Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

EL-Scooter (ikke moped) finnes det?

Startet av stefse, torsdag 04. mai 2017, klokken 21:44

« forrige - neste »

stefse

EL og 2 hjul blir litt feil for meg, men om jeg skulle kjøpt noe slikt måtte det bli en scooter. Ikke moped-scooter men noe som kan klare toppfart på 110-120 km/t opp bakkene selv med passasjer.
Ser det selges el scootermopeder, men å kjøre rundt i bare 45 km/t er jo livsfarlig. :angel:
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Hansi

BMW C evolution vil jeg anta er det nærmeste man kommer det du etterspør. Selges ikke i Skandinavia dog.

Sitat
BMW Group i Sverige, Norge, Finland og Danmark kommer ikke til å selge BMW C evolution på grunn av at den først lanseres av BMW AG i de land der scooter-markedet er betydelig større enn i de nordiske land. Det vil derfor heller ikke bli mulig å få utført service eller reparasjoner på denne modellen hos våre BMW Motorradforhandlere.


Govecs GO! S3.6 går ikke så fort, toppfart på 85 km/t, men er det nest nærmeste jeg vet om..
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Aass_Bayer

Kryr av dem i Kina:) Kom fra Shanghai nå. Der går det mye i el scooter. med og uten lass med bagasje, unger osv

elektrolux

Vectrix er en annen kjent scooter.

http://www.vectrix-scooter.no/

Har faktisk en slik til salgs for kun 35 000 kr da jeg vurderer å oppgradere til BMW C evolution.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

stefse

Sitat fra: elektrolux på lørdag 06. mai 2017, klokken 06:07
Vectrix er en annen kjent scooter.

http://www.vectrix-scooter.no/

Har faktisk en slik til salgs for kun 35 000 kr da jeg vurderer å oppgradere til BMW C evolution.

28hk høres litt lite ut. Hvordan blir det opp bakkene med passasjer? Klarer den 80-90?
NiMH batteri er heller ikke veldig moderne, og rekkevidden er oppgitt med snittfart på bare 40km/t..

C-evolution blir mer MC igjen. Dessuten vet jeg ikke hvor "lurt" det er å frese rundt på en lydløs sykkel.  Loud pipes saves lifes.. 8)
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

yhafting

Sitat fra: stefse på lørdag 06. mai 2017, klokken 09:59
Sitat fra: elektrolux på lørdag 06. mai 2017, klokken 06:07
Vectrix er en annen kjent scooter.

http://www.vectrix-scooter.no/

Har faktisk en slik til salgs for kun 35 000 kr da jeg vurderer å oppgradere til BMW C evolution.

28hk høres litt lite ut. Hvordan blir det opp bakkene med passasjer? Klarer den 80-90?
NiMH batteri er heller ikke veldig moderne, og rekkevidden er oppgitt med snittfart på bare 40km/t..

C-evolution blir mer MC igjen. Dessuten vet jeg ikke hvor "lurt" det er å frese rundt på en lydløs sykkel.  Loud pipes saves lifes.. 8)

Det er helt fint å kjøre lydløs MC. Du hører mye bedre hva alle andre gjør, så du blir bedre i stand til å orientere deg- OG med elektrisk MC, så har du ikke mulighet til å kvele motoren når du kjører mellom biler eller må foreta en unnamanøver.

Så den floskelen om "loud pipes saves lives" er bare tull. Hvis det er én ting loud pipes gjør, så er det å irritere andre. Men det er klart man kan benytte lyd til å jage bort andre. Derfor har man et horn som gjør samme nytten skulle det være behov.

Jeg vurderte BMW C-evolution, men endte opp med en Zero SR, og kan anbefale det.

I forhold til dette med hestekrefter:

Det er store forskjeller i hvordan hestekrefter oppgis. Min Zero SR går som mellomtungsykkel (med alle de fordeler det gir- ifht forsikring), men den tar deg fra 0- 100 på 4 sekunder og greit opp til 140 om du skulle ville det. På salgspapiret kan sykkelen gi 50 kw eller så, men i praksis så tilsvarer 0-100 på 4 sekunder bare noen og tjue.. I vognkortet står det 22kw eller no' som er det sykkelen klarer over tid (det er dette som brukes for å beregne klasse A2), men det er mer enn nok for å holde deg oppe i hastighet på norske veier. Samtidig ville en bensinmotor på 22kw kontinuerlig drift vært svært mye dvaskere, fordi du kan kjøre mye nærmere peak hele tiden og dermed ville det kreve et svært irriterende høyt turtall.

MAO en SR på 50kw max eller 22-25kw kontinuerlig, vil for normale mennesker kunne sammenlignes med en 600kubikk sykkel. (ie kjører du en 600 kubikk optimalt, så vinner den, men hvor mange er det som faktisk gjør det.. )   
2021 Energica SS9+ 
2017 Hyundai Ioniq

elektrolux

Kan bekrefte det med elektriske krefter framfor fossile.

Vectric akselererer bedre enn en 400 scooter fra 50 km/t, men henger etter i starten grunnet at en 400 scooter har variomatic og dermed meget gunstig giring for rask 0-50 km akselerasjon.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Arha

Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Hansi

Synd problemene Vectrix hadde ikke ble rettet på og det ikke ble oppgradert til lithium-ion batterier..
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Johan99

Vectrix hadde god byggekvalitet, men nokre elektriske småbugs. - Først og fremst temperaturfølarar i batteri, og NIMH batteri.
Viss ein tar prosjektet kan ein bygge om til Lithium, helst med LEAF-celler.
Med dette oppsettet går den ca. 130 Km realistisk. Den er raskare enn dei fleste bilar opp til 100, antar det betyr 10-11 sekund. Trur det er software som held den igjen i starten.
No er Vectrix konk, men det er enklare å eigen ein. www.vectrixparts.com har både delar, support og nye syklar.
Tesla M3. Vectrix ombygd til Lithium. Tidlegare BMW I3 94Ah.

stefse

Sitter på gjerdet her. Noe med NimH batteri er ikke aktuelt, det må komme noe mer moderne enn det. Gidder heller ikke bruke tid på å bygge om noe nå. Kanskje senere en gang.
Ellers så har jeg jo elsykkel fra før :)
Kanskje man burde se om det gikk an å importere noe fra Kina, der kryr det jo av dem..
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

elektrolux

Har en Kina scooter med ca. 90km/t toppfart til salgs for 10000 kr. Overliggende fra ca 2012. Kun 200 km på odometeret
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

stefse

90 km/t er litt i minste laget. Den blir nok å slite opp bakker i 80 sonen med passajer. Men til den prisen kan man vel ikke forlange så mye heller
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

elektrolux

Kan trimme den. 100kr påslag for hver km/t.  ;)

Og legge på lyd dersom du vil.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

stefse

Batteriet blir vel uansett begrensende faktor på effekten.
Men lyd hørtes jo litt kult ut da 8)
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA