Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading av den nye e-Golf

Startet av petterlien, onsdag 03. mai 2017, klokken 19:45

« forrige - neste »

HEL

Sitat fra: gr på torsdag 04. januar 2018, klokken 20:54
Kommer an på om du har 50A 400V eller 50A 230V.. ;)

Hvordan finner jeg ut det?
iMiev 2017
***************
Ex Egålf 2018
Ex Pysjå ion i fem år
Ex Think i 2004 til 2007, det var kaldt

KjellG

Sitat fra: HEL på torsdag 04. januar 2018, klokken 20:35
Vi har 3 fas i huset og det står OV50 på hovedsikringen, altså 50A.
Vi har mange kvadratmeter med varmekabler og liker å ha det varmt.
Jeg regner da med at en 32A lader bare er å glemme? Eller?

Trolig ikke noe problem, vanligvis fyrer du mindre enn du tror. Ev kan en vurdere lastprioritering. Dvs at gulvet får først, resten går til elbillading. Ev på manuell basis, en setter inn 32A uttak, men stiller inn til lavere aktuell lading til hverdags. Nå har du mulighet til manuelt å kriselade på bekostning av huset.

jkirkebo

Sitat fra: KjellG på fredag 05. januar 2018, klokken 10:24
Sitat fra: HEL på torsdag 04. januar 2018, klokken 20:35
Vi har 3 fas i huset og det står OV50 på hovedsikringen, altså 50A.
Vi har mange kvadratmeter med varmekabler og liker å ha det varmt.
Jeg regner da med at en 32A lader bare er å glemme? Eller?

Trolig ikke noe problem, vanligvis fyrer du mindre enn du tror. Ev kan en vurdere lastprioritering. Dvs at gulvet får først, resten går til elbillading. Ev på manuell basis, en setter inn 32A uttak, men stiller inn til lavere aktuell lading til hverdags. Nå har du mulighet til manuelt å kriselade på bekostning av huset.

Om det benyttes 3-fase så eGolfen lader på 2x16A bør det gå greit på 3x50A hovedsikring. Da belastes faselederne med hhv. 16A, 16A og 28A. Dvs. at selv på mest belastede faseleder er det ihvertfall 22A ledig.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KjellG

Sitat fra: HEL på fredag 05. januar 2018, klokken 07:54
Sitat fra: gr på torsdag 04. januar 2018, klokken 20:54
Kommer an på om du har 50A 400V eller 50A 230V.. ;)

Hvordan finner jeg ut det?

Du speider hardt i sikringsskapet  :o

Se om det står et rødt skilt med 400V. Se på toppen av kursfortegnelsen. Studer måleren. Se på hovedsikringen. Er den på 3 moduler har du trolig 230V IT. 4 moduler, 230/400V TN.

Siste er spenningsmåling. Måler du 230V fra en pinne i en kontakt til jod og ca 0V erdet enten TN, eller en alvorlig jordfeil i huset.

Sikker er du om du måler mellom alle inngangsterminalene på hovedsikringen, men da skal du vite hva du holder på med! Her skal du enten finne bare 230V IT eller 400V mellom faselederne og 230V mellom faseleder og blå N-leder.

HEL

det står 3x230 volt på strømmålern

og 3x16 kvadrat på kursoversikten

?
iMiev 2017
***************
Ex Egålf 2018
Ex Pysjå ion i fem år
Ex Think i 2004 til 2007, det var kaldt

jkirkebo

Sitat fra: HEL på fredag 05. januar 2018, klokken 14:48
det står 3x230 volt på strømmålern

og 3x16 kvadrat på kursoversikten

?

Da har du ihvertall 230V IT anlegg med 3-fase inntak.

Størrelse på hovedsikring står på selve hovedsikringen, ofte vil det stå "OV50" eller noe slikt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Sitat fra: HEL på torsdag 04. januar 2018, klokken 20:35
Vi har 3 fas i huset og det står OV50 på hovedsikringen, altså 50A.
Vi har mange kvadratmeter med varmekabler og liker å ha det varmt.
Jeg regner da med at en 32A lader bare er å glemme? Eller?

Vår løsning på dette er å koble en enfase 32A ladestasjon med dynamisk laststyring til de 2 minst belastede faselederene og bruke måletrafo til å unngå at totallasten på ene faselederen aldri blir mer enn 50A.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

rsomby

Jeg har en vegglader med type2 som jeg kjøpte av jkirkeboe her på forumet. Har brukt den i 4 år til lade tesla og mercedes. Laderen er koblet til en komfyrkontakt med 25amp. Ble positivt overrasket når jeg så Golf FL klarte å trekke fullt 25amp fra den. Trodde den enten bare tok 16 eller 32, ikke alt midt i mellom.

jkirkebo

Sitat fra: rsomby på tirsdag 16. januar 2018, klokken 13:43
Jeg har en vegglader med type2 som jeg kjøpte av jkirkeboe her på forumet. Har brukt den i 4 år til lade tesla og mercedes. Laderen er koblet til en komfyrkontakt med 25amp. Ble positivt overrasket når jeg så Golf FL klarte å trekke fullt 25amp fra den. Trodde den enten bare tok 16 eller 32, ikke alt midt i mellom.

Alle biler må tilpasse seg pilotsignalet, den virkemåten er en del av standarden. Støtter bilen 16A må den f.eks støtte 6A også. Ellers blir lastdelingssystemer ubrukelige...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#354
Sitat fra: rsomby på tirsdag 16. januar 2018, klokken 13:43
Jeg har en vegglader med type2 som jeg kjøpte av jkirkeboe her på forumet. Har brukt den i 4 år til lade tesla og mercedes. Laderen er koblet til en komfyrkontakt med 25A.
Er dette en løsning jkirkeboe anbefaler eller leverer?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

#355
Sitat fra: Griffel på tirsdag 16. januar 2018, klokken 18:15
Sitat fra: rsomby på tirsdag 16. januar 2018, klokken 13:43
Jeg har en vegglader med type2 som jeg kjøpte av jkirkeboe her på forumet. Har brukt den i 4 år til lade tesla og mercedes. Laderen er koblet til en komfyrkontakt med 25A.
Er dette en løsning jkirkeboe anbefaler eller leverer?

Komfyrkontakt er noe spesielt, normalt brukes jo industrikontakter. Husker ikke denne saken spesielt, men har man utstyr som er godkjent for Mode 2 tilkobling så er ikke en komfyrkontakt det verste du kan benytte. Den er vesentlig bedre dimensjonert for 25A enn schuko er for 16A, for å si det slik. Men ikke noe jeg ville anbefalt å installere om man skal velge type kontakt på veggen for å si det slik.

Ellers er det jo komfyrpluggadapter i adaptersettet, jeg har brukt min et titalls ganger. Sjekker alltid etter varmgang etter en time eller to, men har aldri oppdaget noe ;) Schuko derimot, hadde en kontakt som ikke tålte 5A engang, smeltet nesten støpselet. Godt gjort på 5A, lurer på hvordan den så ut inni...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

rsomby

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 16. januar 2018, klokken 21:45
Sitat fra: Griffel på tirsdag 16. januar 2018, klokken 18:15
Sitat fra: rsomby på tirsdag 16. januar 2018, klokken 13:43
Jeg har en vegglader med type2 som jeg kjøpte av jkirkeboe her på forumet. Har brukt den i 4 år til lade tesla og mercedes. Laderen er koblet til en komfyrkontakt med 25A.
Er dette en løsning jkirkeboe anbefaler eller leverer?

Komfyrkontakt er noe spesielt, normalt brukes jo industrikontakter. Husker ikke denne saken spesielt, men har man utstyr som er godkjent for Mode 2 tilkobling så er ikke en komfyrkontakt det verste du kan benytte. Den er vesentlig bedre dimensjonert for 25A enn schuko er for 16A, for å si det slik. Men ikke noe jeg ville anbefalt å installere om man skal velge type kontakt på veggen for å si det slik.

Ellers er det jo komfyrpluggadapter i adaptersettet, jeg har brukt min et titalls ganger. Sjekker alltid etter varmgang etter en time eller to, men har aldri oppdaget noe ;) Schuko derimot, hadde en kontakt som ikke tålte 5A engang, smeltet nesten støpselet. Godt gjort på 5A, lurer på hvordan den så ut inni...

Det ble sånn da kontakten allerede fantes i garasjen. Er svært sjeldent den blir belastet med 25amp, stort sett bruker jeg 10-13amp til lading

PTh

Etter å ha lest hele denne tråden må jeg sjekke så jeg skjønner dette riktig. Jeg har 400V TN nett og hovedsikring på 32A, er det beste for å lade E golfen da å installere en 3 fase lader med en 3*16A kurs?

Griffel

#358
Sitat fra: PTh på søndag 21. januar 2018, klokken 12:27
Jeg har 400V TN nett og hovedsikring på 32A, er det beste for å lade E golfen da å installere en 3 fase ladestasjon med en 3*16A kurs?
Ja
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

PTh

Sitat fra: Griffel på søndag 21. januar 2018, klokken 12:47
Sitat fra: PTh på søndag 21. januar 2018, klokken 12:27
Jeg har 400V TN nett og hovedsikring på 32A, er det beste for å lade E golfen da å installere en 3 fase ladestasjon med en 3*16A kurs?
Ja

Takk!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA