Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading på langtur?

Startet av Nyielbilgamet, mandag 22. mai 2017, klokken 20:54

« forrige - neste »

Nyielbilgamet

Vurderer å kjøpe meg elbil og har funnet en Mercedes electric edition i Oslo som jeg har lyst på.

MEN jeg bor på vestlandet og må da kjøre over Haukelifjell. Slik jeg har forstått det går det ikke an å hurtiglade MB electric. Leste at det er en hurtigladestasjon i Røldal. Da kan jeg vel ikke bruke den?

Jejl

Det du skal se etter er om det er type 2 lading (og det er det i Røldal).
   https://elbil.no/lading/hurtigladekartet/Her kan du sjekke ut hvor du kan lade.

Hvis du vil komme fortest mulig frem er mitt tips å kjøre i maks 70km/t, og fylle maksimalt med luft i dekkene.

Tipper turen vil ta rundt 15 timer.
Ellers har du jo Fjordline-fergen som går fra Sandefjord-Stavanger-Bergen.


Softblue

#2
Bestill ladebrikke fra fortum.no og gronnkontakt.no med en gang. Det koster ingenting å bestille det. Og du trenger det uansett hvilken elbil du kjøper.

Lag en gratis profil på chargemap.com og finn ladestasjoner. Tror den er for Nissan-eiere, men alle kan bruke den.

Lett å finne ladestolper å lade bilen på, på Kiwi, McDonalds, Coop, Ikea, kjøpesenter osv. Bare pass på at det står 11KW eller 22KW på ladestolpene, ellers tar ladingen lang tid.

Du bruker Type 2 kabelen på ladestolpene. Type 2 kabelen er den tykke gule som ligger i bagasjerommet. Type 2 kanel skal følge med alle Mercedes B electric (utenom de amerikanske versjonene, som det er noen av).

Ladekladden med stikkontakt tar lang tid, og er kun for hjemmebruk.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

elekTrond

Alternativ #1 - Oslo-Røldal med Mercedes Benz B Electric Drive:
goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/1295620/

von Oslo, Norwegen nach Røldal, Norwegen - 341 km
Gesamt ca. 10 Stunden 11 Minuten
Fahrzeit ca. 5 Stunden 34 Minuten
Ladezeit ca. 4 Stunden 37 Minuten*

Første stopp - Notodden:
Ladepunkt nach 117 km, Ladezeit ca. 2 Stunden 13 Minuten - SOC an 11%, ab 89%*

Stopp #2 - Dalen Hotel i Dalen:
Ladepunkt nach 112 km, 229 km insgesamt, Ladezeit ca. 2 Stunden 24 Minuten - SOC an 4%, ab 89%*
OBS! OBS! Verbund: Tesla Destination Charging

Her bør du kontakte hotellet eller Tesla og forhøre deg om du har adgang der og hva det evt koster. På Lillehammer tok de 50 kr for tilgang til en motorvarmer-stolpe. MB har jo Tesla leamikk, men jeg aner ikke om det kvalifiserer til noe.
http://www.goingelectric.de/stromtankstellen/Norwegen/Dalen/Dalen-Hotel-Hotellvegen-33/16182/

Eller, så kan du klikke på innstillinger og velge kun Grønn Kontakt og Fortum. Da slipper du også å havne borti eventuelle Lyse ladere som koster f.eks. 99kr/lading. Jeg flytter det til neste innlegg.  :police:
'13 Mjau

elekTrond

#4
Alternativ #2 - Oslo-Røldal med Mercedes Benz B Electric Drive:
(Viser kun 22kW ladere tilknyttet Grønn Kontakt, Fortum og deres partnere)
goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/1295623

von Oslo, Norwegen nach Røldal, Norwegen - 321 km
Gesamt ca. 9 Stunden 12 Minuten
Fahrzeit ca. 4 Stunden 58 MinutenLadezeit ca. 4 Stunden 14 Minuten*

Her sparer du faktisk en time på reisen jamfør alt. 1, selv med ett ekstra ladestopp.  :o Hvis du legger inn hjemstedet ditt kan det hende Røldal ikke er det beste stedet å stoppe. Dette regnes ut for deg, helt automagisk. Samme med hvor lenge du må lade for å komme til neste ladestolpe.

Oslo
Notodden: Ladepunkt nach 117 km, Ladezeit ca. 1 Stunden 7 Minuten - SOC an 11%, ab 50%*
Seljord: Ladepunkt nach 61 km, 178 km insgesamt, Ladezeit ca. 1 Stunden 55 Minuten - SOC an 4%, ab 71%*
Edland: Ladepunkt nach 88 km, 266 km insgesamt
, Ladezeit ca. 1 Stunden 12 Minuten - SOC an 5%, ab 47%*
Røldal


Siden du får kvantumsrabatt hos Grønn Kontakt skal jeg nå pelle bort Fortum for deg og se hvilke utslag det gjør i reisetid og distanse.    8)

EDIT 2017-05-26: Fikset ikke-klikkbar URL.
'13 Mjau

elekTrond

#5
Alternativ #3 - Oslo-Røldal med Mercedes Benz B Electric Drive:
(Kun Grønn Kontakt med evt. partnere)
goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/1295624

von Oslo, Norwegen nach Røldal, Norwegen - 322 km
Gesamt ca. 9 Stunden 14 Minuten
Fahrzeit ca. 5 Stunden 1 MinutenLadezeit ca. 4 Stunden 13 Minuten*

Oslo
Notodden:
Ladepunkt nach 117 km, Ladezeit ca. 1 Stunden 7 Minuten - SOC an 11%, ab 50%*
Seljord: Ladepunkt nach 61 km, 178 km insgesamt, Ladezeit ca. 1 Stunden 55 Minuten - SOC an 4%, ab 72%*
Edland:
Ladepunkt nach 88 km, 266 km insgesamt, Ladezeit ca. 1 Stunden 11 Minuten - SOC an 5%, ab 47%*
Røldal


Her fant jeg ut at både Grønn Kontakt og Fortum har tilstedeværelse i Seljord. Har sett tilsvarende f.eks. på Ringebu, hvor de står på samme sted. Da er det opp til deg å regne på hvor mange kWh turen tar, og sjekke dagsprisene på 22kW lading hos F og GK. Hos sistnevnte får du 10 % kvantumsrabatt og bølgeblikktak allerede fra første hundrings. Deretter 20, 30 og 40 %.  :+1: https://gronnkontakt.no/ofte-stilte-sporsmal/

Andre (elbil) ruteplanleggere etc:
Jeg ser NOBIL ramse opp mange tjenester jeg ikke har hørt om før. De må testes ut ASAP! Men ikke kvart over tre på natta ... :angel:

EDIT 2017-05-26: Fikset ikke-klikkbar URL.
'13 Mjau

elekTrond

PS! På samme tid i fjor krevde GK 50 kr for sin ladebrikke. Da jeg påpekte det i en epost fikk jeg 50 kr i laderabatt. Kan hende de gir bort brikka si gratis nå?

Det var mine femti øre. Zzz...
'13 Mjau

PaulusA

Hvor ofte skal du egentlig over fjellet?
Hvis ofte ville jeg dessverre ha kjøpt en bil med mye lengre rekkevidde, selv om jeg digger Merca, eller som jeg anbefaler (inntil videre for alle med elbil), ha bil til for familien
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

Anders Jensen

Sitat fra: Nyielbilgamet på mandag 22. mai 2017, klokken 20:54
Vurderer å kjøpe meg elbil og har funnet en Mercedes electric edition i Oslo som jeg har lyst på.

MEN jeg bor på vestlandet og må da kjøre over Haukelifjell. Slik jeg har forstått det går det ikke an å hurtiglade MB electric. Leste at det er en hurtigladestasjon i Røldal. Da kan jeg vel ikke bruke den?

Vi kjørte Langhus-Etne over Haukelifjell i fjor høst. Røldal har 22kW lader så du kan lade der. Du kan lade på Haukelifjell, Notodden,Seljord og mange andre plasser på veien over. men prioriter Røldal før siste stigning opp på toppen. den drar myyye strøm. ;) vi brukte ca 12 timer over med 3-4 ladestopp. bedre å lade ofte enn å utstette det. på vei ned fra fjellet på andre siden anbefaler jeg at du bruker CC med D+ og eco+ da vil du hente inn mye rekkevidde før du kommer ned på flata igjen.

Hadde vi tatt turen i dag så hadde jeg nok klart turen på 2-3 ladinger. da jeg kjenner bilen mye bedre og vet hva den er god for. :) så da ville nok turen ta ca 10-10,5 timer inkludert ladestopp.

Mercedes B Klasse ED "Edition" 2017. "Konebil"

Tesla Model S 75D Deep Blue Metallic (eta sept/okt 2017)

Chuck Norris once urinated in a semi truck's gas tank as a joke....that truck is now known as Optimus Prime.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA