Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Cree SAM

Startet av elektrolux, torsdag 11. november 2010, klokken 20:18

« forrige - neste »

elektrolux

#30
Dag 1:

Rallyets første kjøredag bød på perfekt vær.

Heldigvis gikk ruten forbi der vi gjemte vekk Lemmywagen  (kallenavn på festival bilen). Oppdaget nemlig raskt at en av SAM sine svakheter er bagasjeplass. Tok derfor av fra ruten og kvittet oss med allerede svette klær, og unødvendig bagasje.

Opplegget i år er at vi følger en av top 5 kjøreturer nemlig Grand route rundt Sveits og stopper for lading av både kjøretøy og kropp.

Turen i dag gikk langs Bodensee, og vi fikk se et seilfly med 2,5kWt batteri og liten motor som eliminerer behov for eksosfly for å bli dratt opp i seilehøyde. Imponerende bygg. Egenvekt på 61kg er uvirkelig med tanke på nærmere 13,6m vingespenn.

Bildet viser elmotoren i all sin enkelhet.

I morgen klatrer vi opp i fjellene som ses i bakgrunnen.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

#31
Dag 2:

Første møteplass etter en god natt på et lite men flott hotell var i Appenzell.

Der traff jeg en gammel  bekjent,  Tobias fra Designwerk og deres nyeste kreasjon, nemlig en helelektrisk båsbil. Han kunne fortelle at en båsbil som kjører 10m og stopper for neste spann gjerne bruker 12l diesel på milen. Denne har 2 tonn med LiPo batteri ombord og går nå i ordinær drift i en by i Sveits og nye bygges hver 3. måned.

Dagen bød også på første skikkelige test av innstillinger. Litt nifst å tenke på at motoren tåler maks 85C og tempsensoren ikke virker.

I lav hastighet blir strømmen høy grunnet lav spenning og det betyr varmgang.

Samtidig krever høyere hastighet mer energi så det blir en ballanse på rundt 60-70 km/t. På det verste var motoren så varm at jeg ikke kunne holde hånden på den, så godt over 60C.

Regenereringen er satt til 35% av maks motorstrøm og med ca 6,6 kW effekt klarer den å begrense farten i nedstigninger på 10%.

Dermed holdes strømforbruket på meget sparsommelige 7,5kW/100km og SAM har med det rundt 120km rekkevidde. Ladehastigheten blir opp til 80km/t.

Bildet er fra Wildhaus der vi har ladet og spist før vi gikk løs på nye fjellpass.

Dagen bød nemlig på 3 slike på rad, og med minimalt med ladetid i mellom og tidspress for å rekke hotell innsjekk og mat var det flere som fikk problemer.

"Super Cop" fra Marokko ankom lenge etter at middag og kveldsbriefing på tilhenger, men mente at Twike'en kjørte nå etter nedkjøling.

Mange andre slet med treg lading og nesten alle ankom sent.

Vi slet selv med tomt batteri 2 ganger og måtte til med slepetau den siste km opp til Fluela passet. Vel over toppen regenererte vi nok energi til å nå neste ladepunkt. Batteriet har tydeligvis minst en svak celle og yter derfor kun 60 Ahr og ikke 67 Ahr som jeg målte tidligere.

Det betyr at batteriet vårt nå er 8 kWt og ikke 8,7 som før. Dermed blir det enda viktigere å lade raskt opp der vi kan.

Har hatt 3 problemer i dag, men fikk hjelp på samtlige innen 5 minutter. Først på det familie drevne hotellet der fruen i huset gav meg ny Levis bukse fra hennes kreftdøde mann etter at min hadde sprukket i sømmen. Så da SAM ble sur på meg etter at jeg forsøkte å restarte Robometeret (og dermed 3 hjul sykkelen)  i fart. Hadde knapt stoppet opp før tour director Louis Palmer dukket opp og lurte på om vi trengte hjelp. Og tilslutt slepehjelp opp Fueka passet der to pedal syklister benyttet anledningen til å henge seg på. Kult bilde kommer.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

#32
Dag 3:

Våkner opp i St. Moritz til enda en dag med perfekt vær. Kjøretøyene står i sentrum og er forhåpentlig fullt oppladet.

Kjørte i kortesje til Thusis der Wave ble dagens begivenhet. Vi hadde hovedgata som parkering og ladeplass mens vi fikk oss busstur til via Mala, eller dødsveien som passerer ett utrolig landskap.

Etterpå serverte den Sveitsiske arme oss 2 retters middag før turen gikk over San Bernadino passet ispedd et rebusløp.

Vi hadde hektet av dørene, og kjørte med åpen trehjuling. Mer avslappet etter at teknikken ser ut til å holde, og med redusert  ratling ble dette til beste dag hittil.

Endte tilslutt opp helt syd i Sveits i Locarno der alle bilene fikk benytte Piazza Grande til utstilling og lading.

Viste dere foresten at Tesla X kan synkron danse? Vel, følg med for 3 dansende X'er dukker nok opp på en av videoene fra rallyet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

#33
Dag 4:

Nok en perfekt dag.

Skulle tro at når en kjører runt i en 16år gammel 3 hjuler bygget i 80 eksemplarer så er det vanskelig med deler, men nei. Har allerede handlet nytt dashbord og baksete og lykteringer og framskjermer og tenningslås og deksel over den, men regnet med problemer da ene gasløfteren sin festeskrue datt ut. Vel, fulltreffer på første stopp hos et Mercedes verksted. Slapp unna det sedvanlige tøvet med bil nr eller biltype, og gikk rett på lageret og fant rette typen 5mm lang M4 senk.

Med vindu fikset, og sprukken framskjerm teipet bar det over Gotthart passet og ned til Andermatt der vi skulle ta med en skoleelev og kjøre han hjem. Det gikk bra, bortsett fra at han ikke helt viste veien, og vi havnet tilbake på Gotthart passet. Snuoperasjon og riktig retning førte oss over Furka passet, men vi hadde brukt opp strømmen og måtte se etter stikk å lade fra. Faktisk ikke lett. Vi hadde kun Swizz 16A overgang samt Schuko og 16 CEE, og slike var intet sted å se.

Guttungen fikk skyss videre hjem med en Tesla fra Holland, og vi måtte igjen til med slepetau, tilfeldig dieselbil  og regenerering for å nå neste mål. Tipper han fikk en uforglemmelig opplevelse.

Natten tilbringes i det flotteste hotell rommet jeg noensinne har bodd i, i selveste Zermatt som bl.a er kjent for å ha forbud mot biler. Kun noen spesielle eldrevne mikrobusser kjører her. Bildet viser et slikt kjøretøy knipset fra en av våre 2 balkonger
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

#34
Dag 5:

Byr på nye utfordringer. Tenkte ikke på at neste strekning er en lang nedstigning, og siden SAM er satt på lading en togtur unna kunne jeg heller ikke stoppe ladingen. Dermed blir det kun mekanisk bremse og alt det medfører av redusert bremsekraft og varmgang.

Heldigvis løste dette seg. Satte på alt som bruker strøm og fikk svidd av en kW. Litt ineffektiv kjøring på en slette før nedstigningen og vips så hadde vi full regenereringen.

Turen gikk videre til en skole der 10 åringer skulle bedømme det kuleste kjøretøyet.

Vi satset på smøring med innkjøpt snop, og påstander om at SAM i praksis var 4 kjøretøy i ett. MC, bil, fly, og vannscooter, og det så lovende ut helt til en Tesla X satte i gang med innprogrammert dans.

Etter det bar det avsted til Fribourg for middag og overnatting. En flott by med imponerende arkitektur.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

#35
Dag 6:

Byr på nye opplevelser. Vi er i fransktalende del av Sveits og første stopp er i Gruye'res som er en spektakulær liten landsby fokusert rundt kirken.

Midt i er et bisarr musee' og bar med imponerende figurer som ikke helt stemmer med resten av inntrykket.

Videre gikk turen innom Gstaad og endte opp i Interlaken der vi overnattet på et herskapelig hotell, Waldhotel Unspunnen. Klassisk alpehotel med balkong og utsikt til en isbre oppi fjellene.

Dagen bød også på reelle ladeproblemer da ladekapasiteten var underdimensjonert i forhold behovet. Dermed brillierte SAM sin nesten trinn løse  2 x 3kW ladesystem. Fram med kalkulatoren og regne ut hvor mye som var igjen på en 22kW kurs benyttet av 2 andre til 3 fase lading og så justere inn 4 kW lading. Med vårt forbruk på 0.7kW /10km ble dette anstendige 57 km/t.

Dagen bød som ellers også på reparasjon og i dag var det et sveist rele som måtte byttes. Hjelp var umiddelbart til stedet med nødvendig verktøy og medbrakt rele ble byttet på 10 min.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

#36
Dag 7:

Byr på litt friskere vær. Vi kjører innom en solcelle produsent i Thun som produserer paneler tilpasset takets form.
Videre til messe i Bern. Her ser jeg flere interessante ting, bl.a en lift med litium batteri.

En elektrisk Ioniq Politibil stod også der.

Dagen avsluttes på det strøkne hotellet desverre plassert like inntil en travel togskinne.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

#37
Dag 8:

Og siste dag går fra Luzern til Zürich via div. omveier.

I Einsiedeln byttet vi bil og fikk prøve det vi mente måtte være den ideelle Wave bilen. Denne hadde en stor industri asynkron motor montert på original girkasse og gikk bra etter en relativt treg start. Sikkert bare en programerings sak. Den hadde også en meget interessant elektrisk servostyring som kan ettermonteres på alle rattstammer. Se bildet. 

Ble en flott tur der vi både fikk prøve hvordan det er å kjøre 2CV og beundre eget kjøretøy fra utsiden. Konklusjonen ble relativt raskt at vi bare er enda mer glad i den mindre gyngende og mer sportslige Cree SAM.

Grunnet bytte av kjøretøy havnet vi på feil mål, men hadde god tid til å navigere via en ny omvei til lunch plassen vår der vi nå lader og slappe av i en sofa under en parasoll etter kake og brus.

Siste etappe blir til Zürich der avslutningen med premier og middag venter.

Har hatt et perfekt rally med interessant faglig påfyll.

Anbefaler alle som liker flott natur og elektrisk mobilitet å melde seg på neste års rally.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

#38
Turen hjem gikk via Polen, og det åpner for litt rimelig oppgradering av interiøret.

Fikk denne dyktige damen til å kantsy nye tepper til gliset.

Bør dempe resonans i kupeen noe, og gir et optisk løft. Har beundret oldtimere med flotte nye tepper, men aldri før fått installert egne da jeg har fryktet for kostnadene.

Her snakker vi småpenger, eller ganske nøyaktig 140 kr inkludert arbeid og materialer. ;)

Her er forresten link til stort bildegalleri fra Rallyet:   http://www.wavetrophy.com/gallery-2017

Cree SAM kommer nå virkelig til sin rett. Med nesten 30C foretrekkes denne framfor Mercedes til tross for at den har AC. Eneste aberet er trafikk kulturen her som tar lite hensyn til fartsgrenser, og tregere trafikanter. Her vil alle forbi, og det medfører mange stygge forbikjøringer
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA