Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tregere lading enn vanlig

Startet av Elliot16, torsdag 18. mai 2017, klokken 21:07

« forrige - neste »

Elliot16

Et lite 17.mai-uhell i går.. Jeg og mannen tok vår ganske nye brukte 2016 modell E-golf til feiringen. Måtte lade mens vi feiret, men mannen hadde ikke fått med seg at utekontakten der vi var ikke sto på. Vi kom hjem via hurtiglader, men ladet litt lite, og havnet på rødt felt på batterimåler.. I natt, på medfølgende lader krevde bilen 15 timer.. Det hadde ikke jeg før jobb, men ladet igjen der.. Der ble den heller ikke full og i kveld krever han på ny veldig mange timer og viser kort lengde på gjettometeret.. Hvorfor er ikke bilen like grei med landinga som før fadesen..?

brako79

"Faseden" burde ikke ha noe å si.
Jeg ville sjekket i bilen om det var noen ladebegrensing på, mtp ladefart, min/max lade%, og om det ikke var noe der, så ville jeg ha sjekket med en strømmåler hvor mye laderen trekker.
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

TB

Det er mulig det er justert inn planlagt lading, eller ladefart er regulert ned?

Men, ved lading på 10A tek det tid - ved at det gjerne er rundt 9A, samt litt tap i ladeprosessen:

Dagens modell av VW e-Golf har 24 kWh batteri / 15 timer = 1600 kW = 7 A i snitt.
Tap, samt lading mot slutten tek lengre tid, kan stemme med 10A lading.

Om dette oppstår fleire gonger kan det løses slik:
- Sjekke bilen lader :-)
og/eller
- Lade meir på hurtiglader, før bilen parkeres for lading.
og/eller
- Installere ladeboks som kan lade med 16A
  (maks for dagens modell, ny modell kan lade på 32A?)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA