Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan virker kø-systemet på den nye E-golf?

Startet av vitcho, mandag 15. mai 2017, klokken 12:19

« forrige - neste »

zementh

Ringte akkurat Møller nå, kundeservice kunne ikke svare på om det var noen forskjell på traffic jam assist og traffic assist. Men de satt meg over til en selger på Ryen og mente at det var det samme. Han sa også at han trodde at om du stoppet lenger enn 5 sek, så måtte du trykke på resume for å kjøre, kortere enn det så skulle bilen starte igjen av seg selv.

Magister

Sitat fra: zementh på tirsdag 16. mai 2017, klokken 13:20
Ringte akkurat Møller nå, kundeservice kunne ikke svare på om det var noen forskjell på traffic jam assist og traffic assist. Men de satt meg over til en selger på Ryen og mente at det var det samme. Han sa også at han trodde at om du stoppet lenger enn 5 sek, så måtte du trykke på resume for å kjøre, kortere enn det så skulle bilen starte igjen av seg selv.

Tja, så fort bilen min stopper står det "ACC klar til å gjenopprettes" (eller lignende) i Active info display, og pedalen må berøres. For øvrig ble jeg fortalt at 3 sekunder var grensen på Albjerk bil, så det virker ikke som om forhandlerne er særlig samstemte her.

Igjen, mulig dette er en innstilling - har ikke hatt tid til å dykke så dypt i menyene ennå.

zementh

Det skal sies at han virket ikke sikker i sin sak, så de er nok ikke helt samkjørte nei :)
Virker som bilselgere raskt tipper eller antar noe enn å si at de ikke vet det.

vitcho

Det der med de 3 (eller 5) sekunder er sikkert det samme som på den gamle version. Der står der også "Klar til at genoprettes" eller lignende. Det er jeg ikke voldsomt tilfreds med, men sådan er det så bare.

@Magister: Jeg ved godt Lane Assist ikke fungerer vildt godt andet end på motorvej, men jeg tænkte, det måske kunne være ok, hvis den bare skal trille langsom i kø. Der slår den gamle version nemlig fra, når man kommer under 60km/t.

Cral

Jeg har som sagt ikke sikkerhetspakken, men min bilen har 3 eller 5 sekunders full stopp før jeg må gjøre noe for å få den i gang igjen.

I innstillinger er det noe som heter adaptiv kjørefeltvarsling, kjørefeltvarsling = lane assist, så vidt jeg har forstått... 
Men kø funksjonen i sikkerhetspakken skal også gi lane assist under 60km\t 
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Hølland

For å bruke kø funksjonen må du aktivere både acc og line assist. Da følger bilen køen med gitt avstand i acc og holder seg innenfor linjene ved bruk av line assist. Når begge disse er aktivert trenger du ikke røre gass eller brems da den ikke deaktiveres etter ca 3 sek. som skjer hvis du kun bruker acc. Jeg har har bare fått prøvd dette på en rett strekning på ca 50 meter, så hvor godt den følger svingene vet jeg ikke enda :-D

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk


SteinarSun

Sitat fra: Hølland på tirsdag 16. mai 2017, klokken 18:11
For å bruke kø funksjonen må du aktivere både acc og line assist. Da følger bilen køen med gitt avstand i acc og holder seg innenfor linjene ved bruk av line assist. Når begge disse er aktivert trenger du ikke røre gass eller brems da den ikke deaktiveres etter ca 3 sek. som skjer hvis du kun bruker acc. Jeg har har bare fått prøvd dette på en rett strekning på ca 50 meter, så hvor godt den følger svingene vet jeg ikke enda :-D

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Da er det en forbedring fra gammel modell. Jeg hadde Lane assist på min 2014 e-golf, og den virket kun over 60km/t. Var også rimelig ustabil på vanlig vei, funket ok på motorvei.
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

ReneM

VCDS har ingen mulighet til å endre på disse 3 sekunder. Jeg sr sjekket alle kanaler og ingenting finnes.
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

Roy e-Nordmann

#23
Prøvde dette for noen dager siden i rushtrafikken i Bergen. Får ingen "varsling" om at traffic jam assist er aktiv annet enn at lane assist er aktiv hele tiden. Den vil også gjøre som ellers, å varsle om at du må ta over styringen etter rundt 10-15sek. Acc må gjenopptas etter et stopp på lengre enn ca. 5 sek.
Har prøvd å finne noe info om hvordan systemet skal virke, men finner ingenting forklarende... Skal prøve flaske "hacken" på lane assisten neste gang jeg prøver.
2017 e-Golf FL Atlantic Blue

Roy e-Nordmann

#24
Etter litt testing: køsystemet virker på alle typer veier så lenge ACC er påslått og registrerer en bil forrang seg og bilen kan registrere sidelinjene.
Hvis man blir stillestående lengre enn ca. 5 sekunder må man trykke resume på rattet eller trykke lett på gasspedal.
"Selvstyringen" virker litt over 15 sekunder før den ber om at man tar over styringen. Putter man en flaske med vann inn i rattet tilsvarer det motstanden som skal til for at den ikke ber om at man tar over styringen.
2017 e-Golf FL Atlantic Blue

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA