Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading av den nye e-Golf

Startet av petterlien, onsdag 03. mai 2017, klokken 19:45

« forrige - neste »

elektrolux

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 13. september 2017, klokken 18:03
Ellers motsier jo denne infoen fra Møller det Electrolux har sagt her på forumet om behov for lasking. Kan det ha vært feil på bilen han testet, evt. på kabel?

Jeg har informasjon fra teknikker i Tyskland, og test på 2 biler som bekrefter det jeg sier.

At bilen skulle ha et innebygget rele som kortslutter 400V er direkte farlig. Tenk den dagen dette releet henger.  :o

En annen sak er hvordan bilen skal tolke f.eks 18A CP signal. Skal den da trekke 9A på hver av de 2 laderene, eller full pinne?

Bildet lenger oppe viser CP signal på 20A og strøm på kun N og L1. Burde ikke da bilen kortsluttet mellom L1 og L2 og gitt beskjed til laderene om å trekke 10A hver?

Det jeg er bekymret for er bilens interne kabling på N lederen. Er den på 2,5mm2 vil både 28A og 32A ( ved ekstra lav spenning 6,6 kW/32A= 206V ) være mye på en så tynn kabel. Ved normal TN lading på 1 fase vil det gå 16A og 2 fase lading enda mindre enn dette.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 13. september 2017, klokken 20:16
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 13. september 2017, klokken 18:03
Ellers motsier jo denne infoen fra Møller det Electrolux har sagt her på forumet om behov for lasking. Kan det ha vært feil på bilen han testet, evt. på kabel?

Jeg har informasjon fra teknikker i Tyskland, og test på 2 biler som bekrefter det jeg sier.

At bilen skulle ha et innebygget rele som kortslutter 400V er direkte farlig. Tenk den dagen dette releet henger.  :o

Tesla har denne typen rele. Lasker automatisk ved lading på 1-fase over 16A.

Sitat
En annen sak er hvordan bilen skal tolke f.eks 18A CP signal. Skal den da trekke 9A på hver av de 2 laderene, eller full pinne?

Den trekker da 9A x 2 om det er 1-fase tilkobling og 2x16A om det er 3-fase tilkobling.

Sitat
Bildet lenger oppe viser CP signal på 20A og strøm på kun N og L1. Burde ikke da bilen kortsluttet mellom L1 og L2 og gitt beskjed til laderene om å trekke 10A hver?

Jo. Andre har tidligere påstått at de har fått 32A fra offentlige 7,4kW Type 2 stolper med standard type 2 kabel, mens dine tester viser noe annet. Og Møller påstår 32A skal gå uten lasket kabel. Så det er fortsatt et mysterium å løse her.

Sitat
Det jeg er bekymret for er bilens interne kabling på N lederen. Er den på 2,5mm2 vil både 28A og 32A ( ved ekstra lav spenning 6,6 kW/32A= 206V ) være mye på en så tynn kabel. Ved normal TN lading på 1 fase vil det gå 16A og 2 fase lading enda mindre enn dette.

Bare å åpne opp og sjekke dimensjonen det om du er bekymret for dette ;) De fleste andre forholder seg nok til at Møller sier at 32A er ok.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

lerlandsen

#137
jkirkebo: takk for svar. Jeg kan kopiere inn ditt svar på e-golf FB siden og kanskje trådeier tar det videre.

[Spennende å høre hva electrolux tenker om dette

KjellG

Sitat fra: elektrolux på onsdag 13. september 2017, klokken 20:16
Ved normal TN lading på 1 fase vil det gå 16A og 2 fase lading enda mindre enn dette.

Blir det ikke 16A i begge tilfeller, 1*16A og 2*16A, på et TN-nett?

jkirkebo

#139
Sitat fra: KjellG på onsdag 13. september 2017, klokken 22:03
Sitat fra: elektrolux på onsdag 13. september 2017, klokken 20:16
Ved normal TN lading på 1 fase vil det gå 16A og 2 fase lading enda mindre enn dette.

Blir det ikke 16A i begge tilfeller, 1*16A og 2*16A, på et TN-nett?

Ja, gjør det ikke det? I mitt hode blir det slik med vektorregning ihvertfall. Drar man en strek 16cm unna fra startpunktet er man nettopp 16cm unna (som symboliserer 16A). Neste fase er i 60 graders vinkel, så en ny linje 16cm lang tegnes videre i 60 graders vinkel fra den første. Da er man fortsatt 16cm unna startpunktet. Med fase nr. 3 går man gradvis mot startpunktet igjen og når 0A når også fase nr. 3 fører 16A. Eller 8A i N om fase nr. 3 fører bare 8A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

HEge

Etter å ha vært litt usikker på maksimal lading (7,4 kW) via 230 IT-Nett og 3-fase så har jeg tatt dette opp med kundeservice Møller som har henvendt meg til Eda (Ingunn 93415132) som bekrefter at de kan installere ladestasjon for 7,4 kW lading med egen dedikert 3*32A kurs, hvor fase N blir belastet med ca 28A, (for kr 19200,-) som kan bestilles hos Møller; dette skal ikke skape problemer for bilens innebygde systemer. Det oppfatter jeg bekrefter det jkirkebo har fortalt, selv om jeg tror jeg skal komme vesentlige billigere ut av det med ladestasjon fra han og installasjon av lokal elektriker. Jeg har for øvrig også bestilt en 3*32 A kabel siden jeg ikke vil bruke kabelen som følger med bilen siden den er begrenset til 20A.

elektrolux

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 13. september 2017, klokken 20:45
Tesla har denne typen rele. Lasker automatisk ved lading på 1-fase over 16A.

Skal testes, men stemmer dette trenger vi altså ikke laske utstyr for at Tesla skal kunne lade med 32A?

Det løser en del utfordringer nå kunder med Tesla og Leaf skal ha en effektiv felles ladeløsning.

Ellers supert at Møller sier 28A gjennom bilens N leder er kurant, og at regnestykket 16A + 16A i Tn nett = 16A i N leder er oppklart.

Er det enda noen som er uenige i at e-Golf ikke støtter 1 x 32A lading uten lasking?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

lerlandsen

Takk for info! Trenger man da mode3 kabel for 32A 1F og 32A 3F i bilen? Tenker hvis man treffer noen "odde" ladestasjoner på tur? Eller vil 3F dekke begge? Takk igjen...

elektrolux

#144
Vi er ikke overbevist i det hele tatt, og tenker du trenger både en 3 fase kabel, og en 2 fase for maks utnyttelse av 7,4 kW punktene.

Men som sagt skal vi teste dette ut i praksis ved første mulighet.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Erlingni

Sitat fra: lerlandsen på torsdag 14. september 2017, klokken 14:15
Takk for info! Trenger man da mode3 kabel for 32A 1F og 32A 3F i bilen? Tenker hvis man treffer noen "odde" ladestasjoner på tur? Eller vil 3F dekke begge? Takk igjen...
3F kabel er alltid fullt (bakover)kompatibel med 1F (uavhengig av ampere) :+1:

zementh

Siden jeg fikk min e-golf FL levert med bare 20A kabel, har Møller tilbydd meg å bytte til denne https://www.volkswagenbutikken.no/shop/no/vw/ladekabel-til-e-golf-70784xd-p uten kostnad. Vil det være noen ulemper utover at den er tyngre og tykkere enn originalkabel. Det står på nettsiden at den bare er 1-fase. Vil det da være ladestolper den ikke vil gi noe mer enn medfølgende 20A kabel? Skal ikke brukes til hjemmelading.

Griffel

#147
Sitat fra: Erlingni på torsdag 14. september 2017, klokken 18:54
3F kabel er alltid fullt (bakover)kompatibel med 1F (uavhengig av ampere) :+1:
Ikke dersom en trenger en spesiell 1fase kabel som er lasket i bilpluggen for å kunne lade med 32 A på enfase ladestasjoner 32A (7,4kW stasjoner) og en 3fase kabel for å lade med 2x16A for å kunne lade på 3fase ladestasjoner (11kW ladestasjoner).

Da trenger man en spesial 1fasekabel 32A, og en vanlig 3fasekabel 20 eller 32A.
Som elektrolux har lovet å test ut.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Erlingni

Sitat fra: Griffel på torsdag 14. september 2017, klokken 22:01
Sitat fra: Erlingni på torsdag 14. september 2017, klokken 18:54
3F kabel er alltid fullt (bakover)kompatibel med 1F (uavhengig av ampere) :+1:
Ikke dersom en trenger en spesiell 1fase kabel som er lasket i bilpluggen for å kunne lade med 32 A på enfase ladestasjoner (7,4kW stasjoner) og en 3fase kabel for å lade med 2x16A for å kunne lade på 3fase ladestasjoner (11kW ladestasjoner).
Det skjønner jeg! Jeg med flere, er ikke enig i at den kabelen er nødvendig.
Men det er en helt annen diskusjon, og overhodet ikke relevant her, da det heller ikke var spørsmålet.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Griffel

Sitat fra: elektrolux på torsdag 14. september 2017, klokken 12:53
Er det enda noen som er uenige i at e-Golf ikke støtter 1 x 32A lading uten lasking?
Sitat fra: Erlingni på torsdag 14. september 2017, klokken 22:05
Sitat fra: Griffel på torsdag 14. september 2017, klokken 22:01
Sitat fra: Erlingni på torsdag 14. september 2017, klokken 18:54
3F kabel er alltid fullt (bakover)kompatibel med 1F (uavhengig av ampere) :+1:
Ikke dersom en trenger en spesiell 1fase kabel som er lasket i bilpluggen for å kunne lade med 32 A på enfase ladestasjoner (7,4kW stasjoner) og en 3fase kabel for å lade med 2x16A for å kunne lade på 3fase ladestasjoner (11kW ladestasjoner).
Det skjønner jeg! Jeg med flere, er ikke enig i at den kabelen er nødvendig.
Men det er en helt annen diskusjon, og overhodet ikke relevant her, da det heller ikke var spørsmålet.
@ elektrolux her har du i et hvertfall en med fler.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA