Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading av den nye e-Golf

Startet av petterlien, onsdag 03. mai 2017, klokken 19:45

« forrige - neste »

elektrolux

Bumper denne så vi kan få avklart om mine tester og "mine" FL Golfer er unike, eller om det faktisk finnes FL Golfer som kan lade 1x32A
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Amatøren

Venter på e-Golf. Antatt levering uke 50.

Har Schneider 32 A (7,4 kW) enfase lader. Blir spennende. Kommer tilbake med mer informasjon senere.   ;)
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Kroken6

Jeg er i kontakt med Møller kundeservice og avventer tilbakemelding. Har bedt om detaljer for ombordlader/elektronikk og henvist til denne tråden. Kan forhåpentligvis dele denne informasjonen når jeg får den. Respons "For å gi deg et mest mulig detaljert og korrekt svar har vi forhørt oss med produktansvarlig i denne saken. Du hører fra oss så snart vi har vært i kontakt med han. "


Sent from my iPhone using Tapatalk

Peacock

Målte kontakten min fra Wallbe eco 2 32A vegglader. Det var ikke noe og måle i på L2 og L3. Var ikke noe metallhylse der. Og fikk da selvfølgelig uendelig Ohm med fluken min mellom L1 og L2. Min unike Egolf lader altså enfas 32A. Og får selvfølgelig også 32A med medfølgende 20A kabel fra 3fas stolper. Altså min lader både 1x32 og 2x16A.
VW 300 E-golf Peacock Green Juni/2017
ID.4 first April/2021

Pippus

@Peacock og dere andre. Høyst merkelig. Hentet ut min nye bil i går ;D(Bilen er forresten helt fantastisk å kjøre). Har fått satt opp ladestolper på jobben, enfas 32A. Med medfølgende ladekabel(20A) så ladet den i dag fra rest 190km til 240 km på nøyaktig en time, altså en økning på nøyaktig 5 mil. Gitt et forbruk på ca. 1,4kw/mil, så borger dette for 3,6 kw/16A og ikke 32A(Bilen er innstilt på max) Nå skal det sies at jeg er tilnærmet "blank" på dette fagfeltet, så jeg er avhengig av at noen hjelper meg til å forstå dette....

Mobileum

5 mil på 1 time? Det vil da si 6 timer på 30 mil. Hmmm. Da har du nok 32A
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

KjellG

Trodde ladestasjonen også spurte kabel om overføringsevne. Hvordan får en 32A på en 20A kabel i énspenningsmodus?

Amatøren

Sitat fra: KjellG på onsdag 20. september 2017, klokken 14:24
Trodde ladestasjonen også spurte kabel om overføringsevne. Hvordan får en 32A på en 20A kabel i énspenningsmodus?
Overbelastning..........

I så fall er man selv ansvarlig å passe på at en 20 A kabel ikke brukes på 32 A kurs.
Akkurat som man ikke skal bruke 1,5 mm2 skjøtekabler på 16 A kurser når man trekker mer enn 10 A.

Hvis det er tilfelle med ladekabelen (at den ikke har noen for for logikk som rapporterer inn kabel type) så er det ikke idiotsikkert.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Kroken6

Sitat fra: Mobileum på onsdag 20. september 2017, klokken 14:06
5 mil på 1 time? Det vil da si 6 timer på 30 mil. Hmmm. Da har du nok 32A
Helt enig i det resonnementet og i så fall en (1) verifisering av at man får maks ladeeffekt (6,6kw) på 32a 1-FAS med ladekladd.

Det sier vel også en del om ombordlader og elektronikk ift. 1-FAS fast ladestasjon på tilsvarende kurs, som jeg er mest opptatt av å få verifisert (ref.info fra andre om behov for. 3-FAS ladestasjon og lasking på 32a 1-FAS kurs).


Sent from my iPhone using Tapatalk

zementh

De ganger jeg har koblet til Grønn kontakts flexiladere, har jeg hver gang bare fått ca 4,4 kw med medfølgende kabel, det blir vel omtrent 20A. Men de er kanskje annerledes enn ladebokser folk har hjemme.

Mobileum

Siden det er så mange motstridende meninger, tar jeg sjansen på å sende ut en ny hypotese. 2018-modellen er produsert fra uke 22, mens 2017 modellen ble produsert fra senhøstes 2016. Begge disse med ny type batteri, 136 hk. Kan det tenkes at det er gjort endringer i uke 22 som berører ladesystemet?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Peacock

Pippus: 1,4 x 5 =7. Altså du har ladet med 7 kw. Men du trenger 32a kabel enfas eller 3fas hvis stolpen er singel enfas. Da ser det ut som 2017/2018 har samme lader i bilen. Min vegglader hjemme gir enfas 32A. Har fysisk målt kw under lading, men har nedjustert til 20A for ikke og tråkke Hafslund på tærne. Bruker Tesla 32A ladekladd hjemme når dårlig tid. Kjøpte en fas menneken 32A kabel på Finn for bruk på reise. Mye lettere og håndterbar enn 3fas. (samt billig på Finn)
VW 300 E-golf Peacock Green Juni/2017
ID.4 first April/2021

Pippus

Uttaket er vel "singel enfas", uten at jeg har hørt om andre enfase koblinger ;).Ser poenget ditt med tanke på 7 Kw (skjønner ikke hvordan jeg misset det..), men er ikke kabelen "kodet" slik at jeg ikke overbelaster ifht 20A. Vil dette kunne bety at endringene er gjort i selve kabelen ( og ikke i bilen) slik at inngående 32A splittes til 2x16+N til bilens to ombordladere?

geear

Sitat fra: KjellG på onsdag 20. september 2017, klokken 14:24
Trodde ladestasjonen også spurte kabel om overføringsevne. Hvordan får en 32A på en 20A kabel i énspenningsmodus?
Mente også at en av elektroguruene her inne har skrevet at det er en motstand i pistolen på type 2 som skal begrense til maks tillatt, men diskusjonen her har vel vært om en kan overbelaste den ene lederen i 3-fas 20A kabel på e-Golf?

Griffel

Sitat fra: Amatøren på onsdag 20. september 2017, klokken 14:37
I så fall er man selv ansvarlig å passe på at en 20 A kabel ikke brukes på 32 A kurs.
Nei da, dette er plug and play. Både ladestasjon og bilens ladesystem tolker koding av kabel og begrenser ladestrøm.
Har du en 20A kabel begrenses strømmen til 20A,16A eller 0A avhengig av ladestasjonens logikk, og av bilens lader.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA