Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading av den nye e-Golf

Startet av petterlien, onsdag 03. mai 2017, klokken 19:45

« forrige - neste »

PTh

Jeg bruker Tibber som strømleverandør, I deres app kan du styre så e-Golf kun lader når elen er billig. Fungerar veldig fint uten å ha en særlig smart lader. Som lader har jeg en 3 tas 11kW løsning (Wallbox pulsar), den kan håndtere 22 kW men elektrikeren syntes ikke det er noen poeng å ha så mye som 22 kW hjemme. Dels pga effektariff, men også at det ikke er særlig ofte du trenger å lade så raskt. Men skal om jeg hadde hatt en OV som kunne håndtere mer enn 11 hadde jeg nok installert det.

elektrolux

Sitat fra: Moby på mandag 30. april 2018, klokken 19:57
Men en løsning jeg ser lite diskutert her inne er smarte ladere med strømsensor i sikringsskapet. Om bare 2.5 år må vi vel alle betale effekttariff på strømregningen så det vil koste dyret å lage mat på komfyren, dusje og lade elbil samtidig. Hvis effekttariff kommer i 2021 mener jeg det er lurt med en smart lader som begrenser ladestrømmen ut ifra hvor mye strøm resten av huset bruker. Mener å ha lest slike ladere selvfølgelig kan styres med en app så jeg kan lade med full effekt hvis det trengs.

Noen som har noen tanker rundt slike 'smarte' ladere?

Godt å registrere at brukerne begynner å se fordelene såkalt dynamisk lading gir. Og at flere og flere leverandører av ladestasjoner implementere dette i sitt utstyr.

Enig med Moby at dette er muligens en av de viktigste funksjonene til en ladestasjon og en funksjon vi er glade for å tilby på både Myenergi og Circontrol utstyret vi tilbyr.

Ser bl.a NAF selger Circontrol uten å framheve denne viktige egenskapen, noe som får meg til å tro at de kanskje ikke er klar over fordelene med det.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

endim

Hei
Istedet for å opprette en egen tråd slenger jeg bare inn et spørsmål angående forvarming av bil. Vurderer å gå til innkjøp av egolf, men er det slik at varmepumpa vil bråke ved oppvarming av bil. bil skal stå rett utenfor soveromsvindu. Er veldig var på lyd. kan man deaktivere varmepumpa eller bør jeg gå for bil uten varmepumpe?

sinhal

Sitat fra: endim på torsdag 03. mai 2018, klokken 02:23
Hei
Istedet for å opprette en egen tråd slenger jeg bare inn et spørsmål angående forvarming av bil. Vurderer å gå til innkjøp av egolf, men er det slik at varmepumpa vil bråke ved oppvarming av bil. bil skal stå rett utenfor soveromsvindu. Er veldig var på lyd. kan man deaktivere varmepumpa eller bør jeg gå for bil uten varmepumpe?

Har selv FL300 med varmepumpe som stå rett utenfor soverommet og har aldri hørt denne inn på soverommet ved forvarming, men hvis jeg har stått ved siden av bilen og det eller er helt stille ute så kan man antyde en slags lav «summe» lyd. Gå for «norsk» bil med varmepumpe er min klare anbefaling

KjellG

Nye eGolf har to ladere om bord. Dersom du knytter dette til et 230/400V 3-faseuttak, vil bilen trekke 16A fra L1, L2 og N. Den vil trekke 2*16*230W= 7,4kW

Dersom du kobler samme bil til er 3-fase uttak i et 230V IT nett, så har eGolf den egenskap (muligens utilsiktet) at den trekker ca 16, 16 og 28A fra L1, L2 og L3. Kobler du til én spenning, vil den suge fra to ledere og 2*32A.

PTh

Sitat fra: sinhal på torsdag 26. april 2018, klokken 07:03
Hei.

Jeg fikk utlevert ny FL300 i Februar. Med en Gul kabel, de står det 5x2,5 på. Betyr det at den kan maks lade 20A? Burde ikke det fulgt med 32A kabel?  Mulig det står i denne tråden, men tok meg rett og slett ikke til til å saumfare 27 sider.

Hei,

Min bil var inne på verksted idag for problem med blind spot monitor. De byttet ut min kabel til en 32A kabel i samme slengen uten at jeg sa noe om det, kun brukt den til å teste en gang. Så tror iaf Møller har fått med seg problemet.

Dave

Fin tråd, men avansert for meg som ikkje heilt forstår elektrospråket.
Eg har solgt min Tesla, og har igjen ein Wall connector som såvidt eg forstår er kopla til 20A sikring og overspenningsvern. Lurer på blende denne og selge wall connector så den ikkje står ubrukt. Men lurer på td brukt e-up om 6-12 mnd, og lurer då på om eg bør la Wall connectoren stå dersom den kan brukast. Kostar uansett halve gevinsten TWC-salg å få den demontert..

PTh

La den stå, du kan bruke den til mange forskjellige biler. Dyrt å montere på nytt om du trenger det og du får nok ikke mer än noen tusenlapper for den gamle.

askaar

En liten advarsel til alle som vurderer Tesla wall connector til å lade e-Golf over 3-fas IT. TWC støtter flere innstillinger av ladestrøm, men innstillingen håndheves som kjent ikke helt av e-Golf, som jo belaster en leder vesentlig mer enn de andre.

TWC kan f.eks være installert på en 3-fas 20A kurs. Siden e-Golfen ikke justerer strøm etter mest belastet leder, vil den da prøve å belaste den ene lederen med ca. 28A. Man skulle da tro at man bare kunne justere TWC ned til 10A, og dermed belaste felles leder med 18A, men da viser TWC feilmelding "Over-Current". TWC monitorerer dermed den høyest belastede (eller alle?) lederen(e), og avbryter ladingen dersom den blir høyere enn innstillingen i TWC.

I dette tilfellet (siden kursens faseledere er max 20A, er det ingen andre utveier enn å sette bilen på 13A, noe som er langt unna det man kunne ønske seg. Hadde man kunnet velge flere trinn i bilen ville man kunne gjort begrensningen der i stedet, og dermed kunne utnytte kapasiteten bedre.

Jeg har heldigvis lagt opp til 32A faseledere, men ønsket å begrense ladingen til ca 20A. Dette lar seg p.t. ikke gjøre. Jeg må sannsynligvis justere TWC til 32A. Siden eGolfen aldri vil trekke mer enn 32A på en fase, tror jeg det skal gå bra (Har ikke testet enda).

På 3 fas IT nett bør man derfor legge opp til 32A kurs, siden alt under dette i praksis må begrenses av innstillingene i bilen, og det er p.t. max 13A. I praksis gir 1-fase større fleksibilitet enn 3-fase på TWC i hvertfall.

Er det lov å håpe på at VW kan gi kundene større kontroll på ladestrøm en 5-10-13-max? Dette ville ihvertfall gi kundene mulighet til å korrigere for designblunderen deres på 3 fas IT lading.

geear

VW kunne sikkert tilbydd flere alternativer ja, men de burde vel heller gjøre en softwareoppdatering og styre ladingen på mest belastede leder i stedet for minst belastede. Slik det er i dag er ikke bra...

askaar

Sitat fra: gr på fredag 24. august 2018, klokken 14:07
VW kunne sikkert tilbydd flere alternativer ja, men de burde vel heller gjøre en softwareoppdatering og styre ladingen på mest belastede leder i stedet for minst belastede. Slik det er i dag er ikke bra...

Helt enig i det, men det kan hende det er et lengre lerret å bleke. Å gi oss valgene 16,20,25 i tillegg til de som vi allerede har ville hjulpet mye.

KjellG

Og det viktigste, at VW ikke fjerner muligheten for spili-lading på IT.

Dette har sine begrensninger og utfordringer, men to-faselading på IT er dårligere.

Leafy

Har lest ca 10 sider på denne tråden, men ikke funnet det jeg lurer på:

Sameiet legger opp hjemmeladere med 400v 32A (maks 22 kW) i carporten. Vet at FL e-Golf ikke kan trekke mer enn 7kW, men vil bilen i det hele tatt kunne lade med denne konfigurasjonen? Og trenger man en annen Type2 kabel enn den som følger med?
Tesla Model Y Performance m/EAP. Mottatt 12.22
Tesla Model 3 Long Range MIC. Mottatt 09.21
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19 - Solgt!
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

TB

Generelt er det flere begrensninger:
- Strøm ladepunkt kan levere. Kan variere med belasting i anlegg som har laststyring.

- En, eller flere faser.
- 230V IT vs 230 V TN (400V)
- Kabel mellom ladestasjon og bil.
- Finnes i ulik dimensjon og en eller flere faser.
- Bilens innebygget lader.
Mange kan lade maks 230 V 32A.

I tillegg er det spesielle egenskaper for e Golf, ved at den kan delvis utnytte tre faser.
egenskaper
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

geear

Sitat fra: Leafy på mandag 27. august 2018, klokken 22:43
Har lest ca 10 sider på denne tråden, men ikke funnet det jeg lurer på:

Sameiet legger opp hjemmeladere med 400v 32A (maks 22 kW) i carporten. Vet at FL e-Golf ikke kan trekke mer enn 7kW, men vil bilen i det hele tatt kunne lade med denne konfigurasjonen? Og trenger man en annen Type2 kabel enn den som følger med?
"Hjemmeladere" innebærer mest sannsynlig type 2 ladestasjoner, og da vil den kunne lade 7,2kW via 2 x 16A (7,2kW) med medfølgende kabel, på dette oppsettet. Den kan også lade inntil 1-fas 32A (7,2kW) dersom slik kabel benyttes.

400V betyr bare at det er 400V mellom faseledere, mellom faseleder og N, som e-Golfen benytter, så er det 230V.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA