Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny Elbil

Startet av Jankoic, tirsdag 09. mai 2017, klokken 14:59

« forrige - neste »

rolandvg99

#15
Sitat fra: Jankoic på lørdag 13. mai 2017, klokken 19:10
Det er mer forvirring ute å går her. Jeg var ute i bilen nå. Den viste at hovedbatteriet var fullt oppladet, (viste med fire grønne lys på laddekladden og på flow menyen i bilen) men rekkevidde indikatoren viste 130km og det gjorde også aksjonsradius måleren, forstår ikke helt dette. Er det at hovedbatteriet ikke er fult oppladet, eller hva er det som skjer. På min Ion har dette aldri vært noe problem, den er brukt på samme kursen uten at det har vært noe tull.
"I like soul with a capital S"

Jankoic

OK, det var vel det jeg trodde. Men det jeg finner rart her er at min kjørestil er slik at den kun regner ut 13 mil som kjørelengde. Jeg har kjørt El-bil nå i snart et år og ikke sett dette før. Så ut i fra det er vel ikke Mercedesen det jeg burde satse på. For å være litt sarkastisk ser det ut som om den har best av å stå i ro....

PaulusA

Kjørelengde indikator vil variere ut ifra forrige kjøreturer, men ved forsiktig kjøring kan og vil du se at du kan kjøre lenger
Hvis du aktiverer Range Plus vil det fortsatt stå 100% men antall km vil øke med 14% og du kan bruke opp de 14% før batteriindikator går tilbake til 100%
Dette er ikke galt, men tar litt tid å venne seg til
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

RickI

Selv om du har lett høyre fot og er en optimist, mercedesen din er pessimist ;D og regner ut tilgjengelig km-stand etter forrige bruk.
Du kan gjerne nullstille tallene i menuen og få 195km eller 230km med range mode på en opplading, men det er bare juks, fordi forbruken er mye høyere en 1,6kwh/10km (særlig nå, om temperaturen er under 20C og blåser litt).
Enklere regnestykke er 100% opplading = 100km om vinteren og cca 120-150km om sommeren (litt lengre med range mode).

Jankoic

Takk for en del oppklarende ting rund dette. Men jeg var vel klar over dette, det er bare det at Ion jeg har faktisk da operer med nesten samme kjørelengde som Mercedesen. Det siste innlegget i tråden er vel det som sier det som er det faktiske.
Nei, min konklusjon etter denne helga er at jeg er svært usikker om jeg kommer til å å bryte kontrakten på Mersa. Det som for min del er et faktum er at jeg må investere i en ladestasjon til over 7000,-  så er det den ladekladden som følger bilen som i mine øye er totalt ubrukelig. Det er alt for korte ledinger. Jeg har bl.a. ingen mulighet til å ladde på jobb om jeg ønsker det. (Et spørsmål her, kan en bruke en 2.5mm2 forlenge kabel sammen med ladekladden uten at dette vil påvirke ledingen?) -  :-1-: - men alt i alt er jeg svær usikker på hva jeg skal gjøre - det står nå mellom en Leaf og denne Mercedesen - jeg får ikke sammen prisen for innbyttebilene hos Nissan som hos Nordic Bil - BMW er utelukket for min del - mye pga servicen jeg har opplevd der. Jeg har da kun Renalut igjen - den har jeg ikke vært å sette på. I alle fall- håpet var at jeg skulle kunne greie meg med en bil - en Ebil - men dette ble ikke så enkelt som ventet - men takk for tips og innspill - så får jeg se hva som skjer i morgen...

PaulusA

Jeg vet ikke helt hva din erfaring er med Ion, men en venn av meg har en slik og på vinteren kommer han knapt 7 mil uten varme i bilen
Med Merca gjør vi 10 mil med varme uten Range Plus aktivert
Det anbefales ikke å bruke skjøteledning, men kan du ikke rette ut kabelen da? Alternativ er å flytte en kontakt...
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

Vollis47

Sitat fra: PaulusA på søndag 14. mai 2017, klokken 18:42
Jeg vet ikke helt hva din erfaring er med Ion, men en venn av meg har en slik og på vinteren kommer han knapt 7 mil uten varme i bilen
Med Merca gjør vi 10 mil med varme uten Range Plus aktivert
Det anbefales ikke å bruke skjøteledning, men kan du ikke rette ut kabelen da? Alternativ er å flytte en kontakt...
Det er riktig at en ikke kommer så langt med en iOn om vinteren, men i motsetning til Mercedesen, kan en bruke hurtiglader på iOn og de fleste andre elbilene. Mercedes ønsker nok ikke hurtiglader på denne bilen av frykt for at den ville ta markedsandeler fra de andre modellene.
Ingen av de store bilprodusentene imponerer særlig med innsatsen for å lage reelle elbiler.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Jankoic

Jeg har ikke brukt Ion på de de kaldes og mest snørike dagen. Dette på grunn av dårlig vei vedlikehold har oppe. Jeg er på jobb kl. 06.00 om morgenen og da er det ofte ikke brøytet. - Men på dager med ca -6 til 0 C har det stått fra 9 til 9,5 på rekkeviddemåleren. Men Inoen står da i garasjen men ikke annen for for varme.
Men hvis det blir Mercedes er det jo noe en må lære seg og ta hensyn til. Om jeg setter forvarme på tappes vel ikke dette av hovedbatteriet slå lenge ladingen står på?

PaulusA

Ja, det stemmer i grunnen, men forutsetter minst 4000 watt lading
Det er uansett gunstig å forvarme når minus
Hvor langt trenger du å kjøre?
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

CitB59EL

Vi har både C-zero og B klasse. Forskjellen i rekkevidde er at mens både C-Zero og B klassen enkelt klarer 10 mil på sommern så klarer ikke C-zero dette på vinteren. B klassen går 10 mil uansett er vår erfaring. Vi kjørte ca 11 mil i -22 med forsiktig kjøring og bruk av varme med B klassen og klarer ca 14 mil med range+ og forsiktig kjøring(70 km maks første 8 mil-så vanlig fart) i ca 0 grader-våt vei og varme i bil (19 grader auto) . C-zero går ca 5 mil under samme forutsetninger med -20.

Vi hadde helge tur nå å bilen går ca 18-19 mil med range+-men vi ladet litt bare å få være sikker. Men den kunne kjørt vårt behov 188 km uten lading med ca 2% batteri igjen fant vi ut når vi kom frem.
B klassen sin rekkevidde indikator slår en nesten uansett. Ser f.eks vår bil som nå er ferdig ladet etter turen i går- angir 154 km på vanlig lading nå. Den anga 156 km med Range+ igår når lading var ferdig-vi kjørte 150km og hadde 30% batteri igjen...helt vanlig kjøring og 21 grader auto

Anbefaler 16A ladestasjon med type2 kobling som passer til alle typer elbil-vi fikk en ny verden på våre elbiler når vi kjøpte første ladestasjon som vi kan bruke på alle våre elbiler. Vi har Salto 572 i 16A utgave.   

Jankoic

Paulus - jeg kjøre vel 6 mil tur/retur jobb. Så det går jo bra. Og forvarming mener jeg også skal gå bra.
Når det gjelder ladde stasjon kommer jeg til å gå for denne.
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/semiportabel-10-16-24-32a-type-2-stasjon-5m?tm=ladestasjoner/med-kabel-og-type-2-pistol
Så er det kun få sett på hva som kan gjøres med ladekladden som jeg mener har håpløst korte ledninger. - Får høre hva forhandleren sier..

Anders Jensen

husk også at B klassen viser 15% høyere forbruk en hva det faktisk er. gang forbruket i displayet med 0,85% så får du reelt forbruk.
Mercedes B Klasse ED "Edition" 2017. "Konebil"

Tesla Model S 75D Deep Blue Metallic (eta sept/okt 2017)

Chuck Norris once urinated in a semi truck's gas tank as a joke....that truck is now known as Optimus Prime.

Jankoic

Jaha, der kom det enda et tips. Da er det jo enda mer å hente og det ser nå ut til at jeg må gå for Mercedesen - venter på en tilbakemelding fra forhandler.... :)

rolandvg99

Sitat fra: Jankoic på mandag 15. mai 2017, klokken 10:23
Jaha, der kom det enda et tips. Da er det jo enda mer å hente og det ser nå ut til at jeg må gå for Mercedesen - venter på en tilbakemelding fra forhandler.... :)

Flott bil da. :)
"I like soul with a capital S"

turfsurf

Sitat fra: Anders Jensen på mandag 15. mai 2017, klokken 10:00
husk også at B klassen viser 15% høyere forbruk en hva det faktisk er. gang forbruket i displayet med 0,85% så får du reelt forbruk.
Nå er ikke å gange med 0,85 det samme som å dele på 1,15 hvis man er interessert i å være litt nøyaktig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA