Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny spiker i Dieselkista ?

Startet av doldis1, tirsdag 23. mai 2017, klokken 17:33

« forrige - neste »

Kristian O

Er det så gunstig for en dieselbil med et "hybrid kjøremønster"?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

doldis1

En skulle tro at en diesel som kjører på gjentatte "kaldstarter" hele dagen er en dårlig ide ja. Problemet med kald motor og høye utslipp/ høyt forbruk er heller ikke blitt mindre etter økt fokusering på NOx-verdier.

For å kunne senke NOx må en ha en lavere forbrenningstemp. Noe som i praksis betyr en motor med lavere CR. senere COI og mere tilbakeføring av eksos til forbrenningen, altså en mindre effektiv dieselmotor.. Kan jo og bli interresant å se hvordan partikkelfilteret klarer seg under slike forhold.

Amoss

Sitat fra: JorgenM på onsdag 07. mars 2018, klokken 08:50
Mercedes overrasker stort: Satser på ladbar diesel
https://www.tv2.no/broom/9722715/

Sitat
Ettersom bensinmotorene erstattes med diesel, er det neppe noen overraskelse at forbruket også vil reduseres. Her vil ikke Mercedes oppgi noen tall enda. Men dagens 220d, som yter 194 hk, bruker bare 0,39 liter på mila alene. Med hjelp fra en elmotor i tillegg, bør forbruket bli nokså hyggelig.

Nettopp forbruk er et ankepunkt mot dagens bensinhybrider. Når batteriene er tomme, blir forbruket ofte mye høyere enn på en tilsvarende dieselbil.

Er det noen grunn til å anta at en dieselhybrid vil oppføre seg andeledes enn bensinhybrider? Vil ikke også en dieselhybrid bruke mer når batteriene er tomme vs. hva den hadde brukt uten å måtte dra på hybridsystemet?
Model S 85D

Rio

Sitat fra: Kristian O på onsdag 07. mars 2018, klokken 09:53
Er det så gunstig for en dieselbil med et "hybrid kjøremønster"?

Det avhenger jo av hvor store batteriet er, og derfor hvor ofte den bruker dieselmotoren. Dersom det kjører batteriet "helt ned" og så bruker diesel til lading og fremdrift, så går det formodentlig ganske greit. Dersom de forsøker seg på en slags "stopp-start"-teknikk, så går det nok mindre greit.

Diesel-elektrisk er jo ganske vanlig, og brukes til alt fra tog til enorme anleggsmaskiner.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

cyber

Sitat fra: Amoss på onsdag 07. mars 2018, klokken 12:04
Sitat fra: JorgenM på onsdag 07. mars 2018, klokken 08:50
Mercedes overrasker stort: Satser på ladbar diesel
https://www.tv2.no/broom/9722715/

Sitat
Ettersom bensinmotorene erstattes med diesel, er det neppe noen overraskelse at forbruket også vil reduseres. Her vil ikke Mercedes oppgi noen tall enda. Men dagens 220d, som yter 194 hk, bruker bare 0,39 liter på mila alene. Med hjelp fra en elmotor i tillegg, bør forbruket bli nokså hyggelig.

Nettopp forbruk er et ankepunkt mot dagens bensinhybrider. Når batteriene er tomme, blir forbruket ofte mye høyere enn på en tilsvarende dieselbil.

Er det noen grunn til å anta at en dieselhybrid vil oppføre seg andeledes enn bensinhybrider? Vil ikke også en dieselhybrid bruke mer når batteriene er tomme vs. hva den hadde brukt uten å måtte dra på hybridsystemet?
Audi har en dieselhybrid - Audi Q7 e-tron ( som har Norge som eneste marked ? ) - med 2,5 tonn sier det seg selv at noe særlig økonomisk er ikke 3-liter diesel uten elmotorhjelp.
Selvfølgelig er en dieselmotor mye bedre enn en bensinmotor drivstoffmessig på en stor og tung bil, men hybridprinsippets eneste styrke er jo å kjøre elektrisk så mye som mulig for å få ned blandet forbruk - generelt er hybriddrift bare en mellomfase før helelektrisk overtar om få år. 

hsa77

Sitat fra: cyber på onsdag 07. mars 2018, klokken 20:35
Sitat fra: Amoss på onsdag 07. mars 2018, klokken 12:04
Sitat fra: JorgenM på onsdag 07. mars 2018, klokken 08:50
Mercedes overrasker stort: Satser på ladbar diesel
https://www.tv2.no/broom/9722715/

Sitat
Ettersom bensinmotorene erstattes med diesel, er det neppe noen overraskelse at forbruket også vil reduseres. Her vil ikke Mercedes oppgi noen tall enda. Men dagens 220d, som yter 194 hk, bruker bare 0,39 liter på mila alene. Med hjelp fra en elmotor i tillegg, bør forbruket bli nokså hyggelig.

Nettopp forbruk er et ankepunkt mot dagens bensinhybrider. Når batteriene er tomme, blir forbruket ofte mye høyere enn på en tilsvarende dieselbil.

Er det noen grunn til å anta at en dieselhybrid vil oppføre seg andeledes enn bensinhybrider? Vil ikke også en dieselhybrid bruke mer når batteriene er tomme vs. hva den hadde brukt uten å måtte dra på hybridsystemet?
Audi har en dieselhybrid - Audi Q7 e-tron ( som har Norge som eneste marked ? ) - med 2,5 tonn sier det seg selv at noe særlig økonomisk er ikke 3-liter diesel uten elmotorhjelp.
Selvfølgelig er en dieselmotor mye bedre enn en bensinmotor drivstoffmessig på en stor og tung bil, men hybridprinsippets eneste styrke er jo å kjøre elektrisk så mye som mulig for å få ned blandet forbruk - generelt er hybriddrift bare en mellomfase før helelektrisk overtar om få år.

Klimamessig er vel en dieselhybrid bedre enn en bensinhybrid - co2 utslippene blir nok en tanke lavere  - men for lufta i byene er dieselhybrid en katastrofe. Dieselmotor med gjentatte kaldstarter, grøss, kjenner jeg blir sår i halsen bare av tanken! Uansett er det jo vanvittig med en 2,5t tanks til bykjøring.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

geear

Men det er jo der Mercedesen kanskje ikke er så dum, med 90kW elmotor, 13,5kWh batteripakke og elmode til 140km/t. Det er milevis bedre enn bensinhybriden X5 som ikke klarer mer enn 70km/t på eldrift... men forutsetter jo at man faktisk plugger den i og bruker den som en elbil til alt annet enn langkjøring. Med 13,5kWh burde det være mulig for veldig mange.

hsa77

Sitat fra: gr på onsdag 07. mars 2018, klokken 20:57
Men det er jo der Mercedesen kanskje ikke er så dum, med 90kW elmotor, 13,5kWh batteripakke og elmode til 140km/t. Det er milevis bedre enn bensinhybriden X5 som ikke klarer mer enn 70km/t på eldrift... men forutsetter jo at man faktisk plugger den i og bruker den som en elbil til alt annet enn langkjøring. Med 13,5kWh burde det være mulig for veldig mange.
Det bør det. Og en effektiv måte å ordne det på er en kraftig økning av drivstoffavgiftene, men det skjer neppe med dagens regjering.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Amoss

Sitat fra: cyber på onsdag 07. mars 2018, klokken 20:35
Audi har en dieselhybrid - Audi Q7 e-tron ( som har Norge som eneste marked ? ) - med 2,5 tonn sier det seg selv at noe særlig økonomisk er ikke 3-liter diesel uten elmotorhjelp.
Selvfølgelig er en dieselmotor mye bedre enn en bensinmotor drivstoffmessig på en stor og tung bil, men hybridprinsippets eneste styrke er jo å kjøre elektrisk så mye som mulig for å få ned blandet forbruk - generelt er hybriddrift bare en mellomfase før helelektrisk overtar om få år.

Altså først - joda, jeg er klar over hvordan teoriene sier at fordelene skal være for hybriddrift, og er også klar over fordelene og ulempene med diesel vs. bensin generelt, og at hybriddrift bør være en midlertidig ordning i påvente av ett godt nok utvalg av elbiler med god nok rekkevidde. Men det var ikke noe av det jeg spurte om.

Jeg er også klar over at hybrider kan være en fordel ved enkelte bruksmønstre men ha en negativ effekt ved andre. For å kunne vurdere effekten av å bruke en hybrid vs. en ren fossilbil er det derfor også viktig å vite hvor mye negativ effekt man får av å kjøre bilen også med tomt batteri (og så klart rekkevidden med fullt batteri m.m.).

Det var med det i tankene jeg stilte spørsmål ved den påstanden i artikkelen, som jeg fant noe påfallende. Jeg vil i utgangspunktet anta at effekten ville være det samme uansett, men ser klart at den ekstra vekten kanskje kan ha mindre effekt for en dieselbil enn en bensinbil? Men har vanskelig for å tro at det ikke har noen effekt, noe man kunne forledes til å tro ut i fra artikkelen.

Model S 85D

cyber

Sitat fra: Amoss på onsdag 07. mars 2018, klokken 21:33

Men har vanskelig for å tro at det ikke har noen effekt, noe man kunne forledes til å tro ut i fra artikkelen.
Selvfølgelig har 375 kg batterivekt innvirkning på forbruket ( Audi Q7 e-tron vs Audi Q7 3.0 TDI med identiske dieselmotorer ) - å hevde noe annet ville være svindel ( ville ikke vært første gang for VW-konsernet  :o ).

stefse

De kommer til å pushe disse motorbeistene sine i mange år enda, med ymse påskudd som el-fremdrift i lusetempo ved sol og finvær, og andre  'revolusjonerende' dieselteknologier. Rett og slett døllt.  :(
Liker du heftig diesellyd kan du likegjerne ta den helt ut å kjøpe en cummins-drevet amerikaner.

En dieselhybrid jeg kunne vurdert om jeg måtte, er om noen fikk den lille rekke-treeren til VW å gå på 1500 rpm med 2 bars ladetrykk, og 50kW+ nominelt effektuttak, som går rett til batterilading. 
Fornuftig hybridisering og lav støy.  BMW sin motorsykkelmotor (I3 m. Rex) yter ikke seriehybrid-løsningen rettferdighet.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt


elekTrond

(to innspill til VW-sjefsutspillet ...)
Sitat fra: fredag på torsdag 08. mars 2018, klokken 01:39
Damplokomotiver er også på vei inn igjen, har jeg hørt...
Sitat fra: JorgenM på torsdag 08. mars 2018, klokken 09:31
Kanskje det er klesmerket han mener?

Altså moter, ikke motor.
Moter kommer jo og går...

Dårlige stempler og gode råder er også noe som kommer og går. Det være seg Infernal Combustion eller Thomas_the_Tank_Engine. Med dèt sagt; Evig_eies_(kun_et_dårlig_rykte).
'13 Mjau

doldis1

Sitat fra: Rio på onsdag 07. mars 2018, klokken 16:56
Sitat fra: Kristian O på onsdag 07. mars 2018, klokken 09:53
Er det så gunstig for en dieselbil med et "hybrid kjøremønster"?

Det avhenger jo av hvor store batteriet er, og derfor hvor ofte den bruker dieselmotoren. Dersom det kjører batteriet "helt ned" og så bruker diesel til lading og fremdrift, så går det formodentlig ganske greit. Dersom de forsøker seg på en slags "stopp-start"-teknikk, så går det nok mindre greit.

SitatDiesel-elektrisk er jo ganske vanlig, og brukes til alt fra tog til enorme anleggsmaskiner.

Joa, men her går Dieselen hele tiden i driftsvarm modus. Paradokset med hybrid Diesel er at dess mere elkjøring ( altså dess større batteri) dess mere av driftstiden på Dieselen vil være som kald/halvvarm med ekstra utslipp. Ser at du er inne på det selv ovenfor her. Må huske på at en Diesel har et mye verre utgangspunkt enn bensiner for lave utslipp før den er driftsvarm og skjerpede NOx krav gjør den saken enda verre.

jlan

Sitat fra: cyber på onsdag 07. mars 2018, klokken 22:28
Selvfølgelig har 375 kg batterivekt innvirkning på forbruket ( Audi Q7 e-tron vs Audi Q7 3.0 TDI med identiske dieselmotorer ) - å hevde noe annet ville være svindel ( ville ikke vært første gang for VW-konsernet  :o ).
Vil ikke batterivekten til en viss grad kompenseres med regenerering? På flat vei med konstant fart betyr jo ikke vekt allverden, bidrar bare litt til rullemotstanden. Men det burde vel være en geo-sperre på slike biler, så dieselen bare kan startes utenom byer og tunneler.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA