Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

BMW i3 mistet veigrep på vinterdekk ved 11 grader celsius

Startet av c.kristensen, mandag 08. mai 2017, klokken 14:51

« forrige - neste »

c.kristensen

Hei, jeg fikk min nye BMW i3 i slutten av mars 2017. Har kjørt på vinterdekkene frem til mai da april mnd var usedvanlig kald. Har ila de 6 ukene jeg har hatt bilen opplevd at bilen setter på antispinn i slake svinger når jeg kjører rundt 60 km i timen, da uten at det har vært snø eller is på veien. Tenkte ikke videre utover dette før jeg for en uke siden hadde en svært ubehagelig opplevelse. Jeg kjørte i ett av tunnelløpene nede i Bjørvika og skulle bytte til nytt tunnelløp. I det jeg kommer inn i påkjøringsfeltet er det en liten kurve der veiene møtes og retter seg ut. Jeg kjører i ca 65 km i timen og bilen mister plutselig helt kontroll. Den begynner å krenge fra høyre til venstre og vedvarer i ca 2-3 sekunder før bilen stabiliserer seg. I mellomtiden har jeg vært nære på å krasje i en trailer som kjører parallelt med meg. Utrolig ubehagelig. Har noen hatt lignende opplevelser med vinterdekkene fra nokian til BMW i3? Setter stor pris på svar!!!

Frank J. Josefsen

Hørtes jævlig skummelt ut. Hvilke lufttrykk kjører du med? Har opplevd at de slår seg løs veldig lett hvis jeg har for lite luft i dekkene. Tror jeg har 2,6 framme og 3 bak. Gummien er så myk på de dekkene, og tror det er derfor uten at jeg er ekspert på det.
BMW I3 2017
MB 250 GLK
Harley Davidson Screamin Eagle CVO Roadking

hemi

Vinterdekk, er for vinter! de er myke, spesielt om du har nokian.

Autowinder

2,8 bar foran og 3,2 bak her. Samme på sommerhjul, selv om jeg kjører mest alene uten last.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Ingeniøren

Du har antagelig og opplevd at bilen regenerer dårlig når det blir varmt? De dekken er ikke bra på bilen og jeg ville klagd til de som har solgt bilen og forlangt å får Bridgestone i stedet. Flere som har opplevd at bilen ikke oppfører slik den skal når det blir varmt i været med disse dekkene.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

c.kristensen

#5
Tusen takk for svar :)

Jeg leverte bilen inn til Bilia umiddelbart etter hendelsen, da bilen var helt uforutsigbar og jeg var plutselig midt i en nestenulykke.
Ble først møtt med at dem ikke har vært borti lignende problemstilling tidligere, hjulet løst? Feil trykk? Ect? Jeg gjorde derfor litt research her inne og fant fort ut at flere av dere har vært borti lignende hendelser, med at antispinn slår ut i svinger når man kommer over en hvis hastighet og bilen føles uforutsigbar (for min del var farten 60 - 65km/t). Kontaktet forhandler på ny i dag med denne informasjonen, fikk da bekreftet at dette var vel kjent for BMW/forhandleren at bilen oppførte seg slik på nokian vinterdekkene og at dem har motatt flere klager fra kunder. Klagene er videresendt til BMW sentralt, inkludert min, men per i dag var det ikke mulig å komme frem til en løsning.....

Det som provoserer meg mest er at dem ved første kontakt stilte seg uforstående til hendelsen og  prøver å gjemme  så alvorlig feil vedrørende tilpassing av vinterdekkene til BMW i3. Mange kjører rundt i denne bilen!!!
Dekkene er gode under kalde forhold men ikke når været veksler mellom pluss og minus som det gjør i begynnelsen og slutten av vinterdekksesongen!!!! Da blir dekkene så myke at antispinn slår inn i svinger og bilen tar selv over "kontrollen" om man kan kalle dette kontroll!!!
 
Overhengende sannsynlig at BMW kan holdes ansvarlig dersom det skjer en ulykke med disse dekkene, da dem er vel kjent med at dekkene ikke agerer som dem skal ved plussgrader.




Egil Fonn

Har Nokian på min. Kjørt de 10000km nå og synes de fungerer fint. Ikke plaget med høyere temperatur enn 12 grader ennå. Har sett antispinn lyset om jeg gir på litt selv på tørt veidekke, men aldri opplevd at de mister grepet. Kan det være forurensing i veibanen som fikk dekkene dine til å miste grepet?
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

02jan

Jeg har ligget sidelengs innerst i frognerkilen, 80 km/t E18, skarp sving+ dosering, grunnet oljesøl. Bilen var fra 1985 og uten ESP, brukte begge kjørefelt ,før jeg fikk rettet opp bilen.

Har også kjørt på bane med piggfritt vinterdekk tørr asfalt (for å teste/erfare)  i 25 grader, uten ESP og kjørt kjeglekjøring i høy hastighet, uten å provosere frem noe sleng. Men straks litt vann/væske på bane, så mister man lett kontroll med piggfrie dekk.

Kan godt være oljesøl bilen har kjørt i.


Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Petri

Litt av en dilemma.

Vinterdekk basert på nordiske forhold bør være myke, slik som Nokia har dem, for best mulig sikkerhet.

Bridgestone sine vinterdekk er harde, men ser ut til å virke best med bilen sitt elektriske sikkerhets-system som går bananas med andre dekk..

Continental kommer med sine vinterdekk om et par måneder, spørs om dem har lært seg hva som skaper problemer med Nokian og løst dette med sine kommende vinterdekk?

Bowers

Jeg har samme erfaring med Nokian dekkene. De passer ikke til denne bilen i det hele tatt virker det som. Regen fungerer svært dårlig og bilen er uforutsigbar i pressede situasjoner.
Har gitt beskjed til forhandler og bedt om andre vinterdekk før neste sesong melder seg.

turfsurf

Nokian har jo særdeles myk gummi i.f.h.t andre. Continental er nok ett bedre valg.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 09. mai 2017, klokken 09:48
Nokian har jo særdeles myk gummi i.f.h.t andre. Continental er nok ett bedre valg.
Det finnes vel ikke Continental til i3 ? Mener du Bridgestone ?

Ingeniøren

Sitat fra: TM på tirsdag 09. mai 2017, klokken 19:02
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 09. mai 2017, klokken 09:48
Nokian har jo særdeles myk gummi i.f.h.t andre. Continental er nok ett bedre valg.
Det finnes vel ikke Continental til i3 ? Mener du Bridgestone ?

Continantal kommer med vinterdekk står det et par innlegg opp.... Fint med litt fler å velge på.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

SveinJ

Har kjørt 12000 km siden desember uten å ha fått samme opplevelsen som beskrevet at trådstarter. Nokian. Opplever at dekkene kan virke mye i krappe svinger og at "hastigheten reduseres", men ikke noe slingring.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA