Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading av den nye e-Golf

Startet av petterlien, onsdag 03. mai 2017, klokken 19:45

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på tirsdag 06. juni 2017, klokken 09:51
Sitat fra: kajh på tirsdag 06. juni 2017, klokken 09:00

Så enten 3 fase 400V eller 1 fase 230V er det som går ut som de offisielle måtene å koble bilen til på.
---
Virker dette fornuftig eller er det noe rart her?
Ja og nei. For ofentlige ladeplasser, og fellesgarasjer er det klart riktig. I egen privat garasje kan en jo se hva som er mest hensiktsmessig for en selv.
«tofase-koblingen» står jo f.eks i installasjonsmanualen til Tesla, med kommentar om den kan hende ikke virker for andre modeller.
Nå er det vel kun Zoe, som virklig har problemer med dette.

Nja, både nye i3 og MB B-klasse sliter etter hva jeg vet med å lade på ladestasjoner koblet med 230V 3-fase. Men det fikses enkelt ved å bruke en 1-fase type 2 kabel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

brako79

Sitat fra: jkirkebo på mandag 05. juni 2017, klokken 13:29
Sitat fra: eivhelle på mandag 05. juni 2017, klokken 09:37
Sitat fra: TM på torsdag 01. juni 2017, klokken 19:43
Sitat fra: Propell på onsdag 24. mai 2017, klokken 22:55
Ladekabelen i bilen er 16A har jeg fått beskjed fra Møller Kundeservice om og tekniske spesifikasjoner på bilen sier Ladekabel CCS Mode 3 Type 2(32A).
Jeg vil kreve riktig Ladekabel i bilen eller pris avslag.. Måtte bytte Ladekabel hjemme til 3 Fase 32A kabel.
Muligens diverse etter-levering og montering på E-Golf FL.
Var det 3-FAS 16A eller 1-FAS 16A som fulgte med bilen ?
Så vidt jeg forstår skal vel e-Golf lade med 2 x 16A hvis den kobles til en 3-FAS type 2 16 eller 32A ladestasjon ?
Kabelen som følger med er 3-FAS 16A.

Nja, egentlig er den 3x20A. Dermed får man bare 4,6kW fra 7,4kW-ladepunkter. Anbefaler en 3x32A kabel for turbruk.

Er det noen som har fått omlevert kabelen til 3fase 32A kabel?
Jeg har ladestasjon hjemme på 1fas, så får jo ikke full effekt med kabelen som følger med.

Dette mener jeg er en mangel, men Møller er tydeligvis ikke enig med meg og vil ikke bytte.

Hjelper det å dra det inn til forbrukerrådet etc?
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

jkirkebo

Sitat fra: brako79 på fredag 11. august 2017, klokken 09:31
Er det noen som har fått omlevert kabelen til 3fase 32A kabel?
Jeg har ladestasjon hjemme på 1fas, så får jo ikke full effekt med kabelen som følger med.

Dette mener jeg er en mangel, men Møller er tydeligvis ikke enig med meg og vil ikke bytte.

Hjelper det å dra det inn til forbrukerrådet etc?

Er ladestasjonen din hjemme lasket? I følge Elektrolux her på forumet er det nødvendig for å lade med mer enn 16A på én fase. Jeg har ikke fått testet selv dessverre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

brako79

Sitat fra: jkirkebo på fredag 11. august 2017, klokken 10:17
Sitat fra: brako79 på fredag 11. august 2017, klokken 09:31
Er det noen som har fått omlevert kabelen til 3fase 32A kabel?
Jeg har ladestasjon hjemme på 1fas, så får jo ikke full effekt med kabelen som følger med.

Dette mener jeg er en mangel, men Møller er tydeligvis ikke enig med meg og vil ikke bytte.

Hjelper det å dra det inn til forbrukerrådet etc?

Er ladestasjonen din hjemme lasket? I følge Elektrolux her på forumet er det nødvendig for å lade med mer enn 16A på én fase. Jeg har ikke fått testet selv dessverre.

Det aner jeg ikke, hvordan kan jeg finne ut det? Kan jeg måle det på noen måte?
Tang-Ampere-meter?
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

geear

#110
Sitat fra: brako79 på fredag 11. august 2017, klokken 09:31
Er det noen som har fått omlevert kabelen til 3fase 32A kabel?
Jeg har ladestasjon hjemme på 1fas, så får jo ikke full effekt med kabelen som følger med.

Dette mener jeg er en mangel, men Møller er tydeligvis ikke enig med meg og vil ikke bytte.

Hjelper det å dra det inn til forbrukerrådet etc?
Hvis du ser på denne tråden her, så tolker jeg det slik at Elbilhjelpen.no mener at e-Golf kun er 2x16A, i så fall så leverer Møller kabel som dekker maks ladekapasitet og er innafor.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34468.0.html

jkirkebo

Sitat fra: brako79 på fredag 11. august 2017, klokken 13:40
Sitat fra: jkirkebo på fredag 11. august 2017, klokken 10:17
Sitat fra: brako79 på fredag 11. august 2017, klokken 09:31
Er det noen som har fått omlevert kabelen til 3fase 32A kabel?
Jeg har ladestasjon hjemme på 1fas, så får jo ikke full effekt med kabelen som følger med.

Dette mener jeg er en mangel, men Møller er tydeligvis ikke enig med meg og vil ikke bytte.

Hjelper det å dra det inn til forbrukerrådet etc?

Er ladestasjonen din hjemme lasket? I følge Elektrolux her på forumet er det nødvendig for å lade med mer enn 16A på én fase. Jeg har ikke fått testet selv dessverre.

Det aner jeg ikke, hvordan kan jeg finne ut det? Kan jeg måle det på noen måte?
Tang-Ampere-meter?

Det greieste er vel å ta en titt inni, hvordan det er koblet. Jeg kjenner ikke Salto spesifikt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: gr på fredag 11. august 2017, klokken 14:17
Sitat fra: brako79 på fredag 11. august 2017, klokken 09:31
Er det noen som har fått omlevert kabelen til 3fase 32A kabel?
Jeg har ladestasjon hjemme på 1fas, så får jo ikke full effekt med kabelen som følger med.

Dette mener jeg er en mangel, men Møller er tydeligvis ikke enig med meg og vil ikke bytte.

Hjelper det å dra det inn til forbrukerrådet etc?
Hvis du ser på denne tråden her, så tolker jeg det slik at Elbilhjelpen.no mener at e-Golf kun er 2x16A, i så fall så leverer Møller kabel som dekker maks ladekapasitet og er innafor.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34468.0.html

Ikke om man lader på 2x16A på en 3x32A 230V kurs. Da går det nemlig 28A i felles faseleder og kabelen vil nok bli en smule varm...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Peacock

 ::) Har FL Egolf. Elbilhjelpen kan mene hva han vil. Egolfen min lader 32A enfas, eller 2 x 16A ettersom hva som er koblet til. Hjemme har jeg enfas 32A vegglader, men får bare 20A med medfølgende Efgolf kabel. Har klaget til selger, som har sendt mail videre opp i Møllersystemet. Brosjyren jeg bestillte Egolfen fra reklamerte med medfølgende 32A kabel. Men den gir bare 20A på enfas, får 32A når koblet til ladestasjoner med 3fas (2x16=32). Håper flere klager på dette til Møller. De bare trenerer klagen/forespørselen min. Er ellers veldig fornøyd med valg av bil, men gruer meg til feil oppstår (hørt så mye negativt om møller)
VW 300 E-golf Peacock Green Juni/2017
ID.4 first April/2021

jkirkebo

Sitat fra: Peacock på fredag 11. august 2017, klokken 16:17
::) Har FL Egolf. Elbilhjelpen kan mene hva han vil. Egolfen min lader 32A enfas, eller 2 x 16A ettersom hva som er koblet til. Hjemme har jeg enfas 32A vegglader, men får bare 20A med medfølgende Efgolf kabel. Har klaget til selger, som har sendt mail videre opp i Møllersystemet. Brosjyren jeg bestillte Egolfen fra reklamerte med medfølgende 32A kabel. Men den gir bare 20A på enfas, får 32A når koblet til ladestasjoner med 3fas (2x16=32). Håper flere klager på dette til Møller. De bare trenerer klagen/forespørselen min. Er ellers veldig fornøyd med valg av bil, men gruer meg til feil oppstår (hørt så mye negativt om møller)

Ja, jeg har også vært noe skeptisk til påstandene, men har ingen mulighet til å sjekke det uten tilgang på en ny eGolf. Noen i Østfold som har lyst til å ta en tur? Betaler med en gratis Type 2 veggholder ;) Tar vel 10 minutter å få sjekket dette ordentlig. Jeg har tilgang på 3-fase målere som viser strømtrekk pr. faseleder.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

zementh

Sitat fra: jkirkebo på fredag 11. august 2017, klokken 16:35
Sitat fra: Peacock på fredag 11. august 2017, klokken 16:17
::) Har FL Egolf. Elbilhjelpen kan mene hva han vil. Egolfen min lader 32A enfas, eller 2 x 16A ettersom hva som er koblet til. Hjemme har jeg enfas 32A vegglader, men får bare 20A med medfølgende Efgolf kabel. Har klaget til selger, som har sendt mail videre opp i Møllersystemet. Brosjyren jeg bestillte Egolfen fra reklamerte med medfølgende 32A kabel. Men den gir bare 20A på enfas, får 32A når koblet til ladestasjoner med 3fas (2x16=32). Håper flere klager på dette til Møller. De bare trenerer klagen/forespørselen min. Er ellers veldig fornøyd med valg av bil, men gruer meg til feil oppstår (hørt så mye negativt om møller)

Ja, jeg har også vært noe skeptisk til påstandene, men har ingen mulighet til å sjekke det uten tilgang på en ny eGolf. Noen i Østfold som har lyst til å ta en tur? Betaler med en gratis Type 2 veggholder ;) Tar vel 10 minutter å få sjekket dette ordentlig. Jeg har tilgang på 3-fase målere som viser strømtrekk pr. faseleder.

Jeg stiller gjerne min bil til rådighet etter jeg har mottatt den i løpet av en måneds tid. Er nysgjerrig på dette selv med tanke på hvordan jeg skal få lagt opp lading hjemme.

Propell

Jeg lader med 3 Fase 400V hjemme og Ladeboks fra Schneider som heter EVlink Smart Wallbox med WIFI. Den måler A på alle faser men får kun opp tiden den bruker og antall W ladet.
Utregningene viser at jeg lader Max 16A fra 2 Faser = 32A. Nå har jeg satt den til 12A og den Lader med 24A.
Byttet min Ladekabel ubrukt 1 Fase 32A til 3 Fase 32A til fast bruk hjemme da jeg fikk info om at E-Golfen kom med 20A kabel. Ønsker å fordele belastningen på flere faser. Schneider har kun 32A kabler. Skal få 32A 3 Fase kabel til å ha i bilen.
Har lyst på VCDS .
2017 E-Golf FL VIP Sort Levert. 15/6
2016 Volvo V70 D4 Grå Dynamic
2008 Golf GT Solgt.

Griffel

På 400V vil du jo kunne lade 2x16A med en 20A kabel.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Trond.m

For de fleste er det vel en fordel at det leveres 20A kabel. 3-fas 32A kabel blir jo veldig tykk og tung, og det er vel få offentlige 1-fas 32A ladestasjoner. De få som har, eller installerer 1-fas 32A hjemme ønsker sikkert en dedikert ladekabel til hjemmebruk og ha den andre i bilen. Jo større batteriet er, desto mindre er vel dessuten behovet for rask hjemmelading. Har aldri hatt behov for mer enn 16A lading hjemme. Det gir jo 20 mil mens man sover, og det er ikke mange som kjører mer enn det i løpet av en dag.

Erlingni

Møller selger jo faktisk 1-fas 32A som ekstrautstyr;
https://www.volkswagenbutikken.no/shop/no/vw/Produkter/volkswagen-ekstrautstyr/ladekabler-vw/ladekabel-til-e-golf-70784xd-p

Selv kjøpte jeg denne;
https://www.elbilgrossisten.no/collections/ladekabler/products/jazzy2go-type-2-til-type-2-ladekabel-32a-3-fas

Må si meg enig i at den er relativt massiv. Jeg kjøpte 8m, og den veier nesten 6kg(!) Men da er jeg godt sikret på Type 2, også ved bruk av andre elbiler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA