Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ser vi slutten på oljealderen ?

Startet av doldis1, fredag 19. mai 2017, klokken 10:09

« forrige - neste »

doldis1

  http://www.reuters.com/article/us-gasoline-asia-demand-analysis-idUSKBN1880BH

Kinesiske myndigheter har lagt fram lovforslag som ligner mye på det Californiske med Carb credits og
kommer muligens til å kreve at alle bilprodusenter selger 8 % (!) el/hydrogen allerede til neste år.? India går
inn for full elektrifisering innen 2032.
Samtidig mener det Internasjonale Energibyået IEA at oljeetterspørselen skal øke fram til 2040 !
Noen som sover i timen- eller er Kina & Indias planer drømmerier ?


timingbeltkiller

Oljealderen tar slutt i nåværende århundre på en av to måter:

1.
Fossil energibruk koker kloden til over tålegrensen for arten homo sapiens.
Da blir det ingen å selge olje til.

2.
Verdensamfunnet tar klimavitenskapens advarsler på alvor
og stopper all bruk av fossil energi lenge før 2030.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Counterpointer

Det er nok såpass stor vekst i Asia at det både kan bli økt bruk av olje og satsning på El.

Knut Røe

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 19. mai 2017, klokken 17:24
Oljealderen tar slutt i nåværende århundre på en av to måter:

1.
Fossil energibruk koker kloden til over tålegrensen for arten homo sapiens.
Da blir det ingen å selge olje til.

2.
Verdensamfunnet tar klimavitenskapens advarsler på alvor
og stopper all bruk av fossil energi lenge før 2030.
Du vet nok selv meget godt hva som blir utfallet av dette. Mennesker er trege til å forandre seg.

i05L0

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 19. mai 2017, klokken 17:24
Oljealderen tar slutt i nåværende århundre på en av to måter:

1.
Fossil energibruk koker kloden til over tålegrensen for arten homo sapiens.
Da blir det ingen å selge olje til.

2.
Verdensamfunnet tar klimavitenskapens advarsler på alvor
og stopper all bruk av fossil energi lenge før 2030.

3. Fossil energi oppfattes gammeldags i forhold til alternativene. Litt Kodak, DVD og Sony Walkman.
2020 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2021 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah

Agmuns

Vi er ikke i nærheten av noen slutt på "oljealderen". Biler er ikke det eneste som bruker oljebaserte produkter ...

timingbeltkiller

Sitat fra: Agmuns på lørdag 20. mai 2017, klokken 08:47
Vi er ikke i nærheten av noen slutt på "oljealderen". Biler er ikke det eneste som bruker oljebaserte produkter ...
Riktig det.
Men slutt på oljealderen diskusjonen handler i første rekke om olje som fossil energi.
Og den tar med 100% sikkerhet slutt enten pga kokt klode
eller pga overgang til fornybare energikilder.

Olje som råstoff er en helt annen sak.
Det blir som gruvedrift etter gull:
Du kan bruke (mye) mer energi på å hente råstoffet enn iboende energi.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Ingeniøren

Det som er trist er at temaet til de grader er preger av politikk og interesse grupper. Det er nesten umulig å finne saklig og riktig informasjon om tema og må trone på toppen når det gjelder Fake News.

I den grad man kan stole på statistisk sentralbyrå står veitrafikk for 20 % av fossilt utslipp i Norge. Leser du media får du inntrykk at biltrafikken allene står for 90% av utslipp... Veitrafikk er alt: Biltrafikk, gods- og kollektiv-transport mm. I Oslo står forbrenningsanlegget på Klemetsrud for like mye utslipp som all veitrafikk i Oslo området. Viste du det ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

eivhelle

Sitat fra: Agmuns på lørdag 20. mai 2017, klokken 08:47
Vi er ikke i nærheten av noen slutt på "oljealderen". Biler er ikke det eneste som bruker oljebaserte produkter ...
Om vi tar bort andelen av olje som går med til transport og oppvarming er det fint lite igjen.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

doldis1

#9
 
SitatI den grad man kan stole på statistisk sentralbyrå står veitrafikk for 20 % av fossilt utslipp i Norge. Leser du media får du inntrykk at biltrafikken allene står for 90% av utslipp... Veitrafikk er alt: Biltrafikk, gods- og kollektiv-transport mm. I Oslo står forbrenningsanlegget på Klemetsrud for like mye utslipp som all veitrafikk i Oslo området. Viste du det ?

Dette er interessant så her trenger vi litt klargjøring. : Klemetsrud står for like mye utslipp målt mot veitrafikk
av hva ? CO2 ? NOX ? So2 ?

SitatOm vi tar bort andelen av olje som går med til transport og oppvarming er det fint lite igjen.

Jepp det er hele poenget, uten den delen av oljen som kan erstattes av sol, vind, elbiler og hydrogenfly er det
så lite igjen at oljebransjen er dødsdømt...

Ingeniøren

#10
Sitat fra: doldis1 på søndag 21. mai 2017, klokken 10:32
SitatI den grad man kan stole på statistisk sentralbyrå står veitrafikk for 20 % av fossilt utslipp i Norge. Leser du media får du inntrykk at biltrafikken allene står for 90% av utslipp... Veitrafikk er alt: Biltrafikk, gods- og kollektiv-transport mm. I Oslo står forbrenningsanlegget på Klemetsrud for like mye utslipp som all veitrafikk i Oslo området. Viste du det ?

Dette er interessant så her trenger vi litt klargjøring. : Klemetsrud står for like mye utslipp målt mot veitrafikk
av hva ? CO2 ? NOX ? So2 ?

SitatOm vi tar bort andelen av olje som går med til transport og oppvarming er det fint lite igjen.

Jepp det er hele poenget, uten den delen av oljen som kan erstattes av sol, vind, elbiler og hydrogenfly er det
så lite igjen at oljebransjen er dødsdømt...

Vi snakker selvsagt CO2, den store stygge ulven i følge mange...

Veitrafikk utgjør ca 19% av totalen https://www.ssb.no/klimagassn/

Sitat: Avfallsanlegget på Klemetsrud er det største utslippspunktet i Oslo, og står for 20 prosent av Oslos totale utslipp
http://bellona.no/nyheter/co2-fangst-og-lagring/2016-01-apner-i-oslo-verdensnyhet-innen-co2-fangst

Hvis man kan stole på Bellona da, men samme tall har figurert andre steder. CO2 fangs er det vel ingen som tror så mye på så vi må nok slutte å forbruke så mye og redusere søppelmengden drastisk. Trolig mye vanskeligere enn å slutte å kjøre bil...
CO2 fangst : https://www.tu.no/artikler/co2-lagring-blir-aldri-virkelighet/223217
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Carl Anton Stenling

Grunnen til at veitrafikken får mye fokus i forhold til å redusere CO2-utslippene i Norge er at den er en betydelig andel av ikke-kvotepliktig sektor.
Kvotepliktig sektor får man ikke gjort så mye med - der er det kvotesystemet som gjelder.
I ikke-kvotepliktig sektor er det mest transport i ulike former som gir utslag. Siden ikke-kvotepliktig sektor omfatter rundt halvparten av de totale CO2-utslippene i Norge så blir veitrafikken en meget viktig del av dette. Veitrafikken er også den transporten som det enklest lar seg gjøre å redusere utslippene fra. Fiskeflåten og innenlandsflyene er en noe tøffere nøtt.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

elekTrond

Jeg kjenner ikke til India, men før var alt med Kina bare jug. Etter jeg leste disse artiklene om Kina og "stakkars Toyota" har jeg fått litt trua på onkel Mao igjen. De har jo gått gjennom alle fasene våre på noen få tiår, og evner forhåpentligvis å se hva de gjør med landet sitt. Bare det at de selger og bruker el-scootere og el-sykler i bøtter og spann er jo et godt tegn i tiden. Håper og tror det samme skjer med det interne elbil-markedet der borte.

Har nylig  merket meg en liten forskjell på Norge og Saudi-Arabia. Mens sauderne bytter til seg våpen fra onkel Donald mot olje, gjør vi som Ole Brumm og eksporter begge deler.
'13 Mjau

elekTrond

Har dere opplyste elbilister sett tv.nrk.no/.../Giftig Skipsfart aka. Freightended, The Real Price of Shipping? Det er jo bare spill for galleriet at vi skal kjøre miljøvennlig så lenge vi støtter opp om den lokale bunkersolje-mafiaen vår.

(Kanskje litt semi-offtopic, men siden temaet er Asia, olje, krig, fred og sånn: tv.nrk/usa-kina-en-mulig-krig)
'13 Mjau

Gardin

Det er mange milliarder lutfattige mennesker på jorda som skal ha en kraftig vekst i levestandarden i de kommende tiårene. I samme periode skal verdens befolkning også øke med flere milliarder. Dette kommer til å gi en enorm økning i verdens energibehov.

Vi må bare stå på å bygge ut så mye fornybar energi som vi bare makter, men likevel blir det neppe nok. Selv om oljeforbruket stagnerer og forhåpentligvis reduseres litt etterhvert, så tror jeg ikke det er kroken på døra for oljeindustrien med det første. Foreløpig har vi dessverre ingen bedre alternativer i tilstrekkelige mengder til en bærekraftig pris.

Og selvsagt klarer vi ikke å stoppe klimaendringene, men vi blir ikke nødvendigvis utryddet av den grunn. Vi burde begynne å forberede oss på å leve med konsekvensene slik at vi er i stand til å håndtere det når klimakrisa kommer. Et bedre system for å håndtere de uunngåelige folkevandringene hadde vært en god start.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA