Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading av den nye e-Golf

Startet av petterlien, onsdag 03. mai 2017, klokken 19:45

« forrige - neste »

J@x

Sitat fra: jkirkebo på fredag 05. mai 2017, klokken 12:15


Nja. Skal du lade på 2x16A på 230V trengs en 3-fase 32A kurs. Da kan man uansett også lade på 1x32A. Fordelen med 2-fase lading er mindre skjevlast på nettet, noe som mange netteiere ikke tillater. Så i de tilfellene får man raskere lading (fordi netteier forbyr 1-fase laster over 20A for eksempel) men teknisk sett er mulig ladehastighet den samme.

På 400V derimot, der er løsningen glitrende. Det betyr at eGolf får 7,4kW fra 11kW ladestasjoner, istedenfor 3,7kW som den ellers ville fått. Helt supert for de som har 400V hjemme. Siden 3x40A er normal størrelse på overbelastningsvern i boliger med 400V TN er det vanskelig å sette av en 1x32A kurs. 2x16A blir MYE enklere.

Håper noen har mulighet for å teste 2x16A på en ladestasjon koblet på 3x32A 230V IT snart. Dette er jo en vanlig løsning hos mange Tesla-eiere så det finnes mye slike ladestasjoner rundt omkring. Spørsmålet er også hva som skjer om man kobler seg på en ladestasjon koblet på 3x16A 230V. Får man 2x9.25A som Teslaene eller prøver den å trekke 2x16A slik at sikringen går? Vanskelig å si. Eneste mulighet til å sjekke dette for bilens del er å måle spenningen fra fasene til jord for å se om det er IT eller TN. Men det er ikke en 100% metode, den kan feile om det er kraftig jordfeil i området. En Tesla sjekker så vidt jeg vet L3 for å se om det er spenning der også, men den muligheten har ikke eGolfen.

Det kan godt hende at en 3x16A 230V-koblet ladestasjon for eGolf må ha pilotsignalet justert til 9A. Om noen i Fredrikstad-området disponerer en ny eGolf og vil teste litt er det bare å ta kontakt med meg :)

Hvilken ladestasjon anbefaler du da til dette bruk? Jeg har lagt opp 3-fas 400V 32A i garasjen, men har bare 40A på inntaket, så har ikke lyst til å trekke så mye mer enn 16A. Har idag en 32A ladekabel som jeg begrenser til 16 A, men hadde vært kjekt å kunne kjøre 2x16A ved behov, og også kunne justere ned til f.eks 2x8 eller 1x16 (eller lavere for den del). Er ikke så interessert i veldig dyre løsninger.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2024 Skoda Enyaq IV 85x Sportline i bestilling
2021 VW ID3 1st Plus
2021 Skoda Enyaq IV 80 Sportline (solgt 2024)
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: Robert Sund på fredag 05. mai 2017, klokken 23:40
Sitat fra: jkirkebo på fredag 05. mai 2017, klokken 12:15
Får man 2x9.25A som Teslaene eller prøver den å trekke 2x16A slik at sikringen går? Vanskelig å si. Eneste mulighet til å sjekke dette for bilens del er å måle spenningen fra fasene til jord for å se om det er IT eller TN.
Nei, bilen kan jo måle strømtrekket i "N", og da ser den direkte om trekket blir for høyt. Indirekte vil den se om det er TN eller IT, men gjort slik trenger den ikke vite det.


Sant nok, det tenkte jeg ikke på i farten. Vi får satse på at de har gjort det slik :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: J@x på fredag 05. mai 2017, klokken 23:54
Hvilken ladestasjon anbefaler du da til dette bruk? Jeg har lagt opp 3-fas 400V 32A i garasjen, men har bare 40A på inntaket, så har ikke lyst til å trekke så mye mer enn 16A. Har idag en 32A ladekabel som jeg begrenser til 16 A, men hadde vært kjekt å kunne kjøre 2x16A ved behov, og også kunne justere ned til f.eks 2x8 eller 1x16 (eller lavere for den del). Er ikke så interessert i veldig dyre løsninger.

EcoLite er vel den billigste pr. nå tror jeg. Koster 5400,- eller 6200,- avhengig av om du har B-vern på kursen eller ikke.

Du kan også koble en bryter til den for enkelt å kunne justere ned til f.eks 2x8A.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Robert Sund

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 06. mai 2017, klokken 09:10
Sitat fra: Robert Sund på fredag 05. mai 2017, klokken 23:40
Sitat fra: jkirkebo på fredag 05. mai 2017, klokken 12:15
Får man 2x9.25A som Teslaene eller prøver den å trekke 2x16A slik at sikringen går? Vanskelig å si. Eneste mulighet til å sjekke dette for bilens del er å måle spenningen fra fasene til jord for å se om det er IT eller TN.
Nei, bilen kan jo måle strømtrekket i "N", og da ser den direkte om trekket blir for høyt. Indirekte vil den se om det er TN eller IT, men gjort slik trenger den ikke vite det.


Sant nok, det tenkte jeg ikke på i farten. Vi får satse på at de har gjort det slik :)
Mitt inntrykk er at det ofte mangler endel på ingeniørsiden når jeg ser hvordan ting blir laget og gjort. Men jeg håper jo jeg og :)

simon.s

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 06. mai 2017, klokken 09:13
Sitat fra: J@x på fredag 05. mai 2017, klokken 23:54
Hvilken ladestasjon anbefaler du da til dette bruk? Jeg har lagt opp 3-fas 400V 32A i garasjen, men har bare 40A på inntaket, så har ikke lyst til å trekke så mye mer enn 16A. Har idag en 32A ladekabel som jeg begrenser til 16 A, men hadde vært kjekt å kunne kjøre 2x16A ved behov, og også kunne justere ned til f.eks 2x8 eller 1x16 (eller lavere for den del). Er ikke så interessert i veldig dyre løsninger.

EcoLite er vel den billigste pr. nå tror jeg. Koster 5400,- eller 6200,- avhengig av om du har B-vern på kursen eller ikke.

Du kan også koble en bryter til den for enkelt å kunne justere ned til f.eks 2x8A.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Hvor lang tid tar det for en ny e-golf å lade f.eks til 100% med denne laderen du refererer til?
2019 Tesla Model 3 SR+
e-Golf 2018 solgt
Opel Amper-e bestilt med full pakke. KANSELERT

Propell

Monterer Ladestasjon i morgen. Blir TN Nett 400V 3-fase og ser at Ladekabel er 1 fase 230V 32A.
Går ut fra at vi må ha Ladekabel T2-T2 3-fase for å lade 2x16A 400V fra L1,L2,N og G. Min Ladekabel 1 fase har 2 styringspinner og 3 strøm pinner. Passer en 3-fase Ladekabel i Nye E-Golf?
Har lyst på VCDS .
2017 E-Golf FL VIP Sort Levert. 15/6
2016 Volvo V70 D4 Grå Dynamic
2008 Golf GT Solgt.

jkirkebo

Sitat fra: Propell på søndag 07. mai 2017, klokken 22:26
Monterer Ladestasjon i morgen. Blir TN Nett 400V 3-fase og ser at Ladekabel er 1 fase 230V 32A.
Går ut fra at vi må ha Ladekabel T2-T2 3-fase for å lade 2x16A 400V fra L1,L2,N og G. Min Ladekabel 1 fase har 2 styringspinner og 3 strøm pinner. Passer en 3-fase Ladekabel i Nye E-Golf?

Ja, går fint det. Kjøp en 3x32A variant så kan du bruke den både til 2x16A og 1x32A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Sitat fra: Propell på søndag 07. mai 2017, klokken 22:26
Monterer Ladestasjon i morgen. Blir TN Nett 400V 3-fase og ser at Ladekabel er 1 fase 230V 32A.
Går ut fra at vi må ha Ladekabel T2-T2 3-fase for å lade 2x16A 400V fra L1,L2,N og G. Min Ladekabel 1 fase har 2 styringspinner og 3 strøm pinner. Passer en 3-fase Ladekabel i Nye E-Golf?
Type 2-kontakten er 3-fas i utgangspunktet, og skal passe på både 1. gen og FL, det er bare ikke pinnet ut inni bilens kontakt på hhv. L2/L3 og L3.

spaceman

Etter å ha lest denne tråden så har jeg ett spm angående 3fas lading. Biler som kan lade med 3fas, trekker de egentlig 230v på 3 faser (L1+N, L2+N, L3+N)? Eller er det 400v L1+L2+L3?
Hvis det er det siste som er riktig må vel den nye e-golfen være den eneste
el-bilen som kan lade med 230v med fler en en fase.

jkirkebo

Sitat fra: spaceman på torsdag 11. mai 2017, klokken 09:18
Etter å ha lest denne tråden så har jeg ett spm angående 3fas lading. Biler som kan lade med 3fas, trekker de egentlig 230v på 3 faser (L1+N, L2+N, L3+N)? Eller er det 400v L1+L2+L3?
Hvis det er det siste som er riktig må vel den nye e-golfen være den eneste
el-bilen som kan lade med 230v med fler en en fase.

Det er fase-N spenning på 230V spm benyttes, ikke fase-fase på 400V. Elbiler med 3-fase lader som f.eks Tesla og i3 har ikke "ekte" 3-fase ladere men derimot 3 stk. 1-fase ladere som tilkobles hver sin fase. Eller samme fase, om det skal lades på 1-fase med høy strømstyrke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Propell

Info fra Kundeservice: Kontakten i bilen har kun L1, L2, PE, N, CP og PP.
Hva er PE, CP og PP. Noen kom porter. Må vel har jording..
Blir å bruke L1 + N 230V 16A og L2 + N 230V 16A siden jeg har TN Anlegg og 3 fase Lader..
Har lyst på VCDS .
2017 E-Golf FL VIP Sort Levert. 15/6
2016 Volvo V70 D4 Grå Dynamic
2008 Golf GT Solgt.

Robert Sund

PE er jording. Protectiv Earth
CP og PP er kommunikasjon

Har du mulighet til å teste på IT også?
Jkirkebo tilbød å sjekke trekket i de forskjellige lederne hvis jeg forsto han rett, men jeg vet ikke om det gjaldt IT eller TN. (Hvis han fremdeles har muligheten).

jkirkebo

Da har jeg testet 230V 3-fase lading på nye e-Golf i testriggen min, med 3-fase måler som viser strøm pr. fase + alt mulig annet rart.

Gode nyheter først, e-Golf lader fint på 230V 3-fase :)

Den "dårlige" nyheten er at e-Golf ikke tar hensyn til den mest belastede faselederen (den som er felles). Det ladetasjonen er stilt inn på er det e-Golf vil trekke over L1 og L2. Har man en Tesla kobles til en 3-fase ladestasjon som f.eks er stilt inn på 20A vil Teslaen trekke 11,5A over hver av de to fasene siden det gir 16A i felles faseleder. En e-Golf vil trekke 16A over hver av de to fasene, noe som gir nesten 28A i felles faseleder og sikringen vil gå (forutsatt at det er en 20A sikring).

Det betyr at om man skal lade på 2x9A på en e-Golf med en 3x16A 230V kurs må ladestasjonen stilles inn på 9A. Ulempen er da at en elbil med 1-fase lader også lader på 1x9A og en Tesla vil lade på 2x5,2A.

Konklusjon:

Skal man lade e-Golf på 3x230V og det er den eneste elbilen man skal lade på den ladestasjonen er det helt kurant med mindre kurser der man stiller inn ladestasjonen f.eks til 9A (for en 3x16A kurs.

Skal man lade e-Golf på 3x230V sammen med andre elbiler og kursen er 3x32A er det bare å stille ladetasjonen på 32A, e-Golf trekker jo uansett maks 2x16A og en 3x32A kan levere 2x18,5A. Alle biler får da maks.

Skal man lade e-Golf på 3x230V sammen med andre elbiler og kursen er mindre enn 3x32A må man enten akseptere lavere ladestrøm for de andre elbilene eller bruke en ladestasjon der man kan sette opp en ekstern bryter for å velge mellom to strømstyrker (f.eks EcoLite som jeg selger). På en 3x16A kan man da ha en posisjon for "e-Golf" som gir 9A piltosignal" og en posisjon for "andre elbiler" som gir 16A pilotsignal.

Type 2 kabelen som følger med bilen er forøvrig 5x2.5mm2, det betyr at man kun får 3,7kW fra en ladestasjon som kan levere 7,4kW. Man må kjøpe en 3x32A (5x6mm2) type 2 kabel for å kunne lade med 32A 1-fase fra offentlige ladestasjoner.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ASVN

Spør sikkert dumt, men spør likevel.. :) det følger to kabler når bilen er ny, er den ene en industrikontakt, eller trenger jeg en form for adapter for å kunne lade på industrikontakt hjemme?

j-Golf

Tak for denne info. Er fælles faseleder det samme som nul-lederen?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA