Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

EvBatMon for i-MiEV / C-Zéro / iOn: Batterikapasitetsmåling

Startet av TB, mandag 22. mai 2017, klokken 23:01

« forrige - neste »

TB

Slik jeg har forstått er det samme verdier som leses ut med diagnose verktøy forhandler disponerer som app leser ut. ODB2 porten er i prinsippet bare en databus med masse informasjon som må tolkes.

At verdien kan variere noe stemmer er godt, det er nok så enkelt som å vurdere kapasitet på et batteri vil avhenge av flere forhold. Å lade batteriet sakte ut vil gi mer kapasitet, i forhold til å lade det raskt ut, da vil spenning raskere bli for lav, og batteri blir regnet som tomt, selv om det er mer energi igjen. Om bilen stod inne hos forhandler vil batteri blitt varmet opp, som også vil gi bedre kapasitet enn et kaldt batteri.

Spørsmålet er da hvor mange målinger som produsent krever og hvilken måling som skal "telle" som den "endelige". Du kunne bedt en annen forhandler måle, men da 8 år fristen alt er ute vil nok det bli avvist igjen, men da pga. tiden.

NAF kan nok ikke gjøre en slik måling som vil hjelpe deg i garantispørsmålet - måling du har gjort selv vil være like godt "bevis". Det er nok bare merkeforhandler som kan gjøre en måling med originalt utstyr som produsenten vil akseptere. Alle andre målinger vil bli forkastet av produsent.

Garantibestemmelsen "Mitsubishi Motors at kapasiteten på fremdriftsbatteriet på EV-biler er 70% eller mer i perioden, på alle våre i-MiEV og PHEV uansett årsmodell inntil 8 år/160 000 km (det som først inntreffer)."

Mitsubishi tolker teksten som at dette gjelder der kapasiteten er vesentlig under 70%, typisk ved produksjonsfeil. Ikke ved naturlig alder og slitasje, der en er litt under.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

tomrh

Det at den som stiller garanti også påberoper seg rett til å kun stole på egne målinger, blir som bukken og havresekken. Selvfølgelig vil man «kalibrere» for å unngå en stor utgift. Disse garantiene er ikke verdt noe som helst så lenge ikke batteriet er defekt som TB sier, det viser seg å være salgstriks. Det eneste som hjelper er en rettssak der utfallet vil skape presedens.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

LarsF0

Hei.
Jeg har en i-Miev 2011 som er gått 70000km som er inne i systemet for garanti slik som de hevder 70% etter 8 år/160000. Etter mye frem og tilbake fra motorforums tekniske avdeling fikk jeg som svar i fjor høst at X% av kapasiteten er satt av til styresystemer etc. (kalt brick) Så 100% kapasitet på batteriet når bilen blir levert er 45,6Ah, følgelig blir da 70% 31,92Ah. Min ble målt til 31,2Ah på siste test, så den skal inn en gang til for mer omfattende målinger.

Ser det er mange som regner 48Ah eller 50Ah som 100%, dette er feil. Dette er brutto kapasitet, garanti gjelder for netto kapasitet. Derfor får dere forskjellige målinger fra appen kontra målinger gjort hos forhandler.

Se mail under.

Fra: Mitsubishi Teknisk avdeling [mailto:teknisk@mitsubishi-motors.no]
Sendt: 4. april 2018 09:11
Emne: SV: Kapasitet på drivbatteri IMIEV

Hei,

Nettokapasitet oppgitt fra produsent som benyttes i utregning og i garantisystemet er for Mitsubishi I-MiEV 45,6Ah.
Garantien er knyttet til gjenværende 70%,  31,92Ah – 8år/160.000km.
Dette etter gjennomført «Battery Capasity Masurement» iht. produsentens anvisning.


Med vennlig hilsen/ Best regards
Servicesjef/ Service Manager

tomrh

46,8 Ah målt av forhandler på 20.000 service. 2012-mod.
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=24415.msg419892#msg419892

Selv fikk jeg målt batteriet til 44,7 Ah etter 40.000 km (som er ganske høyt gitt 45,6 Ah nytt). 2012-mod. På skjermbildene fra forhandler stod det 48 Ah initielt (må grave i gammel epost for å finne de..).

Forøvrig interessant dette at ved å resette BMS på service blir gamle batterier «som nye», ihvertfall noen måneder. Rekalibrere? ...
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37364.msg643767#msg643767
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Aleks

Hei! Lurte på om noen har erfaring med evbatmon og iPhone? Har klart å koble til bilen (I-MiEV 2012) med obd-wifi fra teknikmagasinet og Kjells, men begge sier 48ah batterikapasitet  og 100% Pmc. De andre tallene som kommer opp ser ut til å stemme.. Ihverftall soc..

TB

Har ikkje erfaring med iPhone.
Det er en viktig forskjell på Android og iPhone med kommunikasjon mot ODB2 dongel. iPhone har begrenset støtte for seriell kommunikasjon via blåtann. Dermed er det brukt WiFi kommunikasjon mellom ODB2 dongel og iPhone.

Men, selve data som leses ut er de samme. Så lenge app klarer å få kontakt med bilen skal data være å stole på. Høye Ah verdier virker å være normalen for de som har LEV50N celler. Men, 2012 er litt tidlig for slike celler.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

jan.johansen@nypost.dk

Interessant at læse  :+1:
Min Peugeot iOn: 10/2012 52.300km 37,1Ah (målt februar 2019) :D
Peugeot iOn 2012
Nissan Leaf 2014
Mitsubishi i-miev 2011
Kalkhoff elcykel 45 km/t
Tidligere elbiler:
Nissan Leaf 2011 (Kjøpt brukt av drosjesjåfør med 160000 som taxi)
Aixam Mega City 2007
Mini el 1986 "Ellert"

Erundhaug

Finnes det eksempler på at noen faktisk har fått dekket utbedring av batteri på grunn av 70%-garantien?

Jeg har målt min I-Miev fra september 2011 til 28,9 Ah med EvBatMon nå, noe som var en del lavere enn forventet ut fra de tallene jeg har lest her.

engolf

I somras ville jag köpa en imiev som nyligen hade fått framdriftsbatteriet bytt på garanti, men en annan hann köpa bilen före mig. Jag vet inte detaljerna kring själva bytet, men tydligen finns det bilar som har fått nytt batteri, men kanske utan att det snackas högt om.

LarsF0

#69
Som forklart over er jeg i prosessen med batteribytte. Om du måler din til 28,9 er du langt under grensen på 31.92 Ah som det kapasitetsgarantien sier 70%. Det må ikke forveksles mellom netto og brutto verdier. 100% netto = 45,6Ah. 

Ja, så du har krav på nytt batteri ift garantien! Du har da 63,37% batterikapasitet.

Sitat fra: Erundhaug på mandag 11. februar 2019, klokken 20:20
Finnes det eksempler på at noen faktisk har fått dekket utbedring av batteri på grunn av 70%-garantien?

Jeg har målt min I-Miev fra september 2011 til 28,9 Ah med EvBatMon nå, noe som var en del lavere enn forventet ut fra de tallene jeg har lest her.

LarsF0

Her har du misforstått litt. Ja, kapasiteten på batteriet er 48Ah nytt (Brutto), men mitsubishi regner 45,6 som 100% (netto) fordi det som er over blir brukt til ref NAF:

Reservekapasitet beskytter batteriet

I blant hører man begrepet «reservetank» når det er snakk om tradisjonelle biler. Sannheten er at i en fossilbil finnes det ikke en reservetank – begrepet handler i stedet om drivstoffet som er igjen på den vanlige tanken etter at varsellampen tennes. Man kan altså kjøre en fossildrevet bil helt tom for drivstoff.

I motsetning har elbilen faktisk en reservekapasitet som bilen ikke lar deg tømme, og det er denne som sørger for at batteriet ikke tar skade av å kjøre til bilen stopper. Grunnen til at dette skjer, er at elbilens «reservetank» gjør at man faktisk ikke klarer å kjøre batteriet helt tomt. Det vil alltid være litt strøm igjen, selv om det ikke er mulig å benytte seg av denne for å kjøre videre. Ifølge NAF kalles denne funksjonen «brick». En strømtom elbil viser derfor til en bil hvor batteriet er så tømt at systemene sier stopp. Hadde denne funksjonen ikke eksistert og batteriet kunne tømmes fullstendig, ville bilen tatt skade i likhet med en mobiltelefon. Som NAF skriver på sine nettsider: «Batterier i moderne elbiler er ekstremt holdbare».

Sitat fra: tomrh på mandag 21. januar 2019, klokken 18:15
46,8 Ah målt av forhandler på 20.000 service. 2012-mod.
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=24415.msg419892#msg419892

Selv fikk jeg målt batteriet til 44,7 Ah etter 40.000 km (som er ganske høyt gitt 45,6 Ah nytt). 2012-mod. På skjermbildene fra forhandler stod det 48 Ah initielt (må grave i gammel epost for å finne de..).

Forøvrig interessant dette at ved å resette BMS på service blir gamle batterier «som nye», ihvertfall noen måneder. Rekalibrere? ...
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37364.msg643767#msg643767

TB

Wikipedia
SitatThe word "brick", when used in reference to consumer electronics, describes an electronic device such as a mobile device, game console, or router that, due to severe physical damage, a serious misconfiguration, corrupted firmware, or a hardware problem, can no longer function, hence, is as technologically useful as a brick.

Rent teknisk vil alle batteriladere for litium batteri sjekke status på batteri før lading startes. Er spenning for lav (eller før høy) vil ingen lading skje. Om batteri blir ladet for langt ut vil det både ta skade, og en vil ikke få ladet det opp igjen.

Det samme kan også skje med et 12 V batteri - avanserte ladere sjekker spenningen før lading starter. En metode for å få startet ladingen er å bruke en fast strømkilde, eller et annet batteri - for å få spenningen så høyt at lader kan forsette. En skal være forsiktig - spesielt med litium batterier - det er risiko for brann om slike triks blir gjort.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

LarsF0

Akkurat. Og «brick» regnes ikke med i kapasitetsgarantien til Mitsubishi ihvertfall.

toreanderson

Tok ei ny måling i dag. Kapasiteten har faktisk auka sidan sist! Vonar det fortsett slik... :D


2014 | 26.766 km | 43,9 Ah | 91,46% | 2017-12-11 | iOn | @toreanderson
2014 | 36.313 km | 44,2 Ah | 92,08% | 2019-03-10 | iOn | @toreanderson

TB

Det stemmer med det fleire har rapportert. Måling kan variere litt. Men, det er ikkje så store avvik, har nok samanheng med bruken.

Eg vil tru om ein tek ein rolig tur, utan store effekt uttak og kjøyrer mot tomt vil BMS berekna kapasiteten til å vera noko meir enn ved høgt uttak.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA