Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøpe brukt Roadster

Startet av Tønsberg, torsdag 18. mai 2017, klokken 14:17

« forrige - neste »

Tønsberg

Ikke mye aktivitet i Roadster-forumet ser jeg. Prøver meg likevel på noen spørsmål og håper på svar :-)

Jeg lukter litt på å kjøpe brukt Roadster (Har Model S fra før). Hvordan er kjørekomforten i Roadsteren?
Jeg vurderer å kanskje bruke den som pendler bil t/r tønsberg-Asker. Ca 180km hver dag.
Noe tanker om det?
Ingen problem med lading hverken hjemme eller på jobb.

Noe spesielt jeg bør se etter, eller være oppmerksom på, når jeg kikker etter biler?
Svart TMS 85 2014 - Solgt
Grå TM3 2019
Svart TMX 2016

ravn

Hei.
Ja det er ikke så mye aktivitet her dessverre, men overvåker tråden ;)

Kjørekomfort: Det er en sporstbil og komforten er der etter.
Utrolig gøy å kjøre siden du omtrent sitter på veien, 70 km/t føles dritraskt og du føler at alle andre biler er SUVer. Det bør jo også være ett hint at Tesla selv lagde en video på youtube om hvordan man skal komme inn og ut av bilen uten å se ut som en idiot ;)

Bilen har ingen servo, knøttlite ratt, elendig speedometer og mye støy, men kompenserer med godt musikkanlegg :)

Jeg sitter veldig godt i bilen og har vært på mange langturer, men dersom du er høy kan du nok få problemer, både med å komme inn og ut, men også sikt. Jeg elsker bilen og skal aldri selge den, men andre kan ha annen oppfattning. 180 km hver dag er ikke ett problem, og på findager kan de gjennomføres uten tak, som er ett stort pluss.

Men må jeg nesten bare foreslå at du får prøvekjørt en.

Vær obs på at bilene er håndbygde og det dukker stadig opp småting. Tesla har vært greie å fikse det meste på "goodwill", selv om bilen  ikke har garanti lengre. Ting som at bagasjeluka slutter å åpne seg osv. Ingenting alvorlig.

Roadster finnes i flere utgaver, 1.5, 2.0, 2.5, samt sportsutgaver.
Er stort sett 2.0 og 2.5 som dukker opp for salg. Her er det stort sett kosmetiske forskjeller, men 2.5 er vel å foretrekke siden den har ryggekamera, bedre støyreduksjon og bedre seter.
Unngå biler med dekksensor om mulig. Disse er det utrolig mye klatt med.

Sjekk hva du får med av ladekabler.
Roadster har sin egen plugg, og her er det dyrt om du må skaffe adaptere osv.
Hvis bilen leveres med en "32A lader" så er denne grei å bygge om til type 2.
Hvis du bare får med standard 13A schuko (stikkontakt) kabel så må du regne en 3-4.000 i adapter.

Hvis du finner en potensiell bil så kan du få ut detaljert logg ved å bruke en minnepinne, som du så kan tolke med ett gratisprogram til pc.  Kan være greit. Men roadsteren elsker å skrike ved den minste feil, så dersom det ikke er noen feilmeldinger som dukker opp når bilen startes så ligger man i utgangspunktet godt ann.

Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Tønsberg

Sitat fra: ravn på torsdag 18. mai 2017, klokken 14:55
Hei.
Ja det er ikke så mye aktivitet her dessverre, men overvåker tråden ;)

Kjørekomfort: Det er en sporstbil og komforten er der etter.
Utrolig gøy å kjøre siden du omtrent sitter på veien, 70 km/t føles dritraskt og du føler at alle andre biler er SUVer. Det bør jo også være ett hint at Tesla selv lagde en video på youtube om hvordan man skal komme inn og ut av bilen uten å se ut som en idiot ;)

Bilen har ingen servo, knøttlite ratt, elendig speedometer og mye støy, men kompenserer med godt musikkanlegg :)

Jeg sitter veldig godt i bilen og har vært på mange langturer, men dersom du er høy kan du nok få problemer, både med å komme inn og ut, men også sikt. Jeg elsker bilen og skal aldri selge den, men andre kan ha annen oppfattning. 180 km hver dag er ikke ett problem, og på findager kan de gjennomføres uten tak, som er ett stort pluss.

Men må jeg nesten bare foreslå at du får prøvekjørt en.

Vær obs på at bilene er håndbygde og det dukker stadig opp småting. Tesla har vært greie å fikse det meste på "goodwill", selv om bilen  ikke har garanti lengre. Ting som at bagasjeluka slutter å åpne seg osv. Ingenting alvorlig.

Roadster finnes i flere utgaver, 1.5, 2.0, 2.5, samt sportsutgaver.
Er stort sett 2.0 og 2.5 som dukker opp for salg. Her er det stort sett kosmetiske forskjeller, men 2.5 er vel å foretrekke siden den har ryggekamera, bedre støyreduksjon og bedre seter.
Unngå biler med dekksensor om mulig. Disse er det utrolig mye klatt med.

Sjekk hva du får med av ladekabler.
Roadster har sin egen plugg, og her er det dyrt om du må skaffe adaptere osv.
Hvis bilen leveres med en "32A lader" så er denne grei å bygge om til type 2.
Hvis du bare får med standard 13A schuko (stikkontakt) kabel så må du regne en 3-4.000 i adapter.

Hvis du finner en potensiell bil så kan du få ut detaljert logg ved å bruke en minnepinne, som du så kan tolke med ett gratisprogram til pc.  Kan være greit. Men roadsteren elsker å skrike ved den minste feil, så dersom det ikke er noen feilmeldinger som dukker opp når bilen startes så ligger man i utgangspunktet godt ann.
Tusen takk for utfyllende svar!
Jeg ser nok etter en 2.5 utgave.
Så du vil ikke fraråde meg fra å kjøpe en roadster  ::)
Svart TMS 85 2014 - Solgt
Grå TM3 2019
Svart TMX 2016

ravn

Nei kjør på!

En kollega av meg kjøpte nettopp en selv. Det var vel og merke en 2.0 med defekt batteri (for en hyggelig pris), som han nå venter på 3.0 batteripakke på. Så den blir vel ikke på veien før neste år tenker jeg.
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

bullfinch

Vi har brukt 46.000,- i året på service på en vi har på jobben. Den kjøres så hardt det går ann å kjøre den såklart. 5 mnd ventetid på service og bare en plass som fikser den er også ikke så veldig positivt. Ellers går den som en kule, også på vinteren.

Sent from my E5823 using Tapatalk


Tønsberg

Sitat fra: bullfinch på torsdag 18. mai 2017, klokken 17:16
Vi har brukt 46.000,- i året på service på en vi har på jobben. Den kjøres så hardt det går ann å kjøre den såklart. 5 mnd ventetid på service og bare en plass som fikser den er også ikke så veldig positivt. Ellers går den som en kule, også på vinteren.

Sent from my E5823 using Tapatalk
Takk for svar!
Hvor langt kjøres den i året og hvilket service sted bruker dere?
Svart TMS 85 2014 - Solgt
Grå TM3 2019
Svart TMX 2016

bullfinch

Må bruke rud og den går sikkert 30.000 i året hvorav 28.000 er på full gass. Har vurdert å bytte foringene med hockeypucker og spissestagene med noe som tåler å bli kjørt på full gass hele tiden. Når det er slitt svinger bilen frem og tilbake med bakhjulene som du må kontrasvinge hele tiden. Ganske enkelt å merke i 120 altså. Tviler på at en porsche hadde holdt noe bedre om du delte den med 50 folk og alle kjørte som om de fikk låne den gratis uten å betale for drivstoff eller vedlikehold. :)

Sent from my E5823 using Tapatalk


snd

@Tønsberg, ble det kjøp av Roadster?
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

Tønsberg

Nei, dessverre :'(
Ønske er der fortsatt  ::)
Må nok spare en stund til først  :-[
Svart TMS 85 2014 - Solgt
Grå TM3 2019
Svart TMX 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA