Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny spiker i Dieselkista ?

Startet av doldis1, tirsdag 23. mai 2017, klokken 17:33

« forrige - neste »

Øystein16

#135
Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 21. september 2017, klokken 21:38
Med omsyn til den store hjernen, passer det som hånd i hanske med en sindig jærbu sin  beskrivelse:
"An he møye ved, men de e a de ringe slage"

Oversatt:
Han har mye vett. Men det er av dårlig kvalitet.

"møye" -> "møje" :o  - elles kan det lett verta tolka feil. :angel:


Ferry

Ved som i vett, eller ved som i brensel?

"Han ha'kji sjele alle sauadn sine" kunne en også si :)

/offtåpikk


doldis1

 Denne er bedre ! Det bilbransjen tror skal skje om 20 år starter egentlig i høst .....

http://www.businessinsider.com/r-chinas-shandong-province-to-ban-coal-shipments-by-diesel-trucks-from-ports-2017-9?r=US&IR=T&IR=T

 
SitatThe port authorities will give port companies two months to make the shift away from diesel trucks, said Xinhua.

Troald

Det går rette veien, lurer på når de første stasjonene må stenge....

I august 2017 ble det solgt 105 mill liter bilbensin mot 110 mill i fjor (-4,5 %)
Det ble solgt 274 mill liter autodiesel mot 281 mill i fjor (-2,5 %)
Kilde: SSB
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Porsgrunn

#140
Sitat fra: Troald på tirsdag 26. september 2017, klokken 08:50
Det går rette veien, lurer på når de første stasjonene må stenge....

Tror det dreier seg mest om å omdefinere seg fra bensinstasjoner til noe mer i retning av service stasjoner som fremdeles tilbyr bensin så lenge noen trenger det.

Behovet for å stoppe blir ikke borte selv om behovet for bensin gjør det. Bensinstasjoner har vell helt siden 60 tallet, hvor det var enkelt pumper på de mest utrolige steder(litt som det ladenettverket vi er i ferd med å få)vært i endring til å bli betydelig færre, større og med  enklere tilgjengelig plassering.

Denne utviklingen tror jeg bare fortsetter, men de som tar utfordringen med å bli et bedre fullservice tilbud tror jeg har en strålende fremtid.




cra

Sitat fra: Porsgrunn på tirsdag 26. september 2017, klokken 16:19
Tror det dreier seg mest om å omdefinere seg fra bensinstasjoner til noe mer i retning av service stasjoner som fremdeles tilbyr bensin så lenge noen trenger det.

Pfff... De fleste jeg har vært borti seinere år har definert seg langt bort fra servicestasjoner. De er pølsekiosker som tilfeldigvis selger bensin og diesel, hverken mer eller mindre. Trenger du ei lyspære? Kom igjen på mandag når verkstedet er åpent. Motorolje? Nja, kanskje noe i den halve hyllemeteren de har som ikke er blader eller sukkervarer.

Det finnes dog hederlige unntak.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

tomrh

Sitat fra: Porsgrunn på tirsdag 26. september 2017, klokken 16:19
Sitat fra: Troald på tirsdag 26. september 2017, klokken 08:50
Det går rette veien, lurer på når de første stasjonene må stenge....
Tror det dreier seg mest om å omdefinere seg fra bensinstasjoner til noe mer i retning av service stasjoner som fremdeles tilbyr bensin så lenge noen trenger det.
Det spesielle med fossilt drivstoff er at kun bensinstasjoner har lov å selge det. Med strøm er det annerledes, derfor vil bensinstasjoner møte tøff konkurranse fra lading hjemme, kjøpesentra, spisesteder, supermarkeder, bilforhandlere og andre etablissement som tilbyr hurtiglading rett utenfor. Denne konkurransen kommer til å bli for tøff for å opprettholde dagens antall bensinstasjoner. Lading hjemme er den desidert største dreperen for bensinstasjonene.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

doldis1

 Bensinstasjonene bør nok kjenne sin besøkelsestid, det er flere som har planer om å serve bilistene ..

http://www.businessinsider.com/tesla-superchargers-food-coffee-convenience-stores-2017-9?r=US&IR=T&IR=T

tomrh

Sitat fra: tomrh på onsdag 27. september 2017, klokken 09:22
Lading hjemme er den desidert største dreperen for bensinstasjonene.
Vil også legge til at all utvikling på batterifronten drar ned behovet for å stoppe.

Med et stort nok batteri kan man kjøre helt til destinasjonen uten stopp, f.eks. Trondheim-Oslo. Langs stamveier trenger man pauser uansett, mens i byer blir det etterhvert bare gjennomgangstrafikk som har noe behov for stopp.

Da smuldrer grunnlaget for bynære bensinstasjoner bort.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Amoss

Sitat fra: tomrh på onsdag 27. september 2017, klokken 10:54
Da smuldrer grunnlaget for bynære bensinstasjoner bort.

Nå må vi ikke glemme at det er lenge siden en bensinstasjon var en bensinstasjon... Det aller meste vi ser i dag er i realiteten storkiosker (altså kiosk/gatekjøkken med ett lite utvalg av dagligvare) som via sin plassering og utvalg av drivstoffpumper/ladere prøver å først og fremst tiltrekke seg kundegruppen "vei-trafikanter". Personlig tror jeg tilgangen på toalett er vel så viktig for inntjeningen til mange av disse som drivstoffpumpene :p

Så lenge det er ett marked for storkiosker og ett marked for å tilby veifarende toaletter, så vil det også være ett marked for "bensinstasjoner" slik vi kjenner dem i dag - med eller uten ladere. Selv om man får biler med batterier som tillater non-stopp kjøring Oslo->Trondheim, så er de færreste blærer tilpasset dette. Selv ville jeg nok hatt minst ett par-tre stopp uansett. Kjørte bortimot denne distansen tur-retur nå i sommer med fossilbil, og hadde *ett* fyllstopp hver vei, og ett par-tre andre også vær vei på "bensinstasjoner" for andre ærender som mat og drikke - og naturlige følger av disse :p

Også når jeg kjører i "nærmiljøet" så er jeg mye oftere innom disse vei-storkioskene oftere enn jeg har behov eller ønske om å fylle tanken.

Så er litt for tidlig å spå vei-kioskenes død enda...  Men joda, den trenden som har pågått siden 60-tallet der de mange små dør og erstattes av færre og større stasjoner kan vi nok forvente at fortsetter en tid til... Og de må kanskje tilpasse tilbudet sitt noe til en ny kundegruppe?  Ladende bilister blir gjerne på "stasjonen" mye lengre enn den normale fossilfylleren, og kan kanskje ønske andre tilbud enn bare junkfood og snop og toalett mens de venter?
Model S 85D

doldis1

#146
 California lukter på et elbilmandat trolig type Kina ! Jeg vedder på at både Kina og California har både
krav om årlig implementering og sluttdato for fossilbil på plass før nyttår !

https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-09-26/california-mulls-following-china-with-combustion-engine-car-ban

Troald

Kina vurderer egne økonomiske soner der utlendinger kan eie 100% og ikke bli pålagt JV i dag. Dette for å nå målet om nok elbiler. Antagelig profitabelt for Tesla, men selvfølgelig også for andre som "gidder" å lage elbil.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

tomrh

#148
Sitat fra: Amoss på onsdag 27. september 2017, klokken 17:40
Sitat fra: tomrh på onsdag 27. september 2017, klokken 10:54
Da smuldrer grunnlaget for bynære bensinstasjoner bort.
Nå må vi ikke glemme at det er lenge siden en bensinstasjon var en bensinstasjon... Det aller meste vi ser i dag er i realiteten storkiosker (altså kiosk/gatekjøkken med ett lite utvalg av dagligvare) som via sin plassering og utvalg av drivstoffpumper/ladere prøver å først og fremst tiltrekke seg kundegruppen "vei-trafikanter". Personlig tror jeg tilgangen på toalett er vel så viktig for inntjeningen til mange av disse som drivstoffpumpene :p
Ja, vi er enige om at grunnlaget er at folk har grunner til å stoppe. Og på langtur vil toalettbesøk og matbehov ikke forandre seg. Men legg merke til at jeg skrev bynære bensinstasjoner. Toalettbesøk er ikke så påtrengende der, og heller ikke matbehovet siden man spiser hjemme eller velger et bedre mattilbud. Det eneste driveren for disse stasjonene er nærbilistenes behov for drivstoff, og så håper de å selge en pølse i samme slengen. De fleste med elbil vil aldri ha behov for å oppsøke hurtigladere i nærområdet siden de lader hjemme (dvs. de som bor i "rett" borettslag ;) ), og da kjøper de heller ikke pølse.

Sitat fra: Amoss på onsdag 27. september 2017, klokken 17:40
Også når jeg kjører i "nærmiljøet" så er jeg mye oftere innom disse vei-storkioskene oftere enn jeg har behov eller ønske om å fylle tanken.
Og jeg er så og si aldri lengre innom vei-storkiosker i "nærmiljøet" uten fyllebehov, men husker at det skjedde mye oftere før vi kjøpte elbiler. Jeg vil påstå at når man blir elbilist så endrer mentaliteten seg, man kjører heller forbi bensinstasjonene.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Amoss

Sitat fra: tomrh på fredag 29. september 2017, klokken 12:06
Men legg merke til at jeg skrev bynære bensinstasjoner.

Joda, la merke til at du skrev det. Men ikke glem at ikke alle som kjører i "bynære" områder nødvendigvis bor i den samme byen. Enkelte byer/bynære områder er også relativt store. Hjelper meg f.eks. lite at jeg har ett toalett og mat hjemme dersom jeg bor i Lillestrøm og befinner meg i Sandvika (eller omvendt) - begge steder er innen "stor Oslo" og tilhører det samme "bynære området".

Vei-storkiosk-stasjoner i byer og bynære områder har i tillegg mer trafikk fra fotgjengere og syklister enn mer landlig anlagte stasjoner. Disse har normalt heller ikke behov for å fylle så mye ;)

En annen ting jeg glemte å ta med, men som jeg nevnte sist dette ble debattert her for noen år siden var tilleggsprodukter rettet mot veifarende, hvorav noen (men nei, ikke alle) er akkurat like aktuelle for elbilister som fossilbilister: Bilvask, vindusvask, lufttrykkmåler og div. rekvisita (men kanskje ikke motor-olje ;) ).


Sitat fra: tomrh på fredag 29. september 2017, klokken 12:06
Og jeg er så og si aldri lengre innom vei-storkiosker i "nærmiljøet" uten fyllebehov, men husker at det skjedde mye oftere før vi kjøpte elbiler. Jeg vil påstå at når man blir elbilist så endrer mentaliteten seg, man kjører heller forbi bensinstasjonene.

Ja, ser til min forundring at mange her ser ut til å ha den innstillingen. Selv er jeg sikker på at jeg kommer til å være nesten like ofte innom disse stasjonene også etter overgangen, men uten å måtte fylle/lade like ofte. Hensikten med å gå over til elbil er ikke for å slippe å besøke disse stasjonene, men heller for å slippe å *måtte* besøke dem, og å betale dyrt for å fylle. Så kan jeg heller koste på meg noe bedre enn 10-kroners-pølsa ;)
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA