Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading av den nye e-Golf

Startet av petterlien, onsdag 03. mai 2017, klokken 19:45

« forrige - neste »

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

geear

Sitat fra: jkirkebo på fredag 11. august 2017, klokken 16:35
Sitat fra: Peacock på fredag 11. august 2017, klokken 16:17
::) Har FL Egolf. Elbilhjelpen kan mene hva han vil. Egolfen min lader 32A enfas, eller 2 x 16A ettersom hva som er koblet til. Hjemme har jeg enfas 32A vegglader, men får bare 20A med medfølgende Efgolf kabel. Har klaget til selger, som har sendt mail videre opp i Møllersystemet. Brosjyren jeg bestillte Egolfen fra reklamerte med medfølgende 32A kabel. Men den gir bare 20A på enfas, får 32A når koblet til ladestasjoner med 3fas (2x16=32). Håper flere klager på dette til Møller. De bare trenerer klagen/forespørselen min. Er ellers veldig fornøyd med valg av bil, men gruer meg til feil oppstår (hørt så mye negativt om møller)

Ja, jeg har også vært noe skeptisk til påstandene, men har ingen mulighet til å sjekke det uten tilgang på en ny eGolf. Noen i Østfold som har lyst til å ta en tur? Betaler med en gratis Type 2 veggholder ;) Tar vel 10 minutter å få sjekket dette ordentlig. Jeg har tilgang på 3-fase målere som viser strømtrekk pr. faseleder.
Ser ikke ut for at det er noen nysgjerrige sjeler i østfold. Hvis du kjeder deg en dag så finnes det vel en forhandler i nærheten som har 300km inne.. ;)

Propell

Tenker denne kabelen er den som skal ha blitt levert med bilen i 4m utgave, finnes i 7,5 m også. https://nettbutikk.norgeseliten.no/webshop/ladekabler/kab-mode3-4m-t2-t2-3f-32a-bl
Har lyst på VCDS .
2017 E-Golf FL VIP Sort Levert. 15/6
2016 Volvo V70 D4 Grå Dynamic
2008 Golf GT Solgt.

Jonoh

#123
Jeg har en Salto lader som er forsynt med 32a 230v enfase  Den er lasket av elektrikeren som satte den opp og lader en tesla med 32a.

Kona har en ny VW eGolf med den gul 20a type 3 kabelen fra VW.
Når den plugges i denne laderen så lader den også 32a. Kabelen bli merkbart varm.  Dersom strøm i bil begrenses til 13a, så ser det ut som at den lader 2x13a. Den trekker ca 4.7 kW med 13 og ca 7kw ubegrenset.

Tallene under er fra Hafslunds kundside på denne måleren, det var ikke annen last på målern.

Er kabelen underdimensjonert når bilen lader fra en lasket lader?  Vil ikke en av lederne i kabelen bli belastet med 32a, og 2 med16a i 32 av alternativet, og 13 og 26a ved 13a begrensning?

Er bilen dimensjonert for 32a internt, VW oppgir mye lengre ladetid enn dette gir, ca 8t på fullding på type 3, mot under 5t på 32at med lasking?
Hvis den ikke er dimensjonert for 32a har VW en feil i forhold til mode 2 protokollen, da skulle den ikke ha akseptert 32a fra ladekontrollern.

Tallene under er tid, og kWh per time, det er Hafslunds avlesning under lading. Ved siste avlesning er bilen begrenset til 13a.

12.08.2017 18:00   7,33   Avlest
12.08.2017 19:00   7,05   Avlest
12.08.2017 20:00   6,08   Avlest
12.08.2017 21:00   4,75   Avlest

jkirkebo

Sitat fra: Jonoh på søndag 13. august 2017, klokken 10:38
Jeg har en Salto lader som er forsynt med 32a 230v enfase  Den er lasket av elektrikeren som satte den opp og lader en tesla med 32a.

Kona har en ny VW eGolf med den gul 20a type 3 kabelen fra VW.
Når den plugges i denne laderen så lader den også 32a. Kabelen bli merkbart varm.  Dersom strøm i bil begrenses til 13a, så ser det ut som at den lader 2x13a. Den trekker ca 4.7 kW med 13 og ca 7kw ubegrenset.

Tallene under er fra Hafslunds kundside på denne måleren, det var ikke annen last på målern.

Er kabelen underdimensjonert når bilen lader fra en lasket lader?  Vil ikke en av lederne i kabelen bli belastet med 32a, og 2 med16a i 32 av alternativet, og 13 og 26a ved 13a begrensning?

Det er korrekt, den er underdimensjonert. VW har krøllet det til med strømbegrensningen, de regulerer kun på L1 og L2 som er minst belastede ledere. Tesla har gjort det riktig og regulerer på N-leder når den er tilkoblet 230V IT siden det er den som er mest belastet (32A i ditt tilfelle).

Møller burde levert 3x32A kabel med alle bilene, eller aller helst fått VW til å endre ladestyringssoftwaren.

En annen konsekvens av denne feilprogrammeringen er at om man skal lade på en ladestasjon tilkoblet 3x16A 230V så må ladestasjonen innstilles på 9A. Hvis ikke vil den prøve å trekke 2x16A og da går sikringen. Ikke noe stort problem om man kun lader en eGolf, men har man f.eks en Leaf som skal lade på samme stasjon vil den da kun få 1x9A og ikke 1x16A som den skulle ha fått.

Med EcoLite-ladestasjonen jeg selger har vi løst problemet med å tilby en bryter som velger mellom f.eks 9A og 16A. Kan da merkes f.eks "Leaf" og "eGolf". Men slike manuelle løsninger er ikke å foretrekke, innimellom vil noen garantert glemme å trykke på bryteren. Løsningen er å bruke en 3x32A kurs for de som kan det, da går det bra for alle biler siden kursen tåler 2x18,5A og eGolf uansett trekker maks 2x16A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

stefse

Dette er sikkert vel å bra dersom man har slik lader hjemme eller på jobb, men hjelper lite i å utnytte 22KW AC uttakene som popper opp rundt om kring. Man er fremdeles bundet til DC hurtiglading, med 22KW AC vil en time på en slik gjøre susen under handleturen etc.
Lader uansett bare med 1,3KW hjemme...
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

brako79

Kjørte nesten tom igår, 7km igjen på GOM, så regner med ca 3% igjen på batteri.
Da jeg plugget min nyinnkjøpte 1fas32A kabel fikk jeg beskjed fra bilen om at det ville ta ca 7 timer å lade den opp.
Så da lader jeg med ca 22A hvis jeg har regnet rett?
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

Chivas

Sitat fra: brako79 på mandag 14. august 2017, klokken 13:20
Kjørte nesten tom igår, 7km igjen på GOM, så regner med ca 3% igjen på batteri.
Da jeg plugget min nyinnkjøpte 1fas32A kabel fikk jeg beskjed fra bilen om at det ville ta ca 7 timer å lade den opp.
Så da lader jeg med ca 22A hvis jeg har regnet rett?
Jeg har ikke regnet på ditt regnestykke ;) , men høres ut som at det ikke er 32A ihvertfall. Når jeg plugger inn 32A på min når den er temmelig skrapa (10-20 km igjen på gom) mener jeg å huske at jeg får beskjed om 4t og noe til den er ferdig.

brako79

Sitat fra: Chivas på tirsdag 15. august 2017, klokken 08:34
Sitat fra: brako79 på mandag 14. august 2017, klokken 13:20
Kjørte nesten tom igår, 7km igjen på GOM, så regner med ca 3% igjen på batteri.
Da jeg plugget min nyinnkjøpte 1fas32A kabel fikk jeg beskjed fra bilen om at det ville ta ca 7 timer å lade den opp.
Så da lader jeg med ca 22A hvis jeg har regnet rett?
Jeg har ikke regnet på ditt regnestykke ;) , men høres ut som at det ikke er 32A ihvertfall. Når jeg plugger inn 32A på min når den er temmelig skrapa (10-20 km igjen på gom) mener jeg å huske at jeg får beskjed om 4t og noe til den er ferdig.
32A er det ikke, da kursen er sikret med 25A, og Saltoboksen skal etter sigende fra elektriker være satt til 23 eller 24A.
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

elektrolux

Sitat fra: gr på lørdag 12. august 2017, klokken 19:57
Sitat fra: jkirkebo på fredag 11. august 2017, klokken 16:35
Sitat fra: Peacock på fredag 11. august 2017, klokken 16:17
::) Har FL Egolf. Elbilhjelpen kan mene hva han vil. Egolfen min lader 32A enfas, eller 2 x 16A ettersom hva som er koblet til. Hjemme har jeg enfas 32A vegglader, men får bare 20A med medfølgende Efgolf kabel. Har klaget til selger, som har sendt mail videre opp i Møllersystemet. Brosjyren jeg bestillte Egolfen fra reklamerte med medfølgende 32A kabel. Men den gir bare 20A på enfas, får 32A når koblet til ladestasjoner med 3fas (2x16=32). Håper flere klager på dette til Møller. De bare trenerer klagen/forespørselen min. Er ellers veldig fornøyd med valg av bil, men gruer meg til feil oppstår (hørt så mye negativt om møller)

Ja, jeg har også vært noe skeptisk til påstandene, men har ingen mulighet til å sjekke det uten tilgang på en ny eGolf. Noen i Østfold som har lyst til å ta en tur? Betaler med en gratis Type 2 veggholder ;) Tar vel 10 minutter å få sjekket dette ordentlig. Jeg har tilgang på 3-fase målere som viser strømtrekk pr. faseleder.
Ser ikke ut for at det er noen nysgjerrige sjeler i østfold. Hvis du kjeder deg en dag så finnes det vel en forhandler i nærheten som har 300km inne.. ;)

Sjekket igjen. Umulig å lade nye e-Golf med 1x32A. Kun 2x16A. Lasking er løsningen på 32A lading.

Bildet viser forsøk på 20A enfase lading, og at jeg kun får 15,5A strømtrekk
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Olaf

Hei, siden e-golf ikke har batterivarme, hvor lang tid tar det da å lade bilen om vinteren via schuko?  samme ladetid? Er kanskje bare hurtidladinga som blir begrensa?

geear

Sitat fra: gljohnsen på tirsdag 12. september 2017, klokken 19:22
Hei, siden e-golf ikke har batterivarme, hvor lang tid tar det da å lade bilen om vinteren via schuko?  samme ladetid? Er kanskje bare hurtidladinga som blir begrensa?
Ingen merkbar forskjell for oss iallfall. Schuko er jo uansett maks 10A så om det tar 10 timer eller 10,5 time er ikke noe vi måler iallfall.

Hurtiglading går helt klart raskere på varmt batteri, men det er ikke nødvendigvis noe problem. Skal du på langtur med behov for hurtiglading så er det lurt å sette avgangstid slik at den lades fullt opp (via hjemmelader) rett før avreise, da er det allerede noe temperaturøkning i batteriet, så varmes det under kjøring, og når du kommer til hurtiglader har du gjerne kjørt en del mil og har god temp i batteriet. Hurtigladingen utvikler også varme.

lerlandsen

Tipper dere har sett denne fra Møller (fra FB e-Golf Norge):

Emne: SV: Nye E - Golf, kan den lade med 3 fas ?
Kun dersom koplet til 400v
Ellers kun 230 1-fas
Her er hvorfor: Bildet du har sendt over viser at det er mangler en terminal (pinne) for fase-3. Det betyr at bilen ikke har «full 3-fase» men et 2-faset om-bord-ladesystem som utgjør maksimalt 2x 3,6kW ladeeffekt (eller 2x 16A). Dette kan utgjøre et ganske versatilt system som kan passe til flere ulike strømkilder.
Koblingsmåten av dette systemet er mildt sagt utfordrende i våre norske blandede strømnett! Vi har disse mulige strømkiler og koblingsmåter:

1. Vanlig tilførsel fra en kilde med 3-fase 400V med Nøytral (N-leder) og som følger internasjonal standardisering for lading. Stømtrekket fra bilen går mellom L1 og N + L2 og N. Dette går fint med en 16/20A 3-faset ladekabel, der strømmen i N-leder aldri vil overgå 16A, selv om både L1 og L2 faseblandes i N-leder.

2. Tilførsel med 1-fase 230V med Nøytral. Bilen kjenner ikke at det er strøm på terminal 2 og antar da at man benytter en ren 1-faset kilde. Internt i bilen kobles L1 og L2 sammen, og bilen kan motta maks 32A (mot N), så sant ladestasjonen kan gi så mye. Dette går bra med en 32A ladekabel og utgjør 7,2kW ladeeffekt. Men med en 16/20A ladekabel vil ladestrømmen bli begrenset til antatt 20A, som tilsvarer 4,6kW ladeeffekt.

3. Tilførsel med 1-fase 230V uten Nøytral (norsk 230V IT-nett). Tilsvarende ladeeffekt som i punkt 2.

4. Tilførsel med 3-fase 230V uten Nøytral (norsk 230V IT-nett). Vi antar at tilførselens faser tilkobles slik L1 til terminal L1, fase L2 til terminal L2 og fase L3 til N-terminalen. Bilen har her mulighet til å detektere om det er spenning mellom N-terminal og PE-terminalen (jord). Men om bilen gjør det er vi ikke sikre på. (NB! det er bare Norge, Kroatia og Albania som har denne tyep strømnett, og det er ikke sikkert bilen er konstruert til å takle denne koblingsmåten.)
-
Utfordringen her blir å se på hvordan koblinger er gjort. Genrelle ladestasjoner for 3-fase skal ikke kobles korrekt til et norsk 3-faset IT-nett, derfor skal egentlig ikke problemstillingen komme opp i praksis, men det finnes alltid noen som tror de er bedre enn Petter Smart: Hvis man later som om at fase L3 kan benyttes som N, så vil man (hvis bilen ikke er programmert til å spærre for det) kunne få til 2x 16A lading over en 16/20A-ladekabel. Det er bare det at strømmen i fase-lederen L3 (som man simulerer som N), den vil bli på nesten 28A (16A * √3 => 16 x 1,73 = 27,7A). Dermed har man laget en dårlig overbelastningssituasjon som sikkert vil gå bra i noen minutter men som trolig vil gå stygt ut over kabelen etter en stund.
Biln vil trolig kunne tåle strømmen internt fordi den er konstruert til å tåle i alle fall 32A i N-lederen, så med mindre bilen måler spenning mellom PE og N, så ha man muligheter til å lage til noe som ikke er bra.
Koblingsmåten vil likevel teoretisk kunne virke med en 32A ladekabel, men slike kan man ikke garantere for at alltid vil bli benyttet. Derfor skal ikke 3-fasede ladestasjoner, som ikke er laget til formålet, kobles til 3-fase forsyninger i fra norske 2302V IT-nett – og uansett hva som blir skevet om på diverse brukerforum. Sikkerhetsmessig er det da bedre, å fortsette med rene 1-fase-tilførsler, med inntil 32A ladestrøm.

5. VW er ikke den eneste aktør som har konstruert ladestystemer som skaper disse utfordringene ved bruk av 3-fasetilførsel fra det norkse IT-nettet.
(Av tidligere informasjon Salto har mottatt, så vil bilen selv koble sammen L1 og L2 internt med et rele, når kun en 1-faset strømkilde er tilkoblet, og benyttet med en 32A ladekabel.)

KjellG

Her var det mye "tror,  antar og formoder". Lite tillitvekkende fra en leverandør.

jkirkebo

Enig. 230V 3-fase fungerer, mange bruker denne løsningen. Men man må helt korrekt kjøpe en ny 32A kabel om man skal lade på en kurs større enn 20A. Hele problemstillingen her er at VW (i motsetning til Tesla) ikke har regner med 3-fase IT i softwaren og derfor regulerer på strømmen i L1 og L2, og ikke i N. En ladestasjon tilkoblet 25A 3-fase 230V må derfor stilles inn på 25A om man skal lade en Tesla (som da regulerer på strømmen i mest belastede faseleder) men den må stilles inn på 14A om man skal lade eGolf (siden strømmen i L3 som brukes som N da blir 24,2A). Dermed fungerer ikke ladestasjonens beskyttelse mot for små kabler når den konfigureres for eGolf. Ladestasjonen vil se en 20A kabel og sjekker mot sin innstilling som er 14A = Ok. Hadde ladestasjonen vært stilt inn på 25A ville ladestasjonen droppet pilotsignalet ned til 20A.

Dette er selvsagt noe de bør ta opp med fabrikken og få fikset. Løsningen med 32A 3-fase på 230V er nemlig genial for Norge da det omgår alle restriksjoner på store 1-fase kurser og sørger for en skjevlast som er lavere enn for en 1-fase 13A kurs.

Inntil videre sørger vi for at alle kunder med eGolf som skal lade med 3-fase 230V på over 20A kjøper en 32A kabel samtidig og bruker kun den til hjemmelading. Når det er sagt er risikoen svært liten ved å bruke 20A kabelen. Den har 2,5mm ledninger internt, og 2,5mm2 gummikabel som skjøteledning (altså helt fritt forlagt) er godkjent for inntil 24A i alle 3 ledere samtidig ved 3-fase belastning. For eGolf blir det 16A+16A+28A. Mye lavere på to av lederne og litt over på den tredje, men neppe nok til at noe som helst skjer om den brukes ved en feiltagelse.

Ellers motsier jo denne infoen fra Møller det Electrolux har sagt her på forumet om behov for lasking. Kan det ha vært feil på bilen han testet, evt. på kabel?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA