Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny spiker i Dieselkista ?

Startet av doldis1, tirsdag 23. mai 2017, klokken 17:33

« forrige - neste »

doldis1

 http://e24.no/bil/razzia-hos-mercedes-i-tyskland-mistenker-ny-diesel-skandale/24004930

Rai,rai, virker som røykmaskinene får hard medfart for tida, men Dieselen overlever vel dette og ?  ;D

doldis1


nr1rayner

Haha!  ;D
Hadde en diskusjon med et av våre nettroll, hvor han påstod hardnakket at det KUN var VAG som hadde jukset med utslipp.
Jeg prøvde å forklare at det er for naivt å tro at alle de andre har rent mel i posen, men for døve ører.
I hans øyne jukset jo ikke VAG heller, vel, før de ble tatt da.
VAG-skandalen var nok bare toppen av isberget..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

doldis1

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 30. mai 2017, klokken 18:09
Haha!  ;D
Hadde en diskusjon med et av våre nettroll, hvor han påstod hardnakket at det KUN var VAG som hadde jukset med utslipp.
Jeg prøvde å forklare at det er for naivt å tro at alle de andre har rent mel i posen, men for døve ører.
I hans øyne jukset jo ikke VAG heller, vel, før de ble tatt da.
VAG-skandalen var nok bare toppen av isberget..

VAG, Daimler,Renault/nissan, GM, skal vi rett og slett sjanse på ............alle ?  ;D

nr1rayner

Ja, slik jeg ser det er det ALL grunn til å mistenke.... alle (da mener jeg alle produsenter og alle motorer, bensin og diesel)  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

@Jonas9
Nå vet jeg ikke når du vokste opp... Men uansett er det ikke lenge siden diesel ble aktuelt i personbiler, i det minste for de fleste. Hovedsaklig kan man vel si fra -90 tallet, men "hurtiggående diesel-motorer" startet vel sånn smått på -60/-70-tallet.

At de var "stinkende troll" var bare en av årsakene, men langt fra den viktigste.
Før turboen gjorde sitt inntog og ikke minst at de klarte å "temme" den var diesel utrolig lat og dau.
Det var også mye lyd og vibrasjoner. Eneste fordel den gang var vel drivstofforbruk, som vel var knapt lavere enn bensiner og mest sannsynlig mer slitesterke og vesentlig mindre problemer med tenning.

F.eks. Mercedes W123 typ 1976-1985 eller deromkring:
2,0 liter diesel: 55/60 hk og 113 Nm
2,4 liter diesel: 65 hk og 137 Nm
3,0 liter diesel: 80 hk og 169 Nm

Selv den minste bensinmotoren slår disse:
2,0 liter bensin: 109 hk og 170 Nm
Mens kraftigste bensinmotor er:
2,8 liter bensin: 185 hk og 235 Nm

Så kom visst turbo i 1980:
3,0 liter Turbodiesel: 125 hk og 245 Nm

I dag er Hk lik eller gjerne høyere enn bensinmotorer i samme størrelse, mens Nm gjerne er godt over.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

jlan

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 31. mai 2017, klokken 20:00
I dag er Hk lik eller gjerne høyere enn bensinmotorer i samme størrelse, mens Nm gjerne er godt over.
Jeg synes dreiemoment(Nm) er en uheldig måte å sammenligne motorer på. Det som teller er jo kraften fra dekkene mot asfalten. Da må det tas hensyn til dreiemomentkurven over hele turtallsområdet, total girutveksling for hvert gir, og hjuldiameter. Dieselbiler er gjerne høyere giret enn bensinbiler (motoren går saktere i forhold til hjulene). Dermed blir dreiemomentet på hjulene tilsvarende lavere.

El-biler er typisk fast giret, og motoren har et mye høyere toppturtall. Det gir derfor ikke mening å sammenligne motormoment direkte tall for tall.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Kårepåsporet

Opel leverte 2,1 liter diesel i Rekord rundt -73, Golf kom vel med diesel begynnelsen av 80-tallet, Datsun leverte diesel på 70-80-tallet, så det er da noen år siden diesel var tilgjengelig.
Hadde en kollega som kjørte MB 300 TDT, -85 modell. Med kilometerteller som måtte avleses og avgift betales.....

daktari

Det var vel på midten av 90-tallet diesel slo gjennom for vanlige folk i Europa, med direkte innsprøyting (pumpedyse eller common rail?) TDI-motorene til VAG og Peugeot/Citröen var vel de første.  Plutselig fikk man mindre støy (ved kjøring), lavere forbruk og ganske kvikk bil for hverdagskjøring.

Et annet moment til de nevnt av andre er at i gamle dager var bilavgiften basert på bilens importverdi. Dieselmotorer er mer komplisert og dyrere, og dette forsterket differansen i Norge vil jeg tro. Endringen var vel avgift basert på vekt, motorvolum og hk. Jeg skal ikke si om vekt-ulempen ble oppveiet av dieselmotorens lave effektuttak?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

nr1rayner

@kåre
Hvis det var svar til meg misset du poenget.

@jlan
Joda riktig det, men så har jeg da også tatt med Hk også, som du kanskje er mer opptatt av.
Men du misset visst også poenget du også.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Common rail kom visst først i 1997 i noen få personbiler.
Det var vel starten/midten av 90-tallet diesel virkelig begynte å ta seg opp ja, men det eksploderte nok først med common rail.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit


jlan

#12
Sitat fra: nr1rayner på fredag 02. juni 2017, klokken 22:55
@jlan
Joda riktig det, men så har jeg da også tatt med Hk også, som du kanskje er mer opptatt av.
Men du misset visst også poenget du også.
Som var at turbo gjorde dieselmotoren populær i personbiler? Joda, men mitt poeng var at dieselmotorer kanskje ikke er så kraftige som folk tror, selv med turbo. 

Moderne bensinmotorer ligner mer og mer på dieselmotorer, siden de også ofte har turbo og direkteinnsprøytning. Og da ligger de fortsatt godt foran i Hk/liter. Mens dieselmotorer for produksjonsbiler sjelden gir mer enn 120 Hk/liter(Volvo XC90-D5), kan bensinmotorer med direkteinnsprøyting komme opp i 160 Hk/liter(Volvo XC90-T6). 
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

nr1rayner

Turbo var nok hovedårsaken til dieselens suksess ja, men også mye annen teknologi.
Hadde nok vært få diesler på veiene i dag hvis de hadde bråket og ristet like mye som de gjorde før  ;) Men nå er de jo svært "raffinert".

Bensiner har kommet sterkt etter ja, og det er nok, som du sier, ingen tvil om hva som har høyest effekt, i hvert fall hva gjelder Hk når bensinmotoren får pustehjelp.
Imponerende kurver på moderne bensinere også.
Men, så er det vel heller ingen tvil om at ingen fossil motor kan komme i nærheten av elmotor  :D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

jlan

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 03. juni 2017, klokken 21:41
Men, så er det vel heller ingen tvil om at ingen fossil motor kan komme i nærheten av elmotor  :D
Enig, det er vanskelig å matche den direkte responsen. Spesielt merkes forskjellen mot parallellhybrider og fossilbiler med automatkasser. Jeg tror selskap som Aisin AW er i skikkelig trøbbel, hvis de ikke finner andre bein å stå på. 
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA