbruket i min Outlander er skyhøyt så fort batteriet er tomt for strøm.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Oddaa

Sitat fra: Speeder på onsdag 14. mars 2018, klokken 15:28
Har du noen tall fra kjørecomputer med forbruk og regenerert energi?
Jeg synes forbruket i min Outlander er skyhøyt så fort batteriet er tomt for strøm.
Siste langtur gikk fra Sunnmøre til Trondheim. Starta med tomt batteri. Data som følger fra kjørecomputer:

Kjørelengde: 306,6 km
Forbruk: 23 l/ 7,5 l/100 km
Brukt strøm: 12,7 kWt
Regenerert strøm: 12,8 kWt


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

PionerThink

Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Mobileum

Sitat fra: PionerThink på fredag 23. mars 2018, klokken 11:28
Mulig siste spikeren ikke er helt inne i kista enda:
http://www.bmwblog.com/2018/03/22/new-exhaust-technology-could-save-the-diesel-engine/

"It seems as if this ACCT could seriously help solve diesel emissions moving forward, so long as it can gain a supplier/manufacturer on a large scale. If that's the case, we could see diesel engines last a long longer than originally anticipated. So long as their emissions are clean, we'd be very happy to see diesel stick around for many, many more years."[/b]
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA