Skrevet av Emne: Lading av den nye e-Golf  (Lest 9855 ganger)

elektrolux

• Gold Member
    • Vis profil
Sv: Lading av den nye e-Golf
« Svar #120 på: Lørdag 12. August 2017, klokken 15:02 »
Møller selger jo faktisk 1-fas 32A som ekstrautstyr;
https://www.volkswagenbutikken.no/shop/no/vw/Produkter/volkswagen-ekstrautstyr/ladekabler-vw/ladekabel-til-e-golf-70784xd-p

Siden denne ikke er V koblet vil heller ikke denne gi mer enn 3,3 kW lading.

Den enkle og trygge løsningen om en skal lade nye e-Golf med 32A fra et IT nett er nok denne kabelen:

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/vw-mode-3-type-2-til-type-2-ladekabel-32a-2-f?tm=tilbehor-til-utvalgte-biler/vw-e-golf
Stavanger:

Driver http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El og Citroen AX elektro
Har for tiden VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS. Utleievirksomhet via Nabobil.no, Leieting.no, Avamera.com og Air B&B i tillegg til privat og eget firma. Bytter hus via homeforexchange.com

gr

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #121 på: Lørdag 12. August 2017, klokken 19:57 »
::) Har FL Egolf. Elbilhjelpen kan mene hva han vil. Egolfen min lader 32A enfas, eller 2 x 16A ettersom hva som er koblet til. Hjemme har jeg enfas 32A vegglader, men får bare 20A med medfølgende Efgolf kabel. Har klaget til selger, som har sendt mail videre opp i Møllersystemet. Brosjyren jeg bestillte Egolfen fra reklamerte med medfølgende 32A kabel. Men den gir bare 20A på enfas, får 32A når koblet til ladestasjoner med 3fas (2x16=32). Håper flere klager på dette til Møller. De bare trenerer klagen/forespørselen min. Er ellers veldig fornøyd med valg av bil, men gruer meg til feil oppstår (hørt så mye negativt om møller)

Ja, jeg har også vært noe skeptisk til påstandene, men har ingen mulighet til å sjekke det uten tilgang på en ny eGolf. Noen i Østfold som har lyst til å ta en tur? Betaler med en gratis Type 2 veggholder ;) Tar vel 10 minutter å få sjekket dette ordentlig. Jeg har tilgang på 3-fase målere som viser strømtrekk pr. faseleder.
Ser ikke ut for at det er noen nysgjerrige sjeler i østfold. Hvis du kjeder deg en dag så finnes det vel en forhandler i nærheten som har 300km inne.. ;)
- VW e-Golf 190km
- BMW X5 3-liter oljebrenner, 7-seter
- Reservert Tesla Model 3
- Bestilt Tesla Model X75D, 7-seter - helelektrisk i oktober?

Propell

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #122 på: ſøndag 13. August 2017, klokken 10:25 »
Tenker denne kabelen er den som skal ha blitt levert med bilen i 4m utgave, finnes i 7,5 m også. https://nettbutikk.norgeseliten.no/webshop/ladekabler/kab-mode3-4m-t2-t2-3f-32a-bl
Har lyst på VCDS .
2017 E-Golf FL VIP Sort Levert. 15/6
2016 Volvo V70 D4 Grå Dynamic
2008 Golf GT Solgt.

Jonoh

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #123 på: ſøndag 13. August 2017, klokken 10:38 »
Jeg har en Salto lader som er forsynt med 32a 230v enfase  Den er lasket av elektrikeren som satte den opp og lader en tesla med 32a.

Kona har en ny VW eGolf med den gul 20a type 3 kabelen fra VW.
Når den plugges i denne laderen så lader den også 32a. Kabelen bli merkbart varm.  Dersom strøm i bil begrenses til 13a, så ser det ut som at den lader 2x13a. Den trekker ca 4.7 kW med 13 og ca 7kw ubegrenset.

Tallene under er fra Hafslunds kundside på denne måleren, det var ikke annen last på målern.

Er kabelen underdimensjonert når bilen lader fra en lasket lader?  Vil ikke en av lederne i kabelen bli belastet med 32a, og 2 med16a i 32 av alternativet, og 13 og 26a ved 13a begrensning?

Er bilen dimensjonert for 32a internt, VW oppgir mye lengre ladetid enn dette gir, ca 8t på fullding på type 3, mot under 5t på 32at med lasking?
Hvis den ikke er dimensjonert for 32a har VW en feil i forhold til mode 2 protokollen, da skulle den ikke ha akseptert 32a fra ladekontrollern.

Tallene under er tid, og kWh per time, det er Hafslunds avlesning under lading. Ved siste avlesning er bilen begrenset til 13a.

12.08.2017 18:00   7,33   Avlest
12.08.2017 19:00   7,05   Avlest
12.08.2017 20:00   6,08   Avlest
12.08.2017 21:00   4,75   Avlest
« Siste redigering: ſøndag 13. August 2017, klokken 11:24 av Jonoh »

jkirkebo

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #124 på: ſøndag 13. August 2017, klokken 12:01 »
Jeg har en Salto lader som er forsynt med 32a 230v enfase  Den er lasket av elektrikeren som satte den opp og lader en tesla med 32a.

Kona har en ny VW eGolf med den gul 20a type 3 kabelen fra VW.
Når den plugges i denne laderen så lader den også 32a. Kabelen bli merkbart varm.  Dersom strøm i bil begrenses til 13a, så ser det ut som at den lader 2x13a. Den trekker ca 4.7 kW med 13 og ca 7kw ubegrenset.

Tallene under er fra Hafslunds kundside på denne måleren, det var ikke annen last på målern.

Er kabelen underdimensjonert når bilen lader fra en lasket lader?  Vil ikke en av lederne i kabelen bli belastet med 32a, og 2 med16a i 32 av alternativet, og 13 og 26a ved 13a begrensning?

Det er korrekt, den er underdimensjonert. VW har krøllet det til med strømbegrensningen, de regulerer kun på L1 og L2 som er minst belastede ledere. Tesla har gjort det riktig og regulerer på N-leder når den er tilkoblet 230V IT siden det er den som er mest belastet (32A i ditt tilfelle).

Møller burde levert 3x32A kabel med alle bilene, eller aller helst fått VW til å endre ladestyringssoftwaren.

En annen konsekvens av denne feilprogrammeringen er at om man skal lade på en ladestasjon tilkoblet 3x16A 230V så må ladestasjonen innstilles på 9A. Hvis ikke vil den prøve å trekke 2x16A og da går sikringen. Ikke noe stort problem om man kun lader en eGolf, men har man f.eks en Leaf som skal lade på samme stasjon vil den da kun få 1x9A og ikke 1x16A som den skulle ha fått.

Med EcoLite-ladestasjonen jeg selger har vi løst problemet med å tilby en bryter som velger mellom f.eks 9A og 16A. Kan da merkes f.eks "Leaf" og "eGolf". Men slike manuelle løsninger er ikke å foretrekke, innimellom vil noen garantert glemme å trykke på bryteren. Løsningen er å bruke en 3x32A kurs for de som kan det, da går det bra for alle biler siden kursen tåler 2x18,5A og eGolf uansett trekker maks 2x16A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler hos Ladespesialisten.no

stefse

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #125 på: ſøndag 13. August 2017, klokken 18:32 »
Dette er sikkert vel å bra dersom man har slik lader hjemme eller på jobb, men hjelper lite i å utnytte 22KW AC uttakene som popper opp rundt om kring. Man er fremdeles bundet til DC hurtiglading, med 22KW AC vil en time på en slik gjøre susen under handleturen etc.
Lader uansett bare med 1,3KW hjemme...
eGolf
Reservasjoner av E-tron og M3

brako79

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #126 på: Mandag 14. August 2017, klokken 13:20 »
Kjørte nesten tom igår, 7km igjen på GOM, så regner med ca 3% igjen på batteri.
Da jeg plugget min nyinnkjøpte 1fas32A kabel fikk jeg beskjed fra bilen om at det ville ta ca 7 timer å lade den opp.
Så da lader jeg med ca 22A hvis jeg har regnet rett?
///Mvh
Kristian
'17 e-Golf juni / res 14.11 - levert 14.6.
'93 M5T
'89 325ixT

Chivas

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #127 på: Tirsdag 15. August 2017, klokken 08:34 »
Da jeg plugget min nyinnkjøpte 1fas32A kabel fikk jeg beskjed fra bilen om at det ville ta ca 7 timer å lade den opp.
Jeg har ikke regnet på ditt regnestykke ;) , men høres ut som at det ikke er 32A ihvertfall. Når jeg plugger inn 32A på min når den er temmelig skrapa (10-20 km igjen på gom) mener jeg å huske at jeg får beskjed om 4t og noe til den er ferdig.

brako79

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #128 på: Tirsdag 15. August 2017, klokken 09:03 »
Jeg har ikke regnet på ditt regnestykke ;) , men høres ut som at det ikke er 32A ihvertfall. Når jeg plugger inn 32A på min når den er temmelig skrapa (10-20 km igjen på gom) mener jeg å huske at jeg får beskjed om 4t og noe til den er ferdig.
32A er det ikke, da kursen er sikret med 25A, og Saltoboksen skal etter sigende fra elektriker være satt til 23 eller 24A.
///Mvh
Kristian
'17 e-Golf juni / res 14.11 - levert 14.6.
'93 M5T
'89 325ixT